METALLI ALA ON PERSEESTÄ, PALKKA ON PERSEESTÄ!

METALLI MIES

Metalli alan palkka on perseestä! 1200e/kk Ihan paska palkka! Työ ei ole tuon arvoista!!! ÄLKÄÄ MENKÖ METALLI ALALLE TUHOAMAAN ELÄMÄÄNNE NIIN KUIN MINÄ OLEN TEHNY!! OLEN URANI HUIPULLA JA KAIKKI MENEE PÄIN PERSETTÄ!! KIITOS PASKA METALLI ALAN JA METALLIN PASKA PALKAN!!!!

NUORET HUOM!!! MIETTIKÄÄ MINNE MENETTE!!! METALLI ALA ON PASKA ALA!

T. TÖISSÄ METALLI ALALLA N. VUODEN JA KOKO ELÄMÄ PASKOO NISKAAN!!!

152

27722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoijaa

      Joopa joo, keksi parempi trolli.

    • Prosessinhoitaja

      Itsekin työskentelen "metallialalla", terästehtaalla. Joudun tekemään vuorotyötä ja korvauksena saan siitä n. 44k€ vuodessa. Ja tuossa on siis ainakin 40h ylityötä!

      Pysykää pois.

      • Minä vaan...

        No eikö 44 000e eurolla pärjää jo hyvin? 30 000eurollakin pärjää... Joten pakerra vähemmän ylitöitä.


      • Olikin
        Minä vaan... kirjoitti:

        No eikö 44 000e eurolla pärjää jo hyvin? 30 000eurollakin pärjää... Joten pakerra vähemmän ylitöitä.

        provo...Duunareista Vain hoitsut (vaikka pitävät itseään jotenkin parempina/johtajina)tienaa enää nykyään töllasia summia...


      • Anonyymi
        Olikin kirjoitti:

        provo...Duunareista Vain hoitsut (vaikka pitävät itseään jotenkin parempina/johtajina)tienaa enää nykyään töllasia summia...

        Mikä provo?
        Hoitsut pyydettiin kokoomukseen porvarin oppia kun aamusin katsot peiliin ja hoet itsesi korvaamattomaksi tai ajattelet itsesi vauraaksi niin rikastut,,,hömppää ja luvattiin 500 € joka tuli yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin mikään muu palkkaratkaisu.

        Vientisektorille voi maksa kilpailukyvyn mukaan ja se on meille edullinen kun kaikissa oecd- maissa työnteon ansiot on paremmat ja ostovoima myös.
        Duunarina ylityöttä 53k€


    • VAAN

      SIELLÄ PERUSPALKAT RUPEE OLEE JO 2000€/KK LUOKKAA...Siisti Sisä homma !!

      • .-.-.-.

        Ei metallin palkat vastaa osaamista, minullakin yli 20 vuotta kokemusta alalta, luokat voimassa levylle ja rautarakenne hommissa on palkka 9.98 €/tunti, saman palkan saa vaikka kioskin myyjänä eikä tarvitse paskasia rautoja nostella ja olla savusessa hallissa kuuntelemassa rälläkän meteliä, työnantajat valittaa työvoima pulaa, mutta mitään ei makseta kun minimi minkä TES määrää.


      • minnesit
        .-.-.-. kirjoitti:

        Ei metallin palkat vastaa osaamista, minullakin yli 20 vuotta kokemusta alalta, luokat voimassa levylle ja rautarakenne hommissa on palkka 9.98 €/tunti, saman palkan saa vaikka kioskin myyjänä eikä tarvitse paskasia rautoja nostella ja olla savusessa hallissa kuuntelemassa rälläkän meteliä, työnantajat valittaa työvoima pulaa, mutta mitään ei makseta kun minimi minkä TES määrää.

        Jos ei koulut maista niin mitä sit apparit,autokuskit,siivoojat ei ne hanki sen enempää.


      • koulut
        minnesit kirjoitti:

        Jos ei koulut maista niin mitä sit apparit,autokuskit,siivoojat ei ne hanki sen enempää.

        maistuisikin, niin siltikään ei välttämättä tienaa sen kummemmin.


      • mielestään

        pieni palkka, niin kuka vittu kieltää pyytämästä lisää tuahta??? jaoin 11 vuatta paskapostia kunnon hommien rinnalla ja kertaakaan ei palkka noussu , tietenkään kun ei kysynykään . toki jos itte olisin joku isompi hermanni niin en määkään nostais palkkoja ennenkuin joku tulee kyselee ....


      • Anonyymi
        .-.-.-. kirjoitti:

        Ei metallin palkat vastaa osaamista, minullakin yli 20 vuotta kokemusta alalta, luokat voimassa levylle ja rautarakenne hommissa on palkka 9.98 €/tunti, saman palkan saa vaikka kioskin myyjänä eikä tarvitse paskasia rautoja nostella ja olla savusessa hallissa kuuntelemassa rälläkän meteliä, työnantajat valittaa työvoima pulaa, mutta mitään ei makseta kun minimi minkä TES määrää.

        Suomessa ei kukaan ammattimies tee töitä 9,98€/h. Jos sellaisia palkkoja joku kehtaa tarjota, vaihtakaa firmaa, koska sen tuotteet on niin paskoja, ettei pysty myymään niitä eikä näinollen maksamaan oikeita palkkoja.


    • Minä vaan...

         Eiköhän se kanssa vähän riipu työ tehtävästäkin? Tuskin kaikilla metallimiehillä on palkat tuota luokkaa, vaan parempaa. Ammattitaitoo ja kokemusta pittää olla enne ku palkoista ruvetaan rutisee... Eräs kaveri valmistui juuri CNC koneistajaksi ja pääsi 13euron tunti palkalle joka nousee parin vuoden päästä hieman viellä. Optimistisyyttä näihin juttuihin.

      Ja jos sinä METALLI MIES olet tuota mieltä niin eikö kannattaisi hankkia toinen ammatti vaikka oppisopimuksella.... Aika nopiasti olet kyllä urasi huipulle edennyt kun vuoden ollut töissä metalli alalla. Hehe. Joten jos vuoden ollu hommis niin ei taija viellä olla tarpeellista julistaa elämätää tuhotuksi... :D Että tällästä tällä erää.

      Luulisi että tuo "paska" palkkasi oli sinulla jo tiedossa ennen kuin alalle lähdit...

    • weiJo

      ..ja urasi huipulla? Tällä huikealla kokemuksella julistat että metalliala on syvältä...

    • Mcdonald

      Niin on niin mutta ei se valittamalla parane,

      • metallimiehen kuvatus

        Käykäähän tutustumassa tilastoihin. http://www.metalliliitto.fi/attachments/Tutkimukset/palkat022006.pdf

        Tuolta selviää että teknologiateollisuuden, eli metallialan keskituntipalkka kaikilta toimialoilta vuoden 2006 2. neljänneksellä on ollut 13,53€/tunti, josta kuukausiansioksi tulee yli 2000€.
        Valitkaa parempi työpaikka jos nykyinen isäntä on niin kyrpä ettei maksa kunnon palkkaa ammattimiehelle.


      • Luigi
        metallimiehen kuvatus kirjoitti:

        Käykäähän tutustumassa tilastoihin. http://www.metalliliitto.fi/attachments/Tutkimukset/palkat022006.pdf

        Tuolta selviää että teknologiateollisuuden, eli metallialan keskituntipalkka kaikilta toimialoilta vuoden 2006 2. neljänneksellä on ollut 13,53€/tunti, josta kuukausiansioksi tulee yli 2000€.
        Valitkaa parempi työpaikka jos nykyinen isäntä on niin kyrpä ettei maksa kunnon palkkaa ammattimiehelle.

        Portugalissa on paremmat Saksassa melkein 2kertaa isommat


      • lisiä
        metallimiehen kuvatus kirjoitti:

        Käykäähän tutustumassa tilastoihin. http://www.metalliliitto.fi/attachments/Tutkimukset/palkat022006.pdf

        Tuolta selviää että teknologiateollisuuden, eli metallialan keskituntipalkka kaikilta toimialoilta vuoden 2006 2. neljänneksellä on ollut 13,53€/tunti, josta kuukausiansioksi tulee yli 2000€.
        Valitkaa parempi työpaikka jos nykyinen isäntä on niin kyrpä ettei maksa kunnon palkkaa ammattimiehelle.

        Eihän siinä ole perustuntipalkkoja, vaan niissä on keskimääräinen vuorolisä ja pari muuta lisäksi. Minua kiinnostaa ainoastaan perustuntipalkka ilman mitään "haittalisiä".


    • tyytyväinen.

      Koneistusta = 80% ajasta valvontaa ja netissä surffailua kahvinjuontia,ei paineita eikä juuri mitään vastuuta.Kta 2-vuorotyössä 2325.
      Enemmänkin voisin ottaa jos annettaisi :)

      • SAMA JUTTU

        Mut isommalla liksalla..ai niin joutuu kyl kävelee ja kantelemaan jotain painavaa esim. lääkkeitä buranaa ym.


      • joo.
        SAMA JUTTU kirjoitti:

        Mut isommalla liksalla..ai niin joutuu kyl kävelee ja kantelemaan jotain painavaa esim. lääkkeitä buranaa ym.

        Joo, mutta vuorotöistä, siis jatkuvasta sellaisesta.


      • Vielä kiusaa
        SAMA JUTTU kirjoitti:

        Mut isommalla liksalla..ai niin joutuu kyl kävelee ja kantelemaan jotain painavaa esim. lääkkeitä buranaa ym.

        Kun sisä siistissä hommassa joutuu olee yli 20 astetta lämmintä kyllä ottaa kaalii...joo on se kauheeta ja yölläkin joutuu olee töissä , muut vaan valittaa ku on yöllä töissä ,mut mekin olemme ja se on jo jotain olemme sentään sairaanhoitajia Kunnioitusta pyydän !!!


    • Perse

      On anaalista on aina ollu ja tulee oleen mitä ihmettä valitat.

    • on ihanaa

      On ilo mennä joka aamu työpaikalle ja alkaa tekemään teräksestä kuvan mukaista kappaletta. Palkka on todella hyvä ja työ antoisaa-joka päivä oppii uutta.
      Ammattiylpeys kunniaan, ilman sitä emme pärjää kilpailussa. ;)

    • hp_guru

      http://www.foorumi.info/Metallialanfoorumi/viewtopic.php?t=7

    • Tigtinuri

      Melko paskan homman oot metallialalata saanu jos oot uras huipulla jo vuoden jälkeen ja vielä tuolla palkalla. En halua kehua mut sain jo koulun jäkeen paremman liksan, nyt (vasta) 2 vuotta ollu hommissa ja vajaa pari tonttua tulee kuussa. Aloitin alan suurinpiirtein yrittäen saada puikkoa syttyyn, nyt on luokat mig, tig, puikko. putkea ja levyä, pientä ja isoa, ohutta ja paksua, kirkasta ja mustaa. Lisäksi Hitsaan myös robotilla ja orbitalilla, ja itse asennan kaikki putket/levyt mitä hitsaan. Sä et vuodessa opi mitenkään näitä hommia, saatippa sitte olla niissä ammattilainen.
      Pointti: jos ala ei sinulle sovi, tee jotain muuta, mutta älä yritä pilata metallimiesten mainetta omalla tyhmyydelläsi!

      • Pirun renki

        Itsekunnioitus tulee säilyttää ja itsetuntemus myös.Mitään työtä ei kannata tehdä "ilmaiseksi" mutta realisti pitää olla palkkavaatimusten kanssa. Työnantaja maksaa 13 kk palkan 11 kk työstä yleensä ja keskinmääränen työaika päivissä on noin 220 pv/v.(Yksi kuukausi lomalla ja lomaltapaluuraha, jos kuuluu maksaa).Itse aloitin armeijan jälkeen työelämässä hakkaamalla halkoja/klapeja ja "ylenin" siitä pikkuhiljaa savisissa montuissa putkia rassaavaksi yleismieheksi ja palkka oli mielestäni aina kohtuullinen. Nykyään olen monialayrittäjä ja minulla on yksi vakituinen ja muutama lisähenkilö tarvittaessa töissä. Vakituinen työntekijäni tienaa säännöllisesti enemmän palkkaa/kk kuin minä. Tilinpäätöksen jälkeen tiedän vasta paljonko tienasin vuoden aikana. Töitä on riittänyt ja päivääkään en ole harmitellut elämääni.Toimeentulo on ollut turvattu,lomamatkat on vain jäänyt tekemättä Aurinkoon,kotimaassa kylläkin.
        Työmies- ja nainen on aina palkkansa ansainnut, ja jos ei niin seisoskelijat saa lähteä kävelemään.Terveen yrityksen ei kannata laiskoja vetää perässä, varsinkaan jos ne likaa omaa pesää,kuten ressukka antaa ymmärtää.


    • ea1309

      Ruvetkaa paineastia hitsareiksi palkka on kohdillaan ja saa kiertää tätä palloa ristiin rastiin. Ei takuulla laitostu eikä katkeroidu.

      • Hitsoomista

        Ei kaikki halua pilata kesäänsä.


      • metallikukko
        Hitsoomista kirjoitti:

        Ei kaikki halua pilata kesäänsä.

        että työolosuhteisiin.
        Työskentelen putkihitsarina mutta toimenkuva kattaa vähän kaikkea aina siivouksesta uusien tuotteiden prototyyppien tekoon.

        Palkka on siinä 13e korvia ja työvuosia talossa takana kohta 8.
        Esimiehet ja alaiset ovat ihan mukavia joten mikä on ollessa.

        Saa olla osaansa tyytyväinen kun lukee näitä tilityksiä.


      • rahalla
        metallikukko kirjoitti:

        että työolosuhteisiin.
        Työskentelen putkihitsarina mutta toimenkuva kattaa vähän kaikkea aina siivouksesta uusien tuotteiden prototyyppien tekoon.

        Palkka on siinä 13e korvia ja työvuosia talossa takana kohta 8.
        Esimiehet ja alaiset ovat ihan mukavia joten mikä on ollessa.

        Saa olla osaansa tyytyväinen kun lukee näitä tilityksiä.

        Eipä se 13 euroo mikkään hyvä palkka ole ,mutta ostovoimaa sillä rahalla on kyllä kähvellyksen suunnalla.Täällä Järvenpäässä on yksiön vuokra jo 500 eurova.


    • Metallityttönen.

      Olen ollut metallialalla 5 vuotta ja kolmessa eri firmassa.
      Vaihdoin koska työolot oli niin keskiaikaiset, mutta nyt olen huomannut ettei se vaihtamalla parane..
      Käryjä, savuja, liimoja ja muita saa hengitellä, tänäänkin tuli verta nenästä kun tulin töistä kotiin..
      Olo on töissä heikko, tehdasta ei koskaan siivota, vain toimistossa pyyhitään lattiat.
      Huono ilma on kesällä sietämätön kun tehtaassa on kuuma kuin helvetin esikartanossa.
      Juottele siinä sitten 400 asteisen tinapadan ääressä..

      Palkka on surkea, tonnin molemmin puolin kuussa, siitäkin silti palavereissa syyllistetään ja valitetaan että kun me ollaan liian isopalkkaisia että asiakkaat tilaa kiinasta mieluumin.
      Pomot saa laiskotella ja juoruta jalat pöydällä kopissaan, mutta työntekijöiden joka vessassakäynnitkin kytätään.
      Uusia tuoleja ei hankita, vanhat ei toimi, ei nouse eikä laske.
      Koko ajan joku on saikkarilla kun työvälineet ja ergonomia on surkeata..
      Ja jos valitat niin vastaus on nuiva "kyllä meillä on jono oven takana jollei kelpaa täällä työskennellä."
      Että tervetuloa vaan metallialalle.

      Ei tässä kiinailmiötä tarvita tuhoamaan metalliala suomesta, työnantajat kyllä ihan itse pitävät huolen ettei eläkelöityville työntekijöille löydy jatkajia.

      • pataansa hämmentää?

        Tuo alku kuullostaa kuin suoraan meidän pomojen puheilta ja sen jälkeen vielä haukutaan ammattitaidottomiksi lapsellisiksi tallukoiksi kun emme suostuneet työaikapankkiin.

        No se työaikapankkiajatus sitten haudattiin mutta koko ajan saa olla vähän varuillaan....


      • Metallityttönen.
        pataansa hämmentää? kirjoitti:

        Tuo alku kuullostaa kuin suoraan meidän pomojen puheilta ja sen jälkeen vielä haukutaan ammattitaidottomiksi lapsellisiksi tallukoiksi kun emme suostuneet työaikapankkiin.

        No se työaikapankkiajatus sitten haudattiin mutta koko ajan saa olla vähän varuillaan....

        töissä turun lähialueella.


      • UusiAikaTullut

        Kuulostaa samanlaiselta kuin meidän työpaikalla,. Mutta meidän johtajilla on sentään sen verran järkeä, että tietävät kiinasta tulevan pelkkää paskaa, jota vaan hölmöt ostavat


    • Seppä6578

      Itsepä olet työpaikkasi valinnut. Eivät kaikki ole metallialalla työhönsä kyrpiintyneitä. Nykyään pullamössöt ihmiset ei mitään kestä ja valittaa ja itkee ku on niin paskaa kaikki oma elämä. Se on pelkästään Itsestä kiinni miten asioihin suhtautuu. Ei siihen kukaan muu reagoi kuin sinä itse. Tietenkään jos ei paljon mitään osaa tehdä niin ei voi paljon palkkaakaan odottaa.

      Toivottavasti löydät parempipalkkaisen työpaikan tai siirryt tehtäviin jossa Sinä viihdyt.

    • krewstain

      khyl mulla on metalli työt sujunu ku niitä osaat tehdä. ei haittaa yhtään että mulle tulee 3000e/kk :D vituttas muaki tehä 1200e/kk töitä tällä alalla :D:D

    • jees12345

      paska palkat
      Ei metallin palkat vastaa osaamista, minullakin yli 20 vuotta kokemusta alalta, luokat voimassa levylle ja rautarakenne hommissa on palkka 9.98 €/tunti, saman palkan saa vaikka kioskin myyjänä eikä tarvitse paskasia rautoja nostella ja olla savusessa hallissa kuuntelemassa rälläkän meteliä, työnantajat valittaa työvoima pulaa, mutta mitään ei makseta kun minimi minkä TES määrää

      • Anonyymi

        Todella jo noin on.
        Ei kenenkään pidä myydä itseään ja ammattitaitoaan vastikeetta.
        Ja saatana idiootit eroaa liitosta ja tälläisiä aku anakan palkkoja, haloo on ammattiyhdistystoiminalla töitä.


    • ent.metallikko

      metallialan hommia laidasta laitaan, keernan teosta sorvauksen ja kokoonpanon kautta lopputarkastukseen,27vuotta samassa firmassa , palkka 14.80 /tunti vuonna 2005 jolloin omistaja sairastui ja firma loppui. Senjälkeen samanalan hommiin ja palkka samaa tasoa vuoteen 2009 asti jolloin vapaaehtoisesti putkeen. Metalli on hyvä ala ja olin tyytyväinen palkkaani koko ajan.

    • osaatko?

      Palkkaa maksetaan aina osaamistason mukaan. Suurimmassa osassa metallialan työtehtävistä vaatimustaso on hyvin matala, ainoastaan raskaammissa koneistustöissä missä työkappaleen hinta pyörii kymmenissä tuhansissa euroissa voi tekijälle maksaa hieman enemmän. Mutta niihin tehtäviin ei luonnollisestikaan pääse ilman vankkaa työkokemusta eli ammattitaitoa.

      • missä on ahonen?

        Juu kyllä kantsii mennä enemmin paperikoneenhoitajaks palkka 60 000eur/vuosi
        Työ kevyttä koneen valvontaa valkoisissa haalareissa!

        vahva liitto joka pysäyttää Suomen aina halutesaan , saunalisät lauantailta......jne


      • met. maanikko
        missä on ahonen? kirjoitti:

        Juu kyllä kantsii mennä enemmin paperikoneenhoitajaks palkka 60 000eur/vuosi
        Työ kevyttä koneen valvontaa valkoisissa haalareissa!

        vahva liitto joka pysäyttää Suomen aina halutesaan , saunalisät lauantailta......jne

        kuka haluu olla vkl töissä, oli vaikka millaset saunalisät, eri juttu on ylityöt vkl, jolloin tietysti saa sen 44tunnin palkan niistä la-su töistä.


    • ent. metallikko

      tvr koko ajan 8 ,oli homma mikä tahansa ja muut talö kohtaiset ja henk.koht. päälle. Sillä mitään väliä ole jos joku homma onkin vakka tvr5/6 kun kaikki maksetaan senmukaan mitä sovittu on, kirjapalkoilla ei mitään tekoa ammattipalkoissa, ne kirjapalkat on aloittelijoille.

    • sdfwgwrfwer

      Huhhuh, onpa aika monella huonot palkat. Itse alalla alle 2v ja palkka on nyt jo 14€. Ihan tyytyväinen olen tulevaisuudennäkymiin.

    • käpyaivo

      olet valinnut työpaikkasi oikein, eli et missään suuressa ole , pienet nääs maksaa paremmin... suurissa se palkka tahtoo jäädä sinne 10/t pintaan.

      • sdwewer

        No joo, ja olen muutenkin vähän erikoisella työkaluvalmistusteollisuuden firmalla hommissa. Ruiskuvalumuotteja yms. tehdään.


      • Jaakkoteppo1

        7kk töissä isossa metallialan yrityksessä, koulutuspohjana ammattikoulu.

        Palkka 13e/h päivätyö.


    • käpyaivo

      eli tavallaan olet malliveistämöllä, siellä onkin paremmat palkat kuin ihan aputöissä, hyvin olet valinnut.... kun vuosia karttuu palkkasi vaan nousee hyvää vauhtia... pysy siellä se on tulevaisuuden hyvää ennakointia.

    • alumiinikoneistaja

      Itse ainakin koneistajana tienaan ihan riittävästi, olen sorvilla ja teen alumiinistä kappaleita. Käytännössä painan vain nappia koska ohjelmat on tehty aikoja sitten ja ne muuttuu harvoin. Viimeistelyä kyllä paljon. Palkkaa työstäni saan 18 euroa tunnilta.

      • TOTTAKAI KYLLÄ JOO

        haista vittu kukaan kappaleenvaihtaja tommosta liksaa vedä. menepäs muualle provoilemaan


    • hitsuuttelija

      joopa joo. koneistajistajien tuloista en tiedä, mutta sanottakoon nyt putkipuolelta(hitsaaja)
      itse toimin putkihitsaajana. tähän päivään mennessä pankkiini on tullu 46 000 euroa nettoa. ja kaikki palkkatuloa. toki mukana on verottomat päivärahat ym.
      vuoden loppuun mennessä 50 000 euroa rikki. ja nettoa.
      ei kyllä minunkaan mielestä kannata metalli alalle harkita. paskat palkat ja kaikki ;)

      • Aloititko

        Tilisi tutkimisen jo vuonna 2007?


    • metalli ala on paska

      ite oon opiskelemas metalli alalla ja aattelen tässä lopettaa kohta tän paska alan

    • Amatimies

      Palkka tuottavuuden/ammattitaidon mukaan.Alalla kavereita jotka käyttää n. puolet työajasta puhelimen räpläämiseen ja paskanpuhumiseen/pomon nuolemiseen.Vetäsee päivän aikan parit amistokarvit joista ottaa luurillaan kuvan ja lähettää esimiehelle tai vaihtoehtoisesti hakee viereisestä loossista nuoremman kaverin ihastelemaan aikaansaannoksiaan.Eli missä oman arvonsa tuntevat AMMATTIMIEHET? ps.Turha itkeä kovia liksoja jos lääpit puolet työajasta puhelintasi..

      • Tekijä tienaa

        Kyllä Pirkanmaalla vaativissa homissa ahkera tienaa tollaset 15-20eur/h
        Näin ainakin koneistushommissa.

        Tietysti paperitehtaan valvomossa tavis duunari tienaa 50 000-60 000eur/Vuosi tosin ne lakkoili itsensä kortistoon mutta kuitenkin!


      • sdfaqweqfsafa

        Amatimiehen kuvaus sopii tosi hyvin meidän työnjohtajaan.


      • mätääainesta
        Tekijä tienaa kirjoitti:

        Kyllä Pirkanmaalla vaativissa homissa ahkera tienaa tollaset 15-20eur/h
        Näin ainakin koneistushommissa.

        Tietysti paperitehtaan valvomossa tavis duunari tienaa 50 000-60 000eur/Vuosi tosin ne lakkoili itsensä kortistoon mutta kuitenkin!

        UPM puristi mädän aineksen ulos 2010, suurin osa tästä paskaporukasta on edelleen työttömänä.


    • näkemiin

      itsekin työskentlin joskus metalli alalla, eka työpaikka oli muuten hyvä, työt mielenkiintoisia ja haastavia, mutta palkka heikko työn vaativuuten nähden. Toisessa paikassa yrityksen johto oli täysin kuutamolla ja työnjohtajana täysi pelle perseennuolija, sen apinan myötä meni mielenkiinto koko alaa kohtaan. Se hyä puoli tässä on että osui kohdalle tuollainen susipaska paikka että tuli vaihdettua kokonaan alaa.

    • Meetöihin

      Sain jo ylä-aste aikana 1700 /kk kesätöistä metallifirmassa😂😂😂

    • EiKannataTyöt

      Mä olen ollut hitsaajana 9 vuotta, ammattikoulutodistus (hitsaajaksi erikoistunut) ja luokat, silti palkka 11,15€/h. En juoruile enkä tee hitaasti hommia, joten johtajat eivät vaan halua maksaa työntekijöille

      • EiEnääMetallia

        Missä päin olet töissä?

        Pohjois-Savossa ainakin tuon tasoisia palkkoja tarjoavat aivan pokerinaamalla, vaikka kokemusta olisi kuinka.

        Ei vain tahtonut oma huumorintaju niitä huumorimiehiä kestää, ja siksipä vaihdoin alaa. Erityisesti tuolla pohjoisessa Savossa haisee palkkakartelli, vaikka todisteita onkin melko mahdotonta esittää. Ei auta kuin äänestää jaloillaan. Paskoista hommista paska liksa, joo ei kiitos. Nykyään hyvät ja siistit työt, paljon parempi palkka ja kaikki muukin kohdillaan.


    • Anonyymi

      Runkkipaja hommat on runkkipaja hommia.ei tulevaisuutta moisissa töissä.

    • Anonyymi

      Metalli on tehnyt itsestään matalapalkka-alan.
      Ei ole mitään järkeä mennä alalle missä palkat ovat siivoojien tasolla ja duunareilta vaatimukset usein kohtuuttomia siihen "palkkaan" ja tehtävään nähden.

      Nuoret muuttakaa työnperässä pois tästä paskamaasta missä ei ole mitään tulevaisuutta.

    • Anonyymi

      Vessassa käymisestä huomautellaan, pomot kyttää kokoajan seläntakana ja palkka on 13 euroa tunnille neljällä metallialan ammattitutkinnolla ja 30 vuoden metallialan työkokemuksella.

    • Anonyymi

      Eivätkä tule nousemaan palkat metallissa sillä koko ajan ovat herrat poistamassa työvoiman tarveharkintaa. Tänne on hankittu niin paljon puolalaisia,venäläisiä ym. itäblokin hitsareita ja asentelijoita "työvoimapulan varjolla" ettei alaa ainakaan nuorille suomalaisille voi suositella.
      Parasta vain liittyä persuihin kuin äänestää vihervasemmistoa, kepua tai kokkareita jotka haalivat tänne kuulumattomia henkilöitä rapauttaakseen suomalaisten nuorten tulevaisuuden.
      Puolassa ja muissa itä-blokin maissa ei ulkomaalaisia suvaita työmarkkinoilla niin miksi meidänkään pitäisi.

      • Anonyymi

        No persuthan ovat oikeistoa joten jos ne pääsee valtan niin duunarin olosuhteet vain huononevat, eikö mennyt edellisen hallituksen aikaiset kusetukset perille?

        Persut oli aluksi hallituksessa ja Soini kusetti kaikkia 100-0 ja saman tekee Halla-Aho jos pääse valtaan, tyhmä tekee saman virheen toistamisen eli äänestää persuja noilla näytöillä.

        Ei se paska paremmaksi muutu vaikka sitä paskaa eri kärpänen haisteleekin. Sama kaikilla muillakin puolueilla, ei yksi mies ole sama kuin puolue, eikä yksi mies voi päättää kaikesta.

        Kokkareilla on kutsumus varastaa kaikki duunareilta ja köyhiltä vaikka joku muuta väittäisi, vaikkasillä puolueella olisi johtajana maailman viisain ukko niin puolueen ideologia on ja pysyy sama persuilla eli mamut ulos ja köyhiltä rahat pois, mikä ratkaisu sekin on?

        Sig hail


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos haluaa olla alipalkattuna ja huonossa työssä kun paremmasta ei tiedä niin siittä vaan.

      Mutta todellisuudessa ala on täysin halpatyöala ja vuokrafirmojen kusetusta täynnä.
      Ei mitään järkeä koko alassa eikä millään mittarilla mitattuna.

    • Anonyymi

      Alipalkkaista apinan hommaa, kiertäkää kaukaa.

      • Anonyymi

        Eipä kummempaa passaa voi ihminen elääkseen tehdä.17 vuotta takana ja 14,5e


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä kummempaa passaa voi ihminen elääkseen tehdä.17 vuotta takana ja 14,5e

        Koulutus koneasentaja, en saanut töitä koulun jälkeen nii opettelin ittenäisesti verkkosivuja tekemään ja nyt 23e/h ja työkokemusta 2vuotta.
        Onneks lähin pois metallilla hyhyh.


    • Anonyymi

      Metallia ala on jo vitsi mikä ei edes naurata voi palkoissa verrata jo siivoushommiin arvostuksenkin kera, tosin siivoojalla on enemmin mahdollisuuksia työpaikkojen suhteen kuin metallin pajoissa joissa on samaa sontaa tiedossa ja ongelmia aina tiedossa.

      Ei jatkoon.

    • Anonyymi

      jopa kun tahtoisin en onnistu

      mun ammattissani ei ole edes palkkaa
      onko taideala huonompi kuin sinun metallisi

    • Anonyymi

      Hengitysilma täynnä savua konepajoissa joissa hitsataan, savu ei aina näy vaan on ohuena pitouksena ilmassa jokakertyy keuhkoihin ja aiheuttaa muutoksia keuhkoissa. Kaikki ei usko että hitsauspajoissa on paljon pienhiukkasia

    • Anonyymi

      Surkeeta on, ennen oli tämäkin ala jotenkin vielä huudossa.
      Nyt on pelkkää sontaa tarjolla, kiertäkää kaukaa.

      • Anonyymi

        Metallialalle mennään, kun ei ole tietoa eikä kiinnostusta oikein mitään asiaa kohtaan ja jotain on valittava eikä halua lähteä siivoamaan. Ala on täynnä monen näköistä taavia ja riman alittajaa ja palkat ovat sen tasoisia. Puheet kymmenien vuosien työkokemuksesta ovat yleensä merkityksettömiä, koska kaikki oppiminen tapahtuu puolessa vuodessa ja loppu on vain toistoa. Ala ja työtehtävät ovat sellaisia, että oppiminen ja kehittyminen on tehty mahdottomaksi. Työnantajat tekevät kaikkensa, ettei näin tapahdu, koska se tarkoittaisi palkan korotuksia. Metallityöntekijä on tuotantoväline.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metallialalle mennään, kun ei ole tietoa eikä kiinnostusta oikein mitään asiaa kohtaan ja jotain on valittava eikä halua lähteä siivoamaan. Ala on täynnä monen näköistä taavia ja riman alittajaa ja palkat ovat sen tasoisia. Puheet kymmenien vuosien työkokemuksesta ovat yleensä merkityksettömiä, koska kaikki oppiminen tapahtuu puolessa vuodessa ja loppu on vain toistoa. Ala ja työtehtävät ovat sellaisia, että oppiminen ja kehittyminen on tehty mahdottomaksi. Työnantajat tekevät kaikkensa, ettei näin tapahdu, koska se tarkoittaisi palkan korotuksia. Metallityöntekijä on tuotantoväline.

        Lisäksi alalle on tulllut tämä vuokrafirmojen invaasio mikä pitää sisällään myös ulkomaalaisen halpatyövoimankäytön jonka varjolla on harmonisoitu palkkadumppausella myös kantasuomalaisten palkat pohjamutiin.

        Kun näin on menetelty niin se ainut motivaattori alalle eli kohtuullinen palkka niin tuolloin on menetetty pysyvästi kotimaisen työvoiman hakeutuminen alalle.

        Ei ole mitään järkeä käydä amista 3 vuotta ja päätyä paskapalkkaisiin apupojan palkalla tehtäviin raskaisiin töihin. Saman rahan saa ilman koulutustakin vaikka mäkin kassalla ja kevyemmällä työnkuvalla.

        Alan hautajaiset on pidetty jo vuosikymmen sitten. Se siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metallialalle mennään, kun ei ole tietoa eikä kiinnostusta oikein mitään asiaa kohtaan ja jotain on valittava eikä halua lähteä siivoamaan. Ala on täynnä monen näköistä taavia ja riman alittajaa ja palkat ovat sen tasoisia. Puheet kymmenien vuosien työkokemuksesta ovat yleensä merkityksettömiä, koska kaikki oppiminen tapahtuu puolessa vuodessa ja loppu on vain toistoa. Ala ja työtehtävät ovat sellaisia, että oppiminen ja kehittyminen on tehty mahdottomaksi. Työnantajat tekevät kaikkensa, ettei näin tapahdu, koska se tarkoittaisi palkan korotuksia. Metallityöntekijä on tuotantoväline.

        Kylmä metallialalle opiskelee välillä käsitöitä kuten esim. puu ja metalli, harrastavia ihmisiä. Ja sellaisia jotka eivät pelkää työntekoa.

        He näkevät ehkä arvoa käsityötaidoissa yleisesti ottaen ja haaveilevat esim. miekkojen takomisesta.

        Töissä viimeistään selviää ettei kukaan siellä näe mitään arvoa tekemissään töissä. Päinvastoin haukutaan omat työt ja valitetaan joka päivä.

        Moni äänestääkin jaloillaan jopa ihan heittämättä molotovia taakseen lähtiessään.

        Mutta kai se on työelämässä vähän samaa missä työssä tahansa. Metallissa kuitenkin joudut oleen niiden kavereiden kanssa jotka on jääneet luokalle koulussa yms. Eivät ehkä omasta syystään mutta kyllä työ ympäristönsä voisi paremminkin valita.

        Sinun hommasi voi joku toinenkin tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylmä metallialalle opiskelee välillä käsitöitä kuten esim. puu ja metalli, harrastavia ihmisiä. Ja sellaisia jotka eivät pelkää työntekoa.

        He näkevät ehkä arvoa käsityötaidoissa yleisesti ottaen ja haaveilevat esim. miekkojen takomisesta.

        Töissä viimeistään selviää ettei kukaan siellä näe mitään arvoa tekemissään töissä. Päinvastoin haukutaan omat työt ja valitetaan joka päivä.

        Moni äänestääkin jaloillaan jopa ihan heittämättä molotovia taakseen lähtiessään.

        Mutta kai se on työelämässä vähän samaa missä työssä tahansa. Metallissa kuitenkin joudut oleen niiden kavereiden kanssa jotka on jääneet luokalle koulussa yms. Eivät ehkä omasta syystään mutta kyllä työ ympäristönsä voisi paremminkin valita.

        Sinun hommasi voi joku toinenkin tehdä.

        Kyllä vakka kantensa valitsee, sinne sovit ihan oman tasoiseesi sakkiin, yksikään teistä ei ole toinen toistaan parempi joten mahtaa olla kivaa luomassa omalta osaltaan eripuraa yhteiseen työpaikkaan.

        Otan osaa, ellet pointtia ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vakka kantensa valitsee, sinne sovit ihan oman tasoiseesi sakkiin, yksikään teistä ei ole toinen toistaan parempi joten mahtaa olla kivaa luomassa omalta osaltaan eripuraa yhteiseen työpaikkaan.

        Otan osaa, ellet pointtia ymmärrä.

        Aivan tyhjää puhetta tuossa yllä. Se on sama kuin sanoisi että kaikki käyvät osoitteessa X samasta syystä.

        Ja mitä tarkoittaa yksikään teistä ei ole toinen toistaan parempi? Näyttää siltä että kirjoittaja kuitenkin laskee itsensä muita paremmaksi?

        Ja täysin tyhjä kommentti myös lopussa. Yllä olevalla kirjoituksella ei ole logiikan kanssa mitään tekemistä, mutta ketäpä se enää yllättäisi. Onnea vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vakka kantensa valitsee, sinne sovit ihan oman tasoiseesi sakkiin, yksikään teistä ei ole toinen toistaan parempi joten mahtaa olla kivaa luomassa omalta osaltaan eripuraa yhteiseen työpaikkaan.

        Otan osaa, ellet pointtia ymmärrä.

        Pointtisi lienee se että omalla asenteellaan voi vaikuttaa 100% siihen millaiseksi työnsä kokee, ja että positiivinen asenne valaisee sekä oman tien että ympäristön.

        Näissä kirjoituksissa on kyse henkilökohtaisista kokemuksista. Kukaan ei voi tietää ja mittailla jotenkin, mitä toinen on kokenut. Meitä on moneen lähtöön ja pitää muistaa että ihmisen käsityskyky on rajallinen ja siinä on myös suuris eroja yksilöiden välillä, eikä siitä pääse mihinkään.


    • Anonyymi

      Niin kyllä sen saman näkee työpaikoilla minkä näkee täällä suomi24 keskusteluissa. Samanlaista valittajien ja lusmuilevien laiskureiden touhua on työssä ja netissä.

      Ei näille älypuhelinta näprääville ja kahvikuppi kädessä juoruileville valittajille riitä palkat 12-15 euroa/tunti ja siitä ylöspäin, ei riitä lomarahat muutama tonni vuoteen, ei riitä että on pekkaset ja palkalliset sairaslomat, ja että saa ilman lääkärintodistustakin lomailla omalla ilmoituksella 3-5 päivää kerrallaan, ei riitä neljän viikon kesäloma ja viikon talviloma ja kymmenkunta palkallista arkipyhäpäivää vappu ja muut. Eikä se riitä että näillä eduilla saa hommattua itselleen autot ja omakotitalot, vaan ne pitäisi saada valtiolta ilmaiseksi niin kuin kommunistien taivaassa olisi.

      • Anonyymi

        En tiedä minkälaisella jalalla olet liikkeellä, mutta mistä kokemuksesta ylipäätään toisten ihmisten työn teon arvioinnista olet täällä huolissasi, kun siihen vastaa esihenkilö(t) eikä täällä netissä kateena huuteleva.

        En tiedä onko metallialalla jossa itse olen työskennellyt pirkanmaalla pian 40vuotta, oikeasti 12 euroa maksavia työnantajia mutta tiedän että samasta työstä pienemmissä firmoissa jossa omistajajohtaja työskentelee maksetaan niin pientä palkkaa että se todellakin houkuttelee sairaslomille,
        mutta näissä firmoissa EI kyllä omalla ilmoituksella saa pitää mitään lomaa.

        Tuossa on normaalit palkkakuluihin kuuluvat edut joissa vielä vanhanaikaisinta on se että kesälomaksi lasketaan arkilauantait vaikka ne ovat vapaapäiviä jo aikoja sitten ,mutta yhä lasketaan lomasta pois , kymmenkunta arkipyhää on liioittelua , mutta sehän tiedät itsekin.

        En tiedä mihin yhteiskunta järjestelmään haluaisit mutta eikö tuottavasta työstä kuulu palkkio myös sen tekijälle ja jopa mielellään kohtuullinen,
        maksaa ne omakotitalot ja autot, niihin remontit, hiace yrittäjälle joka nosta sen remontin hintaa juurikin kotitalousvähennyksen verran ja
        vaikka kanarianmatka joka vuosi
        , lapissa voi olla sen pikkutyönantajan lomamökit , kelkat ja maasturit ja kanarialla purjevene jotka on hyötynyt niistä työntekijöiden pienemmistä menoista ja sitten omalle firmalleen ostanut.

        Mutta miksi työntekijän siis haalariväen olla heikoimmalla tai huonoilla eduilla,
        kyllä yläkerta eli kaikki johto osaa palkita itseään hyvinkin paksulti.

        Siksi muuten hävettää jos teollisuusliitto hyväksyy jonkinlaisen 2% korotuksen kun työntekijöistä on pulaa ja tilauskirjat täynnä.

        Ja sama kun paperimiesten palkkoja parjaavat syyllistyvät vain ja ainoastaan kateuteen ja naiviin toteamiseen että ne viedään suomesta, jiisus kun paperitehtaankin palkkamenot ovat parin prosentin luokkaa kaikesta, ettei paljon kirpaise, muutaman viittävuoroa painavan tyypin palkka.

        Enkä muuten tiedä miten oma palkkani oli nyt 21,00 euroa tunnissa lisät päälle kuuluu sinulle arvostella , kun kuitenkin verot kelpaavat kaikille ja suuren globaalin toimijan kuuluukin maksaa, halpa työvoimaahan suomessa ollaan .


      • Anonyymi

        Just joo, tuo maailma on jo mennyttä aikaa. Nyt ovat vuokrafirmat ja epätyypilliset työsuhteet alalle pesiytyneet jo aikaa sitten.

        Samoin työtahti on tappavaa jo nykyään ja kuitenkin kitistään, saikulle ei voi mennä kiepeenä, kun tulee heti ukaasi tai vähintäänkin vihjailu lopputilistä seuraavissa YT:ssä.

        Arvostus on samaa luokkaa kuin olisit koiran paska oven edessä. Käyt 3 vuotta kouluja saat koiran paskan aseman ja surkean liksan, ei kiitos... alalta kannattaa heti lähteä muualle, kaikki muutkin jotka tunnen ovat lähteneet ja sama fiilis on että ei ikinä enää metallin runkkupajoihin.

        Siitä vaan vittuilemaan niin loputkin lähtee. Onnea vaan työvoimapulasta itkeville metallin ämmä pomoille.


    • Anonyymi

      vieläkö metalli alalla?XD

      • Anonyymi

        Ei pois vaan ja heti niin elämäkin taas maistuu paremmalta.


    • Anonyymi

      Uusin trendi on hakea jotain alemman palkkaluokan tekijöitä, apumiehiä, harjoittelijoita, metallityöntekijöitä, hitsareita ja teettää niillä ylemmän palkkaluokan hommat. Siis ei vittu mitä hommaa. Ei kai noihin töihin enää tuolla menolla saada ketään. Itsellä onneksi lomaa vielä 355-päivää ennen seuraavaa paskatyökeikkaa.

      • Anonyymi

        Metalli on jo kuin siivoustyö, niin alhaiset liksat ja kova työtahti ettei kukaan järkevä sellaisiin enää ryhdy, aika on ajanut metallista ohitse jo aikoja sitten.

        Tämäkin on ihan firmojen itse aiheutettu ongelma kun vinkuvat työvoimapulaa, mitä ei oikeasti ole olemassakaan ja jos palkat olisivat työsuhteen kera ja kuormituksen kanssa kohdillaan niin tulijoita riittäisi.

        Kaikki selitykset miksi ei voi maksaa normi liksaa on silkkaa hevonpaskaa, kuten koko ala on jo totaalisesti luotaan pois työntävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metalli on jo kuin siivoustyö, niin alhaiset liksat ja kova työtahti ettei kukaan järkevä sellaisiin enää ryhdy, aika on ajanut metallista ohitse jo aikoja sitten.

        Tämäkin on ihan firmojen itse aiheutettu ongelma kun vinkuvat työvoimapulaa, mitä ei oikeasti ole olemassakaan ja jos palkat olisivat työsuhteen kera ja kuormituksen kanssa kohdillaan niin tulijoita riittäisi.

        Kaikki selitykset miksi ei voi maksaa normi liksaa on silkkaa hevonpaskaa, kuten koko ala on jo totaalisesti luotaan pois työntävää.

        metalliteollisuus on Suomessa täekeä vientiala. Suomen tärkeimmät kilpailijat ovat: Romania, Bulgaria ja Unkari. Näissä on alhaiset palkat.Noista syistä metallialan palkat eivät Suomessa voi olla korkeita. Kotimarkkina tuotannossa voi olla tietysti paremmat palkat. Metallin palkat pitäisi olla korkeintaan siivoojien tasoa muuten ei kilpailussa pärjätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        metalliteollisuus on Suomessa täekeä vientiala. Suomen tärkeimmät kilpailijat ovat: Romania, Bulgaria ja Unkari. Näissä on alhaiset palkat.Noista syistä metallialan palkat eivät Suomessa voi olla korkeita. Kotimarkkina tuotannossa voi olla tietysti paremmat palkat. Metallin palkat pitäisi olla korkeintaan siivoojien tasoa muuten ei kilpailussa pärjätä.

        Noissa itä euroopan maissa palkat on hurjassa nousussa. Suomessa on nyt mahdollisuus mikäli metalli alan palkat pysyvät alle siivoojien palkkojen. Kilpailukyvyn kannalta on tärkeätä, että palkat pysyvät pieninä. Intia on merkittävä kilpailija Suomelle. Nyt metallin palkat on liian korkeat. Ne eivät saisi olla missään nimessä kymmentä euroa tunnille.


    • Anonyymi

      metallityöt on elämäntapa. Etenkin raskaslevytyöt ja puikolla hitsaaminen. Karskia miesten hommaa. Rööki palaa ja raskasta rautapalkkia nostellaan käsivoimin.
      Siihen elämäntapaan ei kuulu hienohelmajutut ollenkaan. Kolhut, keuhkojen vinkuminen, kuurous ovat olennainen osa tuota miehistä elämäntapaa.

      • Anonyymi

        Huumoripalsta on muualla, Onneksi ketju kertoo kaiken oleellisen ja se pitäisi kaikkien lukea varoitukseksi jos alalle on pyrkimässä.

        Metallissa ei ole tulevaisuutta, siinä se on kiteytetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huumoripalsta on muualla, Onneksi ketju kertoo kaiken oleellisen ja se pitäisi kaikkien lukea varoitukseksi jos alalle on pyrkimässä.

        Metallissa ei ole tulevaisuutta, siinä se on kiteytetty.

        Voisin yleistää että työelämässä ei ole mitään tulevaisuutta. Melkein kaikissa ammateissa nykyään palkat poljettu minimiin ja alihankinta kukoistaa. Työt teetetään aina halvimmalla tekijällä.


    • Anonyymi

      minne sitä sitten menisikään jos ei ole lukumiehiä. On suosiolla valittava sellainen ammatti ja työ mihin oma fyysinen ja älyllinen kapasiteetti antaa mahdollisuudet. Jos kirjaviisaus ei uppoa pollaan niin sitten on valittava fyysiset työt.

    • Anonyymi

      Metallihommat ei ainakaan omasta mielestä ole yhtään huonoja. Aika leppoisa on ollut työtahti melko monessakin pajassa eli helpommalla saa saman rahan kuin muissa töissä. Niistä vitun pelle-työnjohtajista ei kannata välittää, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos on toiminut aika hyvin. Palkka joo on aivan syvältä mutta niin on melkein missä tahansa muussakin ammatissa. Täytyy vain olla se asenne että se on vain lyhytaikaista työtä mitä tehdään se mitä tarvitsee elantonsa eteen.

      Metallialan töitähän yleensä tehdään kierrolla 26vk töitä ja 400pv vapaata koska vakituisen työn tekeminen ei ole kannattavaa. Eli aika paljon on vapaa-aikaa mutta vittuako tuota murehtimaan, syljeskellään kattoon. Vapaalla voi sitten hankkia lisätuloja flippaamalla tavaraa, autoja, osakkeita, kiinteistöjä ym.

      • Anonyymi

        Sama kokemus täälläkin. Tuntuu että tuolla flippaushommalla tienaa enemmän kuin sillä varsinaisella leipätyöllä eli puikkoapinana runkkupajalla.


    • Anonyymi

      50-luvulla varmaan metalliala olikin persiistä. Silloin tuskin oli edes kuulonsuojaimia tai suojalaseja ja millä halleja lämmitettiin. Saattoi olla kylmä talvella välillä. Työkoneet ja välineet ei olleet kehittyneitä niin kuin nykyään. Voisi olettaa ettei niillä palkoilla juhlittu, mutta sen verran sai ettei tarvinnut mierontielle lähteä tai turvautua köyhäinapuun.

      Ehkä pitäisi olla tyytyväinen kun ei joudu 50-luvun pajalla olemaan töissä tai 1800-luvulla ahjolla kuumentamassa rautaa ja takomassa vasaralla sitä muotoon. Kerran kävin jossain vanhan ruukin museossa, ja sanotaan näin että ei nyt kovin houkuttelevat työolosuhteet ollut. Tai kuvittele jossain metsätöissä 50-luvulla hikisellä ja sähköttömällä kämpällä parinkymmenen muun hikisen ukkelin kanssa. Ja pakkasta oli tietysti 30-40 astetta.

      Ei todellakaan kiinnostaisi nykyäänkään nämä "raksahommat". Lamppujen loisteessa räntäsateessa ja tuulessa jossain rakenteilla olevassa kerrostalossa ja tauot jossain kontissa. Paskalla käyt bajamajassa. En tiedä paljonko niillä on palkka mutta en lähtis vaikka maksaisivat nettona pitkälti yli 2000 kuussa.

      • Anonyymi

        plus että oli 6 päiväinen työviikko. Lauantainakin painettiin.
        Ruokatunti oli 1 tunti ihan vaan sen takia että sai oikeastikin
        lihakset lepoa. Nykyään 1/2 tuntia riittää hyvin kun työssä on
        ensisijaisesti apuna koneet ja vähemmän ne omat lihakset.


      • Anonyymi

        Olin nuorena raksalla apulaisena eli siivoojana ja ei ollut kehumista kuudelta aamulla jäätyneeseen keskeeräiseen kerrostaloon soraa lapioimaan työmaalampun valossa. Juu siellä yksi päivä tuntui kahdelta päivältä ja vuokrafirman haalareissa työmaakoppiin tauolle. Heipparallaa. Ennemmin vaikka metallihommissa.


      • Anonyymi

        Joo onhan noita suojaimia ja työturvallisuusasiat on menneet eteenpäin, mutta valitettavasti kyseiset asiat on lähinnä näennäistä puuhastelua mitä tehdään tasan sen verran kuin on säädännön mukaan pakko. Yleensä firmat ei oikeasti välitä mistään turvallisuudesta vittujakaan.

        Edelleen on aika vaarallisiakin töitä olemassa esim kemianteollisuudessa jossa käsitellään vaarallisia kemikaaleja. Lisäksi näihin hommiin yleensä työnnetään vuokrafirmasta sitä halvinta ja ammattitaidottominta porukaa mitä löytyy niin niitä onnettomuuksia ja läheltäpiti-tilanteita sattuu jatkuvasti. Porukkaa myös edelleen kuolee aika paljon näissä onnettomuuksissa.


    • Anonyymi

      Viime vuonna yksi koneistaja tienasi 14 miljoonaa euroa todistetusti. Näinkin siinä voi käydä, joten painakaahan duunia niin ehkä se onnenpäivä koittaa teillekin.

      • Anonyymi

        Firman myymistä ei voi oikein sanoa koneistamiseksi ja yrittäjää ei voi sanoa koneistajaksi. Tässä ketjussa yleensä puhutaan palkkatyöstä toisen palveluksessa, mutta joo hyvin on kyseinen "koneistaja" hoitanut hommansa.


    • Anonyymi

      Kerro se työnantaja ja muuta faktaa.....
      mulla 20,33 € tuntipalkka hitsarista aloitin nyt testiasentaja......

    • Anonyymi

      Metalli on apinan hommaa orjan liksalla, Ei mitään tulevaisuutta.

    • Anonyymi

      Metalliala voi olla ja onkin monille hyvä väylä työelämään ja tehdä sellaista mitä haluaakin opiskella. Sitten jos firmassa näyttää ettei ole mahdollisuuksia esim. edetä urallaan, tai jos firma on sellainen jossa ei palkkakehitystä ole odotettavissa koskaan, tai työtehtävät on erityiset ikävät, niin kannattaa lähteä vaikka AMK:iin tai Yliopistoon opiskelemaan. Työkokemuksesta ja tutkinnosta saa paljon pisteitä, jotka lasketaan yhteen pääsykokeesta saatujen pisteiden kanssa ja pääsykokeeseen voi valmistautua pääsykoekirjan avulla, jossa on mm. vanhoja pääsykokeita ja niiden vastaukset ja tärkeimmät asiat tiivistetysti opetettuna.

      • Anonyymi

        Ei ainakaan konepuolen insinööriks opiskella, niitä on kortistot ja leipäjonot pullollaan. Järkihoi älä jätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan konepuolen insinööriks opiskella, niitä on kortistot ja leipäjonot pullollaan. Järkihoi älä jätä.

        Sellainen jolla on valmiiksi näyttöä metallialan osaamisesta ja työkokemusta alalta menee välittömästi edelle niihin verrattuna joilla ei ole alan kokemusta ainakin suunnittelijaksi tai työnjohtajaksi. Itsekin sain viime vuoden aikana sain Linkedinistä 3 haastattelukutsua mm. työnjohtajan pestiin suurista metallifirmoista eri puolilta Suomea, vaikka en ole ilmoittanut Linkedinissä että olisin avoin työtarjouksille. Lisäksi vaihtuvuuttaa on koko ajan.


    • Anonyymi

      Siitä vaan koittamaan itse, ellei usko mitä alasta sanotaan...

    • Anonyymi

      Tosi on.

    • Anonyymi

      Metallialan amiskoulutuksella ei tehnyt mitään ei minun nuoruudessa 90 luvulla eikä tee edelleenkään. Palkat jää jälkeen porrassiivoojienkin palkoista, työ lähes aina vuorotyötä, työpaikat jossain halvan tontin hornassa kaukana kaupungista, matkakuluja ei makseta, hitsauskaasut ja koneöljyt tarttuu ihoon ja verenkiertoon, työtehtävät yksitoikkoisia saman toistamista päivästä päivään kuin jossain scifileffassa jossa ihmisiltä lobotomoitu aivot pois, naisväki katsoo kuin halpaa makkaraa kun baarissa sanoo olevansa tehtaassa töissä, suurin osa metallialalla puuduttaa itseinhoa työvalinnastaan tupakalla, päivittäisjuopottelulla, joka viides metallimiehen sana on joku synonyymi negatiivisuudesta yleisimmin vttu, stna, prkl,
      Kokonaisuutena sanoisin että jos ainoa vaihtoehto työmarkkinoilla on työtön rahaton asunnoton laitapuolenkulkija tai mikä tahansa metallialan työ, valitsisin koska vaan ensin mainitun.

      Katsokaa ja naurakaa nyt helmikuussa kun työnantajien soluttautunut kätyri sössii palkkavaatimukset kompromisseihin ja taas jälleen lähiöporrassiivoojat vetää seuraavat 3 vuotta parempaa liksaa kun yksikään metallimies.

      • Anonyymi

        Hyvin sanottu, no onneks ite jätin metallialan kauan sitten. Enää ei kiinnosta edes harrastaa mitään metallijuttuja. Hankin lopulta parempia harrastuksia parempien ihmisten kanssa kun metallimiesten luusereiden seura.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin sanottu, no onneks ite jätin metallialan kauan sitten. Enää ei kiinnosta edes harrastaa mitään metallijuttuja. Hankin lopulta parempia harrastuksia parempien ihmisten kanssa kun metallimiesten luusereiden seura.

        Vaikuttaa provolta tuo vastaus. Olisi melko tyhmää yleistää tuolla tavalla...
        T. Myös alaa vaihtanut, metallitöitäkin harrastava


    • Anonyymi

      Tyhmäksihän sitä itsensä tuntisi jos lähtisi siivoojan palkalla tekemään urakkavauhtia tuottavaa työtä minimiliksalla jollekin riistäjälle.

      Ja mikäänhän ei tunnetusti riitä työtahdiksi, palkaksi saat vain vittuilua ja lomautuslapun säännöllisesti ja jos pyydät lisää liksaa niin ovi kuulemma käy kokoajan joten lomautus muuttuukin irtisanomiseksi seuraavissa YT:ssä.

      Kiertäkää kaukaa nämä runkkupajat, ei ole mitään järkeä missään touhuissa.

      • Anonyymi

        Näitä Suolen päässä riiittää.


    • Anonyymi

      Lukekaa ketju niin tiedätte kuinka perseestä on koko Suomen työelämä.

    • Anonyymi

      sinne menee mihin omat kyvyt riittävät.

      • Anonyymi

        Paljon koneinsinööri AMK saa palkkaa? Kohta valmistun ja pitää jostaa työpaikka löytää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon koneinsinööri AMK saa palkkaa? Kohta valmistun ja pitää jostaa työpaikka löytää.

        Riippuu kokemuksesta. Yleensä vähän enemmän kuin duunarit mutta työtä 2-kertaa enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kokemuksesta. Yleensä vähän enemmän kuin duunarit mutta työtä 2-kertaa enemmän.

        Asia selvä. Jätetään hakemus siinä tapauksessa laittamatta.


      • Anonyymi

        Onneksi ei ole mikään pakko mennä kyseisiin paskahommiin kusetettavaksi... kiertäkää kaukaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia selvä. Jätetään hakemus siinä tapauksessa laittamatta.

        Kannattaa ehkä välttää ainakin pieniä konepajoja, jos opiskelee insinööriksi. Saattavat polkea törkeästi palkkoja ja perustella mielivaltaisesti.


    • Anonyymi

      No, niin. Riippuu siitä mikä kellekin sopii ja metallihommaakin on niin monenlaista. Itse olen 25 vuotta ollut CNC-koneistaja, nyt vuosi sitten tuli uutta haastetta kun piti opetella Heidenhain-ohjelmointi, aiemmin olen ollut vain Fanuc-ohjausten kanssa tekemisissä. Ohjelmia tehdessä ei juuri hiki tule, ja itse työkin on pitkälti sitä että mittailee pysyykö reiät toleransseissa. Ei palkka ruhtinaallinen ole, mutta minun lahjoillani en mistään sitä olisi vähemmällä työllä saanut.

      • Anonyymi

        Olet poikkeus sääntöön mikä kuitenkin vahvistaa säännön että koko ala on vessasta alas vedetty jo ajat sitten, muista myös että YT:t voivat alkaa koska tahansa ja tuolloin ei paluuta ole entiseen enää koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet poikkeus sääntöön mikä kuitenkin vahvistaa säännön että koko ala on vessasta alas vedetty jo ajat sitten, muista myös että YT:t voivat alkaa koska tahansa ja tuolloin ei paluuta ole entiseen enää koskaan.

        Kauan sitten joskus ammoisina aikoina. Metallitöistä maksettiin kunnon liksoja, mutta ne jotka silloin oli töissä ovat jo kuolleet. Nykyisin metalliala on matalapalkka ala, jossa on melko säännöllisesti YT:t päällä. Hyvä esimerkki tästä on Valmet Automotive. Se on sitä, että tänään haalitaan työntekijöitä ja huomenna jaetaan lopputilejä. Myös vuokratyö firmat on alalla ongelmana. Metalli hommat on nykyään päivä kerrallaan kitkuttamista. Huomisesta ei ole mitään tietoa.


    • Anonyymi

      Onneksi nuoriso on nykyään sen verran fiksua,että eivät näihin apinoiden hommiin lähde.nämä työt on muunmuassa se syy miksi suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa.ihminen käy töissä sen takia,että se saa sieltä tarvittavan määrän rahaa selvitäkseen arkisista kuluistaan ja se juuri ei näissä hommissa toteudu.bonuksena seuraa vielä päivittäinen vitutus ja mustan paskan tonkiminen nenästä ja korvista.joku oli tuossa ylempänä maininnutkin,että ei yleensä aiheuta hirmu suurta kiinnostusta vastakkaisessa sukupuolessakaan moisen ammatin mainitseminen/harjoittaminen saatikka sitten ku hän ekaa kertaa on haistanut tämän uljaan raudan kesyttäjän työpäivän päätteeksi.

      • Anonyymi

        Kaikella sitä mamutusta puolustellaan, sama taantuminen tulee joka alalle kun halpatyövoimaa lappaa ovista ja ikkunoista maa täyteen ja lopulta kaikki mamut saavat sossuturvaa ja perheelleen myöskin.

        Palkat voidaan dumpata edelleenkin lisää joten Suomessa ei ole enää mitään tulevaisuutta kantavestöllä kokkareiden jyräämällä pahoinvoinnin lisäämisellä.

        Monessa muussa EU maassa on suojattu ammattiryhmiä halpatyövoimalta, miksei täällä?


    • Anonyymi

      Metalli on Huippu PASKA-ALA.

    • Anonyymi

      En sanoisi noin. Vajaa 4000 euroa kuukaudessa ei ole palkka, joka on perseestä. Tuon saa pätevä koneistaja.

      • Anonyymi

        Älä valehtele! Ei koneistaja saa lähellekään noin suurta palkkaa. Tuo tarkoittaisi 50 tuhannen vuosiansioita. Menetelmämiehillekin tuo tekee tiukkaa. Norni cnc koneistajalle tekee 40 tonniakin tiukkaa. Harvalle maksetaan 20€/h useimmiten jää paljon alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele! Ei koneistaja saa lähellekään noin suurta palkkaa. Tuo tarkoittaisi 50 tuhannen vuosiansioita. Menetelmämiehillekin tuo tekee tiukkaa. Norni cnc koneistajalle tekee 40 tonniakin tiukkaa. Harvalle maksetaan 20€/h useimmiten jää paljon alle.

        Aika monelle terän vaihtajalle ja vahtijalle se maksetaan kun kalliit koneet vaikka lopputuote korvattavissa kun sarjoja painetaan sadoittain.
        Mutta kyllä teollisuudessa tes mukaan tvr 8 tai 9 on palkka 20 € eteenpäin riippuen lisistä.
        Mutta nämä paikalliset sopimiset joita nämä feikit Yleisen työttömyys kassan mannekiinit huutavat niissä työpaikoissa voi olla 13 € ja muut etuudet ja lisät voi unohtaa ja ammatinkehittymisen ja turvallisuuden sekä työterveyden, yleensä mennään aidan matalin kohta eli Tes ja sitä ei pidä paikallaisestikaan muuttaa.


    • Anonyymi

      Olis kiva tietää paljonko tämän ketjun aloittajalla on nykyään palkka. Kerran aikoja sitten oli 1200 kuussa. Nyt varmaan 2000. Ai niin, äijä varmaan kyntää kurassa "raksahommissa" kypärä päässä. Ja käy aamupaskalla bajamajassa. Joko viron kieli hallussa niin voi kommunikoida työkavereiden kanssa?
      Metallihommat jääneet.

    • Anonyymi

      Paskaa on edelleen ja alamäki vain jyrkkenee, voisikin sanoa että mikään ei ainakaan koskaan tule paremmaksi enää.

      • Anonyymi

        No ei varmaan jos noin negatiivine asenne kaikkeen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei varmaan jos noin negatiivine asenne kaikkeen

        Eiköhän allekirjoittaneen 30-vuoden työkokemus alasta kerro jo selkeästi että ala on täyttä paskaa alusta loppuun saakka ja hullumaksi vain menee. Kiertäkää kaukaa.

        Älkää uskoko työvoimapula juttuja ja työnantajien valheita ne ovat kaikki ihan teitä vastaan luotua propagandaa EK:n kätyreitä koko ala täynnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän allekirjoittaneen 30-vuoden työkokemus alasta kerro jo selkeästi että ala on täyttä paskaa alusta loppuun saakka ja hullumaksi vain menee. Kiertäkää kaukaa.

        Älkää uskoko työvoimapula juttuja ja työnantajien valheita ne ovat kaikki ihan teitä vastaan luotua propagandaa EK:n kätyreitä koko ala täynnä.

        Koskaan ei ole liian vanha opiskelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei varmaan jos noin negatiivine asenne kaikkeen

        Eikö vastaus kelpaa?
        Kun ala on paska niin sanotaan ihan suoraan, vai tuleeko tänne huutelemaan joku firman nilkki?


    • Anonyymi

      Itsellä kävi tuuri. 3300e/kk, ylitöitä ja reissuhommia saa tehdä. Kahden viime kuun palkat ~4700e+päivärahat ~200e ja 4900e+~500e

      • Anonyymi

        Montako tuntia teit, millaista hommaa teet ja paljonko tuli kilometrejä?


      • Anonyymi

        Kyllä Turun seudulla 3000 eur/kk kuukausi on kokeneelle metallimiehelle ihan perustason mediaani palkka. Metallimiesten 10% desiilin eliitti tienaa varmaan 3500 eur/kk ihan vakiona. Palkkahaitari varmasti iso parhaiten tienaavien ja huonoiten tienaavien välillä. Kyvyykkyydestä ja ammattitaidosta maksetaan. Se on aina ollut niin päin. Jos itsellä palkka on kaukana parhaiten tienaavista niin siinä ammatillisessa osaamisessa on rutkasti parannettavaa. Tai ymmärrys muiden saman alan ihmisten palkoista on puuteellinen. Osaaminen on paljon muutakin kuin vain se kolvaaminen omassa poterossa. Se on totta että metallialalla työ voi olla ajoittain varsin raskasta ja epäterveellistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Turun seudulla 3000 eur/kk kuukausi on kokeneelle metallimiehelle ihan perustason mediaani palkka. Metallimiesten 10% desiilin eliitti tienaa varmaan 3500 eur/kk ihan vakiona. Palkkahaitari varmasti iso parhaiten tienaavien ja huonoiten tienaavien välillä. Kyvyykkyydestä ja ammattitaidosta maksetaan. Se on aina ollut niin päin. Jos itsellä palkka on kaukana parhaiten tienaavista niin siinä ammatillisessa osaamisessa on rutkasti parannettavaa. Tai ymmärrys muiden saman alan ihmisten palkoista on puuteellinen. Osaaminen on paljon muutakin kuin vain se kolvaaminen omassa poterossa. Se on totta että metallialalla työ voi olla ajoittain varsin raskasta ja epäterveellistä.

        Ainiinku telakalla?


    • Anonyymi

      Älkää menkö metallialalle ettette muutu henkisesti samanlaisiksi idiooteiksi mitä valtaväki siellä juurikin ovat, sairastutte kun ympärillä on vajakkeja.

    • Anonyymi

      Metalliala rokkaa ja on nykyään Suomen kansantalouden ja viennin ja työllisyyden ja hyvinvoinnin kannalta aivan keskeinen ja ratkaisevassa asemassa oleva keihäänkärki ja lippulaiva. Suomen metallialan korkean teknologian osaaminen, kilpailukyky, palkkataso, olosuhteet, investoinnit ja työvoiman kysyntä (työllistävyys) ovat huippuluokkaa.
      Metsäteollisuuden ohella metalli on huippua Suomessa ja saadaan olla kiitollisia ja tyytyväisiä kun on tällainen tilanne ja alalla menee hyvin.

    • Anonyymi

      jos palkkataso ja muut etuudet eivät tyydytä sitten pitää kouluttautua enemmän .

      • Anonyymi

        Ihan jollekin muulle alalle kuin teollisuuden paskafirmoihin.


      • Anonyymi

        Tampereella koneita kasaan 21,15 € ja muut saa enemmän, ihan ok.


    • Anonyymi

      Kiertäkää kaukaa palkat ovat siivojien tasolla ja teette tuottavaa työtä itse mitään hyötymättä.

    • Anonyymi

      Metallialalla...juuri aloittanut ja palkka 3500e/kk mutta kun teen vuoroa ja ylitöitä ja reissuhommia niin tienestit jopa 6500e/kk.

      • Anonyymi

        Älä viitsi valehdella! metallilla on surkeat palkat. Meinasin vaihtaa kesällä työpaikkaa. NAMMO OY tarjosi CNC- koneistajan töistä huikeat 10,5€ tunnille. Siihen loppui minun työpaikanvaihto suunnitelmat. Nammolla ihmetellään kun nuoret eivät ole alasta kiinnostuneita ja valitetaan työvoimapulasta. Ei ihme kun McDonalssillä maksetaan parempaa liksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella! metallilla on surkeat palkat. Meinasin vaihtaa kesällä työpaikkaa. NAMMO OY tarjosi CNC- koneistajan töistä huikeat 10,5€ tunnille. Siihen loppui minun työpaikanvaihto suunnitelmat. Nammolla ihmetellään kun nuoret eivät ole alasta kiinnostuneita ja valitetaan työvoimapulasta. Ei ihme kun McDonalssillä maksetaan parempaa liksaa.

        Metalli on paskaduunien mekka, McDonalds palkat tuottavasta työstä!

        Ei ole työvoimapulaa vaan palkanmaksuhalttomuus mikä johtuu ahneudesta vaikka muuta paskaa asian ympärillä selitelläänkin ja työttömiä ja duunareita syyllistetään joka kerta asian tiimoilta.


    • Anonyymi

      Ei muuta kun lisää neukkuja jonossa marssitetaan sisään. Niille kyllä kelpaa jos ei Suomi-poikaa innosta.

      • Anonyymi

        Niinhän te olette jo tehneet viimeiset 30-vuotta joten turha ihmetellä kun Suomi taantuu ihailemallenne itäeuroopan tasolle myös yhteiskunnan kaikilla tasoilla.


    • Anonyymi

      Kiertäkää riistofirmst kaukaa, ne tunnistaa paskoista palkoista ja suuresta työntekijöiden vaihtuvuudesta.

      Lisäksi kyseiset firmat valittavat työvoimapulaa ja yt-neuvottelut ovat niillä säännöllisiä.

      Osaamaton paskapää johto on siellä itsestäänselvyys ja tyhmät lyövät päätään seinään ja kuvittelevat samoin toimimalla tuloksen olevan seuraavaksi parempi.

      Maine firmalla on mennyt ikiajoiksi ja kukaan ei sellaiseen koskaan hae töihin kuin korkeintaan työkkärin pakkohauilla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe