neuvoja kaivataan

aloittelija1

hei! harkitsen elämäni ensimmäisen järjestelmäkameran ostoa. Tavoitteena olisi saada kamera mahd. halvalla, sillä en tosiaan ole paljon kuvaillut, enkä tiedä, miten homma lähtee käyntiin. Into olisi kuitenkin kova.

Tietääkö kukaan, kumpi olisi aloittelijalle parempi vaihtoehto seuraavista:
Canon T50
Canon EOS10
Canon EOS 5000
Nikon EM

?

Kiitos avustanne, olen tosiaan ihan aloittelija, joten en paljon tiedä kameroista mitään.

7

1075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika...

      ... toi canonin eos-systeemi helpottaa siirtymistä jatkossa digiin, koska samat kakkulat käy myös digirunkoihin. Jos haluat suoraan aloittaa nikonilla niin paras digiyhteensopivuus löytyy kun kattelet F-sarjasta malleja esim F-4/5/6 tai F-90, F-100 ja halvemmasta päästä löytyy F-60, F401, F601, F801 etc. jotka siis käyttää af-kakkuloita. Jos digihommelit ei kiinnosta niin täysin manuaaliset systeemit opettaa parhaiten ja ovat muutenkin "miästen vehkeitä".

      • Manuaalisella oppii paremmin.Mikäli et aio siirtyä myöhemmin digikameraan nuo kaikki käy. myöhemmin digiin siirtymistä ajatellen cannon eos optiikka käy myös digeihin. Nikonilta ainakin osaan manuaali kameroista käy nuo Af-nikkor opjektiivit. En muista kuika tuon Nikon EM kameran laita. Nikonilla on myös af tarkenteisia kinofilmi kameroita. Nämä af-nikkorit käy niin ikään digiin. Tämän vuoksi olisin enenmän nikonon kannalla.


      • sennafin

        Canon T50 ja Nikon EM ovat jo sen ikäluokan kameroita että on syytä unohtaa. Hyviä runkoja löytyy Canonilta ja Nikonilta vaikka kuinka paljon käytettynä.


      • olen
        sennafin kirjoitti:

        Canon T50 ja Nikon EM ovat jo sen ikäluokan kameroita että on syytä unohtaa. Hyviä runkoja löytyy Canonilta ja Nikonilta vaikka kuinka paljon käytettynä.

        Siis jos tarkoituneksanasi on oppia valokuvaamaan. Ja sinulla on tiedossa joku sinun budjettiisi hyvin sopiva vanhempikin runko niin mikä vaan käy siihen tarkoitukseen. Kuten edellä on kirjoiteltu eroja tulee siinä vaiheessa kun alat hommaan seuraava runkoa. Voiko silloin käyttää edellen objektiiveja vai joutuuko hommaan kaikki uusiks.
        Kaikissa kamereoissa on jotain hyvää ja huonoa ainakin oppimisen kannalta.
        T50 ja EM.. on minulle vähän outoja... Nikonin FG:hen olen tutustunutn yli parinkymmen vuoden ajan ja kamerana ihan hyvä. Tuo opettelu. Siis valikuvaaminen on valolla maalaamista. Ja oleellista on siis valo. Valon säätäminen aukolla ja ajalla, ja sitten tilnteen näkeminen ja mahdollisesti valon muuttaminen (heijastimilla, salmalla tai miten kinin sitten tekeekään).
        Mitä paremmissa rungoissa on parempaa? Niissä on mittareita jotka mittäävat valotuksen keskimääräisyyttä ja Af objektiivit kuvaus etäisyyttä. Ja niillä kameroilla siis opit käyttämään mittareita. Jos tarkoitus on oppia valukvaamaan hyvin niin pitäisi oppia näkemään kuvaa eikä mittareita. Minä olen kuvannut aina kameralla missä on mittarit valotukselle ja siksi olen aika kehittymätön tekemään valoitusta. Joten ei kannata niitä sopivanhintaisia museolaitteitakaan hylätä ajatuksista. Vallankaan jos tarkoitus on hommata ensimmäinen kamera jolla tutustuu itseensä kuvaajana. Ja mahdollisesti ostaa sen jälkeen sen varsinaisen työvälineen vasta myöhemmin. Mahdoiileseti digi sellaisen.


      • rolleiball
        sennafin kirjoitti:

        Canon T50 ja Nikon EM ovat jo sen ikäluokan kameroita että on syytä unohtaa. Hyviä runkoja löytyy Canonilta ja Nikonilta vaikka kuinka paljon käytettynä.

        " Canon T50 ja Nikon EM ovat jo sen ikäluokan kameroita että on syytä unohtaa" ?????????? mistä teitä vajukkeja sikiää?

        pitäisikö kaikkien vanhoilla kaksisilmäisilä peilikameroilla kuvaavien heittää vehkeet roskiin, kun kameralla saattaa olla ikää yli 50v?


      • sennafin
        rolleiball kirjoitti:

        " Canon T50 ja Nikon EM ovat jo sen ikäluokan kameroita että on syytä unohtaa" ?????????? mistä teitä vajukkeja sikiää?

        pitäisikö kaikkien vanhoilla kaksisilmäisilä peilikameroilla kuvaavien heittää vehkeet roskiin, kun kameralla saattaa olla ikää yli 50v?

        Tässähän on kyse vain kahdesta mallista, ette taida pahemmin tuntea näitä kyseisiä malleja. Kyllä minullakin on itselläni -60 luvulla tehty Rolleiflex enkä taatusti heitä roskikseen, ja vieläkin harmittaa kun myin aikana Nikon SP rungon. Nikonin ja Canonin vanhat mekaaniset rungot ovat aivan täysiä työkaluja vieläkin,tehty kovaankäyttöön. Nimittely tietenki kuuluu näille sivuille ja jätänkin ne omaan arvoonsa.Tässähän ei kukaan ole arvostellut kenenkään vanhoja kaksisilmäisiä, vaan paria mallia joihin tuskin saa enään varaosiakaan jos hajoaa ja korjauskustannukset ylittävät kyseisten mallien arvon .


      • Hoo Koo
        rolleiball kirjoitti:

        " Canon T50 ja Nikon EM ovat jo sen ikäluokan kameroita että on syytä unohtaa" ?????????? mistä teitä vajukkeja sikiää?

        pitäisikö kaikkien vanhoilla kaksisilmäisilä peilikameroilla kuvaavien heittää vehkeet roskiin, kun kameralla saattaa olla ikää yli 50v?

        Varsinkin C T50 on halpismallinen järkkäri jolla voi ottaa kuvia vain automatiikalla, siinä ei ole täydellisiä käsisäätöjä ja se käyttää FD-optiikoita jotka eivät sovi suoraan digi-Canoniin. T70 on himpunverran parempi mutta senkin käyttö on huikeaa 80-luvun painonappitekniikkaa. T90 onkin sitten jo työkalu.

        Nikonin EM on hieman parempi säädöiltään, vaikkei siinäkään ole täydellisiä käsisäätöjä jota kunnon kameralta tarvitaan, sen optiikka käy pääsääntöisesti myös digi-Nikoneihin.

        Kaksisilmäinen peilikamera...hmm..yhden semmosen omistin ja kun sen myin niin yhtään ei hinku perään ole tullut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      469
      11005
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      316
      7629
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      28
      4615
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      340
      2407
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1817
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1663
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1410
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1313
    9. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      1194
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      54
      1028
    Aihe