Mitä tapahtuu..

Puppunia

Kirvelee ihan sikana kun virtsaan ja hiukan tulee laimeaa verta sen jälkeen, veri ei tule emättimestä ..joten mikä mulla on ja mikä auttaa??

12

951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulla on...

Virtsatietulehdus. Mulla on ollut kaks kertaa ja toisella kerralla juuri tuollaisia oireita. Lääkekuuri siihen pitää saada, ei se muuten mene ohi! Jos olo on tällähetkellä oikein tukala niin suosittelen, että lähdet ilta/yö vastaanotolle. Voit toki yrittää helpottaa oireita juomalla esim. karpalomehua, mutta en tiedä auttaako se paljoakaan.

Mulla ainakin kun viimeksi oli virtsis niin oireet meni kyllä ihan parissa tunnissa tosi pahaksi... Kirveli kauheesti ja tuli verta virtsatessa, ei siinä muu auttanut kuin vastaanotolle mennä.

• Puppuniaa

Mistä mulle o sellainen mahdollisesti tullu?? Tartteeko mun tosiaan kertoo äitil vai lähteekö se mitenkää mahdollisesti itestään pois? vai voiko joku esim ibuksiini auttaa?? ja voiko nyt uida?

• ja heti!
        Puppuniaa kirjoitti:

Mistä mulle o sellainen mahdollisesti tullu?? Tartteeko mun tosiaan kertoo äitil vai lähteekö se mitenkää mahdollisesti itestään pois? vai voiko joku esim ibuksiini auttaa?? ja voiko nyt uida?

Virtsatietulehdus voi hoitamattomana nousta munuaisiin, joissa se voi aiheuttaa korjaamatonta vahinkoa, joten kipin kapin nyt vain läkäriin!

Hoitamattomana oireesi myös todennäköisesti pahenevat: kipu käy sietämättömäksi joko vain virtsatessa tai sitten jatkuvasti jos tulehdus on rakossa (verinen virtsa viittaa nimenomaan rakon tulehdukseen), lisäksi tulee virtsankarkailua kun pidätyskyky menee, nousee kuume, jne. Juo ensiavuksi paljon vettä (mieluiten puolukkamehua jos löytyy), että enimmät bakteerit huuhtoutuisivat mahdollisimman pian pois virtsateistä, niin lääkityskin toivon mukaan tehoaa sitten nopeammin.

Soita terveyskeskuksenne päivystykseen ja kerro epäileväsi virtsatietulehdusta. Saat ensin lähetteen labraan antamaan virtsanäytteen. Näytteen antoa ennen pitäisi pidätellä vähintään neljä tuntia, jotta näytteestä saadaan varmat tulokset, mutta jossei se onnistu, he ottavat kyllä paremman puutteessa vähemmänkin aikaa muhinutta virtsaa. Samalla saat ajan myös lääkärille, joka haastattelun jälkeen määrää sinulle antibioottikuurin. Lääkärikäynti ja antibiootit maksavat yhteensä useamman kympin, joten käytännössä varmaan joudut pyytämään äidiltäsi rahaa.

Virtsatietulehdus on naisilla erittäin yleinen vaiva. Useimmiten se tulee siitä, että peräaukon bakteereja on syystä tai toisesta siirtynyt virtsaputken suulle. Usein niin käy esim. seksin yhteydessä, joillain myös pelkkä kylmettyminen (esim. kylmillä portailla istuskelu) laukaisee herkästi virtsatietulehduksen. Ja juuri virtsatietulehduksen ehkäisemiseksi kehotetaan aina vessassa käydessä pyyhkimään edestä taaksepäin - muistathan tehdä niin!

• Puppunaa.
        ja heti! kirjoitti:

Virtsatietulehdus voi hoitamattomana nousta munuaisiin, joissa se voi aiheuttaa korjaamatonta vahinkoa, joten kipin kapin nyt vain läkäriin!

Hoitamattomana oireesi myös todennäköisesti pahenevat: kipu käy sietämättömäksi joko vain virtsatessa tai sitten jatkuvasti jos tulehdus on rakossa (verinen virtsa viittaa nimenomaan rakon tulehdukseen), lisäksi tulee virtsankarkailua kun pidätyskyky menee, nousee kuume, jne. Juo ensiavuksi paljon vettä (mieluiten puolukkamehua jos löytyy), että enimmät bakteerit huuhtoutuisivat mahdollisimman pian pois virtsateistä, niin lääkityskin toivon mukaan tehoaa sitten nopeammin.

Soita terveyskeskuksenne päivystykseen ja kerro epäileväsi virtsatietulehdusta. Saat ensin lähetteen labraan antamaan virtsanäytteen. Näytteen antoa ennen pitäisi pidätellä vähintään neljä tuntia, jotta näytteestä saadaan varmat tulokset, mutta jossei se onnistu, he ottavat kyllä paremman puutteessa vähemmänkin aikaa muhinutta virtsaa. Samalla saat ajan myös lääkärille, joka haastattelun jälkeen määrää sinulle antibioottikuurin. Lääkärikäynti ja antibiootit maksavat yhteensä useamman kympin, joten käytännössä varmaan joudut pyytämään äidiltäsi rahaa.

