Miten on?
Laturilta, jokaiselta käämiltä tule oma johto jännitteen säätäjälle. Kaikki 3 ovat saman värisiä (Valk). Koska alkuperäisen kaltaista jännitteensäätäjää ei enää valmisteta eikä saa, täytyy turvautua tarvikkeeseen. Pyörissä olen kironnut epävarmat sarjaliittimetkin alimpaan helvettiin joten iski epävarmuus?
ONKO KOLMEN LATURIN JOHDON JÄRJESTYKSELLÄ VÄLIÄ?
Jos vastaat niin perustele kanssa. Joopas-eipäs keskustelu ei johda muuhun kuin suurempaan epävarmuuteen. Ne tulostetaan pehmopaperille ja tuloksella pyyhitään pee.
Laturin johdot
11
2949
Vastaukset
- säätäjä
Siis kolmelta käämiltä?
Ilmeisesti kyseesä on vaihtovirtalaturi.
Siinä on ns. staattorikäämi jossa kolme käämiä joiden toiset päät ovat kytketty yhteen,ns tähtikytkentä.Niistä "vapaista" päistä tulee vaihtovirtaa joka ei sovellu akun lataamiseen.
Siksi ne tasasuunnataan.Säädin sijoittu tasasuuntaajan ns.kenttädiodien ja laturin roottorin väliin.Syöttää roottorikäämille virtaa säätäen sen magnetoitumista jolloin myös latausjännite säätyy.Ne kolme johdonpäätä tulee plus ja miinus diodien väliin.Järjestyksellä ei ole väliä.- DL1000
Muuten hyvä selitys mutta vähän lipsahti autopuolen laturiopeille... (pääasia oikein kuitenkin)
Tuossa em laturityypissä on kestomagneettiroottori (yleensä suoraan kampuran päässä) 3-vaiheinen staattorikäämitys (yleensä uiskentelee m-öljyssä). Tasasuuntaaja ja lataussäädin (regulaattori) on yhteenrakennuttu. Jännitesäädin simppelisti vaan hukkaa turhan tehon lämmöksi siksi kai niitä välillä kärähteleekin. Joissain pyörämalleissa (ainakin 80-luvun suikissa) on vielä valokatkaisijan rinnalla kärkipari joka heittää yhden vaiheen tehovastuksen kautta maihin kun valot ottaa pois. Tuokin systeemi vanhemiten joskus aiheuttaa ongelmia.
Eli niitten kolmen johdon järjestyksellä ei oo merkitystä. Käytä kunnon johtoja ja eristä kunnolla sillä siellä vaihtosähköpuolella voi jännitteet nousta yli 70V.
Toisaalta kyllä pyöristä löytyy myös hiilillä varustettuja "autolaturin" näköisiä vaihtovirtalatureita. Niissä säädin on yleensä integroitu hiilisiltaan (kuten a-latureissakakin). Veto on hammasrattaalla joko kytkimeltä tai startinrattaalta.
Pikkuvehkeissä joissa on ns "magneettovauhtipyörä" laturikäämit on sitten siellä vauhtipyörän sisällä. Eli rakenne on kuten nurinpäin käännetty kestomagneettiroottori. - Lexa
DL1000 kirjoitti:
Muuten hyvä selitys mutta vähän lipsahti autopuolen laturiopeille... (pääasia oikein kuitenkin)
Tuossa em laturityypissä on kestomagneettiroottori (yleensä suoraan kampuran päässä) 3-vaiheinen staattorikäämitys (yleensä uiskentelee m-öljyssä). Tasasuuntaaja ja lataussäädin (regulaattori) on yhteenrakennuttu. Jännitesäädin simppelisti vaan hukkaa turhan tehon lämmöksi siksi kai niitä välillä kärähteleekin. Joissain pyörämalleissa (ainakin 80-luvun suikissa) on vielä valokatkaisijan rinnalla kärkipari joka heittää yhden vaiheen tehovastuksen kautta maihin kun valot ottaa pois. Tuokin systeemi vanhemiten joskus aiheuttaa ongelmia.
Eli niitten kolmen johdon järjestyksellä ei oo merkitystä. Käytä kunnon johtoja ja eristä kunnolla sillä siellä vaihtosähköpuolella voi jännitteet nousta yli 70V.
Toisaalta kyllä pyöristä löytyy myös hiilillä varustettuja "autolaturin" näköisiä vaihtovirtalatureita. Niissä säädin on yleensä integroitu hiilisiltaan (kuten a-latureissakakin). Veto on hammasrattaalla joko kytkimeltä tai startinrattaalta.
Pikkuvehkeissä joissa on ns "magneettovauhtipyörä" laturikäämit on sitten siellä vauhtipyörän sisällä. Eli rakenne on kuten nurinpäin käännetty kestomagneettiroottori.Pikkuvehkeissä joissa on ns "magneettovauhtipyörä" laturikäämit on sitten siellä vauhtipyörän sisällä. Eli rakenne on kuten nurinpäin käännetty kestomagneettiroottori.
Kuten esimerkiksi Kawasaki VN 1500. - DL1000
Lexa kirjoitti:
Pikkuvehkeissä joissa on ns "magneettovauhtipyörä" laturikäämit on sitten siellä vauhtipyörän sisällä. Eli rakenne on kuten nurinpäin käännetty kestomagneettiroottori.
Kuten esimerkiksi Kawasaki VN 1500.Katos vaan menee se vanhakin vipuun...
On taidettu Wäinöön hakea "maamoottori" fiilistä isolla vauhtipyörä konstruktiolla.
- Kra
Vastaavan asian kanssa Kawan Z1 -80 pyörässä. Siinä ne piuhat olivat keltaiset. Järjestyksellä ei ole mitään väliä.
Kannattaa samalla mittailla jokaisen kolmen piuhan ja rungon väliltä vastusarvot, pitäis olla samat kaikissa kolmessa. Jos ei niin kyseisessä staattorikäämissä on vikaa.
Oikeat vastusarvot löytyy pyörän korjausohjekirjasta. Kuten myös oikeat kytkennät.- Mitattu on
vastukset kaikissa samaa luokkaa vaikka on uudelleen käämityt virhe on alle 10% epäluulo vain iski etten polttaisi uutta jännittensäädintä. Tänä talvena päätin ryhtyä rassaamaan pyörää vasta vuodenvaihteen jälkeen. Viimevuonna oli kaikki kondiksessa jo helmikuussa, joten kevät tuntui kovin pitkältä. Nyt päätin aloitta myöhemmin. Mielummin sittenkin kevällä kiire ja pakkotahti niin kevät-talvikin kuluu kuin lentäen.
- sWaltsu
Terve.
Itsellä saman tyyppistä pulmaa...
Crossipyörässäni ei ole ollutkaan valoja, mutta magneeton kopan alta tulee nippu johtoja (5kpl)
2-kpl ohuita (värikkäitä) menee sytkäboxille
sitten kolmen nippu valkoisia vähän tuhdimpia johtoja joista yksi menee sinne sytkäboxille.
joten kaksi kaapelia jää vailla mitään järkeä.
Mittailin ensin niitä kahta, kunnes huomasin sen yhden kyketyn olevan samaa sarjaa...
joten siinä on se "3-vaihe"kytkentä. sitten nokkelana löysin vanhan Yamahan jännitteensäätimen kaapista ja kokeilin. Valo paloi, mutta innostuksessa en muistanut mitata... Mutta mielestäni valo paloi liian kirkkaasti ja säätimen "toisiossa" oli yksi ohuempi ruskea johto? minne se (kaksi muuta musta - ja punainen )
Hyllystä löytyi myös SH555-12 säädin, mutta en löydä kantakytkentää 6:lle liittimelle?- se kurvaa
Vitalukon kautta kiertää. Liekö jonkinlanen "heräte". Tarvike versioista tämä puuttuu, mutta pelaa silti kuin Buick:i (jos buikki nyt yleinsäkään tätsin pelaa)
- sipeRR
se kurvaa kirjoitti:
Vitalukon kautta kiertää. Liekö jonkinlanen "heräte". Tarvike versioista tämä puuttuu, mutta pelaa silti kuin Buick:i (jos buikki nyt yleinsäkään tätsin pelaa)
Niin minne se ruskea siis pitää kytkeä?
vai tarviiko lainkaan?
ja tämä ruskea on "toisiopuolella" (tasajännitepuolella) - ruskea
sipeRR kirjoitti:
Niin minne se ruskea siis pitää kytkeä?
vai tarviiko lainkaan?
ja tämä ruskea on "toisiopuolella" (tasajännitepuolella)Johonkin missä on 12v. jännite. niinkuin sanoin. tarvike versioissa ei tätä ole ollenkaan. Se on joku jammun oma konsepti, jolla saadaan säätimelle hintaa. Oikeestikin jännitteensäädin on halpa valmistaa. (palautus tölkin hinnossa=alle euron) Se mistä maksetaan on se valmistajan suuri salaperäisyys. Olen tätä alan osaajilta joskus kysellyt ja tullut siihen tulokseen, että ne jotka oikeasti osaavat, eivät ehdi, viitsi tai jaksa paneutua tähän. (Elektroniikkanerot eivät aja prätkillä, ainakaan vanhoilla paskoilla niinkuin minä)
- laittaa
ruskea kirjoitti:
Johonkin missä on 12v. jännite. niinkuin sanoin. tarvike versioissa ei tätä ole ollenkaan. Se on joku jammun oma konsepti, jolla saadaan säätimelle hintaa. Oikeestikin jännitteensäädin on halpa valmistaa. (palautus tölkin hinnossa=alle euron) Se mistä maksetaan on se valmistajan suuri salaperäisyys. Olen tätä alan osaajilta joskus kysellyt ja tullut siihen tulokseen, että ne jotka oikeasti osaavat, eivät ehdi, viitsi tai jaksa paneutua tähän. (Elektroniikkanerot eivät aja prätkillä, ainakaan vanhoilla paskoilla niinkuin minä)
siis vaikka sen punaisen kanssa yhteen?
nimimerkillä 10v elektroniikan kanssa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291