Laturin johdot

Pyörään johon ei tehdä enää...

Miten on?
Laturilta, jokaiselta käämiltä tule oma johto jännitteen säätäjälle. Kaikki 3 ovat saman värisiä (Valk). Koska alkuperäisen kaltaista jännitteensäätäjää ei enää valmisteta eikä saa, täytyy turvautua tarvikkeeseen. Pyörissä olen kironnut epävarmat sarjaliittimetkin alimpaan helvettiin joten iski epävarmuus?
ONKO KOLMEN LATURIN JOHDON JÄRJESTYKSELLÄ VÄLIÄ?
Jos vastaat niin perustele kanssa. Joopas-eipäs keskustelu ei johda muuhun kuin suurempaan epävarmuuteen. Ne tulostetaan pehmopaperille ja tuloksella pyyhitään pee.

11

3054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säätäjä

      Siis kolmelta käämiltä?
      Ilmeisesti kyseesä on vaihtovirtalaturi.
      Siinä on ns. staattorikäämi jossa kolme käämiä joiden toiset päät ovat kytketty yhteen,ns tähtikytkentä.Niistä "vapaista" päistä tulee vaihtovirtaa joka ei sovellu akun lataamiseen.
      Siksi ne tasasuunnataan.Säädin sijoittu tasasuuntaajan ns.kenttädiodien ja laturin roottorin väliin.Syöttää roottorikäämille virtaa säätäen sen magnetoitumista jolloin myös latausjännite säätyy.Ne kolme johdonpäätä tulee plus ja miinus diodien väliin.Järjestyksellä ei ole väliä.

      • DL1000

        Muuten hyvä selitys mutta vähän lipsahti autopuolen laturiopeille... (pääasia oikein kuitenkin)

        Tuossa em laturityypissä on kestomagneettiroottori (yleensä suoraan kampuran päässä) 3-vaiheinen staattorikäämitys (yleensä uiskentelee m-öljyssä). Tasasuuntaaja ja lataussäädin (regulaattori) on yhteenrakennuttu. Jännitesäädin simppelisti vaan hukkaa turhan tehon lämmöksi siksi kai niitä välillä kärähteleekin. Joissain pyörämalleissa (ainakin 80-luvun suikissa) on vielä valokatkaisijan rinnalla kärkipari joka heittää yhden vaiheen tehovastuksen kautta maihin kun valot ottaa pois. Tuokin systeemi vanhemiten joskus aiheuttaa ongelmia.

        Eli niitten kolmen johdon järjestyksellä ei oo merkitystä. Käytä kunnon johtoja ja eristä kunnolla sillä siellä vaihtosähköpuolella voi jännitteet nousta yli 70V.

        Toisaalta kyllä pyöristä löytyy myös hiilillä varustettuja "autolaturin" näköisiä vaihtovirtalatureita. Niissä säädin on yleensä integroitu hiilisiltaan (kuten a-latureissakakin). Veto on hammasrattaalla joko kytkimeltä tai startinrattaalta.

        Pikkuvehkeissä joissa on ns "magneettovauhtipyörä" laturikäämit on sitten siellä vauhtipyörän sisällä. Eli rakenne on kuten nurinpäin käännetty kestomagneettiroottori.


      • Lexa
        DL1000 kirjoitti:

        Muuten hyvä selitys mutta vähän lipsahti autopuolen laturiopeille... (pääasia oikein kuitenkin)

        Tuossa em laturityypissä on kestomagneettiroottori (yleensä suoraan kampuran päässä) 3-vaiheinen staattorikäämitys (yleensä uiskentelee m-öljyssä). Tasasuuntaaja ja lataussäädin (regulaattori) on yhteenrakennuttu. Jännitesäädin simppelisti vaan hukkaa turhan tehon lämmöksi siksi kai niitä välillä kärähteleekin. Joissain pyörämalleissa (ainakin 80-luvun suikissa) on vielä valokatkaisijan rinnalla kärkipari joka heittää yhden vaiheen tehovastuksen kautta maihin kun valot ottaa pois. Tuokin systeemi vanhemiten joskus aiheuttaa ongelmia.

        Eli niitten kolmen johdon järjestyksellä ei oo merkitystä. Käytä kunnon johtoja ja eristä kunnolla sillä siellä vaihtosähköpuolella voi jännitteet nousta yli 70V.

        Toisaalta kyllä pyöristä löytyy myös hiilillä varustettuja "autolaturin" näköisiä vaihtovirtalatureita. Niissä säädin on yleensä integroitu hiilisiltaan (kuten a-latureissakakin). Veto on hammasrattaalla joko kytkimeltä tai startinrattaalta.

        Pikkuvehkeissä joissa on ns "magneettovauhtipyörä" laturikäämit on sitten siellä vauhtipyörän sisällä. Eli rakenne on kuten nurinpäin käännetty kestomagneettiroottori.

        Pikkuvehkeissä joissa on ns "magneettovauhtipyörä" laturikäämit on sitten siellä vauhtipyörän sisällä. Eli rakenne on kuten nurinpäin käännetty kestomagneettiroottori.

        Kuten esimerkiksi Kawasaki VN 1500.


