imemisote?

ongelmia...

Ongelmia imetyksen kanssa. Poikani syntyi keskosena ja sai aluksi ravintonsa nenä-mahaletkulla ja myöhemmin tuttipullolla (sai myös rintaa, mutta ei jaksanut imeä siitä). Sairaalassa neuvoivat käyttämään tuttipullon tuttia nännin päällä, jotta vauva saisi hyvän otteen. Nyt tämä tutti on jäänyt päälle ja ilman sitä ei poika saa millään kiinni nännistä. Neuvolassa asiasta mainitessani sanoivat vain että rintani ovat niin pinkeät, ettei vauva siksi saa otetta. Olen todella tuskastunut koska haluaisin imettää ilman apuvälineitä! Ja päässä jo pyörii ajatukset että rintani ovat "huonot", olen huono äiti... Onko mitään vinkkejä kuinka saisin imetyksen onnistumaan?

6

401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei vikaa

Olen taistellut imuotteen kanssa ja vasta nyt kuusiviikkoisen pojan äitinä alan nauttia. Tarinani on niin pitkä. Olisi helpompi puhua puhelimessa...haluaisitko soittaa minulle?

• minulle?

• rinnat liian täynnä

Alkuunha rinnat ovat niin täynnä, ettei vauva saa siitä otetta. Rintakumit on hyvä apu ja sitten kun rinta on vähän vajentunut, ota kumi pois ja jatka imetystä ilman kumia. Myöhemmin onnistuu ilmankin. Tai lypsä rinta ensin tyhjemmäksi.

• helppoa

kuin luulis! Itse en voinut rintakumia käyttää, se repi nännit verille. Neuvoja kyllä satelee sieltä sun täältä, mutta kun se ei aina vaan onnistu. Minunkin vauvani oppi vasta viisi viikkoisena "hamuamaan"! Rintani on ainaskin kolme kertaa yhtä suuri kuin vauvan pää ja nännejä ei olleskaan ja kaiken lisäksi vauvalla on niin pieni suu, että se oli alussa ihan mahdotonta. Kukaan, joka ei ole samaa käynyt läpi, ei voi tietää sen kivun ja tuskan määrää. Imeminen sattui koko imetyksen ajan, koska sitä ei saanut tarpeeksi sinne suuhun ja sen seurauksena nänneistä lähti sentin kokoiset palat nahkaa pois, joka omalta osaltaan tuotti tuskaa. Nyt vauvan suu on kasvanut ja sinnikkäästi imettäneenä, (itkien ja seuraavaa imetystä peläten) nännini ovat myös nousseet. Nyt voin jopa käyttää liivejä ja puseroa päälläni. Sitkeyttä ja kyyneliä se vaatii...

• kannattaa...
        helppoa kirjoitti:

kuin luulis! Itse en voinut rintakumia käyttää, se repi nännit verille. Neuvoja kyllä satelee sieltä sun täältä, mutta kun se ei aina vaan onnistu. Minunkin vauvani oppi vasta viisi viikkoisena "hamuamaan"! Rintani on ainaskin kolme kertaa yhtä suuri kuin vauvan pää ja nännejä ei olleskaan ja kaiken lisäksi vauvalla on niin pieni suu, että se oli alussa ihan mahdotonta. Kukaan, joka ei ole samaa käynyt läpi, ei voi tietää sen kivun ja tuskan määrää. Imeminen sattui koko imetyksen ajan, koska sitä ei saanut tarpeeksi sinne suuhun ja sen seurauksena nänneistä lähti sentin kokoiset palat nahkaa pois, joka omalta osaltaan tuotti tuskaa. Nyt vauvan suu on kasvanut ja sinnikkäästi imettäneenä, (itkien ja seuraavaa imetystä peläten) nännini ovat myös nousseet. Nyt voin jopa käyttää liivejä ja puseroa päälläni. Sitkeyttä ja kyyneliä se vaatii...

liukastaa sisältäpäin, joko vaseliinilla tai huulirasvalla tai vedellä, jotta ei synny kitkaa nännin ja kumin väliin vauvan imiessä. Kuivasta kumista on vaan enemmän haittaa, kun hyötyä. Juu ei ole helppoa ei. Itsekin oppinut näitä vippaskonsteja nyt kolmannen lapsen kohdalla.

• ?vinkki?

Löytyiskö lähistöltä imetystukihenkilöä??? imetystukilistan sivuilta vois löytyä tietoa heistä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      302
      6039
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3576
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      146
      2740
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      224
      2141
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      98
      1709
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      66
      1140
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      80
      1024
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      140
      930
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      10
      908
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      11
      864
    Aihe