Kysyisin, onko muilla ollut kuukausikontrollissa arpea lasikin jälkeen? Oikea silmä uusintaleikattiin epiteelikasvun ja ekan leikkauksen aiheuttaman reilun plussan (2.5) ja hajataiton (-1.5). Nyt siitä on siis kuukausi ja epiteelin poiston kohdalla on pieni arpi, joka ei tosin kyllä edes värjäytynyt, mutta lääkärin mukaan siellä on pieni "epätasaisuus". Lääkärin mukaan monelle jää arpea leikkauksen jälkeen. Miten on? Onko mitenkään haitannut myöhemmin?
Itselläni on nyt se tilanne, että vasen silmä on 0.5 tai 0.75 ja oikea 0.25 ja hajataittoa -0.5. Hankin silmälasit takaisin, vaikka silmälääkärin mukaan tällä näöllä pitäisi pärjätä vallan mainiosti. Yritinkin totutella, mutta tosiasiassa vaikka kuinka yritin, niin silmälasit tuntuivat kyllä ihanilta, kun ne sain. Nyt näen taas tarkasti, kuten aina ennenkin.
Molemmista silmistä on hävinneet solukertymät, jotka siellä olivat alkuaikoina. Muuten nyt pitäisi olla kunnossa. Ainut ongelma, ja SUURI sellainen on silmien kuivuminen. Luulin etukäteen, että kuivuminen olisi sellaista, että silmä tuntuisi kuivalta ja tipat helpottaisivat paljon asiaa. Kuivuus on kyllä ollut todella häiritsevää: kirvelyä, polttelua, roskantunnetta, kutiamista...Lääkäri sanoikin, että todella kuivat ovat. Ostin optikkoliikkeestä uusia tippoja ja ne ovat tuntuneet vaihteeksi ihan hyviltä, eivät ainakaan lisää polttamista, kuten jotkut tipat. Sitten sain vielä neuvoja hakea apteekista sellaisia tippoja, joiden pitäisi olla erittäin silmäystävällisiä. Täytyy niitäkin kokeilla. Monia olen jo kokeillutkin. Vuoden verran lääkäri sanoi, että kuivuusongelmaa voi olla. Senkin jälkeen jotkut joutuvat vielä tiputtelemaan, mutta ainakin helpottaa pitäisi.
Lasik ja arpi
20
5703
Vastaukset
- Perjantaina
Oletko kokeillut sellaista A-vitamiinia sisältävää silmärasvaa (joku Vit-A-Po tms.). Itse kokeilin viime yönä ja aamulla kuuden aikaan myös lisäsin sitä. Mielestäni on jotenkin paremmat nyt silmät. Sen levittäminen vaan on vähän hankalaa, kun on niin paksua.
- Odotteleva
Kiitos vihjeestä. Saako sitä rasvaa ilman reseptiä? Koska sinun on leikattu ja minkälaisia kuivuusongelmia sinulla on? Tuottavatko ne sinullekin paljon vaivaa?
- Perjantaina
Odotteleva kirjoitti:
Kiitos vihjeestä. Saako sitä rasvaa ilman reseptiä? Koska sinun on leikattu ja minkälaisia kuivuusongelmia sinulla on? Tuottavatko ne sinullekin paljon vaivaa?
kuivuutta on ollut. Välillä on tuntunut, kuin piilolinssi ollut liian pitkään silmässä. Yleensä tipat ja geelit (ja nyt se silmärasva) ovat auttaneet. Lisäilen parin tunnin välein, sillä niillä saa mukavan olon silmiin. Kyllä minulla oli alkuaikoina jonkin verran roskan tunnetta, mutta ei häiritsevästi. Myös silmiä särkee välillä, mutta luulen sen johtuvan hajataitosta (tänään oli kk-tarkastus, molemmat -0,25 (hajataittoa oikea -0,25, ax 170, vasen -0,5 ax 50). Ehkäpä silmät joutuvat eri tavalla toimimaan yhteistyössä kuin silmälasien aikaan.
Sitä silmärasvaa saa ainakin Helsingin Kaivopihan apteekista (siinä Stokkan lähellä). Ei tarvi reseptiä. Kalliimpaa kuin tipat, mutta sitä käytetään kuitenkin harvemmin kuin tippoja.
Toivotan sinulle hyvää toipumista. Olen seurannut näiltä sivuilta tarinaasi ja toivon, että sinun silmäsi parantuvat pian. - Odotteleva
Perjantaina kirjoitti:
kuivuutta on ollut. Välillä on tuntunut, kuin piilolinssi ollut liian pitkään silmässä. Yleensä tipat ja geelit (ja nyt se silmärasva) ovat auttaneet. Lisäilen parin tunnin välein, sillä niillä saa mukavan olon silmiin. Kyllä minulla oli alkuaikoina jonkin verran roskan tunnetta, mutta ei häiritsevästi. Myös silmiä särkee välillä, mutta luulen sen johtuvan hajataitosta (tänään oli kk-tarkastus, molemmat -0,25 (hajataittoa oikea -0,25, ax 170, vasen -0,5 ax 50). Ehkäpä silmät joutuvat eri tavalla toimimaan yhteistyössä kuin silmälasien aikaan.
Sitä silmärasvaa saa ainakin Helsingin Kaivopihan apteekista (siinä Stokkan lähellä). Ei tarvi reseptiä. Kalliimpaa kuin tipat, mutta sitä käytetään kuitenkin harvemmin kuin tippoja.
Toivotan sinulle hyvää toipumista. Olen seurannut näiltä sivuilta tarinaasi ja toivon, että sinun silmäsi parantuvat pian.Kiitos vastauksestasi. Täytyy vielä kokeilla sitäkin voidetta. Kotona on vielä avaamtta sellainenkin voide kuin Lacrilube. Siinä kovin varoiteltiin, että voi myös ärsyttää, joten sitä en uskaltanut vielä kokeilla. Tänään hain apteekista uudet tipat HYLO-COMOD. Ovat säilöntäaineettomia ja pienessä pullossa, joten kulkevat hyvin mukana. Kalliita ovat ilmeisesti juuri jonkin erityismekanismin takia, minkä takia ne voivat olla säilöntäaineettomia ja silti säilyä pullossa (siis pullossa on jokin mekanismi...). Toipuminen on tosiaan ollut tosi hidasta ja hankalaa. Mutta eiköhän se tästä. Torstaina on (oikean silmän)kuukausikontrolli, joten laitan vaikka sitten taas viestiä. Sanottiinko sinulle, voiko hajataitto vielä hävitä kuukauden jälkeen? Oletko tyytyväinen, vaikka hajataittoa on vähän jäljellä? Minulla on oikeassa silmässä se puolikas hajataittoa ja minun näkemiseen se vaikuttaa jo aika paljon. Nyt ainakin vielä pidän silmälaseja mielelläni. Sitten kun silmävaivat ovat loppuneet, niin katsotaan sitten, jos sitten löytyy innostusta yrittää olla ilman laseja.
- Perjantaina
Odotteleva kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Täytyy vielä kokeilla sitäkin voidetta. Kotona on vielä avaamtta sellainenkin voide kuin Lacrilube. Siinä kovin varoiteltiin, että voi myös ärsyttää, joten sitä en uskaltanut vielä kokeilla. Tänään hain apteekista uudet tipat HYLO-COMOD. Ovat säilöntäaineettomia ja pienessä pullossa, joten kulkevat hyvin mukana. Kalliita ovat ilmeisesti juuri jonkin erityismekanismin takia, minkä takia ne voivat olla säilöntäaineettomia ja silti säilyä pullossa (siis pullossa on jokin mekanismi...). Toipuminen on tosiaan ollut tosi hidasta ja hankalaa. Mutta eiköhän se tästä. Torstaina on (oikean silmän)kuukausikontrolli, joten laitan vaikka sitten taas viestiä. Sanottiinko sinulle, voiko hajataitto vielä hävitä kuukauden jälkeen? Oletko tyytyväinen, vaikka hajataittoa on vähän jäljellä? Minulla on oikeassa silmässä se puolikas hajataittoa ja minun näkemiseen se vaikuttaa jo aika paljon. Nyt ainakin vielä pidän silmälaseja mielelläni. Sitten kun silmävaivat ovat loppuneet, niin katsotaan sitten, jos sitten löytyy innostusta yrittää olla ilman laseja.
kyllä vaivaa vähän. Mutta jotenkin siihen osaa suhtautua positiivisemmin, kun TIETÄÄ, että siitä se huonompi näkeminen oikeaan silmään verrattuna johtuikin. Sitähän miettii mielessään kaikenlaisia syitä, kuten läppä- tms. ongelmia. Ei lääkäri kertonut mitään siitä hajataiton muuttumisesta, eikä tuo hänen mielestään ollut suuri määrä. Kyllä sen kanssa pärjään ja tietysti elättelen toiveita, että se vähenisi. Oikeastaan minusta tuntuu, että sen hajataiton AKSELI on se haittaava puoli, eikä määrä (siis tämä on ihan oma järkeilyni!). Nimittäin se hajataiton suunta on ikään kuin koillisesta kaakkoon, jos näin maallikkona sen ilmaisee.. Oikeassa silmässä se on pohjoisesta etelään, eli ei aiheuta sellaista starburst-tyyppistä häntää valojen perään kuin vasen. Hämäränäkö ei minua häiritse: valot häikäisevät jonkin verran kyllä. Nyt tämä menee ehkä jo liian mutuiluksi, mutta tämä asia on alkanut kiinnostaa. Millaiset ovat sinun hajataittoarvosi (eli vai -, paljonko akselit)? Voi kun saisi vielä Silmälääkärin, Pauli-S:n, jne. kommentteja... He ovat kyllä paljon tätä asiaa täällä pohtineet ja arkistosta olen saanut paljon lisätietoa asiasta.
- Perjantaina
Perjantaina kirjoitti:
kyllä vaivaa vähän. Mutta jotenkin siihen osaa suhtautua positiivisemmin, kun TIETÄÄ, että siitä se huonompi näkeminen oikeaan silmään verrattuna johtuikin. Sitähän miettii mielessään kaikenlaisia syitä, kuten läppä- tms. ongelmia. Ei lääkäri kertonut mitään siitä hajataiton muuttumisesta, eikä tuo hänen mielestään ollut suuri määrä. Kyllä sen kanssa pärjään ja tietysti elättelen toiveita, että se vähenisi. Oikeastaan minusta tuntuu, että sen hajataiton AKSELI on se haittaava puoli, eikä määrä (siis tämä on ihan oma järkeilyni!). Nimittäin se hajataiton suunta on ikään kuin koillisesta kaakkoon, jos näin maallikkona sen ilmaisee.. Oikeassa silmässä se on pohjoisesta etelään, eli ei aiheuta sellaista starburst-tyyppistä häntää valojen perään kuin vasen. Hämäränäkö ei minua häiritse: valot häikäisevät jonkin verran kyllä. Nyt tämä menee ehkä jo liian mutuiluksi, mutta tämä asia on alkanut kiinnostaa. Millaiset ovat sinun hajataittoarvosi (eli vai -, paljonko akselit)? Voi kun saisi vielä Silmälääkärin, Pauli-S:n, jne. kommentteja... He ovat kyllä paljon tätä asiaa täällä pohtineet ja arkistosta olen saanut paljon lisätietoa asiasta.
menee kyllä vellit ja puurot sekaisin. Se hajataitto menee siis koillisesta lounaaseen eli (olisikin aikamoiset efektit, jos menisi koillisesta kaakkoon!)
- Odotteleva
Perjantaina kirjoitti:
menee kyllä vellit ja puurot sekaisin. Se hajataitto menee siis koillisesta lounaaseen eli (olisikin aikamoiset efektit, jos menisi koillisesta kaakkoon!)
22.11. hajataitto oli cyl -0.5 ja ax 100. En kyllä ymmärrä siitä mitään. Sen tiedän, että hajataittoa oli alunperin sama -0.5.Nyt kun on tämä kova kuivuusongelmakin, niin lasit ovat minulle tosi hyvät. Suojavat silmää vähän tuulelta ym. Tosin silti koko ajan polttaa/ kirvelee/ vetistää/kutittaa varsinkin uusintaleikattua silmää. Toisaalta lohduttavaa, että juuri sen lääkäri eilen totesi erittäin kuivaksi eli tietää ainakin, mikä vikana. Harmi vaan, että kuivuusongelma ei taida yhdessä yössä kadota. Ehkä siihen alkaa tottumaan ja toivottavasti se lähtee pikku hiljaa menemään parempaan suuntaan.
- kauhea leikkaus
ihan järkyttävä tuo ekan leikkauksen tulos ja ihme, että suostuit ns. korjausleikkaukseen tuollaisessa paikassa jossa tulokset ovat tuota luokkaa!
Uusintaleikkauksen jälkeen varsinkin sarveiskalvolle jää helposti "arpia" ja silmään epäsäännöllistä hajataittoa.Selvähän on, että hermojakin sarveiskalvolta tuhoutuu tuollaisessa käsittekyssä ja kuivuus varmasti vaivaa kovasti.
Tämä on varoittava esimerkki kaikille, missä muuten kävit leikkaksessa?- Odotteleva
En nyt viitsi paikkaa mainita (ainakaan vielä). Paikkaa ja lääkäriä pidetään hyvänä. Tämä kuva minulla oli etukäteenkin ja nyt kun olen joutunut käymään myös muilla silmälääkäreillä, niin he ovat kehuneet, että tämä leikkaava lääkäri on alallaan tosi kokenut ja osaava. En meinannutkaan suostua uusintaan samassa paikassa, mutta muut silmälääkärit suosittelivat, että se olisi kuitenkin minun kannaltani todennäköisesti paras ratkaisu, koska leikannut tiesi tarkkaan tilanteeni ja koska muut sanoivat, että hän on Suomessa yksi alallaan parhaita. He eivät epäilleet lääkärin ammattitaitoa, vaan sanoivat, että valitettavasti joskus harvoin näin käy lääkäristä riippumatta. Henkisesti on ollut kyllä tosi raskas prosessi. Minäkin menin leikkaukseen, kun monet tuttavani ovat niin kehuneet näitä leikkauksia, koska ovat niissä käyneet ja heillä on ollut pelkästään hyviä kokemuksia. Itse olen joutunut olemaan paljon sairaslomallakin. Minun hyvä ystäväni on seurannut läheltä minun hidasta toipumistani ja meni silti tällä viikolla samaa leikkaukseen. Yritin taivutella häntä luopumaan leikkausajatuksesta, mutta hän piti päätöksestään kiinni. Toisaakta se kyllä lohdutti ainakin syyllisyyden tunteitani, kun välillä jo ajatteli, että olin todella pimeä, kun koko leikkaukseen alunperin ryhdyin. Hän oli sitä mieltä, että mahdolliset riskit saadaan korjattua (niin minullakin on nyt käynyt) ja hänelle oli sanottu jo esitutkimuksessa, että on niin kuivat silmät, että tulee kärsimään kuivuudesta. Hän sanoi kestävänsä kuivuudenkin. Ystäväni on toipunut hyvin leikkauksesta. Näkö alkaa olemaan jo oikein hyvä, eikä kuivuudesta ainakaan vielä tietoa. Minulla ei edes ollut kuivat silmät, tosin joskus siitepölyaikaan oirehtivat, mutta sitä ei pidetä esteenä leikkaukselle. Kuivuus on nyt TODELLA SUURI ONGELMA. Toivottavasti alkaa vähenemään ja poistuu kokonaan!!!!!! Kertaakaan en ole vielä kahden kuukauden aikana ollut tyytyväinen leikkaukseen, aivan päinvastoin. Nyt en edes käsitä, miksi menin koko leikkaukseen, vaikka tiedänhän minä sen: olen aina kärsinyt laseista ja koska tosi muut pääsivät niistä tosi helpolla eroon,niin ajattelin, että tottakai sitten minäkin. Nyt lasit tuntuvat tosi pieneltä jutulta. MUTTA nyt yritän ajatella niin, että tehty mikä tehty ja komplikaatiot ovat takanapäin. Keskityn tähän kuivuuden hoitamiseen (se on kyllä ympärivuorokautinen homma...) ja toiveikkaana odottelen, että se helpottaa ajan kuluessa.
- Perjantaina
Odotteleva kirjoitti:
En nyt viitsi paikkaa mainita (ainakaan vielä). Paikkaa ja lääkäriä pidetään hyvänä. Tämä kuva minulla oli etukäteenkin ja nyt kun olen joutunut käymään myös muilla silmälääkäreillä, niin he ovat kehuneet, että tämä leikkaava lääkäri on alallaan tosi kokenut ja osaava. En meinannutkaan suostua uusintaan samassa paikassa, mutta muut silmälääkärit suosittelivat, että se olisi kuitenkin minun kannaltani todennäköisesti paras ratkaisu, koska leikannut tiesi tarkkaan tilanteeni ja koska muut sanoivat, että hän on Suomessa yksi alallaan parhaita. He eivät epäilleet lääkärin ammattitaitoa, vaan sanoivat, että valitettavasti joskus harvoin näin käy lääkäristä riippumatta. Henkisesti on ollut kyllä tosi raskas prosessi. Minäkin menin leikkaukseen, kun monet tuttavani ovat niin kehuneet näitä leikkauksia, koska ovat niissä käyneet ja heillä on ollut pelkästään hyviä kokemuksia. Itse olen joutunut olemaan paljon sairaslomallakin. Minun hyvä ystäväni on seurannut läheltä minun hidasta toipumistani ja meni silti tällä viikolla samaa leikkaukseen. Yritin taivutella häntä luopumaan leikkausajatuksesta, mutta hän piti päätöksestään kiinni. Toisaakta se kyllä lohdutti ainakin syyllisyyden tunteitani, kun välillä jo ajatteli, että olin todella pimeä, kun koko leikkaukseen alunperin ryhdyin. Hän oli sitä mieltä, että mahdolliset riskit saadaan korjattua (niin minullakin on nyt käynyt) ja hänelle oli sanottu jo esitutkimuksessa, että on niin kuivat silmät, että tulee kärsimään kuivuudesta. Hän sanoi kestävänsä kuivuudenkin. Ystäväni on toipunut hyvin leikkauksesta. Näkö alkaa olemaan jo oikein hyvä, eikä kuivuudesta ainakaan vielä tietoa. Minulla ei edes ollut kuivat silmät, tosin joskus siitepölyaikaan oirehtivat, mutta sitä ei pidetä esteenä leikkaukselle. Kuivuus on nyt TODELLA SUURI ONGELMA. Toivottavasti alkaa vähenemään ja poistuu kokonaan!!!!!! Kertaakaan en ole vielä kahden kuukauden aikana ollut tyytyväinen leikkaukseen, aivan päinvastoin. Nyt en edes käsitä, miksi menin koko leikkaukseen, vaikka tiedänhän minä sen: olen aina kärsinyt laseista ja koska tosi muut pääsivät niistä tosi helpolla eroon,niin ajattelin, että tottakai sitten minäkin. Nyt lasit tuntuvat tosi pieneltä jutulta. MUTTA nyt yritän ajatella niin, että tehty mikä tehty ja komplikaatiot ovat takanapäin. Keskityn tähän kuivuuden hoitamiseen (se on kyllä ympärivuorokautinen homma...) ja toiveikkaana odottelen, että se helpottaa ajan kuluessa.
siinä mielessä on hyvä, että Odotteleva olet jaksanut tänne kirjoitella kokemuksiasi, sillä ainahan leikkaustulokset eivät ole 100-prosenttisesti onnistuneita. Suurin osa on, mutta jokainen tapaus on niin yksilöllinen. Minäkään en saanut sitä haukan näköä (1 kk lasikista), mutta nyt näen riittävän hyvin ja näkökenttäni on paljon avarampi ja jotenkin kirkkaampi (hämäränäkö vielä tietysti heikompi kuin ennen leikkausta). Ja vielä pikkujuttuja: sateella ei tarvitse varoa silmälasien kastumista, lenkkeillessä eivät ole huuruiset silmälasit nenällä estämässä, jne.
Onhan minunkin paraneminen vielä kesken ja ainahan regressio (miinusten lisääntyminen) on mahdollista.
Kävitkö Odotteleva muuten ostamassa sitä silmärasvaa? Minulla se tuntuu toimivan hyvin. Sitä salvaa leviää myös silmien ympärille mukavasti. Tsemppiä! - Odotteleva
Perjantaina kirjoitti:
siinä mielessä on hyvä, että Odotteleva olet jaksanut tänne kirjoitella kokemuksiasi, sillä ainahan leikkaustulokset eivät ole 100-prosenttisesti onnistuneita. Suurin osa on, mutta jokainen tapaus on niin yksilöllinen. Minäkään en saanut sitä haukan näköä (1 kk lasikista), mutta nyt näen riittävän hyvin ja näkökenttäni on paljon avarampi ja jotenkin kirkkaampi (hämäränäkö vielä tietysti heikompi kuin ennen leikkausta). Ja vielä pikkujuttuja: sateella ei tarvitse varoa silmälasien kastumista, lenkkeillessä eivät ole huuruiset silmälasit nenällä estämässä, jne.
Onhan minunkin paraneminen vielä kesken ja ainahan regressio (miinusten lisääntyminen) on mahdollista.
Kävitkö Odotteleva muuten ostamassa sitä silmärasvaa? Minulla se tuntuu toimivan hyvin. Sitä salvaa leviää myös silmien ympärille mukavasti. Tsemppiä!Farmaseutti ei ollut varma, sopiiko leikatuille silmille tai siis halusi, että varmistan asian vielä silmälääkäriltä. Itse kyllä uskon, että sopii, kun kerran olet käyttänyt sitä. Laitoin hoitajalle leikkausfirmaan sähköpostia vielä varmistukseksi. Kun saan sieltä vielä varmistuksen, niin haen heti. Pitäisiköhän A-vitamiinia ottaa suunkin kautta? Sehän vaikuttaa silmiinkin.
- Kuivasilmäinen
Soitin kyseiseen apteekkiin ja tiedustelin voiteesta. On kuulema ollut pari kuukauttaa markkinoilla , Vita- Pos n. 11 euroa. Kysyisinkin nyt: voiko voidetta käyttää lasik leikatuille (läppä) silmille? Onko sinulle nimimerkki Perjantaina lääkäri sanonut, että sitä voi käyttää? Minulle farmaseutti suositteli , että kysyisin asiasta leikkaavalta lääkäriltä. Kuivuus vaivaa tosi kovasti vaikka leikkauksesta on jo kolme ja puoli kk:tta,välillä enemmän ja välillä vähemmän. Hylo-Comod tipat ei sopineet minulle, tuntui ,että kuivattivat enemmän. Viscotearsia olen käyttänyt. harmi,kun ei voi käyttää ripsiväriä. Jos vain kellään on uusia vinkkejä kuiviin silmiin,niin neuvokaa. Olen aloittanut porkkanoidenkin syömisen. A-vitamiinin puutoksen oireita ovat hämäräsokeus,ihon ja sarveiskalvon kuivuminen,ärtyminen ja haavaumat-näin lukee vitamiiniopas lehtisessä.
- Perjantaina
lääkärille, että olen käyttänyt sitä Vit-A-Pos-voidetta, eikä hän ainakaan tuntunut vastustavan ajatusta.. Luin tuosta käyttöohjeesta, että se A-vitamiini on kyynelnesteen luonnollinen ainesosa! En olisi arvannut. Sitten se sisältää viskoosista parafiinia, nestemäistä parafiinia, lanoliinia ja valkovaseliinia. On myös huomioitava, että se sumentaa näköä tilapäisesti, joten parasta käyttää illalla ennen nukkumaan menoa. Se sumeneminen siis johtuu pelkästään siitä, että se rasva levittyy siihen silmän pinnalle. Porkkanoita tosiaankin kannattaa rouskuttaa, harmi vaan kun ne eivät aina näin pimeään aikaan maistu niin hyviltä kuin syksyllä..
Minulla on yksinkertainen vinkki silmien kuivumista ja väsymistä vastaan, joka on hieman liitoitellun simppeli: silmiä pitää muistaa räpytellä vähintään 10 sek välein ja vaikka ihan sulkea ja rentouttaa tarpeeksi usein. Jostain luin, että silmät eivät leikkauksen jälkeen automaattisesti räpyttele riittävän usein, koska niitä hermoja on katkeillut. - Odotteleva
Vastasinkin juuri, että meidän apteekin farmaseutti pyysi vielä varmistamaan voiteen sopivuuden silmälääkäriltä. Laitoinkin sinne firmaan sähköpostia. Kerrotko vähän sinun kuivuusongelmistasi? Ovatko ne samanlaiset kuin minulla: jatkuvasti vaivaavat paljon. Polttavat/särkevät/kirvelevät/kutittavat/verisuonia näkyvissä normaalia enemmän/roskan tunne? Olen itse joutunut olemaan sairaslomalla (enkä kyllä helpolla ole sairaslomalla), koska vaivat ovat niin kovat. Yöunetkin menivät ja joudun syömään unilääkkeitä, että edes yöllä silmät jättävät rauhaan. Itse juuri kirjoitinkin Perjaintaille, että täytyy varmaan hakea A-vitamiinitabletteja oikein. Se on varmaan tehokkain tapa hankkia A-vitamiinia. Haenkin huomenna. Minulle on sanottu, että yleensä kuivuusongelma häviää 2-3 kuukaudessa. Joillakin menee 6-12kk. Toiset joutuvat senkin jälkeen kostuttelemaan. Vähentyä vaivan toki pitäisi. Kai sinun on sentään kuivuusongelma edes vähentynyt? Ajattelin vaan, että kun minun toisen silmän leikkauksesta on kuukausi, että kai toivoa on paremmasta? Muutenkin kun ei ole oikein edustavassa kunnossa, niin silmät täytyisivät edes olla meikattuna, niin näyttäisi vähän pirteämmältä. Laitoinkin hoitajalle viestiä, että uskaltaako ottaa kestovärjäystä (jos vaikka tekee pahaa silmille kuivuuden takia). Minäkin tosiaan kaipaan niitä vinkkejä kuiviin silmiin!!!! Itse käytin eilen Lacrilubea ekan kerran, kun menin nukkumaan. Se on tosi rasvaista ja sitä ainakin erään silmäfirman sivuilla oikein suositellaan leikatuille silmille, jos on kuivuusongelma. No, en nyt yhden yön käytön jälkeen tiedä, onko siitä jotain ratkaisevaa apua. Minulle ei kyllä mistään ole vielä tähän mennessä ollut oikein ratkaisevaa apua. Mutta itse olen välillä iltaisin lepäillyt sohvalla märkä/kylmä kääre silmien päällä. En tiedä, onko siitä muuta apua, mutta ihan hyvältä tuntuu ja jotenkin rauhoittaa. Lisäksi ulkoilu kosteassa ilmassa on ihan vähän helpottanut. Välillä tuntuu myös kun oikein höyrytän saunan, niin sen jälkeen on vähän aikaan vähän parempi olla. Moni kyllä sanoo saunaa huonoksi, jos on kuivat silmät. Kävin edellispäivänä silmäläääkärillä (joka tekee myös leikkauksia), hän suositteli, että tippoja kannattaa vaihdella. Optikkoliikkeessäkin on säilöntäaineettomia tippoja, joten niitäkin minulla on kokeilussa. Kysyinkin silmälääkäriltä vielä, että onko tämä edes normaalia, että tällaiset kuivuusvaivat tulevat. Hän sanoi, että kyllä valitettavasti on joillakin muillakin yhtä kovat vaivat. Luontaistuotekaupassakin on mun mielestä jotain valmistetta, jonka luvataan auttaa kuivasilmäisyyteen, mutta täytyy nyt ensin kokeilla muita apuja. Olisi mukava, jos voisit jatkossakin kirjoitella, niin jos vaikka yhdessä keksittäisiin kuivuusongelmaan apua!
- Odotteleva
Odotteleva kirjoitti:
Vastasinkin juuri, että meidän apteekin farmaseutti pyysi vielä varmistamaan voiteen sopivuuden silmälääkäriltä. Laitoinkin sinne firmaan sähköpostia. Kerrotko vähän sinun kuivuusongelmistasi? Ovatko ne samanlaiset kuin minulla: jatkuvasti vaivaavat paljon. Polttavat/särkevät/kirvelevät/kutittavat/verisuonia näkyvissä normaalia enemmän/roskan tunne? Olen itse joutunut olemaan sairaslomalla (enkä kyllä helpolla ole sairaslomalla), koska vaivat ovat niin kovat. Yöunetkin menivät ja joudun syömään unilääkkeitä, että edes yöllä silmät jättävät rauhaan. Itse juuri kirjoitinkin Perjaintaille, että täytyy varmaan hakea A-vitamiinitabletteja oikein. Se on varmaan tehokkain tapa hankkia A-vitamiinia. Haenkin huomenna. Minulle on sanottu, että yleensä kuivuusongelma häviää 2-3 kuukaudessa. Joillakin menee 6-12kk. Toiset joutuvat senkin jälkeen kostuttelemaan. Vähentyä vaivan toki pitäisi. Kai sinun on sentään kuivuusongelma edes vähentynyt? Ajattelin vaan, että kun minun toisen silmän leikkauksesta on kuukausi, että kai toivoa on paremmasta? Muutenkin kun ei ole oikein edustavassa kunnossa, niin silmät täytyisivät edes olla meikattuna, niin näyttäisi vähän pirteämmältä. Laitoinkin hoitajalle viestiä, että uskaltaako ottaa kestovärjäystä (jos vaikka tekee pahaa silmille kuivuuden takia). Minäkin tosiaan kaipaan niitä vinkkejä kuiviin silmiin!!!! Itse käytin eilen Lacrilubea ekan kerran, kun menin nukkumaan. Se on tosi rasvaista ja sitä ainakin erään silmäfirman sivuilla oikein suositellaan leikatuille silmille, jos on kuivuusongelma. No, en nyt yhden yön käytön jälkeen tiedä, onko siitä jotain ratkaisevaa apua. Minulle ei kyllä mistään ole vielä tähän mennessä ollut oikein ratkaisevaa apua. Mutta itse olen välillä iltaisin lepäillyt sohvalla märkä/kylmä kääre silmien päällä. En tiedä, onko siitä muuta apua, mutta ihan hyvältä tuntuu ja jotenkin rauhoittaa. Lisäksi ulkoilu kosteassa ilmassa on ihan vähän helpottanut. Välillä tuntuu myös kun oikein höyrytän saunan, niin sen jälkeen on vähän aikaan vähän parempi olla. Moni kyllä sanoo saunaa huonoksi, jos on kuivat silmät. Kävin edellispäivänä silmäläääkärillä (joka tekee myös leikkauksia), hän suositteli, että tippoja kannattaa vaihdella. Optikkoliikkeessäkin on säilöntäaineettomia tippoja, joten niitäkin minulla on kokeilussa. Kysyinkin silmälääkäriltä vielä, että onko tämä edes normaalia, että tällaiset kuivuusvaivat tulevat. Hän sanoi, että kyllä valitettavasti on joillakin muillakin yhtä kovat vaivat. Luontaistuotekaupassakin on mun mielestä jotain valmistetta, jonka luvataan auttaa kuivasilmäisyyteen, mutta täytyy nyt ensin kokeilla muita apuja. Olisi mukava, jos voisit jatkossakin kirjoitella, niin jos vaikka yhdessä keksittäisiin kuivuusongelmaan apua!
Keskustelin tutun farmaseutin kanssa ja hän suositteli kalanmaksaöljykapseleita. Niissä on A-vitaaminia ym. Tänään alkaa kokeilu.
- Odotteleva
Odotteleva kirjoitti:
Keskustelin tutun farmaseutin kanssa ja hän suositteli kalanmaksaöljykapseleita. Niissä on A-vitaaminia ym. Tänään alkaa kokeilu.
Kirjoittelinkin jo toiseenkin kohtaan, missä keskustellaan kuivasilmäisyydestä, että hain tänään apteekista Möller tupla ravintolisää. Se on kalaöljy-vitamiinikapseli. Siinä on hyviä rasvoja (A-,D- ja E-vitamiineja). Sitä tuttu farmaseutti suositteli, että sillä on suotuisa vaikutus silmiin. Toinen, mitä hain, on luontaistuotekaupasta Visio balance. Se on luteiini-zeaksantiinivalmiste kehäkukasta. Pitäisi myös olla hyvä vaikutus silmiin. Optikkoliikkeestä otin myös uusia tippoja kokeiluun, mutta varmistan vielä silmälääkäriltä varmuuden vuoksi, että niitä voi käyttää. Jos voi ja niistä jotain hyötyä, niin ilmoittelen sitten merkin. Niin ja ilmoittelen myös, jos vitamiineista on apua. Nyt lähden porkkanoita popsimaan...
- Kuivat silmät
Kysymys odottelevalle-vastattiinko sinun såhköpostiviestiisi Vita-Pos voiteesta?
- Odotteleva
Lähetin viestin sairaanhoitajalle sinne firmaan. Hän ei osannut sanoa voiteesta, mutta häneltä tuli viesti, että laittaa asian silmälääkärille. Hän ei ole vastannut. Laitan vastauksen heti, kun saan sen. Menen loppuviikolla kuukausikontrolliin, joten silloin viimeistään saan vastauksen. Olen itse laittanut nyt tunnin välein kostutusta. Välillä tuntuu, että ehkä Viscotears tunnin välein on paras vaihtoehto. Kuivatsilmät.net -osoitteesta voi kysellä myös kuivista silmistä ja sieltä voi saada postitse infoa ja käsittääkseni näytteitä. Minun viestin välittivät eteenpäin silmälääkärille, mikä muistaakseni oli lääketieteen tohtori. En ole sieltä kysellyt Vita-Pos -voiteesta, vaan kyselin yleisesti, mitkä ovat keinot, kun on tosi iso ongelma kuivasilmäisyyden kanssa. Neuvona tuli lääkäriltä, että riittävä kostutus: sekä tippoja että geelejä monta kertaa päivässä. Sitähän minä olen harrastanut koko ajan.
- Odotteleva
Verkkoklinikan sivuilta löysin kuivasilmäisyydestä seuraavan jutun:
"Vaikeammassa kuivasilmäisyydessä hoitona käytetään kostutustippojen lisäksi kostutusvoidetta (reseptillä) sekä kyynelpisteiden sulkemista joko väliaikaisesti tai pysyvästi. Viimeisimpänä lääkkeenä markkinoille on tullut suun kautta otettava pilokarpiini, joka lisää kyyneleritystä." Onko jollain tietoa tepsivästä reseptillä saatavasta voiteesta tai tosta pilokarpiinista?- *-silmä
Valmiste on Salagen 5mg 4x21 tabl. hinta n.95€
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3472784Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151026Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27944En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82923Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839