Millaisia kotitöitä mielestänne voi vaatia murros-ikäiseltä tytöltä (14)?
Joskus tuntuu että olen vaatimassa liikoja... mutta kyllähän tuon ikäisen täytyy osallistua mielestäni jo kotitöihin.
Kertokaa
6
668
Vastaukset
- ainakin meillä
kuuluu jo tuon ikäiselle. Jos tarkoitat mitä tuon ikäisen pitäisi osata. Itse olin jo rippikoulukesänä "piikomassa" ja hoidin koko 4-henkisen perheen huushollin ( siis olin kotiapulaisena ).
Se, minkä verran tuon ikäiseltä pitäisi vaati...mielestäni vähintään kerran päivässä joku kotiaskare ( tiskaus/ koneen täyttö ja tyhjennys, roskapussin vienti, pyykkikoneen täyttö/ tyhjennys jne.)
Toimii ainakin meillä eikä neiti ole valittanut ( ainakaan tosissaan) koska kotitöihin on opetettu jo pienestä pitäen ( 4-vuotiaana hänen piti vaihtaa koiran vesikuppiin raikas vesi joka päivä).
Viikonloppuna taas osallistuminen siivoukseen.- werno
Meillä myös 13v tyttö tekee kaikkia kotitöitä samoin 11v poika. Nuorimmaiset tytöt 5v 4v ja 2v auttavat lelujen siivoamisessa, 5v ja 4v pitävät myös astioiden huuhtelusta ennen astianpesukoneeseen laittamista. 2v vaatti monesti saada antaa koiralle ruokaa.
- äitee +4
kyllä tuossa iässä pitää hallita kaikki kotiaskareet tarvittaessa. On sitten perheestä kiini kuinka paljon niitä tehdään ja millä ehdoilla.
Meillä vanhemmat lapset ovat innokkaita leipureita ja ruokaakin laitetaan ainakin jos se on mieleistä.
Muut kotityöt on sitten kyllä sovittu perheen tilanteen ja tarpeen mukaan eli tiskarit, pyykit jne. Tarralappuja jätän jääkaapin oveen töihin lähtiessäni tarpeen mukaan hommista jotka kesken.
On hommia jotka hoituisi itse tehden helpommin ja hommia, jotka tasa hoituu yhteisvastuullisesti paremmin. Tilanteet sanelee aika paljon. Jos paha työputki päällä ja pyykkiä tulee niin usein nuoriso laittaa kuivausrumpua päälle tai viikkaa kuivia jne.. eikä se edes ole niistä outoa hommaa tehdä.
Kannattaa kuitenkin muistaa, kellä on päävastuu taloudesta ja missä vaiheessa osa kotitöistä on auttamista ja missä vaiheessa piikomista..
- näin täällä
nuoriso tekee kaikkia muita kotitöitä ikkunanpesua ja maton tamppausta lukuun ottamatta. Tekisivät kyllä niitäkin, mutta äiti ei halua raidallisia ikkunoita :)
- silloin 14v.
En suostunut pyynnöstä/käskystä tekemään mitään, ei auttanut edes viikkorahan poistamiset tai muutkaan uhkailut ja äiti tiesi sen ja lopettikin sitten hetkeksi koko aiheesta puhumisen ja teki kaikki kotityöt yksin (vielä liioitellusti enemmän mitä olisi tarvinnut päivisin tehdä.) Eipä sitä kestänyt varmaan viikkoakaan, kun minua alkoi melkein säälittää äitini kun joutui kaiken tekemään yksin töidensä jälkeen ja pikkuhiljaa aloin tehdä sitten sovittuja asioita ja vielä jotain extraakin.
Tuo ikä vaan taitaa olla sellainen, että kaikki muu kiinnostaa enemmän, kuin siivomiset sun muut kotihommat.- kokemusta
Meillä asuu minun 14 v tyttö ja mieheni 17 v poika. Minä vaadin lapsilta kotitöihin osallistumista ja tytär osallistuukin ihan hyvin ja hänelle taatustu huomautetaan asiasta, jos joku homma on tekemättä. Mieheni pojalta tätä taas ei vaadita, koska mieheni "ei osaa" tehdä sille asialle mitään, että saisi pojan siivoamaan jälkensä.
Jokin aika sitten ilmoitin miehelleni, että hyvä on, pojan ei tarvitse siivota jälkiään, mutta isä siivoa KAIKKI pojan jäljet.
Jostain kumman syystä poika joutui eilen siivoamaan jälkensä ruokapöydältä:)
Se on täysin meistä aikuisista kiinni, että tekevätkö ja opettelevatko nuoremme kotihommia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062491Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141423- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011124Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81928