wicca ja seksuaalisuus

Nimüe

Monelle wiccalle seksuaalisuus on tärkeä osa uskonto ja seksuaaliriittejäkin tehdään, esim suuri riitti. Monet ovat alasti rituaaleissa, ja seksi nähdään pyhänä.

Mietin, että voinko sitten ollenkaan kutsua itseäni wiccaksi, koska minulle se ei ole kovin tärkeää. Osa elämää se on toki, mutta ei minulle, enkä kyllä osaa ajatella sitä pyhänä. Johtuu toki nuoruudestanikin, neitsyelle tuskin seksi olisi voinut noustakaan kovin tärkeäksi osaksi elämää.

Minä tunnen oloni vapaammaksi silloin kun saan pitää kaikki vaatteet yllä riiteissä eikä tarvitse tehdä mitään seksuaaliriittejä, eikä fivefold kissejä.

14

2564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nightlord

      Eihän seksuaalisuus ole koskaan ollut wiccan ydinasia. Se, harjoittaako skyclad-työskentelyä vai ei, ei millään tavalla määritä henkilön vakaumuksen syvyyttä.

      Seksuaalisuutta voi pitää pyhänä niin monella tavalla. Vaikkapa ihan vain sen näkemyksen pohjalta, että uuden elämän syntymä on aina ihme. Jälkikasvuhan on seksuaalisuuden luonnollinen tarkoitusperä.

      Se, suorittaako riittinsä skyclad vai ei riippuu täysin harjoittajasta. Jos menetelmä ei sovi sinulle, kukaan ei pakota käyttämään sitä. Suuren Riitinkin voi tehdä (ja monesti se tehdäänkin) täysin symbolisesti.

      On monia coveneita jotka harjoittavat vaatteet päällä, solitaareista nyt puhumattakaan. Tee niin kuin itsestäsi tuntuu parhaalta!

    • Tristar

      "Minä tunnen oloni vapaammaksi silloin kun saan pitää kaikki vaatteet yllä riiteissä eikä tarvitse tehdä mitään seksuaaliriittejä, eikä fivefold kissejä."

      Oletko eksynyt porukkaan joka painostaa tekemään jotakin noista? Jos olet, karkuun ja äkkiä. Uskonnon nimissä mihin tahansa pakottaminen tai painostaminen antaa ikävän kuvan kultinomaisesta toiminnasta johon on syytä pitää etäisyyttä kenen tahansa.

      Pointtini siis, sinä teet vain sitä mikä sinusta tuntuu oikealta. Kukaan toinen ei voi sanoa mihin sinun uskosi ja sen harjoittaminen perustuu tai mitä sen pitäisi olla, kaikki rituaalit tms. joita luet ovat aina yksilön kehittämiä, eivät mikään jumalallisuuden ilmentymä ja ainut oikea tapa.

      Luota itseesi, kuuntele itseäsi.

      ***

      • samaa että

        Olet eksynyt väärään porukkaan! Tuollainen kuulostaa oudolta, eikä ole ollenkaan pakanuuden vapaan hengen mukaista.
        ei me olla ikipäivänä tehty mitään skyclad (ja seksimagiat tehdään oman tavisluterilaisen partnerin kanssa kotosalla kahdestaan)Ja olen ollut covenissa jo 10 vuotta, ja solitary kauemmin.


      • Nimüe
        samaa että kirjoitti:

        Olet eksynyt väärään porukkaan! Tuollainen kuulostaa oudolta, eikä ole ollenkaan pakanuuden vapaan hengen mukaista.
        ei me olla ikipäivänä tehty mitään skyclad (ja seksimagiat tehdään oman tavisluterilaisen partnerin kanssa kotosalla kahdestaan)Ja olen ollut covenissa jo 10 vuotta, ja solitary kauemmin.

        Enhän minä sanonut missään covenissa olevani :D Olen lähinnä eklektiseksi harjoittanut (mutta en kauaa) ja kyselin täällä vähän vaan muilta että miten tärkeänä osana muut pitää seksuaalisuutta wiccassa, ja voiko sen tällä tavalla jättää niinkuin "pois" tavallaan vai olisiko sitten kyseessä jo omanlaisensa uskonto.

        Mutta kiitos vastauksista. Selvensi asiaa :)


      • Tristar
        Nimüe kirjoitti:

        Enhän minä sanonut missään covenissa olevani :D Olen lähinnä eklektiseksi harjoittanut (mutta en kauaa) ja kyselin täällä vähän vaan muilta että miten tärkeänä osana muut pitää seksuaalisuutta wiccassa, ja voiko sen tällä tavalla jättää niinkuin "pois" tavallaan vai olisiko sitten kyseessä jo omanlaisensa uskonto.

        Mutta kiitos vastauksista. Selvensi asiaa :)

        Kun aina niitä kauhujuttuja kuulee... ja aina ja ikuisesti yhdistetään pakanauskonnot juuri sellaisiin hierarkioihin ja käytösmalleihin jotka ovat poikkeavia ja tuomittavia, eivät lainkaan se ydin.

        Ydinhän tässä kohtaa, niinkuin varmasti ymmärsitkin, on se oma henkilökohtainen kokemus ja mihin sinä olet viehtynyt, miten sinä haluat käyttää itseäsi. Kukaan muu ei voi sitä sinulle sanella, sinä tunnet oman uskosi ja sen harjoittamisen parhaiten ja ainoana.

        ***


    • luminara

      Tuota noin... seksuaalisuus on kyllä iso osa elämääkin ja siksi tärkeää monille wiccoille, mutta kuitenkin on muiostettava ettei rituaaliseksiin saa pakottaa ketään, siksi sitä usein harjoittavat vain vakituisessa suhteessa olevat... Myös suuri riitti suoritetaan usein symbolisesti maljan ja veitsen (athamen) avulla... Itsekkään en oikein voi kuvitella olevani alasti riuaaleissa jne. Toisille se sopii toisille ei, olemme kaikki kuitenkin niin erilaisia...

      • Nimüe

        ..itsellä seksi ei olekaan tärkeä osa elämää tai ollenkaan osa elämää. Jos on vaikka niin nuori tai entä jos on aseksuaali eli itselllä ei ole seksuaalisia haluja ollenkaan.


      • minä vaan
        Nimüe kirjoitti:

        ..itsellä seksi ei olekaan tärkeä osa elämää tai ollenkaan osa elämää. Jos on vaikka niin nuori tai entä jos on aseksuaali eli itselllä ei ole seksuaalisia haluja ollenkaan.

        miksiköhän te nuoret vertaatte aina seksiä siihen ähkimiseen ja ruumiinnesteiden vaihtoon? Seksi on muutakin kuin pelkkä akti! Seksi on pyhä asia, se takaa elämän kiertokulun. Mikäli seksi ei olisi osa elämääsi, et olisi olemassa. Haikarallako tänne luulit tulleesi?


      • Nimüe
        minä vaan kirjoitti:

        miksiköhän te nuoret vertaatte aina seksiä siihen ähkimiseen ja ruumiinnesteiden vaihtoon? Seksi on muutakin kuin pelkkä akti! Seksi on pyhä asia, se takaa elämän kiertokulun. Mikäli seksi ei olisi osa elämääsi, et olisi olemassa. Haikarallako tänne luulit tulleesi?

        ...jos kaikki on pyhää niin seksikin on. Mielestäni se ei vain ole sen pyhempää kuin mikään muukaan tässä maailmassa. Esimerkiksi jos kaikki on pyhää, niin jalkapallokin on. Minä en kuitenkaan ole jalkapalloilija, enkä siksi jaksa ylistää jalkapalloa muiden asioiden yli ja muistuttaa sen pyhyydestä.

        En myöskään ole harrastanut seksiä ja itse asiassa ajatus sen harrastamisesta ei tässä elämänvaiheessa voisi vähempää kiinnostaa. Tässä tapauksessa voit varmasti ymmärtää miksi en halua palvoa sitä enempää kuin esimerkiksi sitä jalkapalloakaan.

        Ja jos nyt pitää alkaa hiuksia halkomaan niin minä en saanut alkuani yhdynnästä, vaan olen koeputkilapsi...eli kyllä, haikaralla tulin :D Ja itse en aio lapsia hankkia ikinä, joten siinäkään mielessä en koe sitä elämän jatkamista omana tehtävänäni. Kyylä siitä ne muutkin hyvin suoriutuu.

        Jotkut ovat jalkapalloilijoita, jotkut eivät.

        Miksei seksiä voisi nähdä erityisen pyhänä asiana? Toki sen voi, ei minulla ole mitään sitä vastaan. Mutta tässä elämän vaiheessa minä en siihen pysty.


      • santra_
        Nimüe kirjoitti:

        ...jos kaikki on pyhää niin seksikin on. Mielestäni se ei vain ole sen pyhempää kuin mikään muukaan tässä maailmassa. Esimerkiksi jos kaikki on pyhää, niin jalkapallokin on. Minä en kuitenkaan ole jalkapalloilija, enkä siksi jaksa ylistää jalkapalloa muiden asioiden yli ja muistuttaa sen pyhyydestä.

        En myöskään ole harrastanut seksiä ja itse asiassa ajatus sen harrastamisesta ei tässä elämänvaiheessa voisi vähempää kiinnostaa. Tässä tapauksessa voit varmasti ymmärtää miksi en halua palvoa sitä enempää kuin esimerkiksi sitä jalkapalloakaan.

        Ja jos nyt pitää alkaa hiuksia halkomaan niin minä en saanut alkuani yhdynnästä, vaan olen koeputkilapsi...eli kyllä, haikaralla tulin :D Ja itse en aio lapsia hankkia ikinä, joten siinäkään mielessä en koe sitä elämän jatkamista omana tehtävänäni. Kyylä siitä ne muutkin hyvin suoriutuu.

        Jotkut ovat jalkapalloilijoita, jotkut eivät.

        Miksei seksiä voisi nähdä erityisen pyhänä asiana? Toki sen voi, ei minulla ole mitään sitä vastaan. Mutta tässä elämän vaiheessa minä en siihen pysty.

        Ehkäpä seksi on liian kapea sana.
        Hyväksyisitkö ajatuksen, että elämä on pyhää.
        Seksi on pyhää, koska se kuvastaa elämän alkua, uuden syntymistä.
        Jos sinua ei ajatus seksin pyhyydesä tä kiehdo, voithan kasvattaa vaikka yrttejä ja seurata niissä miten siemenestä versoaa uutta elämää.
        Tai kun kevät koittaa, kävellä metsissä ja hiljentyä siellä.
        Ei ihmistenvälinen seksin pyhyys ja wiccalaisuus niin käsikädessä kulje. Tosin luulen, että edellinen sinulle vastannut on ajatellut seksuaalusuuden hieman laajemapana asiana, kuin sinä viestissäsi.
        Kulttuurissamme seksuaalisuus kun helposti mielletään yhdynnäksi. Ja mielestäni seksuaalisuus on paljon laajempi termi ja voi käsittää kaiken oman naiseuden (tai mieheyden) tunteesta siihen miten aistejamme käytämme.


      • Siksi
        santra_ kirjoitti:

        Ehkäpä seksi on liian kapea sana.
        Hyväksyisitkö ajatuksen, että elämä on pyhää.
        Seksi on pyhää, koska se kuvastaa elämän alkua, uuden syntymistä.
        Jos sinua ei ajatus seksin pyhyydesä tä kiehdo, voithan kasvattaa vaikka yrttejä ja seurata niissä miten siemenestä versoaa uutta elämää.
        Tai kun kevät koittaa, kävellä metsissä ja hiljentyä siellä.
        Ei ihmistenvälinen seksin pyhyys ja wiccalaisuus niin käsikädessä kulje. Tosin luulen, että edellinen sinulle vastannut on ajatellut seksuaalusuuden hieman laajemapana asiana, kuin sinä viestissäsi.
        Kulttuurissamme seksuaalisuus kun helposti mielletään yhdynnäksi. Ja mielestäni seksuaalisuus on paljon laajempi termi ja voi käsittää kaiken oman naiseuden (tai mieheyden) tunteesta siihen miten aistejamme käytämme.

        Seksuaalisuus on oleellinen osa wiccan energiatyöskentelyä. Monissa suurissa uskonnoissa pyritään seksuaalisuuden hallintaan kahleilla. Wiccan seksuaalikäsitykset heijastavat pitkälti 70-luvun vapaan seksin aikaa. Osa voidaan tulkita vastavoimana englantilaiselle seksuaalikielteiselle 40-50 -luvun ilmapiirille. Seksirituaalit vakituisen kumppanin kanssa on myöhempää uusmoralistista perua, jota on muokanneet nykyiset kristilliset moraalikäsitykset.

        Alastomuudella rituaaleissa ei ole mitään seksuaalista merkitystä. Useille suomalaisille se on saunaan verrattava kokemus. Alastomuus on eräänlaista vapautumista ympäristön kahleista.

        Itse asiassa vanhemmissa teksteissä seksillä ei ole pyhän määritelmää vaan se on työkalu ja symboli.

        Lainausta The American Council of Witches'n julistuksesta:
        We value sex as pleasure, as the symbol and embodiment of life, and as one of the sources of energies used in magickal practice and religious worship.

        http://www.religioustolerance.org/wic_stat1.htm


      • Nimüe
        Siksi kirjoitti:

        Seksuaalisuus on oleellinen osa wiccan energiatyöskentelyä. Monissa suurissa uskonnoissa pyritään seksuaalisuuden hallintaan kahleilla. Wiccan seksuaalikäsitykset heijastavat pitkälti 70-luvun vapaan seksin aikaa. Osa voidaan tulkita vastavoimana englantilaiselle seksuaalikielteiselle 40-50 -luvun ilmapiirille. Seksirituaalit vakituisen kumppanin kanssa on myöhempää uusmoralistista perua, jota on muokanneet nykyiset kristilliset moraalikäsitykset.

        Alastomuudella rituaaleissa ei ole mitään seksuaalista merkitystä. Useille suomalaisille se on saunaan verrattava kokemus. Alastomuus on eräänlaista vapautumista ympäristön kahleista.

        Itse asiassa vanhemmissa teksteissä seksillä ei ole pyhän määritelmää vaan se on työkalu ja symboli.

        Lainausta The American Council of Witches'n julistuksesta:
        We value sex as pleasure, as the symbol and embodiment of life, and as one of the sources of energies used in magickal practice and religious worship.

        http://www.religioustolerance.org/wic_stat1.htm

        Ei minulla muuten olisi mitään rituaalialastomuutta vastaan, mutta häpeän omaa vartaloani muiden edessä sen verran että luulen että silloin se veisi kaiken huomion. Alastomuudellahan on tarkoituksena että vapaudutaan kahleista ja huomio irrotetaan omasta vartalosta/vaatteista. No minullahan se silloin toimisi päinvastoin.

        Elämää voin kyllä pitää pyhänä ja muutenkin kaikkea olevaa :)

        Mutta minähän vain kyselin teidän mielipiteitänne. Olisin muutenkin tehnyt vain mitä itse haluan ja uskonut mitä itse haluan.


      • Siksi
        Nimüe kirjoitti:

        Ei minulla muuten olisi mitään rituaalialastomuutta vastaan, mutta häpeän omaa vartaloani muiden edessä sen verran että luulen että silloin se veisi kaiken huomion. Alastomuudellahan on tarkoituksena että vapaudutaan kahleista ja huomio irrotetaan omasta vartalosta/vaatteista. No minullahan se silloin toimisi päinvastoin.

        Elämää voin kyllä pitää pyhänä ja muutenkin kaikkea olevaa :)

        Mutta minähän vain kyselin teidän mielipiteitänne. Olisin muutenkin tehnyt vain mitä itse haluan ja uskonut mitä itse haluan.

        Jos ryhmään kasvaa täydellisen rakkauden ja luottamuksen ilmapiiri, ei kenenkään tarvitse hävetä itseään. On tärkeää, että tekee mitä haluaa ja aina on hyvä kysellä mitä muut ajattelevat.


    • valitse viisaasti

      Muista, että sä olet kaunis, Jumalan kuvaksi luotu. Tarkoitettu elämään puhdasta, pyhää elämää, vapaana painostuksista ja riiteistä... Elämään dynaamista elämää yhteydessä Luojaasi. Hän rakastaa sua ja haluaa auttaa sut täyteen vapauteen. Ole oma itsesi, rohkeasti. Sanoudu irti kaikesta, mikä kahlitsee ja rajoittaa sun todellista vapautta. Jos Jumala on sun puolella, kuka voi olla sua vastaan? Kenen puolella sä olet? Kenen puolella sä haluat elää? Valitse viisaasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe