Täälläpäin asuu suurperhe poikineen, siis todella suuria yli 7 lapsen perheitä.
Silmääni on pistänyt, miten monissa suurperheissä lapset harrastaa musiikkia.
Muutamankin semmoisen suurperheen tunnen, jossa kaikki lapset soittavat jotain instrumenttiä, siis kaikki jotka kynnelle kykenevät. Käytännössäkatsoen yli 5-6v.
Tuon ikäiset sitten viedään musiikkiopiston pääsykokeisiin, ja he pääsevät jääjäämättä niistä läpi, koska ovat niin pieniä. Musiikkiopistossa opettajat tuntevat näiden pikkuisten "musiikkinerojen" sisarukset, ja heidät päästetään miltein kuuntelematta heidän taitojaan sisään.
Lapset sitten soittavat monesti niin pitkälle, että saavat kaikki tutkinnot suoritettua.
Epäilyttää vähän, ovatko lapset omasta vapaasta tahdostaan mukana harrastuksessa, vai vain vanhempien halusta näyttää muille suurperheille että kyllä meidänkin lapset osaa.
Aivan alkoi säälittää kun musiikkiopiston käytävällä tuli vastaan pikkuinen poika, jonka suupielet olivat valahtaneet alaspäin ja kantoi selässään viulua, joka oli miltei lapsiraasun kokoinen.
Tunnen tuon pojan omien lasteni kautta, ja tiedän tämän olevan erittäin vilkas ja oikea hulivili, joka luultavasti ei ole elementissään viulunjousi kädessään.
Miksi suurperheillä on niin monesti halu "näyttää" muille heimolaisille olevansa hyviä, ja parempia lastensa kautta?
Lasten musiikkiharrastukset
7
738
Vastaukset
- halunneet mennä
eikä ilman pääsykoetta ainakaan täällä sinne huolita. meillä käy 3 kuudesta ja maksut on tällähetkellä yli 1000€/vuosi.
- ap.
Ei sinne ilman pääsykoetta mennäkään, mutta pääsykokeissa näitä huippunerojen sisarusten pikkukopiota katsotaan vähän läpi sormien periaatteella "kyllä sen on pakko olla musikaalinen kun sisaruksetkin on"
Ja niistä kausimaksuista, musiikkiopistossahan saa hakea vapaaoppilaspaikkaa jota ei tarvitse itse maksaa. Suurin osa vapaaoppilaista on juuri suurperheiden lapsia, kun katsotaan, että vanhemmat eivät voi maksaa niin monen muksun maksuja.
Sitten esim perheisiin, joissa vain 1 lapsi on musiikkiopistossa, ei annetta millään vapaaoppilaspaikkoja, vaikka perhe olisi vähävaraisempi kuin joku noista vapaaoppilassuurperheistä.
Eräässäkin perheessä kaikki perheen yli 6-vuotiaat jotka soittavat mk:ssa ovat vapaaoppilaita.
- saa olla
Meillä yksi lapsista on kolme vuotiaasta asti halunnut soitonopetukseen, me vanhemmat emme ole musikaalisia, mutta kannustamme tietysti lasta jos hän sinne haluaa. Nyt 9 vuotiaana hän lopulta pääsi, lukukausi maksut ovat sen luokan suuruisia,että kysymme usein jaksaako poika varmasti käydä,pakko ei ole. Poika on innostunut ja haluaa jatkaa, avustuksia emme saa,eikä sisaruksista yksikään ole mukana soitonharrastuksissa.Ei edes aikeissa mennä.
Että meitä suurperheellisiäkin on monenlaisia, kuten ihmisiä muutenkin.Ei pidä yleistää.
Viiden äiti - Päkä
Ei suurperheillä varmasti ole mitään erityistä syytä yrittää "päteä" verrattuna pienempiin perheisiin. Tilanne lienee ennemmin päinvastoin, että siltä perheen ainokaiselta odotetaan usein enemmän, mikä on lapselle raskasta, kun ei ole edes sisaruksia, joiden kanssa jakaa vanhempien odotusten tuottama paine. Suurperheissä voi toki käydä niinkin, että pienempi sisarus haluaa jäljitellä isompaa ja aloittaa saman harrastuksen saadakseen saman huomion (vaikka omat kyvyt olisivatkin jossain muualla). Varsinaiseen pakottamiseen monilapsisen perheen äidillä tai isällä tuskin riittää aikaa ja kiinnostusta, ja muutenkin heillä lienee tarpeeksi kokemuksen tuomaa käytännön viisautta välttää sellaista tyhmyyttä.
Tietenkin jokainen perhe oma tapauksensa, olipa lapsia sitten yksi tai monta.- Suurperheen kasvatti, pienp...
mutta kyllä niitä pätemisen tarpeessa olevia suurperheen vanhempiakin on - tunnen itse sellaisia parikin kappaletta. Tämä ei siis ole nyt mikään yleistys suurperheistä, vaan kerron vain esimerkin toisesta tapauksesta: mieheni siskosta. Hänen seitsemästä lapsesta kaikki soittavat jotain instrumenttia musiikkikoulussa - osa vastentahoisesti, äidin pakottamana (ja se on varmaa tietoa). Tämä kaikki vain siksi, että äiti saisi ylpeillä muille, että kuinka lahjakkaita hänen lapsensa ovat...
Ja toki tajuan ja tiedän, että on ihan normaalia ja suotavaa olla lapsistaan ylpeä, mutta tämä on nyt ihan jotain muuta... täysin yliammuttua.
Eikä hänen ylpeilynsä rajoitu pelkkään musiikin harrastamiseen, vaan kattaa suunnilleen kaiken mahdollisen aina lasten luonteesta koulumenestykseen ja muihin harrastuksiin. Hänen lapsensa kun ovat aina älykkäämpiä ja parempia kuin meidän muiden :) Aivan niin kuin lapsia voisi tai edes kannattaisi vertailla keskenään - yksi kun on lahjakas yhdessä ja toinen toisessa.
Minä olen vetänyt hänen leuhkimishaluistaan sen johtopäätöksen, että hän haluaa retostella noilla asioilla vain siksi, ettei ole itse saanut mitään omassa elämässään aikaan - suurta lapsilaumaa lukuunottamatta. Ei ole siis hankkinut ammattia, käynyt töissä puhumattakaan hyvän ammatillisen uran rakentamisesta tai itsensä kehittämisestä ja yrittää itse sitten elää lastensa kautta kaiken sen mistä on jäänyt itse paitsi.
Mielestäni on todella naurettavaa "hienon perheen" kulissien ylläpitämistä tuollainen pakottaminen ja varsinkin tuo leuhottaminen. Täytyy olla ihmisen mielessä jotain pahasti pielessä, jos pitää hakea kicksejä moisesta touhusta. Taitaa rouvaparka vain olla onneton hienoissa kulisseissaan..? Minä mieluummin antaisin kaikkien kukkien kukkia rauhassa. Kaikkia täällä tarvitaan, lahjakas soittajakaan ei ole mitään ilman meitä "tolloja" kuuntelemassa :D
- Suurperheläinen
Eiköhän niitä enempi ole 1-2 lapsen perheessä sellaisia harrastajia, jotka soittavat tms enempi vanhempiensa mieliksi/ pakottamana. Silloin ei harrastaminen ole ainakaan rahasta kiinni ja on aikaa kuskata lapsia ties mihin harrastukseen.
Ei ole lapsuuteni kodissa kenenkään tarvinnut harrastaa tai opiskella pelkästään vanhempien mieliksi eikä omassa perheessänikään kenenkään ole pakko-harrastaa.
On todella väärin, jos vanhemmat yrittävät saada lastensa kautta kunniaa itselleen tai yrittävät saada elää lastensa kautta omia menetettyjä unelmiaan.
On myös ihan tyhmää, että täällä tehdään yleistyksiä vain muutaman perheen toimintatapojen kautta. Tiedän kyllä vastaavanlaisia musikaalisia perheitä, mutta sellainen tunne niistä on tullut, että harrastavat ihan omasta vapaasta tahdostaan. Ja toki vanhemmat saavat olla ylpeitä taitavasta jälikasvustaan. Taitaa ketjun aloittaja olla itse kateellinen ko. perheille!!!- Pääsykokeet mittaavat musik...
Olen itse ollut musiikkiopistossa. Ensimmäisen kerran en päässyt sisälle, koska minua pidettiin liian pienenä aloittamaan. Olin tuolloin seitsemän. Toisella yrittämiskerralla olin yhdeksän ja silloin minut hyväksyttiin. Tiedän jotain tämänhetkisestäkin musiikkiopiston toiminnassa eikä käsittääkseni ketään oteta sillä verukkeella sisälle, että hän on niin pieni tai että hänen sisarukset ovat samassa opistossa. Pääsykokeet ovat huolella suunnitellut ja ne mittaavat oikeaa musikaalisuutta.
Kyllä minäkin uskon, että pienemmissä perheissä mieluummin kuin suurperheissä painostetaan musiikkia harrastamaan. Soittaminen on kallista ainakin jos ei pääse musiikkikouluun, joka saa tukea valtiolta. Musiikkiopistoihin on pääsykoe. Näin ollen lasta on aika vaikea pakottaa menestymään kokeessa. Jos hän ei halua musiikkiopistoon, voi tyriä koko homman kokeen eikä silloin oteta mukaan. Sitä paitsi, jos ei ole halua soittaa, tuskin menestyykään musiikkiopinnoissaan vaikka olisi kokeen kautta sisälle päässytkin. Edistymättömyys musiikkiopinnoissa taas on syy pudottaa lapsi pois musiikkikoulun piiristä. Näin nämä väkisellä soittamaan laitetut karsiutuvat melko tehokkaasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m4085984- 815323
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484344- 523931
- 523719
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1653429Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1073188Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky533173- 432279
- 492205