Te joilla lapsia, mutta rekisteröimätön parisuhde, otetaanko päivähoitomaksun laskemisessa huomioon biologisen äidin avopuolison tulot? Eli siis tilanne on tämä, että minun biologinen lapseni menee päivähoitoon ja samassa taloudessa meidän kanssamme asuu minun uusi avovaimoni. Mietin vaan kun esim. Kelahan ei katso rekisteröimättömiä parisuhteita edes avoliitoiksi, niin kuinka on sosiaalitoimiston laita, vai onko tämä vain joku Kelan oma systeemi..? Kelan silmissä olen edelleenkin yksinhuoltaja vaikka asumme yhdessä tyttöystävän kanssa..
Päivähoitomaksuista..
9
664
Vastaukset
- löytyykai
taidat saada vastauksen kela.fi sivulta. Ota yläpalkista haku-kone ja etsi päivähoitomaksu tms. vastaavalla sanalla. Mut olisi kyllä kiva lukea, jos jollakin on kokemusta asiasta, josta kysyt.
- taikatalvi-03
..jo tiedänkin, mietin siis sitä että onko sosiaalitoimistolla asiasta sama käsitys vai onko eri systeemit siellä..
Maanantaina sitten soittelemaan ja ottamaan selvää asiasta, mutta oisin vaan kysellyt jo etukäteen että jos joku tietää. Kelassakin tämän asian selventämiseen meni kuitenkin yllättävän paljon aikaa, kaikki olivat asiasta eri mieltä, ennen kuin viimein sitten tuli päätös asiaan että kuinka se on. taikatalvi-03 kirjoitti:
..jo tiedänkin, mietin siis sitä että onko sosiaalitoimistolla asiasta sama käsitys vai onko eri systeemit siellä..
Maanantaina sitten soittelemaan ja ottamaan selvää asiasta, mutta oisin vaan kysellyt jo etukäteen että jos joku tietää. Kelassakin tämän asian selventämiseen meni kuitenkin yllättävän paljon aikaa, kaikki olivat asiasta eri mieltä, ennen kuin viimein sitten tuli päätös asiaan että kuinka se on.Tiedän, että kaikilla paikkakunnilla KELA:kaan ei välttämättä noudata samoja periaatteita, eivätkä tiedä, miten lain mukaan asiat pitäisi käsitellä. Varsinkin meidän kohdalla, jotka olemme sellaisia "epänormaaleja" tapauksia, joista ei suoraan löydy ohjeistusta ohjekirjasta (itse opiskelija, eivätkä kaikki kela-virkailijat tiedä aina matkakuluista yms. jos kysyy...)
Outoahan se on sinänsä, mutta siis valitettavasti meidän täytyy itse ottaa tosi tarkasti selvää kaikista asioista, ettei jälkeenpäin tule ikäviä yllätyksiä ja maksumääräyksiä.
Ota siis itse selvää, ettet joudu maksamaan takaisin. Kuka maksaa puhelinkulusi miljoonien soittojen jälkeen kun puhelu ohjataan aina eteenpäin ja jollekin muulle joka tietä paremmin... heh, ken tietää...
Hyvä Suomi!- taikatalvi-03
käytöskukka kirjoitti:
Tiedän, että kaikilla paikkakunnilla KELA:kaan ei välttämättä noudata samoja periaatteita, eivätkä tiedä, miten lain mukaan asiat pitäisi käsitellä. Varsinkin meidän kohdalla, jotka olemme sellaisia "epänormaaleja" tapauksia, joista ei suoraan löydy ohjeistusta ohjekirjasta (itse opiskelija, eivätkä kaikki kela-virkailijat tiedä aina matkakuluista yms. jos kysyy...)
Outoahan se on sinänsä, mutta siis valitettavasti meidän täytyy itse ottaa tosi tarkasti selvää kaikista asioista, ettei jälkeenpäin tule ikäviä yllätyksiä ja maksumääräyksiä.
Ota siis itse selvää, ettet joudu maksamaan takaisin. Kuka maksaa puhelinkulusi miljoonien soittojen jälkeen kun puhelu ohjataan aina eteenpäin ja jollekin muulle joka tietä paremmin... heh, ken tietää...
Hyvä Suomi!Niinhän se on.. Aika huvittavaa joskus olla asiantuntija omassa asiassaan, tietää paremmin kuin Kelan työntekijät.. Tulee aika kökkö olo kun missään ei osata neuvoa. Saas nähä nyt kuinka käy sitten sosiaalitoimistossa.. :)
Kun vielä jaksais tulevan opiskelurupeaman niin pääsis sitten toivottavasti jo töihin niin ei tarvis näitä lippulappusia täytellä..
- toenen äeppä
Ne määräytyvät sinun tulojesi mukaan, eli kumppanisi tulot eivät vaikuta päivähoitomaksujen suuruuteen. Saat tulojen ilmoittamista varten erillisen lomakkeen, jossa kysytään vain vanhempien tai muiden huoltajien tuloja. Koska kumppanillasi ei ole virallista suhdetta lapseen, ei hänen tulonsa vaikuta. Näin ainakin meillä täällä pohjoisessa ja käsittääkseni määräytymisperusteet ovat samanlaiset koko maassa, vaikka prosentit ja maksujen suuruudet vaihtelevatkin.
- sama..
että voihan se olla niin, että järkyttävässä rahapulassa kamppaileva päivähoitojärjestelmä nyhtää jokaisen mahdollisen liikenevän sentin mistä tahansa vaan voi.. parempi siis soittaa ja kysyä sieltä, missä tietävät parhaiten :)
Aika ihmeelliseltä kyllä näyttää tuo juttu http://www.tampere.fi/perhepalvelut/paivahoito/haku/maksut.html
Meillä vaan ainakaan ei kukaan tullut kyselemään vaimokkeen tuloja, vaikka kaikkialla on kyllä tieto, että asumme samassa taloudessa ja olemme lapsenkin hankkineet "yhdessä". - LaikaQ
sama.. kirjoitti:
että voihan se olla niin, että järkyttävässä rahapulassa kamppaileva päivähoitojärjestelmä nyhtää jokaisen mahdollisen liikenevän sentin mistä tahansa vaan voi.. parempi siis soittaa ja kysyä sieltä, missä tietävät parhaiten :)
Aika ihmeelliseltä kyllä näyttää tuo juttu http://www.tampere.fi/perhepalvelut/paivahoito/haku/maksut.html
Meillä vaan ainakaan ei kukaan tullut kyselemään vaimokkeen tuloja, vaikka kaikkialla on kyllä tieto, että asumme samassa taloudessa ja olemme lapsenkin hankkineet "yhdessä".Käsittääkseni kyse on siitä, että samaa sukupuolta olevaa pariskuntaa ei vain ole Kelalle olemassa. Kela on iso laitos, joka toimii tasan tarkkaan omien normiensa mukaan ja siellä ei vain ole tätä termiä. Ja se koituu sateenkaariväen hyväksi, monelle naiselle erityisesti suorastaan pelastukseksi, koska naiset ovat tunnetusti palkkakuopassa tässä maassa.
Aina kannattaa ottaa selvää. Kysyä mahdollisimman korkealta taholta mikä oikea käytäntö on, koska paikallisissa Kela-toimistoissa on työntekijöitä, jotka eivät todellakaan tiedä, eivätkä kai voikaan tietää, ihan jokaista juttua. Olen itse opiskeluaikoina erityisesti havainnut tämän - olen saanut kahdesta Kelasta täysin päinvastaista tietoa samasta asiasta kahden päivän sisällä. Jos olisin uskonut ensimmäistä, olisi ollut pieni katastrofi edessä. Joten kyselkää ihmeessä! Ja muistakaa katsoa tai varmentaa mikä tiedon antaneen henkilön nimi on. Sillä on painoarvoa, jos asiat menevät ristiin.
- taikatalvi-03
Soitin tänään päiväkodin johtajalle ja hänellä oli tällainen käsitys asiasta, että tottakai vaikuttaa avovaimon tulot. Selitin vielä tämän Kela asian että sielläkään eivät pidä meitä avopuolisoina, mutta tämä ihminen sanoi että joo ei sillä ole mitään väliä mitä sukupuolta on, samassa talossa asuvan aikuisen tulot vaikuttaa. Että näin.
Mutta ilmeisesti kaupungissa kaupungin tavalla..- toenen äeppä
Minä jopa aikanaan soitin sille henkilölle suoraan, joka päätöksen tulisi tekemään ja tein selväksi, että meillä asuu myös vaimoke samassa taloudessa, tästä aikaa n. 3 vuotta. Halusin olla varma, ettei sitten jälkikäteen joudu maksamaan hurjia lisämaksuja. Hän hyvin selvästi sanoi, että koska olen yksinhuoltaja, eikä vaimokkeella mitään juridisia siteitä lapseen, niin vain minun tuloni vaikuttavat ja sen mukaan määräytyi päivähoitomaksu. Näin siis Oulussa.
Muistathan tehdä selväksi sitten, ettette ole rekisteröineet suhdettanne, jos sillä on vaikutusta asiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m3155585- 745119
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484186- 523861
- 433524
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1063187Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv793051- 422207
- 492148
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272098