Palveluskelpoisuusluokat C, D ja E

Mietiskelijä5

Hei,

Terveydentilan perusteella voidaan asevelvollinen sijoittaa palveluskelpoisuusluokkiin C, D tai E, mikä merkitsee vapautusta palveluksesta. Millä perusteella päätetään määrätäänkö luokkaan C vai D? Millä perusteella ihmisiä siirretään esim. D-luokkaan? Voiko vapautettu hakeutua vapaaehtoisena palvelukseen?

40

42354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiki  

      E-luokka on tappio, eli ainaostaan lykkäystä jokunen vuosi.
      C-luokka on vapautus rauhan aikana, eli käytännössä aina, ja sen saa jos on sairaus joka estää intin käymisen, eli ruoka-allerkia, psyykkien sairaus, fyysinen sairaus, huumeiden käyttö, C-luokka voidaan laskea lottovotioksi, koska siitä oikeasti voittaa noin 35000€ koska ei tehdä palkatonta orjatyötä.

      D-luokka no täysi vapautus aina, ja se on oma juttu invalideille...

      • fghj

        Että E on tappio, koska näinhän se on, se on häviö taistelussa


      • mitään

        c:n paprui vaik on keliakia. Ruoka-allergia ei ole este. Samaisessa paikassa oli myös munattomia, maidottomia ja rehun syöjiä.


    • vapautettu123

      Kaikki siirretään automaattisesta A-luokkana jos rektaalitarkastuksessa ei löydy mitään epäilyttävää, muuten pistetään B- tai C-luokkaan(vapautus) tilanteen vakavuudesta riippuen.

      • Rearman

        Luokittelivat B1:ksi ja sijoittivat huoltoon lorvimaan.En ole huomannut muita oireita.


      • vapautettu123
        Rearman kirjoitti:

        Luokittelivat B1:ksi ja sijoittivat huoltoon lorvimaan.En ole huomannut muita oireita.

        taisi olla sellanen akuutti suoliston piiloripuli


    • kysymys on kysymys

      Aloittaja kysyi että voiko vapautettu hakeutua vapaaehtoisena armeijaan? Tähän ei vissiin vielä ole vastattu, eli vois joku vastata. Kiinnostaa meinaan muakin.

      • C-luokitus

        On mahdollista hakea lautakunnan päätökseen muutosta kirjallisesti. Eli jos vapautuksen syy ei ole kovin vakava, on mahdollista päästä vapaaehtoisena armeijaan.


      • rftgyhuj

        Ei voi, mutta voit uusia tarkastuksen, ja ottaa A-luokan, koska C:tä ei määrätä, ellei sitä halua!


      • Mietiskelijä5
        C-luokitus kirjoitti:

        On mahdollista hakea lautakunnan päätökseen muutosta kirjallisesti. Eli jos vapautuksen syy ei ole kovin vakava, on mahdollista päästä vapaaehtoisena armeijaan.

        Moi,

        "On mahdollista hakea lautakunnan päätökseen muutosta kirjallisesti. Eli jos vapautuksen syy ei ole kovin vakava, on mahdollista päästä vapaaehtoisena armeijaan."

        Muutoshakemus täytyy jättää 30 päivän sisällä päätöksen tiedoksiannosta. Lisäksi ainoastaan vapautuspäätökseen voi käsittääkseni hakea muutosta, ei itse palveluskelpoisuusluokkapäätökseen. Viranomaiset voivat muuttaa ainoastaan virheellisiä päätöksiä, ja vapautuspäätöshän ei ole virheellinen jos ja kun C- tai D-luokitus on voimassa.


      • Mietiskelijä5
        rftgyhuj kirjoitti:

        Ei voi, mutta voit uusia tarkastuksen, ja ottaa A-luokan, koska C:tä ei määrätä, ellei sitä halua!

        "Ei voi, mutta voit uusia tarkastuksen, ja ottaa A-luokan, koska C:tä ei määrätä, ellei sitä halua!"

        Miten niin ei? Ei tervettä määrätä C-luokkaan, vai kuinka? Entä D-luokkalaiset?


      • kysymys on kysymys
        Mietiskelijä5 kirjoitti:

        "Ei voi, mutta voit uusia tarkastuksen, ja ottaa A-luokan, koska C:tä ei määrätä, ellei sitä halua!"

        Miten niin ei? Ei tervettä määrätä C-luokkaan, vai kuinka? Entä D-luokkalaiset?

        "Miten niin ei? Ei tervettä määrätä C-luokkaan, vai kuinka? Entä D-luokkalaiset?"

        Noin minäkin ajattelisin asian. Voi siellä lääkärissä mun käsityksen mukaan kans käydä kysymässä tietty että onnistuuko.


      • kysymys on kysymys
        Mietiskelijä5 kirjoitti:

        Moi,

        "On mahdollista hakea lautakunnan päätökseen muutosta kirjallisesti. Eli jos vapautuksen syy ei ole kovin vakava, on mahdollista päästä vapaaehtoisena armeijaan."

        Muutoshakemus täytyy jättää 30 päivän sisällä päätöksen tiedoksiannosta. Lisäksi ainoastaan vapautuspäätökseen voi käsittääkseni hakea muutosta, ei itse palveluskelpoisuusluokkapäätökseen. Viranomaiset voivat muuttaa ainoastaan virheellisiä päätöksiä, ja vapautuspäätöshän ei ole virheellinen jos ja kun C- tai D-luokitus on voimassa.

        Okei, kiitos tiedosta. Itsellä ei asiasta sillein tietoa, että kuka tässä nyt pistää oikein ja kuka ei.


      • fcgvbhjn
        Mietiskelijä5 kirjoitti:

        "Ei voi, mutta voit uusia tarkastuksen, ja ottaa A-luokan, koska C:tä ei määrätä, ellei sitä halua!"

        Miten niin ei? Ei tervettä määrätä C-luokkaan, vai kuinka? Entä D-luokkalaiset?

        Mutta pakkoko on sanoa sairauksista, joilla joutuu C-luokkaan, ja C-luokka on kuitenkin verrattavissa noin 30000€ lottovoittoon, joten kyllä sinne tervekin voi selittelemällä päästä..


      • Kukakekin

        Palveluksen aikana tehtyihin palveluskelpoisuusluokkapäätöksiin pätee se, ettei A ja B palveluskelpoisuusluokkapäätöksistä ole varsinaista valitusmahdollisuutta, vaan ne ovat nk. sotilaskäskyasioita. Toki palveluskelpoisuusluokkaa voidaan tarkistaa useammankin kerran (Asevelvollisuuslaki: "Asevelvolliselta, joka päällystöltään pyytää terveydentilansa tarkastusta, ei sitä voida kieltää") Tosin tämä terveydentilan tarkistus voi rajoittua käyntiin lääkärillä, ellei asian viemiseen varsinaiseen sairaantarkastustoimikuntaan ole hyviä perusteita. Rajatapauksiissa joissain joukko-osastoissa voidaan tehdä tarkastus myös sairaantarkastustoimikunnassa vaikka lääkärin tai joukkoyksikön päällikön sinne tekemä esitys olisi jo lähtökohtaisesti vain "tarkistus" (esim. B > B), ei esitys palveluskelpoisuusluokan muuttamiseksi.

        Mikäli henkilö joko varusmiespalveluksen aikana tai ennen sitä määrätään palveluskelpoisuusluokkaan C, hän saa sotilasläänistä valituskelpoisen päätöksen. Myöhemminkin asiaan voidaan vielä palata siihen vuoteen saakka jolloin henkilö täyttää 25 vuotta. (Asevelvollisuuslaki 15.9.1950/452 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1950/19500452 ) Sotilaslääni ei kuitenkaan aktiivisti "kysele" josko olisi kiinnostusta palvelukseen, vaan C-luokitetun on oltava itse aktiivinen ja pyydettävä itse sotilasläänistä uudelleentarkastettavaksi. E-luokkaan määrätylle kutsu jälkitarkastukseen tai pyyntö muusta selvityksestä pitäisi tulla automaattisesti. Tällöin sotilasläänin määräämä lääkäri tekee tarkastuksen. E- tai C-palveluskelpoisuuden muuttaminen A:ksi tai B:ksi tietysti edellyttää, että aimmin tehdyn luokituspäätöksen peruste on poistunut tai lievittynyt merkittävästi. Sairaita Puolustusvoimilla ei ole "subjektiivista" velvollisuutta ottaa palvelukseen vaikka motivaatio olisi miten kova. Mainittakoon, että virallisesti E- , C- tai D-luokan päättää sotilaslääni, ei palveluksessa jo olleidenkaan kohdalla joukko-osaston komentaja, joka siis päättää sotilaskäskynä vain A ja B-luokasta, tai sitten palveluksen keskeyttämisestä sairaantarkastustoimikunnan esityksestä (johon kuuluu (erikoisupseeri- tai siviili-)lääkäri ja kaksi (muuta)upseeria). Vasta lääni siis määrittelee (tosin yleensä sairaantarkastustoimikunnan esityksen mukaisesti) E-, C- tai D-luokan.


      • xdddddd
        Kukakekin kirjoitti:

        Palveluksen aikana tehtyihin palveluskelpoisuusluokkapäätöksiin pätee se, ettei A ja B palveluskelpoisuusluokkapäätöksistä ole varsinaista valitusmahdollisuutta, vaan ne ovat nk. sotilaskäskyasioita. Toki palveluskelpoisuusluokkaa voidaan tarkistaa useammankin kerran (Asevelvollisuuslaki: "Asevelvolliselta, joka päällystöltään pyytää terveydentilansa tarkastusta, ei sitä voida kieltää") Tosin tämä terveydentilan tarkistus voi rajoittua käyntiin lääkärillä, ellei asian viemiseen varsinaiseen sairaantarkastustoimikuntaan ole hyviä perusteita. Rajatapauksiissa joissain joukko-osastoissa voidaan tehdä tarkastus myös sairaantarkastustoimikunnassa vaikka lääkärin tai joukkoyksikön päällikön sinne tekemä esitys olisi jo lähtökohtaisesti vain "tarkistus" (esim. B > B), ei esitys palveluskelpoisuusluokan muuttamiseksi.

        Mikäli henkilö joko varusmiespalveluksen aikana tai ennen sitä määrätään palveluskelpoisuusluokkaan C, hän saa sotilasläänistä valituskelpoisen päätöksen. Myöhemminkin asiaan voidaan vielä palata siihen vuoteen saakka jolloin henkilö täyttää 25 vuotta. (Asevelvollisuuslaki 15.9.1950/452 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1950/19500452 ) Sotilaslääni ei kuitenkaan aktiivisti "kysele" josko olisi kiinnostusta palvelukseen, vaan C-luokitetun on oltava itse aktiivinen ja pyydettävä itse sotilasläänistä uudelleentarkastettavaksi. E-luokkaan määrätylle kutsu jälkitarkastukseen tai pyyntö muusta selvityksestä pitäisi tulla automaattisesti. Tällöin sotilasläänin määräämä lääkäri tekee tarkastuksen. E- tai C-palveluskelpoisuuden muuttaminen A:ksi tai B:ksi tietysti edellyttää, että aimmin tehdyn luokituspäätöksen peruste on poistunut tai lievittynyt merkittävästi. Sairaita Puolustusvoimilla ei ole "subjektiivista" velvollisuutta ottaa palvelukseen vaikka motivaatio olisi miten kova. Mainittakoon, että virallisesti E- , C- tai D-luokan päättää sotilaslääni, ei palveluksessa jo olleidenkaan kohdalla joukko-osaston komentaja, joka siis päättää sotilaskäskynä vain A ja B-luokasta, tai sitten palveluksen keskeyttämisestä sairaantarkastustoimikunnan esityksestä (johon kuuluu (erikoisupseeri- tai siviili-)lääkäri ja kaksi (muuta)upseeria). Vasta lääni siis määrittelee (tosin yleensä sairaantarkastustoimikunnan esityksen mukaisesti) E-, C- tai D-luokan.

