Olen menossa ko. operaatioon ja haluaisin tietää tuleeko siitä kovin kipeäksi, millaiset nostelurajoitukset on jne.?? Miten pian pystyy esim. istumaan normaalisti tai ajamaan autoa?
Kuinka kauan joutuu olee sairaalassa?
Alkaa jo jännittää miten saa arjen sujumaan leikkauksen jälkeen...
Kohdunpoistossa olleet!?
4
913
Vastaukset
- Nainen 40-v
Tässä minun kokemuksiani:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000200&posting=22000000021535899
Kokemukseni ovat siis tähystysleikkauksesta. Jo leikkausta seuraavana päivänä pystyin käymään omatoimisesti suihkussa, sairaalassa olin pari päivää leikkauksen jälkeen. Kivuista ei tarvinnut kärsiä, ensimmäisinä päivinä sairaalassa annettiin särkylääkkeitä tarpeen mukaan. Kivut lievittyivät nopeasti, sillä minä en tarvinnut kuin vajaan viikon verran operaation jälkeen kivun lievitystä. Tähystysleikkauksen jälkeen pystyy istumaan heti sen jälkeen, kun pissakatetri ja dreeniletku otetaan pois. Minä jouduin olemaan sairaalassa pari päivää leikkauksen jälkeen. Kotiinpaluu osui onneksi viikonlopuksi, sillä olo oli aika väsynyt ja olin onnellinen kun oli perhettä kotona "passaamassa". Mutta heti sen jälkeen arki alkoi sujua normaalisti. Leikkauksen jälkeen kannattaa varoa ainakin pari ensimmäistä viikkoa nostelemasta kovin raskaita taakkoja, jotta haavat eivät aukea.
Jos haluat jutella lisää asiasta niin jätä kysymyksiä tänne palstalle!- Mietityttää..
Hei!
Olen menossa parin päivän kuluttua tähystysleikkauksella tehtävään kohdun ja munasarjojen poistoon. Jännittää ja pelottaa..
Oli hyvä, että löysin tämän foorumin ja kirjoituksesi. Selvisi monta asiaa. Olen jo 56-vuotias, joten noiden elimien menettäminen ei enää niin kovin paljoa merkitse. Mietityttää kuitenkin leikkaavan lääkärin puheet mahdollisista komplikaatioista, suolen tai virtsarakon vaurioista. Toivon, etten ole se yksi sadasta, jolle tuollainen voisi tapahtua. En ole aikaisemmin ollut leikkauksessa, joten kaikkinainen tieto on tarpeen.
- Ninni30
Kuinka se sulle tehdään, avoleikkauksella, tähystyksellä vai alapään kautta ?
Mulle tehtiin alapään kautta ja kipuja oli kolmisen päivää aikaslailla, mutta sain sairaalassa kipupiikkejä. Kotona sinne söin ihan tavallisia särkylääkkeitä 1½ viikkoa.
Istuminen onnistui vasta 4 vkon kuluttua leikkauksesta, itseasiassa se oli kielletty ihan kokonaan 2 viikkoa leikkauksesta.
Nostella ei saanut mitään raskasta ensimmäiseen neljään viikkoon, sai tietysti koittaa mikä tuntui hyvältä.
Kannattaa hommata paljon leffoja, lukemista yms että saat aikasi kulumaan. Itse olin sairaslomalla 6 viikkoa, koska työssäni joudun nostelemaan päivittäin raskaita laatikoita.
Kannattaa myös hommata sinne kotiin luumuja yms, jotka auttavat suolta toimimaan, koska se on muutaman viikon aika vaikeaa.
Onnea leikkaukseen!- Ninni30
Voinhan kertoa täällä nyt tarinani:
Eli ikää minulla on 30 vuotta ja olen ihan koko ikäni, niin kauan kun menkat ovat olleet kärsinyt.
Menkat alkoivat 12 vuotiaana ja olivat niin kivuliaat ja runsaat että äiti sai vaihtaa mulle sidettä, vuotoja oli lähes joka päivä...siinä sitten saattoi olla päivä-pari taukoa. Sain siihen jotain pillereitä ja menkat tasaanutuivat, mutta kivut ja runsas vuoto ei lähtenyt mihinkään.
20 vuotiaana sain esikoiseni, eikä menkkoihin tullut silloinkaan mitään muutosta, kuin että ne lyheni hetkeksi 2-3 päivään, kunnes alkoi vuotaa 3-10 päivää ja välivuodot siihen päälle vielä.
24 vuotiaana todettiin endoa, myoomia kohdussa ja limakalvomuutoksia. Ne poistetiin, mutta vuotoon ei tullut mitään muutosta aina vaan sama jatkui, ei riittänyt always yösiteet eikä tampaxit. Huonona kuukautena kun oli menkat niin sain ravata vessassa 20 min välein vaihtamassa sidettä ja tampoonia, olipa kiva olla töissä kun sai pelätä aina että valkoiset työhousut olisivat takamukselta punaiset (niin kävi muutaman kerran, että ne housut olivat punaiset takamukselta)
Koitettiin hormonikierukkaa, mutta kk se oli ja tuskani olivat sietämättömät, ihan kun synnytys olisi välillä käynnistynyt, lääkäri joutui ottamaan sen pois, koska kohtuni hylki moista kapistusta.
Lämpöpallohoito (1/06) oli seuraava josta toivoin todella että siitä olisi apua minulle, koska sitä oli paljon kehuttu....odottelin kiltisti 6kk että vuoto olisi vähentynyt, mutta ei mitään muutosta sama tahti jatkui.
Gynekologini sanoi että nyt sitten ei ole muuta vaihtoehota kun poistaa se kohtu....ja nyt se on sitten ollut pois 2kk ja elämäni on todella ihanaa nykyään voinpa sanoa että olen kuin uudesti syntynyt, vaikka välillä tuleekin ihan hirveitä hormonihäiriöitä pahoinvointia, huimausta ja rintojen arkuutta, aivan kun olisi raskaana, kaippa ne menee ohi ajan kanssa kun tuolla nuo munasarjat tottuvat muutokseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2585230Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204241- 604101
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363647- 513600
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413405Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv192763Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202606- 232536
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo652417