Uskotteko...

Joulunodotusta

Hei uskotteko, että jotkut parit ovat vain "epäsopivia" toisilleen, jonka vuoksi eivät saa lasta? Siis vaikka kummassakaan ei ole mitään vikaa?

Viimeksi eilen sain lapsettomuudestamme kerrottaessa kaveriltani kommentin, että "jotkut parit vaan ovat epäsopivia toisilleen, jonka vuoksi ei onnistu, mutta sitten eroamisen jälkeen uuden puoliskon kanssa onnistuu helposti". Eipä kyllä kovin lohduttanu tollainen kommentti...
Tai ehkä olen itse vaan aika herkässä tilassa.

Meillä lapsettomuuden syynä mun epäsäänn. kierto ja ovuloimattomuus (kierto on epäsäänn. ollut aina, ei kuitenkaan PCO), hoidot jatkuu IVF:llä keväällä julkisella.

Toinen lähes yhtä hyvä reaktio kun kerron tilanteestamme, on että kehotetaan "ottamaan rennosti ja lopettaa stressaaminen, niin kyllä sitten tilanne korjaantuu".

Että ihmiset on joskus tökeröjä. Toisaalta, sellaiset, ketkä tätä lapsettomuutta ei ole joutunut kokemaan, ei varmaan yhtään tiedä miten tällaseen pitäisi suhtautua. Mutta silti...

5

594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Childless

Olen kyllä tietoinen ainakin eräästä parista, jonka ei pitänyt saada lapsia, mutta nainen tuli raskaaksi miestä vaihdettuaan.

En kuitenkaan haluaisi tuohon uskoa. Kenties kaikkien ei sitten ole tarkoitus saada lapsia. Itse olen jo varovaisesti ajatellut mahdollista sijaisvanhemmuutta tms. vaihtoehtoja. Jos lasta ei toiveista ja rukouksista huolimatta kuulu, on tyytyminen siihen, että tämän kuului mennä näin. Tällä on pakko olla joku takoitus...

Olen ihan samaa mieltä siitä, että kaikki lapseliset ihmiset eivät voi ymmärtää miltä tämä lapsettomuus tuntuu. Kuinka se kuluttaa ja vie voimia. Masentaa ja potkii päähän.

Voimia, jaksamista.

• *TT*

Ulkopuolisten on monesti vaikeaa suhtautua lapsettomuuteen. Harva sanoo mieltä pahoittavia kommentteja tahallaan, mutta niitä oikeita lohdutuksen sanoja on vaikea löytää. Ja toisaalta yleensä kuitenkin halutaan sanoa jotain rohkaisevaa..
      Eli koita kestää! Omalle kohdalle ei ole vielä osunut noita "hyvien neuvojen" jakelijoita - useimmiten lohdutetaan toteamalla, että kyllä te ihan varmasti vielä saatte lapsen. Eihän sitä kukaan voi meille luvata!

Tuohon varsinaiseen kysymykseen... IVF:ssä viimeistään selviää jos pari on ns. "epäsopiva". Eli hedelmöittymisessä tai jakaantumisessa todetaan vikaa. Mihinkään kohtalontapaiseen en kuitenkaan usko. :)

Tsemppiä sulle tulevaan hoitoon!

• elmeri77

Minua myös raivostuttaa ihmisten sanomiset, vaikka eivät sitä varmaan tahallaan tee tai ainakin toivon niin. Eilen viimeeksi pärähdin työkaverille ja vapaaehtoiselle kun keskustelimme tulevaisuuden suunnitelmista. Vapaaehtoinen sanoi, että seuraavaksi on varmaan ne vauva asiat vuorossa. Sanoin, että se on yksin Jumalan hallussa enkä voi sille mitään. Sitten hän jatkoi, että se on vain minusta ja miehestäni kiinni, että ei muuta kuin tekemään. Sen jälkeen yritin sanoa, että en halua aiheesta keskustella ja kun hän ei uskonut, niin lähdin itkien pois. Olin juuri tullut tyksistä kun panikoin sitä vuotoa.

Eli ymmärrän sinua oikein hyvin, että välillä on tuskallista niitä "ohjeita" tuskallista kuunnella. Voimia teille!

• Kaikkiko kestettävä?

Siitä ei pääse yli ei ympäri, että ihmiset ovat käsittämättömän typeriä ja monet lapsia saaneet luulevat, että niitä lapsia vaan tulee, kun miehen SE menee naisen SINNE. On ihmisiä, joilla asia on todellakin mennyt noin, ja heidän rajalliselle käsityskyvylleen on täysin vieras se ajatus, että asiat eivät aina menekään noin. Sitten näitä ihmisiä pitäisi vielä muka ymmärtää ja ottaa kohteliaasti vastaan kaikki paska. Että rentoutukaa ja uskokaa, niin kyllä se vauva vielä tulee. Pistää kyllä niin paljon vihaksi!

Paras kommentti, jonka minä olen saanut lapsettomuuteeni, on ollut seuraava: "Mikset oo tehny lapsia? Elätkö selibaatissa vai? Oisit tehnyt aikasemmin, niin nyt ei harmittaisi".

• inkutinku

olen saanut kommentteja just tuosta, että "pitää lopettaa yrittäminen", ja toisaalta tuttavapiirissäkin on noita, joilla lapsensaanti on onnistunut jonkun toisen kanssa, vaikka ensin ei millään.
      Sitten, kun mua on jännittänyt noi tutkimukset ja hermostuttanut, niin sitäkin on vähätelty: "Mitäs toi nyt on? Jos tulet raskaaksi, niin onhan sulla paljon pahempaakin edessä kuin noi tutkimukset, kuten synnytys..."
      On niitäkin, joiden ei tarvitse suunnilleen kuin katsoa toista, niin heti on raskaana.
      On se niin väärin... :(
      Sitten vielä yksi perhanan taikauskojuttu: Kerran kesällä sukulainen yllytti meitä kokeilemaan ratamonlehdellä, koska se kuulemma kertoo, että montako lasta saadaan. Eli molemmat ottaa ratamonlehdestä kiinni ja kiskaisee: törröttämään jäävät lehtisuonet kertovat lasten määrän. Ja meille ei tietysti jäänyt yhtään suonta eka yrittämällä näkyviin! Tokalla sitten kyllä. Kaikkea sitä onkin, millä ihmisiä kiusataan, vaikka leikkiähän tuo tietysti oli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      58
      3611
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      41
      3486
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2801
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      46
      2536
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1629
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    8. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1409
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1307
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1251
    Aihe