Jehovat armeijaan

korpraali2/99

Näköjään ainakin Yle ja maikkari uutisoivat esille nostetun Jehovan todistajien mahdollisen asevelvollisuuden palauttamisen otsikolla "Jehovan todistajat armeijaan?"

Höpsistä. Kirkkokunnan USA:ssa majailevan johdon muuttuneen tulkinnan takia voi olla mahdollista, että Jehovan todistajat hyväksyisivät nykyään siviilipalveluksen. Heidäthän päätettiin aikoinaan vapauttaa kokonaa, kun he eivät hyväksyneet ase- eivätkä siviilipalvelusta ja joutuivat siksi järjestään vankilaan totaalikieltäytyjinä.

Jehovan todistajille siis palautettaisiin aseVELVOLLISUUS, jonka voi suorittaa joko asePALVELUKSENA tai siviilipalveluksena. Käytännössä heidän kohdallaan olisi kyse jälkimmäisestä. Jehovan todistajien opit kieltävät edelleen jyrkästi armeijan käymisen.

Puolustusministeriön selitys, jonka mukaan jehovien asevelvollisuus palautettaisiin nykyisen tilanteen aiheuttaman kansalaisten epätasa-arvon vuoksi, on lähinnä propagandaa. Tosiasiassa muutoksen mahdollistaa jehovien oma, muuttunut tulkinta. Jos tulkinta ei olisi muuttunut, niin puolustusministeriö ei harkitsisi asevelvollisuuden palauttamista, oli heidän vapautuksensa sitten miten eriarvoista tahansa.

Hieman ristiriitaisin tuntein suhtaudun tähän asiaan. Toisaalta onahn tuo vapautus kieltämättä eriarvoistava. Pienenä plussana myös se, että Jehovan todistajien siirtyminen sivareiksi kasvattaisi sivareiden absoluuttista määrää ja varsinkin suhteellista osuutta ikäluokasta. Nykyäänhän he eivät ole laskelmissa mukana, koska eivät ole asevelvollisia.

Toisaalta olisi verorahojen tuhlausta, kun Jehovan todistajillekin pitäisi alkaa järjestellä sivaripaikkoja, ja he olisivat poissa työelämästä yli vuoden, vaikka heille sivarin pituus ei ole mikään "pelote" kuten muille - he kun eivät armeijaan mene kuitenkaan.

9

998

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lainkaan koko

lahkoa. Tottakai Suomessa pitää olla kaikilla samat oikeudet ja velvollisuudet! Miksi asua Suomessa, jos pitää kieltäytyä milloin mistäkin mikä koskee Suomea ja kulttuuria.

• yhteinen...

...asia on se, että he tuntevat olevansa kaikkien muiden yläpuolella, koska heidän ajatusta ylivertaisuudestaan tuetaan hurmoshenkisillä kokouksilla toinen toistaan pönkittäen. Lahkoon kuulumattomien ihmisten halveksunta on jopa suotavaa. Mahtaakohan Jumalan tahto olla sellainen? Ei ne mitään oikeita uskontoja ole. Oikea usko on ihmisen sisällä.
        Jehovia ja kaikkia muitakin uskonlahkoja voidaan verrata vapaamuurareiden hyväveli järjestelmään.

• Arumbaja
        yhteinen... kirjoitti:

...asia on se, että he tuntevat olevansa kaikkien muiden yläpuolella, koska heidän ajatusta ylivertaisuudestaan tuetaan hurmoshenkisillä kokouksilla toinen toistaan pönkittäen. Lahkoon kuulumattomien ihmisten halveksunta on jopa suotavaa. Mahtaakohan Jumalan tahto olla sellainen? Ei ne mitään oikeita uskontoja ole. Oikea usko on ihmisen sisällä.
        Jehovia ja kaikkia muitakin uskonlahkoja voidaan verrata vapaamuurareiden hyväveli järjestelmään.

En nyt sanois ihan noinkaan. Toi on vähän liian kärjistettyä...

• pitäisi

kaikkien kieltäytyä tappamasta, eli asepalvelusta -sehän on jumalan tahto. Sama pätee siviilipalvelukseen yms, sekun vapauttaa mahdollisesti rintamalle lisää miehiä.

• Koko paska

Pitäsisi koko armeija olla vapaaehtoinen.
      Amnesty on mm. moittinut suomea, kun totaalikieltäytyjät tuomitaan vankilaan.
      He ovat mielipidevankeja, kuten neuvostoliitossa ja kiinassa.
      Samaa sortopaskaa suomessa.

• Daider

Amnesty nyt tukee ketä tahansa joka osaa itkeä että häntä sorretaan.
        Minä ajattelin lopettaa verojen maksamisen, koska en koe että kenelläkään on oikeutta viedä minun rahojani. Vankilaan jouduttuani vaadin Amnestyn tukea, koska olen joutunut vankilaan mielipiteideni vuoksi.

Asevelvollisuus on yksi lain määräämistä velvollisuuksista, joita Suomen kansalaisilta velvoitetaan vastapalvelukseksi siitä että valtio pitää heistä huolta. Jos ihminen ei täytä velvollisuuksiaan, häntä rangaistaan lain määräämällä tavalla. Varsin yksinkertaista.

• jehovat
        Daider kirjoitti:

Minä ajattelin lopettaa verojen maksamisen, koska en koe että kenelläkään on oikeutta viedä minun rahojani. Vankilaan jouduttuani vaadin Amnestyn tukea, koska olen joutunut vankilaan mielipiteideni vuoksi.

Asevelvollisuus on yksi lain määräämistä velvollisuuksista, joita Suomen kansalaisilta velvoitetaan vastapalvelukseksi siitä että valtio pitää heistä huolta. Jos ihminen ei täytä velvollisuuksiaan, häntä rangaistaan lain määräämällä tavalla. Varsin yksinkertaista.

tottakai armeijaan! jos ovat totaalikieltäytyjiä ni linnaan vaan koko sakki!! kaikille pitäs päteä samat lait!!!!

• Ei sitten
        Daider kirjoitti:

Ihmisistä pidetä huolta???

• heikki rödsös

Huuhaata koko uskonto!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      196
      4963
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      116
      4056
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3589
    4. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      57
      3525
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3430
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      37
      2927
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2569
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2326
    9. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      30
      2079
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      21
      1949
    Aihe