      • DL1000
        Lexa kirjoitti:

        Pikkuvehkeissä joissa on ns "magneettovauhtipyörä" laturikäämit on sitten siellä vauhtipyörän sisällä. Eli rakenne on kuten nurinpäin käännetty kestomagneettiroottori.

        Kuten esimerkiksi Kawasaki VN 1500.

        Katos vaan menee se vanhakin vipuun...
        On taidettu Wäinöön hakea "maamoottori" fiilistä isolla vauhtipyörä konstruktiolla.


    • Kra

      Vastaavan asian kanssa Kawan Z1 -80 pyörässä. Siinä ne piuhat olivat keltaiset. Järjestyksellä ei ole mitään väliä.

      Kannattaa samalla mittailla jokaisen kolmen piuhan ja rungon väliltä vastusarvot, pitäis olla samat kaikissa kolmessa. Jos ei niin kyseisessä staattorikäämissä on vikaa.

      Oikeat vastusarvot löytyy pyörän korjausohjekirjasta. Kuten myös oikeat kytkennät.

      • Mitattu on

        vastukset kaikissa samaa luokkaa vaikka on uudelleen käämityt virhe on alle 10% epäluulo vain iski etten polttaisi uutta jännittensäädintä. Tänä talvena päätin ryhtyä rassaamaan pyörää vasta vuodenvaihteen jälkeen. Viimevuonna oli kaikki kondiksessa jo helmikuussa, joten kevät tuntui kovin pitkältä. Nyt päätin aloitta myöhemmin. Mielummin sittenkin kevällä kiire ja pakkotahti niin kevät-talvikin kuluu kuin lentäen.


    • sWaltsu

      Terve.

      Itsellä saman tyyppistä pulmaa...
      Crossipyörässäni ei ole ollutkaan valoja, mutta magneeton kopan alta tulee nippu johtoja (5kpl)
      2-kpl ohuita (värikkäitä) menee sytkäboxille
      sitten kolmen nippu valkoisia vähän tuhdimpia johtoja joista yksi menee sinne sytkäboxille.
      joten kaksi kaapelia jää vailla mitään järkeä.

      Mittailin ensin niitä kahta, kunnes huomasin sen yhden kyketyn olevan samaa sarjaa...
      joten siinä on se "3-vaihe"kytkentä. sitten nokkelana löysin vanhan Yamahan jännitteensäätimen kaapista ja kokeilin. Valo paloi, mutta innostuksessa en muistanut mitata... Mutta mielestäni valo paloi liian kirkkaasti ja säätimen "toisiossa" oli yksi ohuempi ruskea johto? minne se (kaksi muuta musta - ja punainen )

      Hyllystä löytyi myös SH555-12 säädin, mutta en löydä kantakytkentää 6:lle liittimelle?

      • se kurvaa

        Vitalukon kautta kiertää. Liekö jonkinlanen "heräte". Tarvike versioista tämä puuttuu, mutta pelaa silti kuin Buick:i (jos buikki nyt yleinsäkään tätsin pelaa)


      • sipeRR
        se kurvaa kirjoitti:

        Vitalukon kautta kiertää. Liekö jonkinlanen "heräte". Tarvike versioista tämä puuttuu, mutta pelaa silti kuin Buick:i (jos buikki nyt yleinsäkään tätsin pelaa)

        Niin minne se ruskea siis pitää kytkeä?

        vai tarviiko lainkaan?

        ja tämä ruskea on "toisiopuolella" (tasajännitepuolella)


      • ruskea
        sipeRR kirjoitti:

        Niin minne se ruskea siis pitää kytkeä?

        vai tarviiko lainkaan?

        ja tämä ruskea on "toisiopuolella" (tasajännitepuolella)

        Johonkin missä on 12v. jännite. niinkuin sanoin. tarvike versioissa ei tätä ole ollenkaan. Se on joku jammun oma konsepti, jolla saadaan säätimelle hintaa. Oikeestikin jännitteensäädin on halpa valmistaa. (palautus tölkin hinnossa=alle euron) Se mistä maksetaan on se valmistajan suuri salaperäisyys. Olen tätä alan osaajilta joskus kysellyt ja tullut siihen tulokseen, että ne jotka oikeasti osaavat, eivät ehdi, viitsi tai jaksa paneutua tähän. (Elektroniikkanerot eivät aja prätkillä, ainakaan vanhoilla paskoilla niinkuin minä)


      • laittaa
        ruskea kirjoitti:

        Johonkin missä on 12v. jännite. niinkuin sanoin. tarvike versioissa ei tätä ole ollenkaan. Se on joku jammun oma konsepti, jolla saadaan säätimelle hintaa. Oikeestikin jännitteensäädin on halpa valmistaa. (palautus tölkin hinnossa=alle euron) Se mistä maksetaan on se valmistajan suuri salaperäisyys. Olen tätä alan osaajilta joskus kysellyt ja tullut siihen tulokseen, että ne jotka oikeasti osaavat, eivät ehdi, viitsi tai jaksa paneutua tähän. (Elektroniikkanerot eivät aja prätkillä, ainakaan vanhoilla paskoilla niinkuin minä)

        siis vaikka sen punaisen kanssa yhteen?

        nimimerkillä 10v elektroniikan kanssa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe