Löytyykö ketään yli 45-vuotiasta, joka on adoptoinut yksin? Olen tse yli 45 ja aloittanut juuri neuvonnan. Olen tutustunut netissä adoptiomaihin. Jos haluan adoptoida alle 4-vuotiaan terveen lapsen, ainut vaihtoehto kohdallani näyttäisi olevan Etiopia. Onko käytännön kokemuksia/tietoa adoptiomaista yli 45-vuotiaille yksin adoptoiville? Onko jollain kokemusta hieman isomman lapsen adoptoimisesta Etiopiasta? Kiitos jo etukäteen!
Löytyykö yli 45-vuotiasta?
8
1862
Vastaukset
- neuvonnan aikana
Hei! Voit varmaan melko varhaisessakin vaiheessa jutella alustavasti tästä maa-asiasta sos.tt:n kanssa, kyllä sieltä varmaankin sopiva löytyy. Vaikka en olekaan samassa tilanteessa, toivon kovasti voimia neuvontaan, odotukseen ja tietysti sitten aikanaan lapsiperheen elämään :)
- ei löydy!
Lapsenlapsesi jäävät vaille isovanhempien rakkautta.
Jaksatko vielä 5-kymppisenä istuskella hiekkalaatikonreunalla 20 vuotta nuorempien äitien rinnalla ja juosta polkupyörän perässä, kun esikoisesi opettelee pyöräilemään?
Ymmärrätkö 6-kymppisenä vielä teinejä ja heidän villityksiään? Pääset eläkkeelle ennen kuin lapsesi kirjoittaa ylioppilaaksi ja ehtivätkö lapsenlapsesi edes tavata sinua, saati tutustua?
Eikö pitänyt tulla laki, joka kieltää yli 40 vuotiaana adoption?- Lendeca
Aika itsekästä lähteä adopitoon yli 45 vuotiaana.
AJTTELE LASTAKIN! EI ADOPTIO OLE MIKÄÄN HYVÄNTEKEVÄSISYYSPROJKTI VAAN IHAN SAMA KUIN SAISIT BIOLAPSEN! (tiiät kyllä mitä tarkotan) - haloo!
Suomessa eletään keskimäärin 83 vuotiaaksi ja koko ajan tämä 'ikäraja' on nousussa. Nyt puhut kuin 60v. jo kuolisi.
- kuuntelen, haloo
JOS ikä ratkaisisi asian, eikun adoptoimaan vaan. Itse olen 50 ja 4vuotias lapsi pyörii ympärillä.
Minä jaksan leikkiä hiekkalaatikolla, juoksen lapsen mukana, pelataan jalkkista, pyöräillään.
Aivan varmasti 10v kuluttua ymmärrän teinejä ja heidän villityksiään.
Moni äiti ja isä on eläkkeellä jo parikymppisenä.
Jokainen lapsi ei näe isovanhempiaan, toisinaan ei edes vanhempiaan.
Voisin sanoa olevani pirteimpiä puistossa leikkijöitä, nuoret äidit seisoskelevat, eivät jaksa jne.
Ei näitä asioita lakimuutoksilla ratkaista,onneksi.
- onhan tukiverkosto
Onneksi ennen adoptiota selvitetään hakijaan / hakijoiden mahdollisuudet, yksinhakijan kohdalla nimenomaan painotetaan tukiverkoston eli läheisten ihmisten merkitystä. Myös mahdolliset sairaudet sekä niiden eteneminen tutkitaan. Jos on suht terve, elämäntavat ok ym niin hieman vanhemman lapsen adoptointi kai on mahdollista. On yksilöllistä tuo rapistuminenkin; moni 25-v. on paljon huonommassa kunnossa kuin joku toinen parikymmentä vuotta vanhempi :) Pelkkään ikään ei siis kannata tuijottaa. Mukavaa joulun odotusta!
- mutteri78
Nykyään ei ole kovin tavatonta, että nainen synnyttää lapsen yli nelikymppisenä. Miksei siis yli 45-vuotias voisi adoptoida vaikka neljä vuotiasta, mikäli asiat ovat kunnossa. Onhan se eri asia saada lapsi kolmekymppisenä kuin yli 40- vuotiaana, mutta asioita ei voida yleistää. On sääli, että tällä palstalla kommentoidaan asiattomaan ja loukkaavaan tyyliin. Se kertoo enemmän kommentoijasta itsestään, kuin asiasta, jota yritetään kommentoida.
Ennen kuin adoptioneuvonta alkaa, pitää palauttaa neljä sivuinen lomake (Pela) koskien hakijoiden henkilötietoja, taloutta jne. ja liitteenä on lisäksi lääkärintodistus ym. Tuskin neuvonta edes alkaisi, mikäli sosiaalityöntekijät katsoisivat hakijan sopimattomaksi esim. ikänsä takia.
Toivotan sinulle tsemppiä prosessiin! Sinun kannattaa liittyä yksinhakijoiden suljetulle keskustelupalstalle, ymmärtääkseni siellä keskustelu on asiallista.
- Nekkis
...noita törkeitä viestejä. Kukaan meistä ei ole niin täydellinen, että olisi varaa arvostella toisia. Aina elämä ei mene niin kuin sen itse haluaisi käsikirjoittaa, mutta onneksi asialle voi toisinaan tehdä jotain, kuten sinä olet tehnyt! Lapsen etua valvotaan adoptioprosessissa varsin tarkkaan ja sinuthan on jo hyväksytty kelpoiseksi adoptioneuvontaan. Onnea matkaan!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2645269Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204271- 604231
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363657- 513650
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413455Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv312803Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202616- 232576
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo692435