        SIeltä saa aika helposti c- paperit, siellä täytetään sellainen ylimääräinenkin lappunen laittaa siihen mahdollisimman monta 3 niin pääsee jutteleemaan toisellekkin lääkärille jolle kertoo fiiliksensä. Ja kaiken lisäksi he sainoivat, että jos ei halua mennä armeijaan niin siitäkin ne voi laittaa c:n, mutta yleisesti tarttee jottain perusteluja olla.


    • ÖLÖLÖL

      C-luokitus.

      Itse olen saanut C-luokan paperit mielenterveys syistä mutta päätöksen teossa sanoivat että voin hakea armeijaan jos välttämättä haluan niin 5 vuoden päästä jolloin tilannetta katsotaan uudestaan että onko muuttunut parempaan suuntaan että voisin päästäkkii armeijaan. Samalla kysyin yleisesti tuosta että jos saa C-luokan paperit että millä tavalla jatkossa niin vastaus on että yleisesti jos saa C-luokan paperit tilannetta voidaan katsoa kuten minun tilanteessa niin useamman vuoden päästä että voidaanko hyväksyä armeijaan vai ei. Itse olen ajatellut hakea 5 vuoden päästä armeijaan uudestaan.

      Mutta yleisesti ottaen C-luokan papereihin tarvitaan pätevä syy.

      Minulla oli johtavan lääkärin lausunto jonka perusteella ei minun tarvitse käydä armeijaa. Kyllähän periaatteessa paperit saa aika helposti mutta kyllä saa aika hyvin valehdella tai teeskennellä että saa nuo C-luokan paperit.

    • reaper91

      mites kun mut vapautettiin armeijasta viikon palveluksen jälkeen selkä- ja polvivaivojen takia, ja kun sieltä lähdin niin sain mukaani palvelutodistuksen, jossa lukee että mut on siirrettu palveluskelpoisuusluokkaan C pysyvästi.

      ja nyt tuli kutsu jälkitarkastukseen toukokuussa, jossa lapun mukaan "käsitellään asevelvollisuusasia". mitä tämä tarkoittaa? voiko ne siellä määrätä mut vielä takasin inttiin, vaikka mulla ei paikat kestä?

    • Näreet näin

      C-luokka = sodan syttyessä etulinjaan mars. Kuinkahan helposti onnistuisi muutos C:stä D:ksi?

      • nössöt

        olemalla kehitysvammainen tai sinulla on invalideetti..


      • MK

        C-miesten sijoittaminen etulinjaan ei ole kovin järkevä strateginen vaihtoehto, varsinkin jos kyseessä on puolustaminen hyökkääjää vastaan. Kyllä ne Ceemiähet on yleensä huoltojoukkokamaa.


    • rdf65t

      Eiköhän nuo C-miehet ole tälläkin hetkellä melkosia invalideja.

      • HeheHomo

        Juu mä ainakin olen, en kuule ilman kuulolaitetta ja sosiaalisetongelmat alkaa moikkaamisesta


      • HomoTaas

        Sosiaaliset ongelmat alkaa moikkaamisesta.


    • ukyukyk

      Intistä on loppumassa ukkelit kesken....Palveluskelpoisuusluokkien muuttamatta jättäminen indikoi tästä. Paskiaiset.

    • Paha Setä

      Jaa a sitä en tiiä,asia mietityttää itseänikin, vapautettu C:n papereilla vuonna 2006, mut varsinaisesti enää ei olis tarvetta olla se C,ja tekis niinkuin mieli suorittaa tää Kansalais velvollisuus.

      • kotkis

        Lääkärintarkastus ja kutsunnat edessä, mitenköhän suhtautuvat, kun nelisen vuotta sitten jäin auton alle ja toinen jalka kärsi aika paljon, nilkka ja jalkaterä jäi jäykäksi, joten juoksemaan tai marssimaan en pysty.

        Pysyväksi haittaluokaksi tuli 2. Tavallaan huvittaisi Intti käydä, toisaalta b-miehenä jossain huotohommissa menee vaan aika hukkaan ja jää iso tukku euroja tienaamatta, ei ne tolla haittaluokalla/vammalla varmaan normaalihommiin edes ota.


      • 87k

        Itsekin olen saanut alunperin A-paperit, mutta myöhemmin huijasin C-luokituksen

        Jos haluan/haluat armeijaan kun sulla on C-paperit niin mene vain lääkärintarkstukseen amriejaa varten, ja ole siellä "turpa tukossa" jolloin ne myöntää automaattisesti A-paperit

        Sittan vain lähetät paperit esikuntaan, ja ei aikaakaan kun kotiin tulee kirje jossa uhkaillaan saapumaan kutsuntoihin vankilan/sakkojen uhalla.

        Eli vapautuksen kumoaminen käy yhtä helposti kuin sen saaminenkin


    • army234

      Älkää nyt menkö sinne ihmeessä, jos on validi syy olla menemättä. Fyysinen rasitus voi pahentaa helposti vaikkapa polvi- tai selkävammaa. Jos nyt pystyy vaikka kävelemään normaalisti, niin ei kannata mennä sinne telomaan itseään. Se on aivan turha riski.

      B-miehenä homma on toki leppoisampaa, mutta eivät hekään kaikelta rasitukselta välty. Kyllä minä muistelen, että b-miehet kantoivat rinkkoja ja joutuivat sykkimään jossain määrin, joskin ilmeisesti heitä laitettiin helpompiin tehtäviin ja koitettiin välttää liikaa rasitusta jne. Silti ei sekään ihan riskitöntä ole.

      Se on sitten myös oma kysymyksensä voisiko inttiajan käyttää hyödyllisemmin siviilissä kuin olla intissä 6kk huoltohommissa tjsp.

    • pääsin C

      Pääsin c-luokkaan, vittu miten smooth. Voin istua koneella pelaten koko tämän ajan :DDD

      • Anonyymi

        Vittu miten hieno asenne! Respectii!


      • Anonyymi

        Joutasit sinäki armeijaan! ei mies tarvihe pelaamista vaa muijan jota puolustaa sotimalla viholista vastaan sodan aikana!


      • Anonyymi

        Ähäkutti mä sain vuonna 2007 D-paperit sen koommin olevan edes mitenkään sairas tai invalidi että sillain ja ikää tulee 35 tämän vuoden 2024 aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ähäkutti mä sain vuonna 2007 D-paperit sen koommin olevan edes mitenkään sairas tai invalidi että sillain ja ikää tulee 35 tämän vuoden 2024 aikana.

        Ikävä tuottaa pettymys mutta D:n paperit, kuten mitkään muutkaan ei auta jos ei ole todettavaa sairautta tai invaliditeettia. Kuulut nostoväkeen siitä huolimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä tuottaa pettymys mutta D:n paperit, kuten mitkään muutkaan ei auta jos ei ole todettavaa sairautta tai invaliditeettia. Kuulut nostoväkeen siitä huolimatta.

        Nostoväkeä ei enää ole.
        Sen sijaan on varareservi josta pääsee sivarin lisävarantoon jos ymmärtää hakeutua.


      • Anonyymi

    • 11+8

      Sitten huomaat viiden vuoden ja kymmenen vuoden päästä, että istut edelleen siinä koneella pelaten koko ajan.
      Intti kannattaa käydä, jos ei ole terveydellisiä esteitä. Tyhmää touhuahan se on, mutta saa siellä hauskojakin kokemuksia.

    • kysyjä

      Olen saanut C-paperit milelenterveydellisistä syistä joitakin vuosia takaperin. Masennuksen väistyttyä, työpaikan ja kokemuksen, kiinnostavan koulupaikan sekä muiden tulevaisuudensuunnitelmien puuttuessa haluaisin mennä sivariin. Onko tämä mahdollista? Olen alle 25-vuotias. Miten minun tulisi menetellä?

      • B-miäs

        Kannattaa soittaa asuinpaikkasi sotilasläänin aluetoimistoon ja kysellä neuvoa.
        http://www.puolustusvoimat.fi/ >Asiointi >Aluetoimistot jne.
        Väittäisin että erikoislääkärin lausunto kuitenkin tarvitaan.


    • Anonyymi

      Kannattaa olla hyvä lääkäri c luokkaan

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe