Mihin Te pyritte Wiccalaisuudella?
Kysymys Wiccalaisille.
6
1165
Vastaukset
- luminara
Mihin uskonnolla yleensä pyritään? rauhaan ja tasapainoon itsensä ja ympäröivän luonnon kanssa...
- Genum
Eihän siihen tarvita mitään uskontoa. Rauhan ja tasapainon saavuttaa elämän myötä, kehittymällä / kasvamalla henkisesti.
Uskonnot ovat toki joillekin tarpeellisia kainalosauvoja, mutta ihmisen tulee pyrkiä niistä eroon ja oivaltaa asioita itse, ei syömällä muiden pureskelemaa leipää. - Nightlord
Genum kirjoitti:
Eihän siihen tarvita mitään uskontoa. Rauhan ja tasapainon saavuttaa elämän myötä, kehittymällä / kasvamalla henkisesti.
Uskonnot ovat toki joillekin tarpeellisia kainalosauvoja, mutta ihmisen tulee pyrkiä niistä eroon ja oivaltaa asioita itse, ei syömällä muiden pureskelemaa leipää."Rauhan ja tasapainon saavuttaa elämän myötä, kehittymällä / kasvamalla henkisesti."
Uskonnot voivat myös auttaa tässä prosessissa. Ihan raaka käytännön esimerkki on rukoilu vaikeina aikoina: se on myös sisäisen dialogin metodi, jonka avulla henkilö käsittelee vaikeaa asiaa ja koettaa päästä sen yli.
Meditaatiossakin ihminen "käy keskustelua itsensä kanssa", joka johtaa itsetuntemuksen lisääntymiseen. Skeptisinkään skientikko tuskin voi väittää, että itsetuntemus on huono juttu.
Uskonto on siis nähdäkseni vain yksi mahdollinen metodi kahittää ja ilmaista itseään ja aatemaailmaansa.
"Uskonnot ovat toki joillekin tarpeellisia kainalosauvoja, mutta ihmisen tulee pyrkiä niistä eroon ja oivaltaa asioita itse, ei syömällä muiden pureskelemaa leipää."
Monet harjoittavat uskontoa juuri sen vuoksi, että he ovat pohtineet eksistenssin luonnetta ja päätyneet johonkin ratkaisuun. Jos heidän päätelmänsä sopivat yhteen jonkin uskonnon kanssa, he saattavat ottaa tuon uskonnon "omakseen". Kaikki ei siis ole ulkoa opeteltua tai väkisin tuputettua. Jotkut löytävät uskonnot juuri pohdinnan avulla. Esimerkiksi wiccalaisuus on usein itse asioita pohtimalla omaksuttu uskonto.
On harvinaista, että "löytäessään" uskonnon ihminen hylkää kaikki vanhat ajattelumallinsa ja omaksuu uudet kritiikittä. Useimmiten käy niin, että henkilö vertaa uskonnon tarjoamaa selitysmallia omiin näkemyksiinsä, ja luo sen pohjalta itseään tyydyttävän maailmankuvan.
Jos henkilö omaksuu kritiikittä uskonnon selitysmallin ja heittää vanhat aatteensa pois, kyseessä voi olla esimerkiksi totalitaarinen kultti, hyvin naiivi ja ajattelutaidoton ihminen tai vastaava ikävä ilmiö.
Nähdäkseni uskonnot ovat siis yksi monista metodeista, joilla henkistä harmoniaa ja kehitystä voidaan tavoitella. Sekulaarisuuden ylikorostukselle en näe mitään syytä.
-Nightlord-
- Goddess Worshipper
En pyri omalla elämänkatsomuksellani yhtään mihinkään.
Oma uskontoni sitäpaitsi löysi minut ennen kuin minä sen.
Minulle uskontoni on ennenkaikkea
yhteyttä.
Luontoäitiin, Jumalattareen.- Mika Stadista
Missä tämä luontoäiti Jumalatar on tavattavissa/havaittavissa? Älä ota enempää!
- Omrunille
Rauhaan, tasapainoon, itseni ja kykyjeni tuntemiseen, luonnon energian kohtaamiseen, syvään itsetietoisuuteen, rakkauteen, itsetuntemukseen, toisten hyväksymiseen, vastuun ottamiseen omasta elämästäni ja itsestäni, elämänpolkuni löytämiseen...
Siinä jotain =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.364156Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131543Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2481506Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.1841276Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ841036Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1311032Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain441008Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht254988- 62974
- 23906