uudet opinnot ja entisistä selvityspyyntö

pelokass

Sain opiskelupaikan toiselta alalta tammikuussa 2007 alkavaan koulutukseen. Olen kuitenkin opiskellut 2005-2006 lukuvuonna vain 27 opintopistettä ja nyt syksyltä en taida juurikaan saada opintopisteitä, koska en ole päässyt kuin parille opintojaksoille ja muutenkin motivaatio täysin lopussa tätä nykyistä alaa kohtaan.

Vaikuttaako tämä selvityspyyntö siihen, että myönnetäänkö minulle opintotukea uuteen opintoon eli siis siihen tammikuussa 2007 alkavaan? Tietenkin käytetyt tukikuukaudet vähennetään siitä tukikuukausien maksimimäärästä, mutta laskin, että silti minulle jää 31 tukikuukautta jäljelle. 13 olisin siis käyttänyt.

Ei kai Kela voi olla myöntämättä opintotukea uuteen koulutusalaani? Se nimittäin kiinnostaa minua ja haluan aloittaa alusta opinnot toisella alallla ja motivaatiota tälle alalle riittää. Nykyisiin opintoihin ei, yritin nyt syksyllä, mutta kaikki meni päin persettä. Joten siis neuvokaa vaikuttaako tämä juttu siihen saanko opintotukea uusiin opintoihin, jotka alkavat siis alusta ja toisella alalla ja myös eri ammattikorkeakoulussa.

Jos käsitin oikein niin minultahan pitäisi vain vähentää käytetyt tukikuukaudet, mutta ei siis lakkauttaa tukea uudelta koulutusalalta. Sen sijaan jos jatkaisin vanhalla alalla (väärä ala minulle) niin silloinhan tuki lakkautettaisiin? Selvityspyyntöön olen vastannut määräpäivään (marraskuun alku) mennessä, mutta mitään kirjettä ym. ei vielä ole tullut.

4

483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opintotukilakko

Turhaanpa Helsingin yliopiston opiskelijat lakkoilevat opintorahan korotuksen puolesta, koska sitä korotetaan vasta vuonna 2009.
      Muutoin ollaan sellaisessa tilanteessa, että sukupolvesta toiseen opintotuki pysyy samana.
      Esim. opiskelija on saanut lapsen vuonna 1993, ja tämä hakee opintotukea 16 vuotta täytettyään. Olisi perin noloa, jos lapsi saisi samansuuruista opintotukea kuin mitä hänen isä tai äiti sai aikoinaan.

• Pin Up

Tai kun Tanja Saarelan (os. Vienonen) Tiia-tytär täyttää 16 vuotta vuonna 2011, niin silloin jo alkavat tuet nousta...

• neiti...X

Oikeus opintotukeen alkaa lähtökohtaisesti, kun ei ole enää oikeutettu lapsilisään eli kun täyttää 17 vuotta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601115327IL?openDocument :
        "Lapsilisään oikeutettu voi saada opintorahaa vasta 17 vuoden täyttämistä seuraavan kuukauden alusta lukien. Itsenäisesti asuvalle alle 17-vuotiaalle voidaan kuitenkin tietyin edellytyksin myöntää asumislisä ja opintolainan valtiontakaus."

Tiedä sitten mitä ovat nuo "tietyt edellytykset", mutta tietenkin tarvii suorittaa peruskoulun jälkeisiä opintoja. Itse olin lukioon mennessäni 15-vuotias.

• vuonna
        neiti...X kirjoitti:

Oikeus opintotukeen alkaa lähtökohtaisesti, kun ei ole enää oikeutettu lapsilisään eli kun täyttää 17 vuotta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601115327IL?openDocument :
        "Lapsilisään oikeutettu voi saada opintorahaa vasta 17 vuoden täyttämistä seuraavan kuukauden alusta lukien. Itsenäisesti asuvalle alle 17-vuotiaalle voidaan kuitenkin tietyin edellytyksin myöntää asumislisä ja opintolainan valtiontakaus."

Tiedä sitten mitä ovat nuo "tietyt edellytykset", mutta tietenkin tarvii suorittaa peruskoulun jälkeisiä opintoja. Itse olin lukioon mennessäni 15-vuotias.

Siis opintotukeen tulee korotus vasta vuonna 2010! No huh, huh!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      89
      4694
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3872
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      191
      3723
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      73
      2123
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1298
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1192
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      155
      1147
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1055
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      924
    Aihe