uudet opinnot ja entisistä selvityspyyntö

pelokass

Sain opiskelupaikan toiselta alalta tammikuussa 2007 alkavaan koulutukseen. Olen kuitenkin opiskellut 2005-2006 lukuvuonna vain 27 opintopistettä ja nyt syksyltä en taida juurikaan saada opintopisteitä, koska en ole päässyt kuin parille opintojaksoille ja muutenkin motivaatio täysin lopussa tätä nykyistä alaa kohtaan.

Vaikuttaako tämä selvityspyyntö siihen, että myönnetäänkö minulle opintotukea uuteen opintoon eli siis siihen tammikuussa 2007 alkavaan? Tietenkin käytetyt tukikuukaudet vähennetään siitä tukikuukausien maksimimäärästä, mutta laskin, että silti minulle jää 31 tukikuukautta jäljelle. 13 olisin siis käyttänyt.

Ei kai Kela voi olla myöntämättä opintotukea uuteen koulutusalaani? Se nimittäin kiinnostaa minua ja haluan aloittaa alusta opinnot toisella alallla ja motivaatiota tälle alalle riittää. Nykyisiin opintoihin ei, yritin nyt syksyllä, mutta kaikki meni päin persettä. Joten siis neuvokaa vaikuttaako tämä juttu siihen saanko opintotukea uusiin opintoihin, jotka alkavat siis alusta ja toisella alalla ja myös eri ammattikorkeakoulussa.

Jos käsitin oikein niin minultahan pitäisi vain vähentää käytetyt tukikuukaudet, mutta ei siis lakkauttaa tukea uudelta koulutusalalta. Sen sijaan jos jatkaisin vanhalla alalla (väärä ala minulle) niin silloinhan tuki lakkautettaisiin? Selvityspyyntöön olen vastannut määräpäivään (marraskuun alku) mennessä, mutta mitään kirjettä ym. ei vielä ole tullut.

4

489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opintotukilakko

Turhaanpa Helsingin yliopiston opiskelijat lakkoilevat opintorahan korotuksen puolesta, koska sitä korotetaan vasta vuonna 2009.
      Muutoin ollaan sellaisessa tilanteessa, että sukupolvesta toiseen opintotuki pysyy samana.
      Esim. opiskelija on saanut lapsen vuonna 1993, ja tämä hakee opintotukea 16 vuotta täytettyään. Olisi perin noloa, jos lapsi saisi samansuuruista opintotukea kuin mitä hänen isä tai äiti sai aikoinaan.

• Pin Up

Tai kun Tanja Saarelan (os. Vienonen) Tiia-tytär täyttää 16 vuotta vuonna 2011, niin silloin jo alkavat tuet nousta...

• neiti...X

Oikeus opintotukeen alkaa lähtökohtaisesti, kun ei ole enää oikeutettu lapsilisään eli kun täyttää 17 vuotta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601115327IL?openDocument :
        "Lapsilisään oikeutettu voi saada opintorahaa vasta 17 vuoden täyttämistä seuraavan kuukauden alusta lukien. Itsenäisesti asuvalle alle 17-vuotiaalle voidaan kuitenkin tietyin edellytyksin myöntää asumislisä ja opintolainan valtiontakaus."

Tiedä sitten mitä ovat nuo "tietyt edellytykset", mutta tietenkin tarvii suorittaa peruskoulun jälkeisiä opintoja. Itse olin lukioon mennessäni 15-vuotias.

• vuonna
        neiti...X kirjoitti:

Oikeus opintotukeen alkaa lähtökohtaisesti, kun ei ole enää oikeutettu lapsilisään eli kun täyttää 17 vuotta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601115327IL?openDocument :
        "Lapsilisään oikeutettu voi saada opintorahaa vasta 17 vuoden täyttämistä seuraavan kuukauden alusta lukien. Itsenäisesti asuvalle alle 17-vuotiaalle voidaan kuitenkin tietyin edellytyksin myöntää asumislisä ja opintolainan valtiontakaus."

Tiedä sitten mitä ovat nuo "tietyt edellytykset", mutta tietenkin tarvii suorittaa peruskoulun jälkeisiä opintoja. Itse olin lukioon mennessäni 15-vuotias.

Siis opintotukeen tulee korotus vasta vuonna 2010! No huh, huh!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      90
      3954
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      199
      1518
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      76
      1410
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1100
    5. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1040
    6. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      326
      1023
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      47
      949
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      133
      932
    9. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      86
      919
    10. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      98
      899
    Aihe