lisäkokemuksia f 800 st:stä

ikkbemaristi

Tulin tänään 9.12.2006 lomaretkeltä euroopasta ja ajoin noin 2500km vaihtelevissa olosuhteissa välillä tukholma rostock. Pyörä kulkee rajusti, kevyellä kaasunkäännöllä yli kaksisataa, kulkee selvästi paremmin kuin edellinen K 1100 rs:ni, ja kiihtyy vielä miehekkäästi, uskon että laskennallinen 230km/h saavutetaan takuuvarmasti. Kuluttaa noin 4 l satasella ja jos pihtaa niin pääsee alle senkin, on kevyt ajaa mutta tuulisissa olosuhteissa saa olla varovainen, tuulilasi on liian pieni ja vaihteiston välitykset eivät sovi ollenkaan taajama - ajoon. kaupungissa on ajettava ykkösellä ja kakkosella, tosin kone vetää ihan mallikkaasti jostain 2500 1/min alkaen. Pyörä taittuu mutkiin kevyellä kallistuksella ilman mitään akrobatiaa. Lyhytjalkaiselle ihmiselle pyörä on korkea ja suosittelen pyörää ostettaessa ottamaan heti siihen uutena ostettaessa matalan satulan joka on maahantuojalla myynnissä. Keskituki on erityisen leveä ei varmaan kaadu hiekalla, 35 cm ja keskituelle nostaminen onnistuu heikoltakin ihmiseltä. Sivulaukut ovat pienet, top case kannattaa hankkia, tosin se niiden sivulaukkujen "venyvä" kiinnitin auttaa paljon asiassa.

ikibemaristi

12

12902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reiman

      Mielenkiintoinen pyörähän tuo on keskiluokkaan. Itse asiassa 800-kuutioinen pyörä on ihan riittävä useimpiin tarpeisiin. Mutta minkäs teet--- nykyaikana on trendinä mammuttitauti.

      Saksalaislehdet ovt mitanneet kokokatetulle ST huippuja 221 km/h. Pyyhkeitä on tullut kankeasta ja paukkuvasta vaihteistosta ja kaasun karkeasta annosteltavuudesta.
      Lisäksi kummasteltiin, miksi moottoriin on laitettu mutkikas tasapainovispain, kun se ei kerran poista tärinöitä?

      • ikibemaristi

        Se kaasun karkea annosteltavuus erittäin pienellä kaasukahvan liikkeellä tulee valitettavasti vielä japanilaisiinkin. Kaiketi kone saa johtuen uusista saastemääräyksistä niin laihan seoksen pienilä kierroksilla tyhjäkäynnin yläpuolella että se juuri ja juuri käy. Sama ilmiö on ollut havaittavissa kaikissa aiemin omistamissani baijerilaisissa K sarjalaisissa... K110RS.... K1200RS, K 100:ssa jossa tyhjäkäynnillä mitatut Co:t ovat korkeammat ilmiötä en ole huomannut, samoin tekemissämme testeissä uudemmalla R sarjalaisella paineen nostolla 3kg:sta .... 3:4kg:hen nykiminen on saatu poistettua kokonaan, ja polttoaineen kulutus ei ole noussut oikeastaan yhtään koska kone vetää ja käy pienillä kierroksilla selvästi paremmin jolloin päästään myös eroon koneen tarpeettomasta kierrättämisestä yläkierroksilla. Samoin näyttäisi siltä että eri toimittajien polttoainessa on huomattavia eroja. Se 95 E ei pitkän päälle olekkaan edullisinta.


      • M.R.

        Mainitsen heti, etten ole kys. pyörää ajanut, joten höpinät perustuvat luettuun tekstiin!Mainitset että:

        "Lisäksi kummasteltiin, miksi moottoriin on laitettu mutkikas tasapainovispain, kun se ei kerran poista tärinöitä? "

        Mp-lehti ihmetteli miten hyvin se "kolmas" kampiakseli toimii, ku jopa peilitkin, kerrankin, pysyivät kirkkaina läpi kierrosrekisterin!!??
        Kertokaa siis vehkeellä ajaneet mikä on tosi???

        Löysin jostakin hyvin vieraalla kielellä kirjoitetun testin, joka oli tehty espanjassa. He olivat vaihtaneet pyörään jonkun "tehoputken", ilmeisesti sen bemarin hyväksytyn titaaniputken ja panneet säädöt kohdalleen. Tuloksena oli 99kw kytkimeltä ??, 0-100km/t 3,1 s ja huiput 235 km/t !! Se titaaniputkihan pudottaa painoa entisestäänkin vähästä (182kg) vielä 4kg, joten arvot tuntuvat uskottavilta.

        Aikamoinen pyssy, mutta matkapyöräksi kevyt, varsinkin kaks päällä ja kamat on painon suhteellinen lisääntyminen valtaisa ja suorituskyvyn ja ajo-ominaisuuksien muuttuminen ilmeisesti huomattava.

        Olen ajanut paljon "parallel twineillä" ja tiedän sen olevan erinomainen konstruktio laajan ja mahtavan väännön vuoksi. Siksi tämä bemu todella kiinnostaa. Nestejäähdytteisiä ei paljoa markkinoilla ole ja bemun matkavehkeiden hyvät ominaisuudet tuntien konstruktio on KIINNOSTAVA, lievästi sanottuna.

        Voi kun pääsis äkkiä koeajolle, niin olis PALJON viisaampi. Eli, onko toi revittelypyssy pelkästään, vai saako siitä todellisen matkapyörän myös????


      • M.R.
        M.R. kirjoitti:

        Mainitsen heti, etten ole kys. pyörää ajanut, joten höpinät perustuvat luettuun tekstiin!Mainitset että:

        "Lisäksi kummasteltiin, miksi moottoriin on laitettu mutkikas tasapainovispain, kun se ei kerran poista tärinöitä? "

        Mp-lehti ihmetteli miten hyvin se "kolmas" kampiakseli toimii, ku jopa peilitkin, kerrankin, pysyivät kirkkaina läpi kierrosrekisterin!!??
        Kertokaa siis vehkeellä ajaneet mikä on tosi???

        Löysin jostakin hyvin vieraalla kielellä kirjoitetun testin, joka oli tehty espanjassa. He olivat vaihtaneet pyörään jonkun "tehoputken", ilmeisesti sen bemarin hyväksytyn titaaniputken ja panneet säädöt kohdalleen. Tuloksena oli 99kw kytkimeltä ??, 0-100km/t 3,1 s ja huiput 235 km/t !! Se titaaniputkihan pudottaa painoa entisestäänkin vähästä (182kg) vielä 4kg, joten arvot tuntuvat uskottavilta.

        Aikamoinen pyssy, mutta matkapyöräksi kevyt, varsinkin kaks päällä ja kamat on painon suhteellinen lisääntyminen valtaisa ja suorituskyvyn ja ajo-ominaisuuksien muuttuminen ilmeisesti huomattava.

        Olen ajanut paljon "parallel twineillä" ja tiedän sen olevan erinomainen konstruktio laajan ja mahtavan väännön vuoksi. Siksi tämä bemu todella kiinnostaa. Nestejäähdytteisiä ei paljoa markkinoilla ole ja bemun matkavehkeiden hyvät ominaisuudet tuntien konstruktio on KIINNOSTAVA, lievästi sanottuna.

        Voi kun pääsis äkkiä koeajolle, niin olis PALJON viisaampi. Eli, onko toi revittelypyssy pelkästään, vai saako siitä todellisen matkapyörän myös????

        99 HP kytkimeltä, tietenkin!!! Sorry !!


      • Motoykkönen
        M.R. kirjoitti:

        Mainitsen heti, etten ole kys. pyörää ajanut, joten höpinät perustuvat luettuun tekstiin!Mainitset että:

        "Lisäksi kummasteltiin, miksi moottoriin on laitettu mutkikas tasapainovispain, kun se ei kerran poista tärinöitä? "

        Mp-lehti ihmetteli miten hyvin se "kolmas" kampiakseli toimii, ku jopa peilitkin, kerrankin, pysyivät kirkkaina läpi kierrosrekisterin!!??
        Kertokaa siis vehkeellä ajaneet mikä on tosi???

        Löysin jostakin hyvin vieraalla kielellä kirjoitetun testin, joka oli tehty espanjassa. He olivat vaihtaneet pyörään jonkun "tehoputken", ilmeisesti sen bemarin hyväksytyn titaaniputken ja panneet säädöt kohdalleen. Tuloksena oli 99kw kytkimeltä ??, 0-100km/t 3,1 s ja huiput 235 km/t !! Se titaaniputkihan pudottaa painoa entisestäänkin vähästä (182kg) vielä 4kg, joten arvot tuntuvat uskottavilta.

        Aikamoinen pyssy, mutta matkapyöräksi kevyt, varsinkin kaks päällä ja kamat on painon suhteellinen lisääntyminen valtaisa ja suorituskyvyn ja ajo-ominaisuuksien muuttuminen ilmeisesti huomattava.

        Olen ajanut paljon "parallel twineillä" ja tiedän sen olevan erinomainen konstruktio laajan ja mahtavan väännön vuoksi. Siksi tämä bemu todella kiinnostaa. Nestejäähdytteisiä ei paljoa markkinoilla ole ja bemun matkavehkeiden hyvät ominaisuudet tuntien konstruktio on KIINNOSTAVA, lievästi sanottuna.

        Voi kun pääsis äkkiä koeajolle, niin olis PALJON viisaampi. Eli, onko toi revittelypyssy pelkästään, vai saako siitä todellisen matkapyörän myös????

        siellähän siitä on testiajo!


      • Nimetön
        ikibemaristi kirjoitti:

        Se kaasun karkea annosteltavuus erittäin pienellä kaasukahvan liikkeellä tulee valitettavasti vielä japanilaisiinkin. Kaiketi kone saa johtuen uusista saastemääräyksistä niin laihan seoksen pienilä kierroksilla tyhjäkäynnin yläpuolella että se juuri ja juuri käy. Sama ilmiö on ollut havaittavissa kaikissa aiemin omistamissani baijerilaisissa K sarjalaisissa... K110RS.... K1200RS, K 100:ssa jossa tyhjäkäynnillä mitatut Co:t ovat korkeammat ilmiötä en ole huomannut, samoin tekemissämme testeissä uudemmalla R sarjalaisella paineen nostolla 3kg:sta .... 3:4kg:hen nykiminen on saatu poistettua kokonaan, ja polttoaineen kulutus ei ole noussut oikeastaan yhtään koska kone vetää ja käy pienillä kierroksilla selvästi paremmin jolloin päästään myös eroon koneen tarpeettomasta kierrättämisestä yläkierroksilla. Samoin näyttäisi siltä että eri toimittajien polttoainessa on huomattavia eroja. Se 95 E ei pitkän päälle olekkaan edullisinta.

        Viittasit viestissäsi R sarjalaisen paineennostoon jolla nykiminen on saatu pois kokonaan. Voisitko kertoa tarkemmin mistä on kysymys koska olen hakenut omaan R1150RT-2002 sopivaa ratkaisua ko. ongelmaan? Kysymyksessähän lienee laiha seos ja sitä pitäisi rikastaa.


      • ikibemaristi
        Nimetön kirjoitti:

        Viittasit viestissäsi R sarjalaisen paineennostoon jolla nykiminen on saatu pois kokonaan. Voisitko kertoa tarkemmin mistä on kysymys koska olen hakenut omaan R1150RT-2002 sopivaa ratkaisua ko. ongelmaan? Kysymyksessähän lienee laiha seos ja sitä pitäisi rikastaa.

        Olemme miehissä ideoineet millä sen nykimisen saa pois. BMW:t käyvät rajusti liian laihalla. Jo hieman auttaa kun ei käytä E95:ttä. Parhaiten käy shellin v-powerilla. pyörään on tehty paljon muutoksia. 1. ruiskutusputket vaihdettu ja mitattu samanmittaisiksi painehäviöiden tasaamiseksi. 2. pyörään on asennettu mopo sportin säädettävä paineventtiili. 3. Katteen alla on lisäksi jatkuvanäyttöinen painemittari. 4. paine on kokeilemalla eri painella lopuksi nostettu kolmesta kilosta kolmeen pilkku neljään. Kaasuläpät säädetään myös aika usein. Tehtyjen toimenpiteiden vaikutus on ollut tyrmistyttävä. Laite kulkee miehekkäästi, vaikka se ei ollut tarkoitus. Kulutuksessa ei ole merkittäviä eroja joten päästöt eivät noin näppituntumalle ole paljoa nousseet, mutta kone vetää tasaisesti jo hyvin pienillä kierroksilla ja takuuvarmasti ei nyi. Käytännössä voi ajaa 1 numero isommalla vaihteella kuin aiemmin.

        ikibemaristi


      • kysyisin
        ikibemaristi kirjoitti:

        Olemme miehissä ideoineet millä sen nykimisen saa pois. BMW:t käyvät rajusti liian laihalla. Jo hieman auttaa kun ei käytä E95:ttä. Parhaiten käy shellin v-powerilla. pyörään on tehty paljon muutoksia. 1. ruiskutusputket vaihdettu ja mitattu samanmittaisiksi painehäviöiden tasaamiseksi. 2. pyörään on asennettu mopo sportin säädettävä paineventtiili. 3. Katteen alla on lisäksi jatkuvanäyttöinen painemittari. 4. paine on kokeilemalla eri painella lopuksi nostettu kolmesta kilosta kolmeen pilkku neljään. Kaasuläpät säädetään myös aika usein. Tehtyjen toimenpiteiden vaikutus on ollut tyrmistyttävä. Laite kulkee miehekkäästi, vaikka se ei ollut tarkoitus. Kulutuksessa ei ole merkittäviä eroja joten päästöt eivät noin näppituntumalle ole paljoa nousseet, mutta kone vetää tasaisesti jo hyvin pienillä kierroksilla ja takuuvarmasti ei nyi. Käytännössä voi ajaa 1 numero isommalla vaihteella kuin aiemmin.

        ikibemaristi

        sen verran, että mahtaako Bemuihin olla tarjolla ruiskun säätöjuttuja kuten PowerCommander tai Vance&Hines Fuelpak?


      • ikibemaristi
        M.R. kirjoitti:

        Mainitsen heti, etten ole kys. pyörää ajanut, joten höpinät perustuvat luettuun tekstiin!Mainitset että:

        "Lisäksi kummasteltiin, miksi moottoriin on laitettu mutkikas tasapainovispain, kun se ei kerran poista tärinöitä? "

        Mp-lehti ihmetteli miten hyvin se "kolmas" kampiakseli toimii, ku jopa peilitkin, kerrankin, pysyivät kirkkaina läpi kierrosrekisterin!!??
        Kertokaa siis vehkeellä ajaneet mikä on tosi???

        Löysin jostakin hyvin vieraalla kielellä kirjoitetun testin, joka oli tehty espanjassa. He olivat vaihtaneet pyörään jonkun "tehoputken", ilmeisesti sen bemarin hyväksytyn titaaniputken ja panneet säädöt kohdalleen. Tuloksena oli 99kw kytkimeltä ??, 0-100km/t 3,1 s ja huiput 235 km/t !! Se titaaniputkihan pudottaa painoa entisestäänkin vähästä (182kg) vielä 4kg, joten arvot tuntuvat uskottavilta.

        Aikamoinen pyssy, mutta matkapyöräksi kevyt, varsinkin kaks päällä ja kamat on painon suhteellinen lisääntyminen valtaisa ja suorituskyvyn ja ajo-ominaisuuksien muuttuminen ilmeisesti huomattava.

        Olen ajanut paljon "parallel twineillä" ja tiedän sen olevan erinomainen konstruktio laajan ja mahtavan väännön vuoksi. Siksi tämä bemu todella kiinnostaa. Nestejäähdytteisiä ei paljoa markkinoilla ole ja bemun matkavehkeiden hyvät ominaisuudet tuntien konstruktio on KIINNOSTAVA, lievästi sanottuna.

        Voi kun pääsis äkkiä koeajolle, niin olis PALJON viisaampi. Eli, onko toi revittelypyssy pelkästään, vai saako siitä todellisen matkapyörän myös????

        Olen nyt ajanut 3700km f:lläni. Se ei todellakaan tärise. Revittelyyn se sopii mainiosti, nimitäin kulkee ja kiihtyy miehekkäästi ja kääntyy uskomattoman hienosti mutkiin, sillä on helppo kantata polvi maassa. Puhuit painosta, se on liian kevyt, edelinen pyöräni, bmw k 1200 rs / vm 2003 oli painavampi ja se oli maantiellä parempi. keveydestä johtuen tuuli riepottelee f kasisatasta melkoisesti, mutta vastaavasti se kuluttaa sellaiset 4 l satasella, ja omilla vuotuisilla ajokilometreilläni sillä on merkitystä mm. tänä kesänä ajoin 31915km.. 3 kertaa ulkomailla. Käynti engalannissa kevättalvella, kesällä Itävallassa, ja marraskuussa saksassa.

        Istuinkorkeus matalalla satulalla on korkea, siihen tottuu.... toivottavasti. Kone vääntää hienosti alkaen noin 2500 1/min ja kiertää raivokkaasti sinne 8500 pintaan ilman mitään nykkimisiä tai huomattavia tehopiikkejä. Peileistä ei näe mitään koska ovat liian kapealla, omassani jatkoin peilien varsia 50mm/ puoli ja nyt näkyy hienosti. Etulokasuoja on liian lyhyt, heittää kaikki roskat ja hiekan jäähdyttimen päälle, rakensin lisäroiskesuojan 70mm ja nyt ei enää sotke moottoria. Välitykset eivät myöskään sovi taajama - ajoon. Orkkis sivulaukut ovat lapsellisen pienet, olen ostanut siihen orkkiksen tankkilaukun ja tuleva kesä näyttää oliko ostos onnistunut. Kaikenkaikkiaan kuitenkin ihan kiva juttu, ja ikäiselleni 58v. 30v/ 300,000km kokemuksella ehkä miellyttävin pyörä. sopivan painoinen ja tehoinen.

        ikibemaristi


      • M.R.
        ikibemaristi kirjoitti:

        Olen nyt ajanut 3700km f:lläni. Se ei todellakaan tärise. Revittelyyn se sopii mainiosti, nimitäin kulkee ja kiihtyy miehekkäästi ja kääntyy uskomattoman hienosti mutkiin, sillä on helppo kantata polvi maassa. Puhuit painosta, se on liian kevyt, edelinen pyöräni, bmw k 1200 rs / vm 2003 oli painavampi ja se oli maantiellä parempi. keveydestä johtuen tuuli riepottelee f kasisatasta melkoisesti, mutta vastaavasti se kuluttaa sellaiset 4 l satasella, ja omilla vuotuisilla ajokilometreilläni sillä on merkitystä mm. tänä kesänä ajoin 31915km.. 3 kertaa ulkomailla. Käynti engalannissa kevättalvella, kesällä Itävallassa, ja marraskuussa saksassa.

        Istuinkorkeus matalalla satulalla on korkea, siihen tottuu.... toivottavasti. Kone vääntää hienosti alkaen noin 2500 1/min ja kiertää raivokkaasti sinne 8500 pintaan ilman mitään nykkimisiä tai huomattavia tehopiikkejä. Peileistä ei näe mitään koska ovat liian kapealla, omassani jatkoin peilien varsia 50mm/ puoli ja nyt näkyy hienosti. Etulokasuoja on liian lyhyt, heittää kaikki roskat ja hiekan jäähdyttimen päälle, rakensin lisäroiskesuojan 70mm ja nyt ei enää sotke moottoria. Välitykset eivät myöskään sovi taajama - ajoon. Orkkis sivulaukut ovat lapsellisen pienet, olen ostanut siihen orkkiksen tankkilaukun ja tuleva kesä näyttää oliko ostos onnistunut. Kaikenkaikkiaan kuitenkin ihan kiva juttu, ja ikäiselleni 58v. 30v/ 300,000km kokemuksella ehkä miellyttävin pyörä. sopivan painoinen ja tehoinen.

        ikibemaristi

        Kuulostaa mielenkiintoiselta ja hyvältä. Enää pari viikkoa, niin pääsee prätkänäyttelyyn hipelöimään kys. vehjettä ja kyselemään toimitusaikoja ens kesäksi, tai toivottavasti kevääksi!!! Ja ne tyypit OIS SAATAVA ENS TILASSA!!!
        Oli muuten aika kiva tarina se Moto-Ykkösen koeajokin. Pieniä ristiriitaisuuksia on kuitenkin eri testeissä ja jutuissa. Esim. Toi lehden testaaja väitti ajelleensa tyytyväisenä 50km/t jopa vitos vaihteella, mutta sinäkin sanot, niinkuin moni muu, että välitykset eivät sovi taajama-ajoon??
        No, mäkin oon melkeen sun ikäinen, enimmäkseen matkapyöräilijä, kohta 40v ajellut, niin eiköhän sitä totu pikku haittoihinkin, jos peruskonstruktio toimii niin hyvin, kun jutuista vaikuttaa ja luotettavuuskin on kohdallaan, niinkuin Bemarilta voi odottaa.

        Kesää odotellessa, kaikkea hyvää toivottaa:
        M.R.


      • harkinnassa itselläkin
        M.R. kirjoitti:

        Kuulostaa mielenkiintoiselta ja hyvältä. Enää pari viikkoa, niin pääsee prätkänäyttelyyn hipelöimään kys. vehjettä ja kyselemään toimitusaikoja ens kesäksi, tai toivottavasti kevääksi!!! Ja ne tyypit OIS SAATAVA ENS TILASSA!!!
        Oli muuten aika kiva tarina se Moto-Ykkösen koeajokin. Pieniä ristiriitaisuuksia on kuitenkin eri testeissä ja jutuissa. Esim. Toi lehden testaaja väitti ajelleensa tyytyväisenä 50km/t jopa vitos vaihteella, mutta sinäkin sanot, niinkuin moni muu, että välitykset eivät sovi taajama-ajoon??
        No, mäkin oon melkeen sun ikäinen, enimmäkseen matkapyöräilijä, kohta 40v ajellut, niin eiköhän sitä totu pikku haittoihinkin, jos peruskonstruktio toimii niin hyvin, kun jutuista vaikuttaa ja luotettavuuskin on kohdallaan, niinkuin Bemarilta voi odottaa.

        Kesää odotellessa, kaikkea hyvää toivottaa:
        M.R.

        Ja mitkä ovat mietteet pyörästä. Mitenkäs matka-ajo ja emäntä takaritsillä toimii?


      • J.H
        ikibemaristi kirjoitti:

        Olen nyt ajanut 3700km f:lläni. Se ei todellakaan tärise. Revittelyyn se sopii mainiosti, nimitäin kulkee ja kiihtyy miehekkäästi ja kääntyy uskomattoman hienosti mutkiin, sillä on helppo kantata polvi maassa. Puhuit painosta, se on liian kevyt, edelinen pyöräni, bmw k 1200 rs / vm 2003 oli painavampi ja se oli maantiellä parempi. keveydestä johtuen tuuli riepottelee f kasisatasta melkoisesti, mutta vastaavasti se kuluttaa sellaiset 4 l satasella, ja omilla vuotuisilla ajokilometreilläni sillä on merkitystä mm. tänä kesänä ajoin 31915km.. 3 kertaa ulkomailla. Käynti engalannissa kevättalvella, kesällä Itävallassa, ja marraskuussa saksassa.

        Istuinkorkeus matalalla satulalla on korkea, siihen tottuu.... toivottavasti. Kone vääntää hienosti alkaen noin 2500 1/min ja kiertää raivokkaasti sinne 8500 pintaan ilman mitään nykkimisiä tai huomattavia tehopiikkejä. Peileistä ei näe mitään koska ovat liian kapealla, omassani jatkoin peilien varsia 50mm/ puoli ja nyt näkyy hienosti. Etulokasuoja on liian lyhyt, heittää kaikki roskat ja hiekan jäähdyttimen päälle, rakensin lisäroiskesuojan 70mm ja nyt ei enää sotke moottoria. Välitykset eivät myöskään sovi taajama - ajoon. Orkkis sivulaukut ovat lapsellisen pienet, olen ostanut siihen orkkiksen tankkilaukun ja tuleva kesä näyttää oliko ostos onnistunut. Kaikenkaikkiaan kuitenkin ihan kiva juttu, ja ikäiselleni 58v. 30v/ 300,000km kokemuksella ehkä miellyttävin pyörä. sopivan painoinen ja tehoinen.

        ikibemaristi

        Tänään ehkä vaihtuu K100RS F800ST:hen. Miten jatkoit peilin varret? Entä lisäroiskeläppä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      119
      3919
    2. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      71
      3291
    3. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

      Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      26
      2734
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      84
      2468
    5. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      19
      2425
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      37
      2405
    7. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      6
      2357
    8. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2251
    9. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      27
      2226
    10. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      28
      2161
    Aihe