autotalli rasvamontulla

????

Ajatuksissa autotalli.
Mistä tietoa rakennusmääräysten vaatimuksista?
Ymmärtääkseni vaaditaan lattiakaivo öljyn erotuksella. Tämäkö sen jälkeen voidaan yhdistää normaaliin viemäriverkkoon?
Entä jos tulee myös rasvamonttu? pitääkö olla rasvamontun pohjalla lattiakaivo?
Asettaako monttu ( ajatellaanko korjaamona? )rakennuksen paloeristyksille jotain lisävaatimuksia? (kaksinkertainen kipsilevy
ristilevytyksenä ? )
Entä ilmanvaihdolle?
Kaupungin rakennusvalvontaa ei viitsi aina kiusata moisilla detalikysymyksillä.

26

15926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu

      Montun pohjallekin tarvitaan öljynerotus, tai öljyn pääsy maaperään on muuten estettävä.

      Monttu sinänsä on kyseenalainen. Vakuutusyhtiöt suhtautuvat nihkeästi siitä aiheutuviin tapaturmiin. Vapaa-ajan tapaturmista en tosin tiedä.
      Rakennuslupapiirustuksissahan monttukin näkyy, joten eiköhän rakennustarkastaja ota siihen kantaa.

      Muuhun se tuskin vaikuttaa, siis palo- ja ilmanvaihtopuoleen.

      • duunari..

        niin se öljyn erotuskin vain jos sinulla on autotallissa viemäri! ainakin näin olen käsittänyt... montun pohjalta kannattaa jotenkin järjestää ilmanvaihto ettet joskus nukahda ikuiseenuneen siellä ollessasi...


      • duunari...
        duunari.. kirjoitti:

        niin se öljyn erotuskin vain jos sinulla on autotallissa viemäri! ainakin näin olen käsittänyt... montun pohjalta kannattaa jotenkin järjestää ilmanvaihto ettet joskus nukahda ikuiseenuneen siellä ollessasi...

        taisi olla vielä niin että yli 40 neliön autotallissa pitäää olla öljynerotus kaivo..


    • Minä

      Kepöstä tai Palstalta saa käytettyjä nostureita kohtuuhintaan ja olosuhteet on huomattavasti paremmat kuin montun pohjalla.

      Mikäli kyseessä on "harrastustila", niin ei sinne kannata viemäriä turhanpäiten laittaa...

    • Ste

      Itse rakensin pari vuotta sitten huoltomontullisen autotallin (erillinen rakennus asuinrakennuksen vieressä).
      Montun rakenteena betonilattia, jonka reunoilta muurattu harkkoseinä. Seinien ulkopuolella ja lattian alla perusmuurilevy ja sepelikerros kosteuden katkaisijana. Autotallin katossa poistoilmaventtiili. Tuloilma huoltomontun kautta (kaksi tuloilmaputkea monttuun, montun kannessa ilmaritilät).
      Tähän rakenteeseen ei paikallisella rakennustarkastajalla ollut huomauttamista, mutta tulkintaeroja varmasti löytyy.
      Montun pohjalle ei yleensä lattiakaivoa voida sijoittaa, koska viemärin padotuskorkeus tulee vastaan.

      • Khaka

        Itselläni on talli montulla parhaillaan rakenteilla ja tein kyllä öljynerotuskaivon montun pohjalle vaikka talli on vain 35m^2. Montun syvyys (1,9m) aiheutti vielä pään vaivaa, koska montun pohja tuli vajaan metrin viemärilinjaa alemmas, jouduin tekemään montun viereen ison kaivon, joka ulottuu puoli metriä montun pohjaa alemmas. Kaivona toimii 2,5m pitkä 500mm halkaisijaltaan oleva putki. Samaan kaivoon tulee myös salaojaputket montun ympäriltä montun pohjalla olevan öljynerotuskaivon poiston lisäksi. Ja tämän ison kaivon pohjalla on sitten uppopumppu, joka tyhjentää kaivon tarpeen vaatiessa.
        Aika näyttää tuleeko pumppu käymään ensi kesänä kokoajan. Sain juuri tallin rungon tehtyä harjaan asti, jotta kokemuksia ei vielä ole.


    • ????

      Kiitos ajatuksista..!
      Nosturi olisi hieno, mutta tarve niin harvoin, ettei kannata, ja veisi turhaa tilaa. Montullakin ehkä kerran kuussa ( autona vanha romu ) ( joku tietysti sanoo, että pistä tallirahat autoon niin ei tarvi roplata )Ja montusta saa kannen kiinni , 25mm vaneri.
      Ajatuksenani oli saada vinkkiä, mitä pykälät vaativat.
      Itse jättäisin mahd. paljon pois.
      Jos ajatus joskus etenee, haluaisin kuvien piirtäjälle osata kertoa mitä haluan, en sitä mikä on suunnittelijan mielestä makeeta..
      Olen ymmärtänyt että pykälät vaatisivat lattiakaivon autotalliin, tietoa ei ole, siksi kyselen.( Itse saisin kuravalumat harjalla ovesta pihalle )
      Omasta mielestäni kaivo montun pohjalla on täysin typerä ajatus...
      Entä, onko eroa lupaa hakiessa jos hakee autotallina tai pihavarastona ?

      • Minä

        Nimikettä "autotalli", koskee kaikenlaiset säännöt...

        Ennemmin rakentaisin pihavajan/harrastustilan, jossa nyt sattumoisin vain on riittävän iso ovi ;-)


    • focus

      Jos nosturi on kallis, tosin niitäkin kyllä löytyy käytettyinä, niin rakenna pukit, joiden päälle auton voi ajaa. Hitsaa neljästä pyöreästä 50mm auton akselivälin mittaisesta putkesta ajosilta, jotka voi vielä vahvistaa alapuolisella haruslankalla (estää taipumista). Näitä tarvii neljä kpl. Kaksi vaakatasoon ja kaksi ajorampeiksi. Noin 70cm pukit alle jotka reevataan ajosiltoihin, niin sulla on edullinen huoltopaikka valmiina. Normaalikorkuisessa autotallissa, henkilöauton mahtuu ajamaan tälläisen virityksen päälle. Kun liitokset teet pulteilla, niin pukin kasaa noin 15 minuuttiin ja purkaa taas samassa ajassa. Kokemus on osoittanut, että on paljon kätsämpi kuin rasvamonttu ja kestää vaikka pakettiauton päälle ajamisen. Purettuna sillat voi niputtaa seinänviereen pois tieltä.

      • focus

        Tosin vielä vaivattomampi keino on investoida kunnolliseen hallitunkkiin, semmoiseen joka nostaa kerralla vaikka 60cm korkeuteen. Ensin vaikka auton etupää ylös ja akselipukit alle ja sitten tunkilla takapää ylös ja varmistetaan taas pukeilla. Tämäkin korkeus yleensä riittää vallan mainiosti ja samalla on kaikki pyörätkin ilmassa, mikä on useinmiten kaikkein oleellisinta auton huoltamisessa.


      • Mondeo
        focus kirjoitti:

        Tosin vielä vaivattomampi keino on investoida kunnolliseen hallitunkkiin, semmoiseen joka nostaa kerralla vaikka 60cm korkeuteen. Ensin vaikka auton etupää ylös ja akselipukit alle ja sitten tunkilla takapää ylös ja varmistetaan taas pukeilla. Tämäkin korkeus yleensä riittää vallan mainiosti ja samalla on kaikki pyörätkin ilmassa, mikä on useinmiten kaikkein oleellisinta auton huoltamisessa.

        et varmaan ikinä ole edes käynyt auton alla huoltohommissa. Tollaisen viritelmän puhumattakaan
        pelkän hallitunkin varassa keikkuvan auton alle ei mene erkkikään. Olet varmaan kääpiö kun mahdut
        60cm tilassa seisomaan ja huoltamaan autoasi.


    • Kalle

      on 60m2 halli, jossa monttu, muttei kaivoa ollenkaan, monttu on kuiva, mitä siellä kaivolla tekee?

    • pha

      Montun voi tehdä. Montussa tulee olla koneellinen ilmanvaihto joka imee montun pohjasta ilmaa. Kytkettynä esim. montun valoon. Sen lisäksi tallissa tulee olla muu ilmanvaihto. esim 160 mm lautasventtiilit; toine ylhäällä ja toinen toisella seinällä alhaalla. Tallin seinät esim cyprok-levyä.Montun pohjalla öljynerotuskaivo tai umpipohjainen kaivo.
      Tämä kaikki on turhaa jos asut pientaloalueella. Siellä on tälläinen korjaamotoiminta kaavassa KIELLETTY. Omaa autoa toki voi korjata. Ja oman vaimonsa tietysti. Joten unoha juttu.

      • ????

        Nyt vaikutti siltä että on referoitu jotakin todellista tietoa. Mitähän rakennusmääräysten pykälää?
        Vielä jostakin olen saanut päähäni että 60 m2 olisi jokin raja joillekin määräyksille.
        Jos joskus rakentamaan alan, täytynee tehdä monttu "pimeästi".
        Eihän tässä nyt sentään mitään pondee keitellä tai kamaa pakata, omaa romua vain olisi tarkoitus pitää liikkeellä.


      • Mondeo
        ???? kirjoitti:

        Nyt vaikutti siltä että on referoitu jotakin todellista tietoa. Mitähän rakennusmääräysten pykälää?
        Vielä jostakin olen saanut päähäni että 60 m2 olisi jokin raja joillekin määräyksille.
        Jos joskus rakentamaan alan, täytynee tehdä monttu "pimeästi".
        Eihän tässä nyt sentään mitään pondee keitellä tai kamaa pakata, omaa romua vain olisi tarkoitus pitää liikkeellä.

        No johan sait kaikenlaisia neuvoja joista jotkut olivat sieltä tosi syvältä. Kerrompa omasta montusta joka on edellisen vastaajan kiusaksi rakennettu taloon (virallisesti) joka sijaitsee kaavoitetulla omakotitaloalueella.

        Montun saa rakentaa omakotitalon autotalliin oli talo sitten millä alueella tahansa. Tälle ei ole mitään rajoitusta. Montun käyttöä on rajoitettu siten, että jos se tehdään vain asuinkäyttöön tarkoitetulle alueelle saa siinä tehdä vain pieniä välttämättömiä huoltotoimenpiteitä ko. ajoneuvosuojassa säilytettävälle autolle (tulkinta juttu mikä on se pieni huoltotoimenpide). Eli korjaamotoiminta on kielletty ko. asuinalueella sijaitsevalla montulla.

        Sinun tapauksessa voidaan tulkita montun käytön olevan juuri alussa mainittua toimintaa (oman kotteron satunnaista huoltoa).

        Montun pohjalle ei todellakaan tarvitse tehdä erillistä öljynerotuskaivoa eikä viemäröintiä mutta sen pohjalta täytyy löytyä allas jonka tilavuus on yksi bensatankillinen (muistaakseni 60 litraa). Tämä siksi jos tankki vuotaa ei polttoaine lainehdi pitkin montun lattiaa vaan se
        kerääntyy yhteen paikkaan josta se on helppo poistaa.
        Monttuun kiinteesti sijoitettaville sähkölaitteile on myös omat vaatimuksensa joita tässä en käy luettelemaan.

        Montun tuuletukseksi riittää yksi poistoputki joka on johdettu montun alapinnasta esim. rakennuksen räystään alapinnan tasolle seinästä ulos, eli koneellinen ilmanpoisto ei ole pakollinen (ainoastaan suositus) vaan riittävä painovoimainenkin ilmanpoisto kelpaa.

        Oma monttuni on 6m pitkä 1,9m korkea ja alaosastaan 2,5m leveä. Edellä mainitut ohjeet tuuletuksesta yms. päti tämänkokoiseen monttuun.

        Lisävinkkinä ja käytännössä hyväksi havaittu on rakentaa monttuun sisäänkäynti sivusta. Lämmitys myös kannattaa asentaa monttuun sillä se tekee työskentelyn mukavammaksi ja auton alustan kuivuminen nopeutuu.

        Suosittelen montun rakentamista lämpimästi. Edellämainitut tunkki/telineviritelmät ovat epäkäytännöllisiä ja hengenvaarallisia.
        Hallinosturi on ihanteellisin jos autotallisi on
        "ylikorkea" ja siitä on varaa hukata lattia tilaa.

        Mielestäni monttu on kaikkein kätevin omakotitalossa jossa autotallin korkeus on normaali huonekorkeus. Se on aina käyttövalmis eli jos mieli tekee voi auton alla käydä vaikka joka päivä. Yksi seikka joka monilta on jäänyt huomaamatta on se, että montusta saa näppärästi lisää säilytystilaa.

        Montun rakenteesta yms. tietoja löytyy RT-kortistosta.


      • pha
        Mondeo kirjoitti:

        No johan sait kaikenlaisia neuvoja joista jotkut olivat sieltä tosi syvältä. Kerrompa omasta montusta joka on edellisen vastaajan kiusaksi rakennettu taloon (virallisesti) joka sijaitsee kaavoitetulla omakotitaloalueella.

        Montun saa rakentaa omakotitalon autotalliin oli talo sitten millä alueella tahansa. Tälle ei ole mitään rajoitusta. Montun käyttöä on rajoitettu siten, että jos se tehdään vain asuinkäyttöön tarkoitetulle alueelle saa siinä tehdä vain pieniä välttämättömiä huoltotoimenpiteitä ko. ajoneuvosuojassa säilytettävälle autolle (tulkinta juttu mikä on se pieni huoltotoimenpide). Eli korjaamotoiminta on kielletty ko. asuinalueella sijaitsevalla montulla.

        Sinun tapauksessa voidaan tulkita montun käytön olevan juuri alussa mainittua toimintaa (oman kotteron satunnaista huoltoa).

        Montun pohjalle ei todellakaan tarvitse tehdä erillistä öljynerotuskaivoa eikä viemäröintiä mutta sen pohjalta täytyy löytyä allas jonka tilavuus on yksi bensatankillinen (muistaakseni 60 litraa). Tämä siksi jos tankki vuotaa ei polttoaine lainehdi pitkin montun lattiaa vaan se
        kerääntyy yhteen paikkaan josta se on helppo poistaa.
        Monttuun kiinteesti sijoitettaville sähkölaitteile on myös omat vaatimuksensa joita tässä en käy luettelemaan.

        Montun tuuletukseksi riittää yksi poistoputki joka on johdettu montun alapinnasta esim. rakennuksen räystään alapinnan tasolle seinästä ulos, eli koneellinen ilmanpoisto ei ole pakollinen (ainoastaan suositus) vaan riittävä painovoimainenkin ilmanpoisto kelpaa.

        Oma monttuni on 6m pitkä 1,9m korkea ja alaosastaan 2,5m leveä. Edellä mainitut ohjeet tuuletuksesta yms. päti tämänkokoiseen monttuun.

        Lisävinkkinä ja käytännössä hyväksi havaittu on rakentaa monttuun sisäänkäynti sivusta. Lämmitys myös kannattaa asentaa monttuun sillä se tekee työskentelyn mukavammaksi ja auton alustan kuivuminen nopeutuu.

        Suosittelen montun rakentamista lämpimästi. Edellämainitut tunkki/telineviritelmät ovat epäkäytännöllisiä ja hengenvaarallisia.
        Hallinosturi on ihanteellisin jos autotallisi on
        "ylikorkea" ja siitä on varaa hukata lattia tilaa.

        Mielestäni monttu on kaikkein kätevin omakotitalossa jossa autotallin korkeus on normaali huonekorkeus. Se on aina käyttövalmis eli jos mieli tekee voi auton alla käydä vaikka joka päivä. Yksi seikka joka monilta on jäänyt huomaamatta on se, että montusta saa näppärästi lisää säilytystilaa.

        Montun rakenteesta yms. tietoja löytyy RT-kortistosta.

        Kyllä montun voi tehdä vaikka jokataloon.
        Jos monttusi ilmanvaihto toimii ilman konetta olet seuraava nobelin palkinnon saaja koska ole tehnyt luonnonlakien vastaisen keksinnön.
        Montun käyttö ei sovellu varastoksi koska se on autotallissa.
        Omaa auto kyllä saa korjata vaikka kuinka paljon, mutta jossakin vaiheessa se muodostuu ongelmaksi kun rotteloita alkaa keräytyä pihalle ja sunnuntaiaamuna kulmahiomakone huutaa.En kyllä suosittele.


      • Mondeo
        pha kirjoitti:

        Kyllä montun voi tehdä vaikka jokataloon.
        Jos monttusi ilmanvaihto toimii ilman konetta olet seuraava nobelin palkinnon saaja koska ole tehnyt luonnonlakien vastaisen keksinnön.
        Montun käyttö ei sovellu varastoksi koska se on autotallissa.
        Omaa auto kyllä saa korjata vaikka kuinka paljon, mutta jossakin vaiheessa se muodostuu ongelmaksi kun rotteloita alkaa keräytyä pihalle ja sunnuntaiaamuna kulmahiomakone huutaa.En kyllä suosittele.

        Jep lähdempä hakemaan sitä seuraavaa palkintoa hetimiten.
        Varastoksi monttu soveltuu mainiosti kunhan siellä
        ei ole muuta kuin auton huoltoon tarvittavia välttämättömiä varusteita eli samaa tavaraa jota muutenkin saa autotallissa olla.
        Kaikkien ei tarvitse olla romujoonaita joiden pihat täyttyy autonraadoilla (aikamoinen yleistys montun käyttäjistä). Kulmahiomakoneen käyttöhän yms. tulitöiden suorittaminen autotallissa on kiellettyä, siis mistä meteliä?
        Suosittelen riittävän uuden auton hankintaa jottei ko. monttua tarvitse, mutta jos monttua tarvitsee esim. harrastuksen takia on monttu järkevä vaihtoehto pieneen autotalliin.


      • Mondeo
        Mondeo kirjoitti:

        Jep lähdempä hakemaan sitä seuraavaa palkintoa hetimiten.
        Varastoksi monttu soveltuu mainiosti kunhan siellä
        ei ole muuta kuin auton huoltoon tarvittavia välttämättömiä varusteita eli samaa tavaraa jota muutenkin saa autotallissa olla.
        Kaikkien ei tarvitse olla romujoonaita joiden pihat täyttyy autonraadoilla (aikamoinen yleistys montun käyttäjistä). Kulmahiomakoneen käyttöhän yms. tulitöiden suorittaminen autotallissa on kiellettyä, siis mistä meteliä?
        Suosittelen riittävän uuden auton hankintaa jottei ko. monttua tarvitse, mutta jos monttua tarvitsee esim. harrastuksen takia on monttu järkevä vaihtoehto pieneen autotalliin.

        unohtui sanoa, että meilläpäin toimii savupiiputkin ilman savukaasuimuria.


      • pha
        Mondeo kirjoitti:

        unohtui sanoa, että meilläpäin toimii savupiiputkin ilman savukaasuimuria.

        Niin meilläkin päin savut. Et kait pidä rasvamontussa tulta. Jos et niin miten häkä sitten poistuisi montun pohjasta. On minun tietääkseni ilmaa raskaampaa. Jos ei olisi ei hormeja tarvittaisi lainkaan.


      • Mondeo
        pha kirjoitti:

        Niin meilläkin päin savut. Et kait pidä rasvamontussa tulta. Jos et niin miten häkä sitten poistuisi montun pohjasta. On minun tietääkseni ilmaa raskaampaa. Jos ei olisi ei hormeja tarvittaisi lainkaan.

        miksi asia ei tunnu menevän jakeluun. Tarkistimpa kaasujen tiheyden normaalitilassa taulukosta jossa kerrottiin seuraavasti.
        Ilma=1,29kg/m3
        CO=1,25kg/m3
        Niin kumpikohan se on raskaampaa ??????
        Käyppä esim. jonkin kunnan pelastuslaitoksen sivuilla ja katso mitä siellä kerrotaan häästä ja sen ominaisuuksista jos et muuten usko.
        Vaikka häkä onkin ilmaa kevyempää en suosittele kuitenkaan, että tiedon saatuasi alat purkamaan hormeja pois.


      • aNo
        Mondeo kirjoitti:

        miksi asia ei tunnu menevän jakeluun. Tarkistimpa kaasujen tiheyden normaalitilassa taulukosta jossa kerrottiin seuraavasti.
        Ilma=1,29kg/m3
        CO=1,25kg/m3
        Niin kumpikohan se on raskaampaa ??????
        Käyppä esim. jonkin kunnan pelastuslaitoksen sivuilla ja katso mitä siellä kerrotaan häästä ja sen ominaisuuksista jos et muuten usko.
        Vaikka häkä onkin ilmaa kevyempää en suosittele kuitenkaan, että tiedon saatuasi alat purkamaan hormeja pois.

        Kuten ominaispainosta voi päätellä, häkä ja ilma ovat likipitäen saman painoisia ja sekoittuvat keskenään lähes täydellisesti täyttäen koko tilan.


      • Focus
        aNo kirjoitti:

        Kuten ominaispainosta voi päätellä, häkä ja ilma ovat likipitäen saman painoisia ja sekoittuvat keskenään lähes täydellisesti täyttäen koko tilan.

        ja täyttää vielä viereisenkin tilan.........


    • minävaan

      muistaakseni olen joskus kuullut että monttu luokitellaan räjähdysvaaralliseksi tilaksi joka aiheuttaa omat vaatimuksensa mm. valaisimille ja muille sähköille (ei saa tulla kipinöitä), tämä ei ole fakta tietoa

    • tarpeenmukaan?

      Nuo sähkölaitteet ei ole mikään ongelma, onhan karjasuojissakin kaasuja ja siellä olevien sähkölaitteiden tulee olla sinne sopivia, eli pistorasiat ja valaisimet sinne monttuun ihan samaa tavaraa mitä naapurin navettaan..
      paljon olen törmännyt porukkaan jotka haukkuu monttua ettei ikinä tulisi laittaa en ole vaan aoikein ymmärtänyt että miksi ei? itselle suunnittelen tallia johon mahtuisi kaksi autoa vierekkäin ja kaksi peräkkäin.. ja toiselle puolelle ajattelin monttua, ensin mietin nelipilarinosturia, mutta sitten heräsin että sen väliin ei mahdu isommat koneet kuten traktori ja kuorma-autot.. kuorma-autolle sopiva pilarinosturi olisi kuitenkin suhteellisen hinnakas hankinta, ja sisäkorkeutta joutuisi nostamaan mahoton joka taas lisäisi lämmityskustannuksia talvella?

      • On rasvamonttu

        Kyllä painovoimainen ilmanvaihto montussa toimii varmasti, kun kerran se poistoputken alapää on siellä montun pohjalla ja putken yläpää katolla(savupiippu). Kaasuthan laskeutuu sinne montun pohjalle, niin tietysti se imee ensimmäisenä ne kaasut pois sieltä montusta.
        Eikai se nyt toimi niin että jos siellä montun pohjalla on esim. 50cm kaasua ja venttiili on pohjalla, se imisi ilmaa jotenkin kaasun läpi 50cm yläpuolelta, kyllä se kaasu häipyy ensin taivaan tuuliin ja ilman ja kaasun rajapinta laskee alaspäin.


    • Viemärix

      Jos tilassa ei ole vesipistettä eikä viemäriä niin montulla ei ole muita vaatimuksia kun sähköturvallisuus määräykset.
      Tämä nyt koskee "koti" korjaamoa. Siellä ei sitten saa edes "vähän" naapuri hitsata tai huoltaa. Se on lain mukaan ulkopuolisen työvoiman käyttöä jolloin puhutaan ihan eri määräyksistä.
      Tämä vaan jos sattuu öljyt lirahtamaan pohjaveteen tai koko talli palamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe