Mulla on 3 lasta,joiden yhdenkään täysimetys ei ole onnistunut.Muistan viimeisestä,että halua oli enemmän,kun laki salli ja päivät menikin hyvin.Mutta annas olla,kun ilta koitti,niin vauva oli koko ajan rinnalla,siis ihan yhtämittaa.Rinnat tuntui jo tyhjille ja illat menikin niin,että vauva itkeskeli,hyökkäsi tissin kimppuun,ihan kuin olisi ollut kova nälkä,imi hetken,päästi irti ja huuti taas.Tätä oli kaikki illat,jatkuvasti.Kantelin välillä,koitin röyhtäyttää ja vaikka mitä tehdä ja aina vaan vauva vaikutti nälkäiselle.
Ihan vain varmuuden vuoksi päätin silloin poissulkea nälän antamalla tuttelia(ikää oli 1-2kk)Ajattelin,että jos se on jotain muuta,niin ei se tuttelillakaan helpota.No,tämäpä huitaisi koko pienen pullollisen ja oli itse tyytyväisyys sen jälkeen.
Synnärillä mulle vakuuteltiin,että maitoa kyllä riittää,kun vaan jaksaa imettää,mutta omakohtainen kokemus oli,että ehkä asia ei ole niin.Painoa oli kyllä tullut kivasti koko ajan,mutta nuo illat jäi askarruttamaan ja mietityttää vieläkin,varsinkin,kun olen taas raskaana.
Onko muilla samoja kokemuksia?Miten teillä on sujunut?Jotain neuvoja?Haluan nimittäin kovasti imettää seuraavaa,joka jää viimeiseksi ja hyvät neuvot ovat kalliit.
Samaan syssyyn ihmettelin sitäkin,että miten kummassa joillain afrikkalaisilla naisilla maito vaan riittää ja riittää,vaikka heillä ei ole tietoakaan levoista ja riittävästä juomisesta.Ruoka ja vesipulassa elelevät,olosuhteet kaikin puolin kurjat ja heillä ei siltikään tunnu olevan ongelmia maidon riittävyydestä.
Kateellinen vaan olen.Itellä kuitenkin elinolosuhteet hyvät ja silti olen saanut taistella imetyksen kanssa.Ihmettelen vaan syytä,sillä tätä olen miettinyt aika monesti.
Mutta kiitoksia kuitenkin kaikille,jotka jaksavat vastata.
Minun omia
9
691
Vastaukset
- rintaraivareita - lueppa
niistä! Ne on hankalia ja hermoja raastavia, mutta ei vaarallisia kenellekään. Ja menevät ohi.
"Afrikkalaisilla" riittää maito, koska he vain imettää ja imettää. Eihän siellä ole muita mahdollisuuksia niin kuin meillä.- Ap mietiskelijä
Kävin lukemassa rintaraivareista ja siellähän oli tekstiä,ihan kuin meidän elämästä olisi kirjoitettu.Nyt on enemmän uskoa seuraavaan koitokseen,varsinkin,kun nämä 3 lastani on kasvattanut minulle aimo annoksen kärsivällisyyttä.Tiesin,että tästä palstasta olisi apua,mutta että näin paljon....huisia!!!
Minulle ei kukaan ole mitään kertonut ikinä mistään rintaraivareista,eikä synnärilläkään osattu varoittaa sellaisista.Sanoivat vaan,että saattaa tulla niitä tehoimupäiviä,mutta tälläisestä ei kukaan ole mitään puhunu.
Onneksi tajusin tulla kysymään täältä.Kiitos sinulle todella paljon,olet oikea aarre!!!! :) - äeti amma
Ei kaikilla afrikkalaisilla maito riitä. Ne lapset kuolee, joille ei riitä. Se on yksi korkean lapsikuolleisuuden syistä.
- cheetah.grrr
Odottaessani toista lastani "eksyin" vauvaleirille, jossa oli Ritva Kuusisto luennoimassa imetyksestä. Leirin jälkeen aloin käymään imetystukiryhmässä. Sain niin paljon tietoa ja vertaistukea imetykseen, että uskon sen vaikuttaneen onnistuneeseen imetykseen ja varsinkin niihin ongelmallisiin tilanteisiin. Kun on totta, että kaikilla imettävillä äideillä on joskus sellainen olo, ettei mikään suju..
Eli suosittelen lämpimästi, että otat selvää, onko lähiseudullasi toimivaa imetystukiryhmää ja menet rohkeasti mukaan jo raskausaikana. Ja luettavaksi suosittelen Ritva Kuusiston kirjoja.- ole huonon
imetyksen merkki, jos varmistaa lapsensa kylläisyyden korvikkeella imetyksen päälle. Juuri niin kuin olet tehnytkin. Sehän on vaan huolenpitoa. Siinä on minusta enemmän huolta jos itkettää lastaan eikä anna pulloa, koska luulee olevansa sitten jotenkin epäonnistunut. Ja afrikassahan imeväiskuolleisuuslukumäärä on pilviähipova. Joten ei se maito sielläkään riitä. Ja väittäisin, että vielä huonommin kuin täällä.
- ellakaan
ole huonon kirjoitti:
imetyksen merkki, jos varmistaa lapsensa kylläisyyden korvikkeella imetyksen päälle. Juuri niin kuin olet tehnytkin. Sehän on vaan huolenpitoa. Siinä on minusta enemmän huolta jos itkettää lastaan eikä anna pulloa, koska luulee olevansa sitten jotenkin epäonnistunut. Ja afrikassahan imeväiskuolleisuuslukumäärä on pilviähipova. Joten ei se maito sielläkään riitä. Ja väittäisin, että vielä huonommin kuin täällä.
kysyjä ole huono äiti varmastikaan, ja tunnen myötätuntoa hänät kohtaan kun on halunnut imettää.
korvikken antaminen on kinkkinen juttu, ja meillä suomessa synnytyslaitoksia myöten on aika vanhanaikaiset asenteet siihen ...
lyhyesti: korvikkeen antaminen voi häiritä varhaisessa vaiheessa (jolloin opetellaan imemisotteet jne)sikiön imemisen opettelemista, eli se saattaa olla näin pienestä kiinni! myöskin , jos haluaa imettää, ja ryhtyy antamaan korviketta kannattaa olla todella varma etää äidillä om joku biologinen/lääketieteellinen vika, ettei maitoa tule (tämä on erittäin harvinaista todellisuudessa) kosa korvikkeen antaminen vaikuttaa vauva ja rinnan väliseen symbioosiin eli vauvan ravinnon tarve on tyydyttetty muualla ja se tilaa aina vähemmän ravintoa rinnasta. - Ap mietiskelijä
ole huonon kirjoitti:
Ei se varmaankaan ole huonon äidin merkki,mutta kun mulle se tuttelin antaminen oli se viimeinen keino.Oli niin avuton olo,kun imetys ei onnistunut,ei niin sitten millään.Harmitti niin pirukseen,kun siitä ei mitään tullut.Halua oli siis niin paljon,että tämä tapahtunut harmittaa siis vieläkin,vaikka vauveli lähentelee jo kahden vuoden ikää....
En ole mikään imetysfanaatikko,mutta tykkäsin NIIN paljon imettämisestä.Kauneimmat muistot jäi esimerkiksi yöllisistä imetyksistä,kun kaikkialla oli hämärää ja hiljaista ja vauva imi rintaa tyytyväisenä.Niissä hetkissä oli jotain taikaa.Se oli vaan ihanaa.Mutta nuo illat oli ihan kamalia.Vauva oli jo jonkun aikaa alkuillasta hereillä ja kun koitin sitten antaa rintaa,niin kappas,että ei tullu,kun monen tunnin huudot päälle.Toki se oma epätoivo varmaan alkoi jo tarttua vauvaankin ja niin kierre oli valmis.
Koitin kyllä jatkaa imettämistä niin pitkälle kuin mahdollista,mutta olihan pullo paljon mielekkäämpi mun vauvalle,kuin rinta.Sieltä kun tuli helpommin ja nopeammin.
Sitten maidon tulo alkoi vaan tyrehtyä pikkuhiljaa ja loppui lopulta kokonaan.
Minun toive oli joskus silloin,kun tämä vauveli syntyi,että imetän häntä 1-2 vuoden ikään asti,eli vasta nyt alkaisin vierottamaan....nyyh...toisin kävi.
Luovutin vaan liian helpolla näemmä,mut en vain tiennyt,että sekin ilmiö oli normaalia ja ohimenevää.Voi kun olisin tiennyt....*syvä huokaus* - sitä enää mieti
Ap mietiskelijä kirjoitti:
Ei se varmaankaan ole huonon äidin merkki,mutta kun mulle se tuttelin antaminen oli se viimeinen keino.Oli niin avuton olo,kun imetys ei onnistunut,ei niin sitten millään.Harmitti niin pirukseen,kun siitä ei mitään tullut.Halua oli siis niin paljon,että tämä tapahtunut harmittaa siis vieläkin,vaikka vauveli lähentelee jo kahden vuoden ikää....
En ole mikään imetysfanaatikko,mutta tykkäsin NIIN paljon imettämisestä.Kauneimmat muistot jäi esimerkiksi yöllisistä imetyksistä,kun kaikkialla oli hämärää ja hiljaista ja vauva imi rintaa tyytyväisenä.Niissä hetkissä oli jotain taikaa.Se oli vaan ihanaa.Mutta nuo illat oli ihan kamalia.Vauva oli jo jonkun aikaa alkuillasta hereillä ja kun koitin sitten antaa rintaa,niin kappas,että ei tullu,kun monen tunnin huudot päälle.Toki se oma epätoivo varmaan alkoi jo tarttua vauvaankin ja niin kierre oli valmis.
Koitin kyllä jatkaa imettämistä niin pitkälle kuin mahdollista,mutta olihan pullo paljon mielekkäämpi mun vauvalle,kuin rinta.Sieltä kun tuli helpommin ja nopeammin.
Sitten maidon tulo alkoi vaan tyrehtyä pikkuhiljaa ja loppui lopulta kokonaan.
Minun toive oli joskus silloin,kun tämä vauveli syntyi,että imetän häntä 1-2 vuoden ikään asti,eli vasta nyt alkaisin vierottamaan....nyyh...toisin kävi.
Luovutin vaan liian helpolla näemmä,mut en vain tiennyt,että sekin ilmiö oli normaalia ja ohimenevää.Voi kun olisin tiennyt....*syvä huokaus*mutta ymmärrän hyvin ja nyt flunssasena alkaa jo tippakin tulla linssiin kunoma poika on melkein 2 ja puol ja imtän enää n. joka toinen päivä...
nythän sulla on uusi vauva tulossa. menisit imetystuki listalle! koska tää imettäminen on nyt sulle tällanen juttu, ja nää on äidille yksin niin epävarmooja asioita. ekan lapsen kanssa kaikki on niin epävarmaa, ja jos saa vääriä neuvija ammattilaisilta niin tottakai uskoo. ihanaa että saat uuden imetettävän. mulle tää jää tähän uhteen kun erokin on tullut.
kaikkea ihanuutta sulle!
- jupjup
Meille kävi just samanlailla. Vauva teki noin jo synnärillä. Ei menny pitkään, kun heitti imemästä rintaa enää. Sain pumppaamalla maitoa irti pari viikkoa ja nyt loppui kokonaan maidon tulo. Vauva on vähän päälle kuukauden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1067492
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1045274Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163526Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p253471Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352544Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191866Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3531515Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961511Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311356Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?571330