Kysymys Wiccalaisille.

OMRUN

Mihin Te pyritte Wiccalaisuudella?

6

1165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luminara

Mihin uskonnolla yleensä pyritään? rauhaan ja tasapainoon itsensä ja ympäröivän luonnon kanssa...

• Genum

Eihän siihen tarvita mitään uskontoa. Rauhan ja tasapainon saavuttaa elämän myötä, kehittymällä / kasvamalla henkisesti.

Uskonnot ovat toki joillekin tarpeellisia kainalosauvoja, mutta ihmisen tulee pyrkiä niistä eroon ja oivaltaa asioita itse, ei syömällä muiden pureskelemaa leipää.

• Nightlord
        Genum kirjoitti:

Eihän siihen tarvita mitään uskontoa. Rauhan ja tasapainon saavuttaa elämän myötä, kehittymällä / kasvamalla henkisesti.

Uskonnot ovat toki joillekin tarpeellisia kainalosauvoja, mutta ihmisen tulee pyrkiä niistä eroon ja oivaltaa asioita itse, ei syömällä muiden pureskelemaa leipää.

"Rauhan ja tasapainon saavuttaa elämän myötä, kehittymällä / kasvamalla henkisesti."

Uskonnot voivat myös auttaa tässä prosessissa. Ihan raaka käytännön esimerkki on rukoilu vaikeina aikoina: se on myös sisäisen dialogin metodi, jonka avulla henkilö käsittelee vaikeaa asiaa ja koettaa päästä sen yli.

Meditaatiossakin ihminen "käy keskustelua itsensä kanssa", joka johtaa itsetuntemuksen lisääntymiseen. Skeptisinkään skientikko tuskin voi väittää, että itsetuntemus on huono juttu.

Uskonto on siis nähdäkseni vain yksi mahdollinen metodi kahittää ja ilmaista itseään ja aatemaailmaansa.

"Uskonnot ovat toki joillekin tarpeellisia kainalosauvoja, mutta ihmisen tulee pyrkiä niistä eroon ja oivaltaa asioita itse, ei syömällä muiden pureskelemaa leipää."

Monet harjoittavat uskontoa juuri sen vuoksi, että he ovat pohtineet eksistenssin luonnetta ja päätyneet johonkin ratkaisuun. Jos heidän päätelmänsä sopivat yhteen jonkin uskonnon kanssa, he saattavat ottaa tuon uskonnon "omakseen". Kaikki ei siis ole ulkoa opeteltua tai väkisin tuputettua. Jotkut löytävät uskonnot juuri pohdinnan avulla. Esimerkiksi wiccalaisuus on usein itse asioita pohtimalla omaksuttu uskonto.

On harvinaista, että "löytäessään" uskonnon ihminen hylkää kaikki vanhat ajattelumallinsa ja omaksuu uudet kritiikittä. Useimmiten käy niin, että henkilö vertaa uskonnon tarjoamaa selitysmallia omiin näkemyksiinsä, ja luo sen pohjalta itseään tyydyttävän maailmankuvan.

Jos henkilö omaksuu kritiikittä uskonnon selitysmallin ja heittää vanhat aatteensa pois, kyseessä voi olla esimerkiksi totalitaarinen kultti, hyvin naiivi ja ajattelutaidoton ihminen tai vastaava ikävä ilmiö.

Nähdäkseni uskonnot ovat siis yksi monista metodeista, joilla henkistä harmoniaa ja kehitystä voidaan tavoitella. Sekulaarisuuden ylikorostukselle en näe mitään syytä.

-Nightlord-

• Goddess Worshipper

En pyri omalla elämänkatsomuksellani yhtään mihinkään.
      Oma uskontoni sitäpaitsi löysi minut ennen kuin minä sen.
      Minulle uskontoni on ennenkaikkea
      yhteyttä.
      Luontoäitiin, Jumalattareen.

• Mika Stadista

Missä tämä luontoäiti Jumalatar on tavattavissa/havaittavissa? Älä ota enempää!

• Omrunille

Rauhaan, tasapainoon, itseni ja kykyjeni tuntemiseen, luonnon energian kohtaamiseen, syvään itsetietoisuuteen, rakkauteen, itsetuntemukseen, toisten hyväksymiseen, vastuun ottamiseen omasta elämästäni ja itsestäni, elämänpolkuni löytämiseen...

Siinä jotain =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      36
      4156
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1543
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      1506
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      184
      1276
    5. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      84
      1036
    6. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      131
      1032
    7. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      44
      1008
    8. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      254
      988
    9. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      974
    10. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      23
      906
    Aihe