Ulkona rähisiä

mikäavuksi

Hei !
Minulla olisi noin 3 vuotias uros dobberi ja minua mietityttää pari asiaa, haluaisin kysellä mahdollisista kokemuksista.

Ensinnäkin:
Poika on luonteeltaan ihana ja leikkisä, mutta ulos mennessään kävelee hyvin jämäkästi ja katselee valppaana ympärilleen. Jos vastaan tulee rattaat, pyörä, toinen koira, tuntematon ihminen tai ihan mikä vain vähänkin vieras niin alkaa hirveä ärinä ja rähinä, alkaa repiä ja riuhtoa eikä ole kuulevinaankaan mitään mitä sille sanotaan. Muuten kyllä tottelevainen mutta muuttuu heti kun näkee jotain vierasta.
Nykyjään ei edes viitti kävellä muitten ilmoilla vaan yritän aina käyttää lenkillä silloin kun on mahdollisimman vähän muita ihmisiä ja koiria liikkeellä, ja jos joku tulee vastaan niin ei auta muu kuin lähteä toiseen suuntaan tai mennä metikköön jotta vastaan tulija pääsee ohi.

Toiseksi:
Sisällä käyttäytyy hyvin pentumaisesti, leikkii ja vouhottaa koko ajan vaikka onkin jo aika iso poika. Mutta jos tulee vieraita niin nais puoliset poika kyllä päästää sisään mutta mies puolisille vieraille näyttää hampaita karvat pystyssä ja antaa hyvin selvän kuvan hirveellä metelillä että eivät ole tervetulleita. Mutta sitten muuten koti oloissa tykkää kyllä lokoilla vierellä ja on aina yrittämässä kainaloon..

Mikä neuvoksi??
Mahtaako johtua mahdollisista traumoista, sillä kun poika oli vielä pieni niin toinen uros kävi pojan kimppuun ja poika menetti palan korvastaan ??

9

1115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :---o

      Ettei vaan olisi epävarmuutta - joko omistajan tai koiran.

      • Turpeinen

        Nimen omaan epävarma rähinä! Ottanut ehkä pomon roolin/muuten vain pelkuri!!


      • pelkoagressiivisuus
        Turpeinen kirjoitti:

        Nimen omaan epävarma rähinä! Ottanut ehkä pomon roolin/muuten vain pelkuri!!

        minulla 8 vuotias dobberi uros!ja tuli mulle 2 vuotiaana,ja sitä oltiin pidetty huonosti ja toinen dobberi puri pentuna..paljon öitä tehny tämän koiran eteen,sisällä kans todella kiltti,mut ulkona ei hyväksy toisia koiria ja muutenkin vahtii,mutta asiantuntija sanoi että koiralla pelkoagressiivisuus,jota ei kuulemma saa enää pois,yritetty on,koiran kansssa kyl pärjää nykyään hyvin vaikka kestä tulee vastaan,en anna yhtään haukkua,murista,pidän kuonosta kiinni..sillon kun toinen koira tulee,muuten ei tarvii mitään tehdä,kiltisti pystyy menee ohi,ole vasan kärsivällinen ja pidä rajat älä annan pomottaa,mun koira paljon muuttunu ku tehny töitä sen eteen,ennen oli ihan hullu!Nyt en ikinä tästä luopuisi(;sunkin koralla voi olla pelkoagressiivisuus...


      • noita sikiää
        pelkoagressiivisuus kirjoitti:

        minulla 8 vuotias dobberi uros!ja tuli mulle 2 vuotiaana,ja sitä oltiin pidetty huonosti ja toinen dobberi puri pentuna..paljon öitä tehny tämän koiran eteen,sisällä kans todella kiltti,mut ulkona ei hyväksy toisia koiria ja muutenkin vahtii,mutta asiantuntija sanoi että koiralla pelkoagressiivisuus,jota ei kuulemma saa enää pois,yritetty on,koiran kansssa kyl pärjää nykyään hyvin vaikka kestä tulee vastaan,en anna yhtään haukkua,murista,pidän kuonosta kiinni..sillon kun toinen koira tulee,muuten ei tarvii mitään tehdä,kiltisti pystyy menee ohi,ole vasan kärsivällinen ja pidä rajat älä annan pomottaa,mun koira paljon muuttunu ku tehny töitä sen eteen,ennen oli ihan hullu!Nyt en ikinä tästä luopuisi(;sunkin koralla voi olla pelkoagressiivisuus...

        Kuka ihme haluaa noita pelkopurioita mailmaan tuottaa???

        Piikille !


      • joo..
        noita sikiää kirjoitti:

        Kuka ihme haluaa noita pelkopurioita mailmaan tuottaa???

        Piikille !

        Ja itse ihmettelen mistä tuollasia sikiää?

        Jos joku hakee ongelmaan ratkaisua ja neuvoja, niin en ymmärrä noita negatiivisia kommentteja!
        Jos ei perkele osaa sanoa, tai neuvoa niin OLKAA HILJAA!
        Osoitatte vaan oman tietämättömyytenne ja typeryytenne kommentoimalla roskaa. Vai ottaako jotenkin aivolohkoon kun ette tiedä ettekä osaa neuvoa toista ongelmassa? HÄH!!???

        ap:lle tuolla alempana toi rähinärinki vois olla hyvä


    • dobberii

      leikkauttaminenkin voiauttaa

    • ...

      Lähes kaikki dobermannien "käytöshäiriöt" johtuvat omistajiensa kokemattomuudesta, osaamattomuudesta ja laiskuudesta peruskouluttaa dobberinsa huolella pennusta lähtien.

      Koira ei joko osaa tai sille ei ole koskaan asioita opetettu, jos se ei kuuntele omistajaansa häiriötilanteissa, vaikka se olisi sisällä kunka tottelevainen tahansa.

      Kipin-kapin siis kouluttamaan koiraa ja oppimaan itse lisää. Ota vaikka yhteyttä lähiseutujen tosiin dobberin omistajiin, joilla on rähinäongelmista kokemusta.

      Myös Dobermann Rescue näyttää pyörittävän kesäisin ns. "rähinärinkiä", joissa juuri tuollaiseen kiinnitetään huomiota.

      • mikäavuksi

        koira ei ole ollut minulla kun vasta alle vuoden.
        en tiedä varmasti miten sitä on koulutettu pentuna.

        ongelmat eivät olleet niin pahat kunnes muutimme vanhasta asunnosta uuteen noin 2-3 kuukautta sitten.
        nytten ongelmat ovat kasvaneet ja koira on erittäin ärsyyntynyt ulkona ollessa.

        käytös on "tarttunut" hänestä toiseen koiraani joka on ollut minulla jo noin 4 vuotta ja on aina ennen ollut kiltti ja tottelevainen, mutta pikku hiljaa näyttää ottavan esimerkkiä tulokkaasta.

        keskustelun aloittaja


      • täällä
        mikäavuksi kirjoitti:

        koira ei ole ollut minulla kun vasta alle vuoden.
        en tiedä varmasti miten sitä on koulutettu pentuna.

        ongelmat eivät olleet niin pahat kunnes muutimme vanhasta asunnosta uuteen noin 2-3 kuukautta sitten.
        nytten ongelmat ovat kasvaneet ja koira on erittäin ärsyyntynyt ulkona ollessa.

        käytös on "tarttunut" hänestä toiseen koiraani joka on ollut minulla jo noin 4 vuotta ja on aina ennen ollut kiltti ja tottelevainen, mutta pikku hiljaa näyttää ottavan esimerkkiä tulokkaasta.

        keskustelun aloittaja

        Meillä sama tilanne =) Koira tuli löytökoirana ja sillä pelkopuremista ym. kova rähisemään ulkona ja vanhempi koira matkii. Koira rähisee kun katsoo ettei omistaja ole pomona. Kulkeeko koira edelläsi? Johtaa porukkaa? Meillä koirapuistossa käyminen on alkanut auttaa. Koiraterapeuttia on myös käytetty ja hyviä neuvoja saatu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      156
      472
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe