Kunnianloukkaus?

siru.

Olen joskus saanut kiperässä tilanteessa tältä palstalta käyttökelpoisia neuvoja, joten kokeilen uudelleen.

Asun kerrostalossa ja naapuri vaihtui hiljattain muutama viikko sitten. Olen itse asunut tässä talossa n. 2 vuotta. Nyt tämä uusi naapuri on tehnyt valituksia (kaksin kappalein), joista toisesta sain huomautuksen. Huomautuksessa mainittuina päivinä sairastin norovirusta ja olin todella kipeänä, soitin tuona aikana mm. hätänumeroon pahojen kouristelujen takia. Tästä soitosta varmasti löytyy dokumentti (?) lisäksi minulla on sairaslomatodistus työterveydestä.

Eli tuo huomautus (ja metelistä valittaminen) on täysin aiheeton. Ellei naapuri häiriintynyt vessan jatkuvasta käyttämisestä tms. joka on varmaankin täysin sallittua olosuhteet huomioon ottaen.

Tämän lisäksi naapuri oli "ilmoittanut", että huoneistossani asuu lisäkseni joku muu, joka on hänen tietojensa mukaan asunut luonani jo pitkään. Eli ts. täyttä pajunköyttä, koska asun yksin. Voiko tällaisesta mustamaalaamisesta nostaa kunnianloukkaussyytettä? Hänhän selkeästi yrittää kaivaa uskottavuudeltani pohjaa isännöitsijän ja taloyhtiön puheenjohtajan silmissä väittämällä täysin perättömiä asioita. Olen kohta 3-kymppinen nainen, joten tietenkin olen tänä aikana seurustellut, mutta luonani ei ole asunut kukaan.

Neuvoja otan kiitollisena vastaan.

8

566

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mätämuna

Suomessa on sellainen laki, että yksityinen ihminen ei voi nostaa minkäänlaista rikossyytettä, ellei asiasta ole ensin tehty poliisin esitutkinta. Vasta, jos se ei johda mihinkään tai syyttäjäkään ei syytä voi asianomistaja nostaa itse syytteen.
      Luultavasti sinun tapaus olisi juuri tällainen, mistä joutuisit itse syytteen nostamaan ja lompakkoa levittämään oikeudenkäyntikuluja maksaessasi.

• Ei ainakaan suomessa...

Sä asut sitte kai jossain muussa suomessa kun me muut suomalaiset? Jokaisella suomalaisella kun on oikeus tehdä tutkintapyyntö, eli rikosilmoitus jos kokee tulleensa rikoksen uhriksi tai on sellaisessa muuten osallisena! Tossa aloittajan tapauksessa kuitenkin on lähinnä kyse perättömästä ilmiannosta.

• tutkintapyyntö
        Ei ainakaan suomessa... kirjoitti:

Sä asut sitte kai jossain muussa suomessa kun me muut suomalaiset? Jokaisella suomalaisella kun on oikeus tehdä tutkintapyyntö, eli rikosilmoitus jos kokee tulleensa rikoksen uhriksi tai on sellaisessa muuten osallisena! Tossa aloittajan tapauksessa kuitenkin on lähinnä kyse perättömästä ilmiannosta.

ei ole rikosilmoitus, se on tutkintapyyntö.

• mätämuna
        tutkintapyyntö kirjoitti:

ei ole rikosilmoitus, se on tutkintapyyntö.

Näinhän se menee, mutta on äärettömän vaikeaa kommunikoida idioottien kanssa. Ennen vaikka hevoselle juttelee, kuin näitten ääliöitten kanssa.
        Tutkintapyyntö on tosiaan vain ilmianto, ei rikosilmoitus.

faktaa

Laki «oikeudenk»äynnistä rikosasioissa 11.7.1997/689

Asianomistajan syyteoikeudesta
        14 §
        Asianomistaja saa itse nostaa syytteen rikoksesta vain, jos virallinen syyttäjä on päättänyt jättää syytteen nostamatta tai esitutkintaviranomainen taikka syyttäjä on päättänyt, ettei esitutkintaa toimiteta tai että se keskeytetään taikka lopetetaan. Asianomistajan «oikeudesta» nostaa syyte julkista tehtävää hoidettaessa tehdystä rikoksesta säädetään perustuslain 118 §:n 3 momentissa. (27.6.2003/647)

Se, jota vastaan on tehty syyttämispyyntö tai jota on syytetty rikoksesta, voi aina kuitenkin ilman 1 momentissa tarkoitettua syyttäjän päätöstä nostaa syytteen väärästä ja todistamattomasta ilmiannosta.

• naapurisi kannalta

Hänellä on ilmiselvästi jokin syy tehdä sinusta valituksia. Tuntemattomat naapurit harvemmin käyvät kimppuun aiheetta.

• Ei liene

ennenkuulumatonta, että vanhat naiset kateellisuuksissaan hyökkäävät nuorten naisten kimppuun "ilman mitään syytä". Kumpi sinä olet? Ei liene sekään kyseenalaista...

• naapurisi kannalta
        Ei liene kirjoitti:

ennenkuulumatonta, että vanhat naiset kateellisuuksissaan hyökkäävät nuorten naisten kimppuun "ilman mitään syytä". Kumpi sinä olet? Ei liene sekään kyseenalaista...

minua kiinnostavat vain nuoret miehet

• koetuksella

Syystä tai toisesta tarinasi ei kuulosta kovin uskottavalta.... norovirus ja kaikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6013
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4782
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      96
      3035
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      28
      2823
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2095
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1506
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1057
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      960
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      764
    Aihe