Ulkona rähisiä

mikäavuksi

Hei !
Minulla olisi noin 3 vuotias uros dobberi ja minua mietityttää pari asiaa, haluaisin kysellä mahdollisista kokemuksista.

Ensinnäkin:
Poika on luonteeltaan ihana ja leikkisä, mutta ulos mennessään kävelee hyvin jämäkästi ja katselee valppaana ympärilleen. Jos vastaan tulee rattaat, pyörä, toinen koira, tuntematon ihminen tai ihan mikä vain vähänkin vieras niin alkaa hirveä ärinä ja rähinä, alkaa repiä ja riuhtoa eikä ole kuulevinaankaan mitään mitä sille sanotaan. Muuten kyllä tottelevainen mutta muuttuu heti kun näkee jotain vierasta.
Nykyjään ei edes viitti kävellä muitten ilmoilla vaan yritän aina käyttää lenkillä silloin kun on mahdollisimman vähän muita ihmisiä ja koiria liikkeellä, ja jos joku tulee vastaan niin ei auta muu kuin lähteä toiseen suuntaan tai mennä metikköön jotta vastaan tulija pääsee ohi.

Toiseksi:
Sisällä käyttäytyy hyvin pentumaisesti, leikkii ja vouhottaa koko ajan vaikka onkin jo aika iso poika. Mutta jos tulee vieraita niin nais puoliset poika kyllä päästää sisään mutta mies puolisille vieraille näyttää hampaita karvat pystyssä ja antaa hyvin selvän kuvan hirveellä metelillä että eivät ole tervetulleita. Mutta sitten muuten koti oloissa tykkää kyllä lokoilla vierellä ja on aina yrittämässä kainaloon..

Mikä neuvoksi??
Mahtaako johtua mahdollisista traumoista, sillä kun poika oli vielä pieni niin toinen uros kävi pojan kimppuun ja poika menetti palan korvastaan ??

9

1041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :---o

      Ettei vaan olisi epävarmuutta - joko omistajan tai koiran.

      • Turpeinen

        Nimen omaan epävarma rähinä! Ottanut ehkä pomon roolin/muuten vain pelkuri!!


      • pelkoagressiivisuus
        Turpeinen kirjoitti:

        Nimen omaan epävarma rähinä! Ottanut ehkä pomon roolin/muuten vain pelkuri!!

        minulla 8 vuotias dobberi uros!ja tuli mulle 2 vuotiaana,ja sitä oltiin pidetty huonosti ja toinen dobberi puri pentuna..paljon öitä tehny tämän koiran eteen,sisällä kans todella kiltti,mut ulkona ei hyväksy toisia koiria ja muutenkin vahtii,mutta asiantuntija sanoi että koiralla pelkoagressiivisuus,jota ei kuulemma saa enää pois,yritetty on,koiran kansssa kyl pärjää nykyään hyvin vaikka kestä tulee vastaan,en anna yhtään haukkua,murista,pidän kuonosta kiinni..sillon kun toinen koira tulee,muuten ei tarvii mitään tehdä,kiltisti pystyy menee ohi,ole vasan kärsivällinen ja pidä rajat älä annan pomottaa,mun koira paljon muuttunu ku tehny töitä sen eteen,ennen oli ihan hullu!Nyt en ikinä tästä luopuisi(;sunkin koralla voi olla pelkoagressiivisuus...


      • noita sikiää
        pelkoagressiivisuus kirjoitti:

        minulla 8 vuotias dobberi uros!ja tuli mulle 2 vuotiaana,ja sitä oltiin pidetty huonosti ja toinen dobberi puri pentuna..paljon öitä tehny tämän koiran eteen,sisällä kans todella kiltti,mut ulkona ei hyväksy toisia koiria ja muutenkin vahtii,mutta asiantuntija sanoi että koiralla pelkoagressiivisuus,jota ei kuulemma saa enää pois,yritetty on,koiran kansssa kyl pärjää nykyään hyvin vaikka kestä tulee vastaan,en anna yhtään haukkua,murista,pidän kuonosta kiinni..sillon kun toinen koira tulee,muuten ei tarvii mitään tehdä,kiltisti pystyy menee ohi,ole vasan kärsivällinen ja pidä rajat älä annan pomottaa,mun koira paljon muuttunu ku tehny töitä sen eteen,ennen oli ihan hullu!Nyt en ikinä tästä luopuisi(;sunkin koralla voi olla pelkoagressiivisuus...

        Kuka ihme haluaa noita pelkopurioita mailmaan tuottaa???

        Piikille !


      • joo..
        noita sikiää kirjoitti:

        Kuka ihme haluaa noita pelkopurioita mailmaan tuottaa???

        Piikille !

        Ja itse ihmettelen mistä tuollasia sikiää?

        Jos joku hakee ongelmaan ratkaisua ja neuvoja, niin en ymmärrä noita negatiivisia kommentteja!
        Jos ei perkele osaa sanoa, tai neuvoa niin OLKAA HILJAA!
        Osoitatte vaan oman tietämättömyytenne ja typeryytenne kommentoimalla roskaa. Vai ottaako jotenkin aivolohkoon kun ette tiedä ettekä osaa neuvoa toista ongelmassa? HÄH!!???

        ap:lle tuolla alempana toi rähinärinki vois olla hyvä


    • dobberii

      leikkauttaminenkin voiauttaa

    • ...

      Lähes kaikki dobermannien "käytöshäiriöt" johtuvat omistajiensa kokemattomuudesta, osaamattomuudesta ja laiskuudesta peruskouluttaa dobberinsa huolella pennusta lähtien.

      Koira ei joko osaa tai sille ei ole koskaan asioita opetettu, jos se ei kuuntele omistajaansa häiriötilanteissa, vaikka se olisi sisällä kunka tottelevainen tahansa.

      Kipin-kapin siis kouluttamaan koiraa ja oppimaan itse lisää. Ota vaikka yhteyttä lähiseutujen tosiin dobberin omistajiin, joilla on rähinäongelmista kokemusta.

      Myös Dobermann Rescue näyttää pyörittävän kesäisin ns. "rähinärinkiä", joissa juuri tuollaiseen kiinnitetään huomiota.

      • mikäavuksi

        koira ei ole ollut minulla kun vasta alle vuoden.
        en tiedä varmasti miten sitä on koulutettu pentuna.

        ongelmat eivät olleet niin pahat kunnes muutimme vanhasta asunnosta uuteen noin 2-3 kuukautta sitten.
        nytten ongelmat ovat kasvaneet ja koira on erittäin ärsyyntynyt ulkona ollessa.

        käytös on "tarttunut" hänestä toiseen koiraani joka on ollut minulla jo noin 4 vuotta ja on aina ennen ollut kiltti ja tottelevainen, mutta pikku hiljaa näyttää ottavan esimerkkiä tulokkaasta.

        keskustelun aloittaja


      • täällä
        mikäavuksi kirjoitti:

        koira ei ole ollut minulla kun vasta alle vuoden.
        en tiedä varmasti miten sitä on koulutettu pentuna.

        ongelmat eivät olleet niin pahat kunnes muutimme vanhasta asunnosta uuteen noin 2-3 kuukautta sitten.
        nytten ongelmat ovat kasvaneet ja koira on erittäin ärsyyntynyt ulkona ollessa.

        käytös on "tarttunut" hänestä toiseen koiraani joka on ollut minulla jo noin 4 vuotta ja on aina ennen ollut kiltti ja tottelevainen, mutta pikku hiljaa näyttää ottavan esimerkkiä tulokkaasta.

        keskustelun aloittaja

        Meillä sama tilanne =) Koira tuli löytökoirana ja sillä pelkopuremista ym. kova rähisemään ulkona ja vanhempi koira matkii. Koira rähisee kun katsoo ettei omistaja ole pomona. Kulkeeko koira edelläsi? Johtaa porukkaa? Meillä koirapuistossa käyminen on alkanut auttaa. Koiraterapeuttia on myös käytetty ja hyviä neuvoja saatu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3727
    2. 208
      3029
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      174
      1374
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe