Mikä prenika

ja miksiköhän?

17

822

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies_vm56

niillä prenikoilla on, ei niitä voi syödä.
      Oli mikä oli, samantekevää.

• tunnustus

... jostain tekemisestä. Tämän henkilön tekemä postipankin, eli Suomen kansan oman pankin, kaappaus ei anna aihetta prenikoiden jakoon.

• mies_vm56
        tunnustus kirjoitti:

... jostain tekemisestä. Tämän henkilön tekemä postipankin, eli Suomen kansan oman pankin, kaappaus ei anna aihetta prenikoiden jakoon.

ja tunnustus...
        Tuon henkilön ei tarviikkaan miettiä, mitä syödä.

• kyseistä

tapausta.

Oma äitini, siivooja, sai Tasavallan Presidentin myöntämän kunniamerkin. Työnantajahan ne anoo.
      Äitini otti sen suurena kunnianosoituksena, ja vielä minäkin sitä piironginlaatikossa katselen kunnioittaen.

Ihmettelen tätä mielialaa, että vain kerma saa kunnianosoituksia. Miksi kaikki pitää selittää niin negatiivisesti? Miksi olla aina vastaan kaikkea?

• mies_vm56

Eihän niitä prenikoita saa vain se kerma, siitä äitisi esimerkkinä. Mutta mitä tavallinen ihminen tekee niillä prenikoilla? Jos ja kun tavallisen ihmisen elämäntyötä arvostetaan niin arvostettaisiin sitä sitten tavalla mistä olisi jotain hyötyäkin. Esimerkiksi siivoojan palkka tänäpäivänä on niin huono, että annettaisiin se tunnustus mieluummiin sellaisessa muodossa, että siitä olisi jotain konkreettista iloa. Monelle arkipäivän sankarille esim. suora rahallinen palkkio (jonka turvin voisi hieman hemmoitella itseään sen arkisen raadannan vastapainoksi, mikä ei muuten ole mahdollista) olisi paljon merkityksellisempi kuin jokin prenikka.

• Mietin minä
        mies_vm56 kirjoitti:

Eihän niitä prenikoita saa vain se kerma, siitä äitisi esimerkkinä. Mutta mitä tavallinen ihminen tekee niillä prenikoilla? Jos ja kun tavallisen ihmisen elämäntyötä arvostetaan niin arvostettaisiin sitä sitten tavalla mistä olisi jotain hyötyäkin. Esimerkiksi siivoojan palkka tänäpäivänä on niin huono, että annettaisiin se tunnustus mieluummiin sellaisessa muodossa, että siitä olisi jotain konkreettista iloa. Monelle arkipäivän sankarille esim. suora rahallinen palkkio (jonka turvin voisi hieman hemmoitella itseään sen arkisen raadannan vastapainoksi, mikä ei muuten ole mahdollista) olisi paljon merkityksellisempi kuin jokin prenikka.

Prenikat anotaan ja ne itse joutuu rahalla hakemaan kanslista. Eivät ole ilmaisia.
        Olen itsekkin sellaisen saanut. Käyn korkeintaan karaoke baarissa. Laki vissiin kieltää, siellä arvomerkkien pitämisen? Niin firma kyllä haki ja maksoi.

• äitini
        Mietin minä kirjoitti:

Prenikat anotaan ja ne itse joutuu rahalla hakemaan kanslista. Eivät ole ilmaisia.
        Olen itsekkin sellaisen saanut. Käyn korkeintaan karaoke baarissa. Laki vissiin kieltää, siellä arvomerkkien pitämisen? Niin firma kyllä haki ja maksoi.

tarvinnut penniäkään prenikastaan maksaa.
        Mistähän maksusta on kysymys sinun tapauksessasi?

Jos kunniamerkki on työnantajan anoma, kuka työntekijä siitä muka joutuisi maksamaan????

Taitaa olla jotain muita käytäntöjä? Itse ehkä haettuja?

• Koko elämänsä

siivonneelle voisi antaa esimerkiksi viikon ilmaisen hoidon Siuntion kylpylässä vuosittain sen prenikan sijaan!

• sie hättiis
        Koko elämänsä kirjoitti:

siivonneelle voisi antaa esimerkiksi viikon ilmaisen hoidon Siuntion kylpylässä vuosittain sen prenikan sijaan!

kuole. Äitini yleni siitä hyvinkin urallaan.

Ja jo siivoojana hän, tarpeen vaatiessa, toimi kahdessa muussa, verokirjan vaativassa toimessa. Ja kaikki vain minun hyväkseni.

Että tällaiset yhden lapsen äidit, vaikka sankareita ovatkin, taitavat jäädä niiden äitienpäivien prenikoiden ulkopuolelle. Mutta väliäkö hällä, tässä tapauksessa.

Minä olen ikuisessa kiitollisuuden velassa äidilleni, jolle mikään kunniamerkki ei ole tarpeeksi. Äiti on nukkunut haudan rauhassa jo yli kaksikymmentä vuotta.

• Niis
        sie hättiis kirjoitti:

kuole. Äitini yleni siitä hyvinkin urallaan.

Ja jo siivoojana hän, tarpeen vaatiessa, toimi kahdessa muussa, verokirjan vaativassa toimessa. Ja kaikki vain minun hyväkseni.

Että tällaiset yhden lapsen äidit, vaikka sankareita ovatkin, taitavat jäädä niiden äitienpäivien prenikoiden ulkopuolelle. Mutta väliäkö hällä, tässä tapauksessa.

Minä olen ikuisessa kiitollisuuden velassa äidilleni, jolle mikään kunniamerkki ei ole tarpeeksi. Äiti on nukkunut haudan rauhassa jo yli kaksikymmentä vuotta.

Eräs äiti tulee saamaan korkeimman paikan ja Suomalainen nainen, jota tulee kadehtimaan tuhannet ja taas tuhannet naiset ympäri maailman. Pankaa ennustus muistiinne, jokainen tämän naisen tulee näkemään.

• Minäpä kerron tosi jutun...

..olen yhdeksän lapsen yksinhuoltajaäidin kasvatti, joista seitsenän on hänen, ja jäi leskeksi kun nuorin syntyi, olivat samaan aikaan sairaalassa, toinen synnyttämässä ja toinen kuolemaa tekemässä, ja kuoli.

Ei hänellä ollut muuta aikaa kuin hankkia tälle pesueelle rahaa, ruokaan ja asumiseen, eikä ole ollut työnantajia ehdottamassa mitaleja tai parempaa palkkaa, (ja kahtakin työtä noin 10v, ennenkuin vanhimmasta päästä alkasimme auttaan, siis että yksi työ riitti hänelle) ja paikalliset viranomaiset on kyllä kaikin tavoin vain painostaneet hänen elämää,(voit itse miettiä miten)..kun sattui että omisti "hyvässä" paikassa velkaisen talon. Tämä on sitä Suomalaista Demokratiaa täysin rinnoin.
        (Kadehtioita oli oikeistosta ja vasemmistosta, että kuinka tuo akka tulee toimeen yksin tuon kakaralauman kanssa)

Muutama vuosi sitten kuulin että täällä olisi jopa sossu avustanut 3-lapsen eronnutta naista, ja velkaiseen omanasuntoon myönnetty jopa lyhennyksiin kunnan rahoja. On kait niin sanotusti "sopiva", kun tuollaisia päätöksiä tehdään.

• Pirre*
        Minäpä kerron tosi jutun... kirjoitti:

..olen yhdeksän lapsen yksinhuoltajaäidin kasvatti, joista seitsenän on hänen, ja jäi leskeksi kun nuorin syntyi, olivat samaan aikaan sairaalassa, toinen synnyttämässä ja toinen kuolemaa tekemässä, ja kuoli.

Ei hänellä ollut muuta aikaa kuin hankkia tälle pesueelle rahaa, ruokaan ja asumiseen, eikä ole ollut työnantajia ehdottamassa mitaleja tai parempaa palkkaa, (ja kahtakin työtä noin 10v, ennenkuin vanhimmasta päästä alkasimme auttaan, siis että yksi työ riitti hänelle) ja paikalliset viranomaiset on kyllä kaikin tavoin vain painostaneet hänen elämää,(voit itse miettiä miten)..kun sattui että omisti "hyvässä" paikassa velkaisen talon. Tämä on sitä Suomalaista Demokratiaa täysin rinnoin.
        (Kadehtioita oli oikeistosta ja vasemmistosta, että kuinka tuo akka tulee toimeen yksin tuon kakaralauman kanssa)

Muutama vuosi sitten kuulin että täällä olisi jopa sossu avustanut 3-lapsen eronnutta naista, ja velkaiseen omanasuntoon myönnetty jopa lyhennyksiin kunnan rahoja. On kait niin sanotusti "sopiva", kun tuollaisia päätöksiä tehdään.

muuttuneet, nyt pääsee ylivelkaantunut velkasaneerauksen piiriin, ehkä johtui siitä tuo velkojen anteeksi tälle kys. henkilölle..

Kyllä, äitisi on ansainnut mitalin, - onko hän vielä elossa..puhut kyllä menneessä aikamuodossa, - vai siitä ajastako ?

Voin sanoa ettei minustakaan, luultavasti, olisi ollut entisaikojen ihmisten saappaisiin.., vaikka ihminen on ihmeen joustava jos on pakko venyä, ja ennen oli pakko..ei enää..

Nyt esim. erotaan jos toisen sukat haisee jalkahielle jne..

• Eiiiii
        Pirre* kirjoitti:

muuttuneet, nyt pääsee ylivelkaantunut velkasaneerauksen piiriin, ehkä johtui siitä tuo velkojen anteeksi tälle kys. henkilölle..

Kyllä, äitisi on ansainnut mitalin, - onko hän vielä elossa..puhut kyllä menneessä aikamuodossa, - vai siitä ajastako ?

Voin sanoa ettei minustakaan, luultavasti, olisi ollut entisaikojen ihmisten saappaisiin.., vaikka ihminen on ihmeen joustava jos on pakko venyä, ja ennen oli pakko..ei enää..

Nyt esim. erotaan jos toisen sukat haisee jalkahielle jne..

..katso mikä on laki tuollaisessa tapauksessa. Tunnen kyllä muutamia "ylivelkaantuneita", ja kaik on männyt. Jopa työhalutkin.

"puhut kyllä menneessä aikamuodossa"

No kyllä vaan, kun tuo kuopus joka on pian 50v.

Ja kyllä äiti elää vielä, ja mitä tiedän ikään nähden voi kait hyvin. ;)

"entisaikojen ihmisten saappaisiin"

Niin kyllä se on ollut monessa erilaista ainakin nuo rakennus hommat, ja tietty monet muut asiat. Juttelin tässä jokin aika sitten isäni, kait "sotakaverin" ja olivat yhdessä tehneet rintamamiestaloja, ja kertoi millaista touhua se oli, kun jopa tiiletkin tehtiin itse taloon,...;)

• Tästä
    • Jo vain

Muistuipas mieleen tuosta, miten Puolassa toimivat sosialismin aikana eräässä hiilikaivos kaupungissa, työntekijöille jaettiin vain noita prenikoita palkan sijasta kun tuotanto nousi.

Eli mallihan näemmä on vieläkin sama Suomessa, ja toiminnassa. ;)

• kulttuurineuvos

arvonimi ... ja saisikohan sellaisen näillä nettiselailu ja -kirjoittelu perusteilla. :D

Arkista raadantaa ei voi sanoa kuvan henkilön elämän olevan. Pankin kaappaus omiin tarkoituksiinsa on tuskin raadantaa.

• muuten

että ulkoministeri Tuomiojalla ei ollut ensimmäistäkään prenikkaa rintapielessä linnan juhlissa kun sen sijaan monella muulla ministerillä kiikkui parinkymmenen sentin rivi erilaisia *tunnustuksia*....ei epäilystäkään etteikö niitä Tuomiojallakin olisi pitkästä ja ansiokkaasta urasta johtuen mutta fiksuna miehenä ei niitä käytä ja samalla se on myös kannanotto......mutta valitettavan harva sen noteeraa, ei edes tiedotusvälineissä ole ollut halaistua sanaa asiasta.....Tuomioja on eduskunnan fiksuin mies jollei sitten peräti koko Suomen fiksuin ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe