onko kenellä kokemusta/tietoa näistä verkkometsäsuunitelmista. mistä niitä saa? mhy, metsäkeskus, metsäpalveluyrittäjät, puufirmat?
onko siinä paljon eroa tai hyötyä paperisuunnitelmaan verrattuna? mitä maksaa systeemi ja sen käyttö/ylläpito?
mitä muuta huomioitavaa?
metsäsuunnitelma
17
2016
Vastaukset
- Ilman ammatilaisen apua
Laske mitä maksaa mitenkin tehtynä?
Me haluttiin metsänhoitomaksu poisMHY:n pil...lun takia, mutta metsäkeskuksen tekemänä 30ha olisi maksanut liki saman kuin 10v vapautus hoitomaksusta.
Siksi tehtiin itse ja se vaatii metsän läpikäyntiä ja lienee ollut yksi syy, että tunsin metsämme, eikä tarkastava viranomaispäällikkö pystynyt löytämään huomautettavaa suunitelmastamme.
Tai kyllä hän monesti sitä yritti, kun oli hyvin nokkapystyssä kompassin ja kartan kanssa, että "mitä aiotte tehdä tälle ja tälle", sanoin, etten mitään?? kun hän jo vihaisena sanoi, "miksi"? Sanoin, että olemme naapurin metsässä!! Muutaman kerran näin sanottuaan, tuli viranomainen "maanpäälle" ja homma sujui hyvin.
Suunnitelma hyväksyttiin ja vapautus myös.- täytyypi
olla totta, on niin hauskaa..
--ei tehdä mitään, koska ollaan naapurin metsässä-- - Voihan sitä kouluttaa
täytyypi kirjoitti:
olla totta, on niin hauskaa..
--ei tehdä mitään, koska ollaan naapurin metsässä--Jos viranomaispäällikkö, tai esittelijä on enemmän olevinaan, kuin Jumala maan päällä, niin voihan sitä hiukan opastaa:))
Kyllä henkilö, jonka varasin ammattihenkilöksi metsänhoitomaksusta tehtävään vapautusanomukseen sanoi minulle heti, että et saa vapautusta, kun puhuit liian suoraan, näitä on iät ajat nöyristelty, tai muuten ei seuraa hyvää??
Lähtiessään vaan viranomainen sanoi, että hän oppi yhtä ja toista tällä reisulla..
Ennen ei kukaan ole puhunut hänelle suoraan, kuinka asiat on:))
- verkossa
On kokemusta. Nykyisin lähes kaikilla mainitsemillasi alkaa olla metsänomistajan verkkopalvelut. Kustannukset riippuu palvelun tarjoajasta. Joillakin ei palvelu maksa mitään.
Onhan siinä paljonkin eroa. Kun metsäsuunnitelmaa päivitetään reaaliajassa ei sitä tarvitse enää tehdä kymmenen vuoden välein uudelleen. Muitakin merkittäviä eroja ja hyötyjä toki löytyy. Asiasta käytiin metsälehden palstalla keskustelua kesällä. Aloitin sen kun kävi ilmeiseksi, ettei MK:n myymä Metsään net systeemi ollut se mitä minä hommalta odotin.
Katso täältä:
http://www.metsalehti.fi/KysyJaVastaa/Read.aspx?messageID=d9ae5610-7fd5-4038-ab25-9d6a73df170d
Kuten oheisessa linkissä kerrotaan, on Tapio uudistamassa MK:n systeemiä, ihan uudelle pohjalle.
Verkkometsäsuunnitelmien lisäksi on erilaisia omalla tietokoneella toimivia, suunnitelman käsittelyyn tarkoitettuja ohjelmia. Katso em. keskustelu.- Mk:n ns.
suunnitelmat on laadultaan vaihtelevia, koska useilla suunnittelijoilla ei ole mitään käytännön kokemusta 1. työpaikkaan tullessaan. joistakin MTS:stä ei kantsis maksaa mitään, osa on ammattimiesten tekemiä.
Älä ota mitään joojoomiestä metsääsi!
- kus
ota yhteyttä metsänhoitoyhdistykseen,aikaisemmin suunnitelmat tehtiin kylittäin itäsuomessa 80 luvulla siihen saatiin valtion avustusta.
meillä tehty v.86,hyvin piti paikkansa kun myytiin puuta v.2001,puumäärä oli oikein sen arvion yli(vuotuinen kasvu).kyllä kannattaa teettää näät miltä lohkolta milloinkin hakataan
ja on helppo tehdä puukauppa suunnitelman pohjalta. ....sovittaminen, kaksi eri asiaa.
Suunnitelman teettäminen, tai tekeminen itse, jos pystyy, on ehdottomasti tarpeen. Ei suunnitelman yksityiskohtiin silti kannata tuijottaa silmiään kipeiksi. Terve järki käteen lukiessakin.
Tässä keskustelussa oli kysymys suunnitelman saamisesta verkkoon.
Kyllä saa, mutta ei vielä riittävän kehittyneessä muodossa.
Suunnitelman saaminen verkkoon, on ainakin Vaarin toivomuslistalla korkealla sijalla. Tällöin päivitykset on mahdollista tehdä suoraan suunnitelmaan ja sen uusimisen tarve vähenee. Ainakin uusiminen on helpompaa, voidaan keskittyä ennalta tiedettyihin kysymyksiin, eikä tarvitse kahlata kaikkia kuvioita välttämättä läpi, vain toteamassa tehtyjä töitä.
Tällöin myös suunnitelmasta löytyvät virheetkin on helpompi korjata yms.- Vaari tarkoittaa
riittävän kehittyneellä muodolla?
Vaari tarkoittaa kirjoitti:
riittävän kehittyneellä muodolla?
....käyttötarkoitukseensa soveltuva.
Esimerkiksi tämä MK:n metsäännet pitää sisällään aivan liikaa pikku kömmähdyksiä.
Parhaasta päästä se etteivät tilan yhteenvetotiedot muutu, vaikka koviotietoja muutetaan.
Jos jollakin on kova halu käyttää ms:ää verkossa, niin kyllä se tietysti onnistuu, mutta Vaari kyllä odottaa vielä toimivampaa systeemiä.
Parhaita kuitenkin tällä hetkellä lienevät kaupalliset, omalla koneella toimivat ms:n tietoja käsittelevät ohjelmat.
Viime kesänä Vaarin ms uusitttiin. Olin jo maastotyövaiheessa sanonut, että kaikilla mausteilla verkossa käytettävä suunnitelma. Kun sitten hiukan tutustuin demoversioon ja sen pohjalta haastattelin eräitä ihmisiä, huomasin ettei aika ole vielä kypsä ja otin pelkän paperisuunnitelman.- Vaarille
Vaari kirjoitti:
....käyttötarkoitukseensa soveltuva.
Esimerkiksi tämä MK:n metsäännet pitää sisällään aivan liikaa pikku kömmähdyksiä.
Parhaasta päästä se etteivät tilan yhteenvetotiedot muutu, vaikka koviotietoja muutetaan.
Jos jollakin on kova halu käyttää ms:ää verkossa, niin kyllä se tietysti onnistuu, mutta Vaari kyllä odottaa vielä toimivampaa systeemiä.
Parhaita kuitenkin tällä hetkellä lienevät kaupalliset, omalla koneella toimivat ms:n tietoja käsittelevät ohjelmat.
Viime kesänä Vaarin ms uusitttiin. Olin jo maastotyövaiheessa sanonut, että kaikilla mausteilla verkossa käytettävä suunnitelma. Kun sitten hiukan tutustuin demoversioon ja sen pohjalta haastattelin eräitä ihmisiä, huomasin ettei aika ole vielä kypsä ja otin pelkän paperisuunnitelman.Vaarilla tuntuu nyt olevan hieman puutteelliset käsitykset metsäsuunnitelmasta verkossa ja metsäsuunnitelmasta metsänomistajan omalla kotitietokoneella.
Metsänomistajan omalla koneella toimivat kaupalliset ohjelmat eivät todellakaan ole niitä parhaimpia. Näissä ohjelmissa on juuri kaikkein eniten turhaa, lähinnä "hienouksia" joita ei tarvita mutta saadaan metsänomistaja kyseinen ohjelma hankkimaan. Kaikki mitä metsässä tehdään (hoitotyöt, hakkuut jne.) on metsänomistajan itsensä vietävä ohjelmaan. Kuitenkin ajantasalla oleva metsäsuunnitelma on se paperinen. Kun tulee uuden metsäsuunnitelman tekeminen ajankohtaiseksi ei tästä metsänomistajan omasta "kaupallisesta versiosta" ole juurikaan hyötyä. Lisäksi kun metsäsuunnitelma viedään ensimmäistä kertaa metsänomistajan omalle koneelle se maksaa. Ja jatkossa kaikki mitä tehdään ohjelman toimittajan toimesta(ohjelmapäivitykset jne.) maksaa. Metsäsuunnitelman siirtämisessä näihin kaupallisiin ohjelmistoihin on ollut enemmän ja vähemmän ongelmia. Myös ohjelmistojen ja metsänomistajan käyttämän tietokoneen kanssa on ollut yhteensopivuusongelmia. Jatkossa metsänomistajan kone on "naimisissa" ohjelmiston kehityksen kanssa.
Verkossa oleva metsäsuunnitelma taas on jossakin muualla kuin metsänomistajan omalla tietokoneella. Metsäsuunnitelma siirretään verkkoon samanlaisena kuin se on metsänomistajalla paperisena versiona. Tämän jälkeen kaikki mitä metsässä tehdään päivitetään tähän verkossa olevaan metsäsuunnitelmaan eli se on reaaliajassa. Metsänomistaja ei itse näitä tietoja päivitä vaan sen tekee palveluntarjoaja (metsäammattilainen). Valitettavasti tällä hetkellä toimivimmat verkossa käytettävät suunnitelmat tarjoavat metsäyhtiöt. Se taas vaatii metsäpalvelusopimuksen tekemisen (myrkkyä monille metsänomistajille). Tämän jälkeen tosin suunnitelman käyttö ei vaadi metsänomistajalta kuin toimivan nettiyhteyden verran kustannuksia. Toki muitakin oheispalveluita tulee mukana kuin pelkkä metsäsuunnitelma verkossa riippuen palveluntarjoajasta.
PS. Vaarille tiedoksi! En ole minkään metsäyhtiön edustaja. Pitkällisen harkinnan tuloksena hylkäsin kaupalliset ohjelmistot ja otin metsäpalvelusopimuksen tarjoaman mahdollisuuden siirtää metsäsuunnitelma verkkoon. Vaarille kirjoitti:
Vaarilla tuntuu nyt olevan hieman puutteelliset käsitykset metsäsuunnitelmasta verkossa ja metsäsuunnitelmasta metsänomistajan omalla kotitietokoneella.
Metsänomistajan omalla koneella toimivat kaupalliset ohjelmat eivät todellakaan ole niitä parhaimpia. Näissä ohjelmissa on juuri kaikkein eniten turhaa, lähinnä "hienouksia" joita ei tarvita mutta saadaan metsänomistaja kyseinen ohjelma hankkimaan. Kaikki mitä metsässä tehdään (hoitotyöt, hakkuut jne.) on metsänomistajan itsensä vietävä ohjelmaan. Kuitenkin ajantasalla oleva metsäsuunnitelma on se paperinen. Kun tulee uuden metsäsuunnitelman tekeminen ajankohtaiseksi ei tästä metsänomistajan omasta "kaupallisesta versiosta" ole juurikaan hyötyä. Lisäksi kun metsäsuunnitelma viedään ensimmäistä kertaa metsänomistajan omalle koneelle se maksaa. Ja jatkossa kaikki mitä tehdään ohjelman toimittajan toimesta(ohjelmapäivitykset jne.) maksaa. Metsäsuunnitelman siirtämisessä näihin kaupallisiin ohjelmistoihin on ollut enemmän ja vähemmän ongelmia. Myös ohjelmistojen ja metsänomistajan käyttämän tietokoneen kanssa on ollut yhteensopivuusongelmia. Jatkossa metsänomistajan kone on "naimisissa" ohjelmiston kehityksen kanssa.
Verkossa oleva metsäsuunnitelma taas on jossakin muualla kuin metsänomistajan omalla tietokoneella. Metsäsuunnitelma siirretään verkkoon samanlaisena kuin se on metsänomistajalla paperisena versiona. Tämän jälkeen kaikki mitä metsässä tehdään päivitetään tähän verkossa olevaan metsäsuunnitelmaan eli se on reaaliajassa. Metsänomistaja ei itse näitä tietoja päivitä vaan sen tekee palveluntarjoaja (metsäammattilainen). Valitettavasti tällä hetkellä toimivimmat verkossa käytettävät suunnitelmat tarjoavat metsäyhtiöt. Se taas vaatii metsäpalvelusopimuksen tekemisen (myrkkyä monille metsänomistajille). Tämän jälkeen tosin suunnitelman käyttö ei vaadi metsänomistajalta kuin toimivan nettiyhteyden verran kustannuksia. Toki muitakin oheispalveluita tulee mukana kuin pelkkä metsäsuunnitelma verkossa riippuen palveluntarjoajasta.
PS. Vaarille tiedoksi! En ole minkään metsäyhtiön edustaja. Pitkällisen harkinnan tuloksena hylkäsin kaupalliset ohjelmistot ja otin metsäpalvelusopimuksen tarjoaman mahdollisuuden siirtää metsäsuunnitelma verkkoon.....tulihan sitä asiaa setvittyä kesällä.
Myös minä hylkäsin nämä kaupalliset omalla koneella toimivat ohjelmistot. Juuri niistä syistä, jotka mainitsit.
Kuulun niihin metsänomistajiin, joille metsäyhtiöitten palvelusopimukset ovat myrkkyä, juokoon ken tahtoo.
Kuten olen jo todennut verkossa ei ole olemassa minun kriteerini täyttäviä metsäsuunnitelman käyttöön tarkoitettuja ohjelmistoja. Ei siis ole vielä.
Minä haluan kyllä myös itsekkin päivittää suunnitelman tietoja. Siinäkin on riskinsä, mutta en ole ihan avuton näissä metsä- ja tietotekniikkaasioissa.
Huonosti olet keskustelun lukenut, kun et ole löytänyt linkkiä metsälehden keskusteluun, josta selviää lisää Vaarin ajatuksia ja merkittävässä määrin muidenkin mielipiteitä.
Linkki on viestissäni "Keskustelua käyty".- ja muilla
Vaari kirjoitti:
....tulihan sitä asiaa setvittyä kesällä.
Myös minä hylkäsin nämä kaupalliset omalla koneella toimivat ohjelmistot. Juuri niistä syistä, jotka mainitsit.
Kuulun niihin metsänomistajiin, joille metsäyhtiöitten palvelusopimukset ovat myrkkyä, juokoon ken tahtoo.
Kuten olen jo todennut verkossa ei ole olemassa minun kriteerini täyttäviä metsäsuunnitelman käyttöön tarkoitettuja ohjelmistoja. Ei siis ole vielä.
Minä haluan kyllä myös itsekkin päivittää suunnitelman tietoja. Siinäkin on riskinsä, mutta en ole ihan avuton näissä metsä- ja tietotekniikkaasioissa.
Huonosti olet keskustelun lukenut, kun et ole löytänyt linkkiä metsälehden keskusteluun, josta selviää lisää Vaarin ajatuksia ja merkittävässä määrin muidenkin mielipiteitä.
Linkki on viestissäni "Keskustelua käyty"... on valinnan vapaus näissä suunnitelma asioissakin. Sama pätee myös näihin palvelusopimuksiin. Jos kaiken haluaa tehdä itse niin mikäs siinä.
Joillekkin on pakkomielle olla vain periaatteessa eri mieltä, omaa egoa pönkittääkseen. Metsänomistajissa näitä on ikävä kyllä melkoinen osa.
Sen voin varmuudella sanoa että Vaarille sopivaa metsäsuunnitelmaa verkkoversiona ei ole vielä eikä tule olemaan.
Vaarin ajatukset kyllä kävin lukemassa mainitusta linkistä. Ja sen perusteella tuon ylläolevan saatoin todeta. ja muilla kirjoitti:
.. on valinnan vapaus näissä suunnitelma asioissakin. Sama pätee myös näihin palvelusopimuksiin. Jos kaiken haluaa tehdä itse niin mikäs siinä.
Joillekkin on pakkomielle olla vain periaatteessa eri mieltä, omaa egoa pönkittääkseen. Metsänomistajissa näitä on ikävä kyllä melkoinen osa.
Sen voin varmuudella sanoa että Vaarille sopivaa metsäsuunnitelmaa verkkoversiona ei ole vielä eikä tule olemaan.
Vaarin ajatukset kyllä kävin lukemassa mainitusta linkistä. Ja sen perusteella tuon ylläolevan saatoin todeta.....tulee aivan varmasti, että se kelpaa Vaarillekkin, sitä kehitetään jo.
Toinen asia että mikään ohjelmisto ei ole sellainen etteikö Vaari ja moni muukin löydä siitä edelleen kehitettävää. Tyytyväisyys oleviin oloihin on kaiken kehityksen jarru.
Kuten huomasit, ei sieltä keskustelusta kovin montaa nykyisten ohjelmiston kehujaa löytynyt. Ettei Vaari nyt ole ihan yksin vastahankaan.
Erityisesti MK:n metsään net ei kenenkään mielestä ollut kelvollinen. Se on kuitenkin ainoa nettiversio, joka ei sido toimintavapautta mihinkään suuntaan.- Mo vuosimallia 69
Vaari kirjoitti:
....tulee aivan varmasti, että se kelpaa Vaarillekkin, sitä kehitetään jo.
Toinen asia että mikään ohjelmisto ei ole sellainen etteikö Vaari ja moni muukin löydä siitä edelleen kehitettävää. Tyytyväisyys oleviin oloihin on kaiken kehityksen jarru.
Kuten huomasit, ei sieltä keskustelusta kovin montaa nykyisten ohjelmiston kehujaa löytynyt. Ettei Vaari nyt ole ihan yksin vastahankaan.
Erityisesti MK:n metsään net ei kenenkään mielestä ollut kelvollinen. Se on kuitenkin ainoa nettiversio, joka ei sido toimintavapautta mihinkään suuntaan.Vaari taas jankuttaa samaa asiaa. Onko se niin vaikeaa myöntää että joku muukin voisi olla oikeassa kuin Vaari.
Useasti on mennyt Vaarilla tällä foorumilla vellit ja puurot sekaisin, tämä on tuskin ensimmäinen eikä viimeinen kerta.
Mikähän se mahtaa olla näillä vanhoilla jäärillä korvien välissä että ei voi koskaan antaa periksi. Ei vaikka olisi kuinka väärässä. Sitä jaksetaan toitottaa että nuoremmat ei tiedä mitään kun niillä ei ole kokemusta ja itse hakataan päätä "mäntyyn". Vaari tuntuu olevan enemmän kuin malliesimerkki tästä.
No tässä oli taas vettä Vaarin myllyyn ... eiköhän perästä kuulu .. Mo vuosimallia 69 kirjoitti:
Vaari taas jankuttaa samaa asiaa. Onko se niin vaikeaa myöntää että joku muukin voisi olla oikeassa kuin Vaari.
Useasti on mennyt Vaarilla tällä foorumilla vellit ja puurot sekaisin, tämä on tuskin ensimmäinen eikä viimeinen kerta.
Mikähän se mahtaa olla näillä vanhoilla jäärillä korvien välissä että ei voi koskaan antaa periksi. Ei vaikka olisi kuinka väärässä. Sitä jaksetaan toitottaa että nuoremmat ei tiedä mitään kun niillä ei ole kokemusta ja itse hakataan päätä "mäntyyn". Vaari tuntuu olevan enemmän kuin malliesimerkki tästä.
No tässä oli taas vettä Vaarin myllyyn ... eiköhän perästä kuulu ......sen kiistän että olisin joskus sanonut, että nuoremmat ei tiedä mitään. Päinvastoin olen monesti ihaillut sitä miten esim metsäammattilaisten nuori polvi osaa ottaa oppia vanhenpien polvien virheistä. Silti syyllistämättä sitä vanhenpaa polvea.
Niin ja kun taakseppäin muistelen niin omasta mielestäni olin niin pirun viisas jo kahdeksantoistavuotiaana. Myöhemmin on sitten tullut vähän näkökenttää enemmän...
Olenkohan ymmärtänyt väärin näiden palstojen ajatuksen. minä olen aina luullut, että näissä saa ja pitääkin sanoa oman mielipiteensä ja pitää siitä kiinni, perustellen sitä. Keskustelu kävisi kovin ankeaksi ja myös hyödyttömäksi, jos kaikki olisivat samaa mieltä.
Olla oikeassa??? Olla väärässä???
Mitä nämä tälläiset puheet ovat? Silloin kun on mielipiteistä kysymys, ei oikeaa tai väärää olekkaan.
Jos on joku laki tms kysymys, niin siinä oikea tieto on oikea ja sillä siisti.
Sitä en ymmärrä miksi pitää hyökätä henkilöitä vastaan? Eikö asiaperusteet riitä kun pitää yrittää tukkia suu, eriävän mielipiteen esittäjältä.- olla aina oikeassa
Vaari kirjoitti:
....sen kiistän että olisin joskus sanonut, että nuoremmat ei tiedä mitään. Päinvastoin olen monesti ihaillut sitä miten esim metsäammattilaisten nuori polvi osaa ottaa oppia vanhenpien polvien virheistä. Silti syyllistämättä sitä vanhenpaa polvea.
Niin ja kun taakseppäin muistelen niin omasta mielestäni olin niin pirun viisas jo kahdeksantoistavuotiaana. Myöhemmin on sitten tullut vähän näkökenttää enemmän...
Olenkohan ymmärtänyt väärin näiden palstojen ajatuksen. minä olen aina luullut, että näissä saa ja pitääkin sanoa oman mielipiteensä ja pitää siitä kiinni, perustellen sitä. Keskustelu kävisi kovin ankeaksi ja myös hyödyttömäksi, jos kaikki olisivat samaa mieltä.
Olla oikeassa??? Olla väärässä???
Mitä nämä tälläiset puheet ovat? Silloin kun on mielipiteistä kysymys, ei oikeaa tai väärää olekkaan.
Jos on joku laki tms kysymys, niin siinä oikea tieto on oikea ja sillä siisti.
Sitä en ymmärrä miksi pitää hyökätä henkilöitä vastaan? Eikö asiaperusteet riitä kun pitää yrittää tukkia suu, eriävän mielipiteen esittäjältä.kolmikymppiseksi asti, mutta myöhemmin on elämä koulinut hiukan laajakatseisemmaksi. Eihän sitä vieläkään tarvitse pitää toisten "tyhmistä" mielipiteistä vaikkei niistä alakkaan äläkkää pitämään.
Totuus on hieno asia: On minun totuus, sinun totuus, hänen totuus jne. - kaikki oikein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403057- 802801
- 1842428
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362155- 181476
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241