Virtsatietulehdus on naisilla erittäin yleinen vaiva. Useimmiten se tulee siitä, että peräaukon bakteereja on syystä tai toisesta siirtynyt virtsaputken suulle. Usein niin käy esim. seksin yhteydessä, joillain myös pelkkä kylmettyminen (esim. kylmillä portailla istuskelu) laukaisee herkästi virtsatietulehduksen. Ja juuri virtsatietulehduksen ehkäisemiseksi kehotetaan aina vessassa käydessä pyyhkimään edestä taaksepäin - muistathan tehdä niin!

Miten mä kerron äitille?? .. oon 13 v ja tuon kertominen on vähä outoa??

• mitenkä olis:
        Puppunaa. kirjoitti:

Miten mä kerron äitille?? .. oon 13 v ja tuon kertominen on vähä outoa??

Puppunaa: "Äiti, mä luulen, että mulla on virtsatietulehdus tai jotain."
        Äiti: "Miten niin?"
        Puppunaa: "No kun mulla sattuu pissatessa ja pissa on veristä."
        Äiti: "Jaa, no kyllä sulla sitten varmaan on se. Missähän se päivystyksen numeron on..."

Virtsatietulehduksessa ei - valitettavasti - ole mitään outoa. Virtsatietulehdusta on monasti ihan parivuotiailla pikkulapsillakin ja todennäköisesti se on ollut äidilläsikin vähintään kerran, luultavasti useamminkin (tai sitten hän on joku kumma luonnonoikku, jolla on ihan älytön vastustuskyky).

• Puppuniaa

Kotikonsteja jotka toimisivat? Olen juonut runsaasti nyt eilisen ja ei enää kirvele niin paljoa eikä tule enää verta. onko se menossa ohitse??

• toimivat

Kotikonstit harvemmin toimivat. Ne saattavat kyllä helpottaa hetkellisesti oireita, mutta seurauksena voi olla että tulehdus hiipii pikkuhiljaa munuaisiin ja seurauksena on sairaalareissu. Hoitamattomuus myös altistaa sille, että tulehduksia alkaa tulla entistä herkemmin tai että tulehdus jopa kroonistuu ja sitten sinulla on koko loppuelämäsi erilaisia virtsausongelmia.

• Puppunia

Kerroin äitille tänään tekstiviestillä. Ja sitten se sano kaikkee ja sit sano et mun pitäs mennä huoenan viemään joku näyte :S APUA!

• homma!

Näyte = joudut labrassa pissaamaan purkkiin, ei sen vaativampaa.

• Puppuniaa
        homma! kirjoitti:

Näyte = joudut labrassa pissaamaan purkkiin, ei sen vaativampaa.

No niin ja luonnonkiertokulku puuttui peliin.. Huomasin äskettäin että nyt on taasen alkamassa menkat :S voij ei Onko tää ihan normaalii et koko alapää on ihan "käytössä" ..

• sattumaa....
        Puppuniaa kirjoitti:

No niin ja luonnonkiertokulku puuttui peliin.. Huomasin äskettäin että nyt on taasen alkamassa menkat :S voij ei Onko tää ihan normaalii et koko alapää on ihan "käytössä" ..

On ihan sattumaa, että sait kuukautiset ja virtsatietulehduksen yhtä aikaa. Sinun on kuitenkin joka tapauksessa vietävä näyte terveysasemalle. Googleta ohjeet virtsanäytteen otosta, niin tiedät enemmän. Tai soita terveyskeskukseen aamulla, ennen kuin olet käynyt WC:ssa! Virtsatietulehdus voi edetä hoitamattomana munuaisiin saakka, joten se on hoidettava joka tapauksessa!

• ohjeet
        sattumaa.... kirjoitti:

On ihan sattumaa, että sait kuukautiset ja virtsatietulehduksen yhtä aikaa. Sinun on kuitenkin joka tapauksessa vietävä näyte terveysasemalle. Googleta ohjeet virtsanäytteen otosta, niin tiedät enemmän. Tai soita terveyskeskukseen aamulla, ennen kuin olet käynyt WC:ssa! Virtsatietulehdus voi edetä hoitamattomana munuaisiin saakka, joten se on hoidettava joka tapauksessa!

Muista sitten tehdä alapesu huolellisesti ohjeiden mukaan ennen virtsaamista, ettei näytekuppiin pääse mitään sinne kuulumatonta. Saitko muuten kupin kotiin, vai joudutko menemään labraan? Sillä työterveysasemalla jossa minä käyn, on otettu käyttöön sellainen systeemi ettei kuppeja enää anneta kotiin, vaan näyte on käytävä antamassa siellä.

Itselläni muuten kuukautiset aina lykkääntyvät, jos olen sairaana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      140
      10506
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5393
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      40
      4070
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3612
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2664
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      359
      1582
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1567
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      73
      1428
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1386
    Aihe