Väsymätön vauva

tuore äippä

Meidän 1 kk vauva saattaa valvoa 7 h, joskus taisi valvoa jopa 10-12 h putkeen. Aamupäivällä nukkuu lyhyet päikkärit, sitten valvoo n. 3h ja sitten taas lyhyet, puol tuntia-tunnin päikkärit, mutta herää viimeistään klo 16 kunnes viimein nukahtaa joskus 22-24 aikaan. Kiukuttelee selvästi väsyneenä mutta ei kumminkaan huuda suoraa huutoa, vähän kitisee ja huudon alku hiljenee kun sen kanssa keksii jonkun uuden asennon tms. Radion kuunteluun tuntuu rauhoittuvan mutta tuntuu oudolta kun äskenkin Michael Jacksonin Thriller pauhasi radiossa ja pikkupoika veteli tyytyväisenä sikeitä.

Onko tämmöinen vauva jotenkin ylivirkeä vai onko muidenkin vauvat kovia valvomaan? Yöt nukkuu ja syö, ei yleensä valvo turhaan.

Eikös näiden pitänyt vain syödä ja nukkua??!!

7

4937

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semmosen

minäkin tilasin.. :) Mutta vasta toisella onnistuin osittain ja kolmas on ollut about nukke... Tosin ei enää, kohta 2 v...

Ensimmäinen rikkoi "sääntöjä" nukkumalla vartin ja syömällä 3 tuntia... Se on nyt 9 v. Viimoisin on nukkunut alusta asti yöt 7- about 9:00.... Että siltä väliltä meillä... ;)

• luulin

juuh, sillai minäkin odotusaikana luulin että sitten kun pikkuinen syntyy, niin alkuajat vaan nukutaan ja syödään -kertoihan kaikki vauvanhoito-oppaat sekä muut äidit niin. Mutta toisin kävi meillä...valvottiin valvottiin ja taas valvottiin, välillä pitkiäkin aikoja. Onneksi yöt sujui meilläkin paremmin, mutta päivät oli suurimmaksi osaksi hereillä oloa ja itkua, väsynyttä itkua, useimmiten jopa hysteeristä huutoa. Nuo puolen tunnin päikkärit tuli meille tutuiksi, niin vauvalle kuin äidille... niitä sitten nukuttiin noin 5kk ikään asti. Nyt kun vauvani on pian 7kk, ei hän edelleenkään osaa nukkua kunnon päiväunia, ainakaan jos hän nukkuu yksin. Jos minä olen hänen vierellään ja kun hän meinaa puolen tunnin jälkeen herätä niin nukutan hänet uudelleen uneen silittelemällä, tuttia suuhun laittamalla.. tätä nukuttamista saattaa jatkua parhaimmillaan lähemmäs puolikin tuntia ja sitten nukahtaa uudelleen toiselle puolen tunnin pätkälle.. hankalaa, todella hankalaa! Mutta koitan olla onnellinen koska yöt menee kuitenkin kohtalaisesti yleensä.
      Olen kuullut ja hakenut tietoa näistä virkeistä vauvoista/univaikeuksista kärsivistä vauvoista, mutta eipä sitä paljoa ole löytynyt. Vertaistuki on ainut helpotus ollut, kun on saanut tietää että on muitakin vastaavia tapauksia.
      Onhan se inhottavaa kun ei itselle jää laisinkaa päivisin aikaa kun vauva ei nuku kunnon päikkäreitä... joskus olisi kiva siivota, syödä rauhassa tms. Joskun tuntuu pahalta kun muut äidit kertovat vauvojensa nukkuvan rauhaisasti 3h päiväunia, olen heille kateellinen!
      Koita sinäkin löytää joku ratkaisu pidempiin päiväuniin, meillä on joitakin kertoja (lue: todella harvoin) toiminut vaunuttelu pihalla. Koita myös itse makoilla vierellä ja rauhoitella vauvasi takaisin uneen kun meinaa herätä.

Koita jaksaa, ylivirkeän vauvan hoito on todella rankkaa, tai ainakin minulle se on ollut!

• nuo...

Mekin ihmeteltiin, kun poika seurusteli päivät, ja nukkui vain n. 15-45min päivä"torkkuja" välillä. Nyt pikkumies on jo vuoden, ja päivärytmi melkein samanlainen kuin muillakin tämän ikäisillä, nukkuu n. 1-2 krt päivässä 0,5-1,5h tunnin päiväunet. Voin lohduttaa sillä, että vähäuninen vauva on ainakin meillä kehittynyt paljon ikäisiään nopeammin, kävelee jo täyttä päätä, ja puhekin alkaa tulla, osaa n. kymmenen sanaa. Muutenkin todella virkeä ja kaikesta kiinostunut kaveri! Ehkä sitä ei vaan jouda nukkumaan? Kannattaa tarjota paljon virikkeitä, että vauvalle ei ole tylsää!

• virkeä poika

Ekat 2 kk ei nukkunut päikkäreitä eikä pahemmin senkään jälkeen, max 1/2 h ilman äitiä. Harvoin niinkään pitkään. Tänään oltiin kaupungilla. Herra nousi 8:45, nukahti 15 min bussissa ja sain punkkaan noin klo 23.30. Kauhean villityksen kans sittenkin. Yleensä jos päikkärit nukkuu, yöunet alkaa siinä 1-2 aikaan. Tänään olin niin onnellinen, että aah, poju simahtaa ja mammalle vapaa ilta, mutta turha toivo....

• virkeä pikkutyttö

Meijän tyttö vaan on virkeä öisin, päivisin nukkuu kuin tukki.

• Trött

Meidän vaaveli valvoo yöt ja nukkuu päivällä neljä tuntia. Illankin enimmäkseen valvoo. Vaavi nyt 3,5 kk.

Ja tuo yövalvominen vain näyttää pahenevan. Aluksi malttoi laittaa nukkumaan puolen yön aikaan, nyt saattaa valvoa koko yön. Hohhoijaa....

• josuman

Sama meidän 4kk pojalla.Päivällä nukkuis viisikin tuntia putkeen, mutta öisin herää tunnin-kahden välein.Olen yrittänyt valvottaa päivisin,että nukkuis yöt paremmin,muttei ole onnistunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      102
      6508
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      84
      4954
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      107
      3218
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      3062
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2265
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1636
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1231
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1222
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1136
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      904
    Aihe