.... on nyt puhetta ja asia tapetilla. Uutisen mukaan.
Lääkärit sanovat sairaalassa, ettei elvytetä, jos menee huonoon kuntoon.
Mitä mieltä olette? Pitäisikö vammaiselle lapselle laittaa tuubit ja antaa paineluelvytystä? Olisiko tämä vanhempien päätös mieluummin kuin lääkäreiden?
Minusta lääkäreillä ei ole oikeutta päättää eikä byrokraateilla.
Kehitysvammaisen lapsen
32
1375
Vastaukset
- Pirre*
vammaisen lapsen vanhemman mielestä pitää elvyttää - oma lapsi on lapsi, oli hän vaikka kuinka vammainen.
- tinnun
helppo sanoa, olen satavarma, ettei sinulla tai suvussasi ole tietoakaan vammaisista lapsista, aikuisista tai vanhuksista, tuo on just niin tyypillistä, kyllä, kyllä tottakai,, pitää pitää..ilman muuta pitää, helppoa puhua, mene ja ota kotiisi ja hoida tai edes auta vammaisia ja heidän vanhempiaan.. Tee jotain..
Miksi luoja on luonnut luonnon, siellä on järjestys ja se pitää, mutta ihminen tekee kaikkensa, että sekin menee sekaisin.. - Pirre*
tinnun kirjoitti:
helppo sanoa, olen satavarma, ettei sinulla tai suvussasi ole tietoakaan vammaisista lapsista, aikuisista tai vanhuksista, tuo on just niin tyypillistä, kyllä, kyllä tottakai,, pitää pitää..ilman muuta pitää, helppoa puhua, mene ja ota kotiisi ja hoida tai edes auta vammaisia ja heidän vanhempiaan.. Tee jotain..
Miksi luoja on luonnut luonnon, siellä on järjestys ja se pitää, mutta ihminen tekee kaikkensa, että sekin menee sekaisin..ei kaikki mene niinkuin ihminen itse kuvittelee.., täällä olisikin kaikki niin täydellistä jos me ihmiset saisimme mestaroida itse..sitä en tiedä miksi joillekin annetaan vammainen lapsi..se kai on vain sattumaa - ei rangaistusta eikä mitään niin kohtalon omaista muutenkaan...
Nykyaikana olevinaan seulotaan ja varmistellaan ettei vammaisia ihmisiä syntyisi, mutta siitä huolimatta vammaisia lapsia syntyy ja on syntyvä tulevaisuudessakin..
En tiedä miksi kirjoitat niin kriitisen tuntuisesti,.. - vai onko sinulla itselläsi vammainen lapsi, tai muu läheinenkö..?
Ymmärrän, että kun perheeseen syntyy vammainen lapsi - huoli- ja huolehtiminen hänestä ei lopu johonkin tiettyyn ikään, vaan silloin saadaan lapsi, kenties lopuksi ikää... - tinnun
Pirre* kirjoitti:
ei kaikki mene niinkuin ihminen itse kuvittelee.., täällä olisikin kaikki niin täydellistä jos me ihmiset saisimme mestaroida itse..sitä en tiedä miksi joillekin annetaan vammainen lapsi..se kai on vain sattumaa - ei rangaistusta eikä mitään niin kohtalon omaista muutenkaan...
Nykyaikana olevinaan seulotaan ja varmistellaan ettei vammaisia ihmisiä syntyisi, mutta siitä huolimatta vammaisia lapsia syntyy ja on syntyvä tulevaisuudessakin..
En tiedä miksi kirjoitat niin kriitisen tuntuisesti,.. - vai onko sinulla itselläsi vammainen lapsi, tai muu läheinenkö..?
Ymmärrän, että kun perheeseen syntyy vammainen lapsi - huoli- ja huolehtiminen hänestä ei lopu johonkin tiettyyn ikään, vaan silloin saadaan lapsi, kenties lopuksi ikää...että, sinäkin Pirre, ehkä ymmärrät ihan pikkasen, lainaan sinua, vaan silloin saadaan lapsi, KENTIES lopuksi ikää..
siis mistä löysit tuon jyväsen KENTIES..
Kritikoin, koska tiedän, te puhujat olette just niin tyhjiä, kun on puheetkin,,eikös olekkin helppo jauhaa, kun ei ole muuta, kuin purkkaa jauhaa ja puhaltaa pallon,,, Puks,, siinä mielipiteesi.. - Pirre*
tinnun kirjoitti:
että, sinäkin Pirre, ehkä ymmärrät ihan pikkasen, lainaan sinua, vaan silloin saadaan lapsi, KENTIES lopuksi ikää..
siis mistä löysit tuon jyväsen KENTIES..
Kritikoin, koska tiedän, te puhujat olette just niin tyhjiä, kun on puheetkin,,eikös olekkin helppo jauhaa, kun ei ole muuta, kuin purkkaa jauhaa ja puhaltaa pallon,,, Puks,, siinä mielipiteesi.., tiedän aika paljon vammaisten hoidosta, kun teen sitä tällä hetkellä työksenikin ..kodissamme asuu neljä vierasta kehitysvammaista, ja mies joka ei tule enää oikein itsekseen toimeen...
Ymmärrän sinuakin..
Hyvää yötä..:) - miettii
tinnun kirjoitti:
Miksi luoja on luonnut luonnon, siellä on järjestys ja se pitää, mutta ihminen tekee kaikkensa, että sekin menee sekaisin..Ennen sai keskenmenon jos lapsi ei ollut elinkelpoinen,välillä tuntuu siltä että nykyinen äitiyshuoplto menee jo luonnon vastaiseksi ja vaikka jo aikaisessa vaiheessa todetaan lapsen vammaisuus eivät vanhemmat usko sitä todeksi ennenkuin lapsi syntyy,ei ole helppoa herätä todellisuuteen vaikka kuinka rakastaisikin lastaan,vaikeavammainen lapsi ei kasva koskaan itsestään vastaavaksi aikuiseksi ja on loppuikänsä huolettava
- miettii
Pirre* kirjoitti:
, tiedän aika paljon vammaisten hoidosta, kun teen sitä tällä hetkellä työksenikin ..kodissamme asuu neljä vierasta kehitysvammaista, ja mies joka ei tule enää oikein itsekseen toimeen...
Ymmärrän sinuakin..
Hyvää yötä..:)Saat siitä palkan?? Ei ihan sama asia?
- Pirre*
miettii kirjoitti:
Saat siitä palkan?? Ei ihan sama asia?
työstä pidä saada palkkaakin, ja on niitä helpompiakin hommia - tiijjän..
Ja tätä työtä ei vaan pysty tekemään pelkästään rahasta..uskotko?
Tiedän ettei vanhempien ole pakko hoitaá kehitysvammaisia lapsiaan, elleivät jaksa- tai halua tehdä sitä.
En syyllistä vammaisten vanhempia, ymmärrän täysin myös sen että ihmiset haluaa joskus päästä eroon lapsistaan, ainakin aikuisesta lapsestaan..niinhän me kaikki vanhemmat haluamme. - EI SAA
Pirre* kirjoitti:
työstä pidä saada palkkaakin, ja on niitä helpompiakin hommia - tiijjän..
Ja tätä työtä ei vaan pysty tekemään pelkästään rahasta..uskotko?
Tiedän ettei vanhempien ole pakko hoitaá kehitysvammaisia lapsiaan, elleivät jaksa- tai halua tehdä sitä.
En syyllistä vammaisten vanhempia, ymmärrän täysin myös sen että ihmiset haluaa joskus päästä eroon lapsistaan, ainakin aikuisesta lapsestaan..niinhän me kaikki vanhemmat haluamme.PALKKAA ja tunnepohja täysin eri,sinähän hoidat heitä rahasta,et siis ole mikään sankari!
- Pirre*
EI SAA kirjoitti:
PALKKAA ja tunnepohja täysin eri,sinähän hoidat heitä rahasta,et siis ole mikään sankari!
minä olen sanonut olevani sankari?
Ihan oikeasti tykkään tästä työstäni, ja ihmisistäni, usko tai älä.. - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
minä olen sanonut olevani sankari?
Ihan oikeasti tykkään tästä työstäni, ja ihmisistäni, usko tai älä..tänä aamuna en tykännyt yhtään :(, - aikuisella hoidokilla oli vesipeti, ja nyt olen yrittänyt rauhoittua kuuntelemalla joulumusiikkia, - viululla ja flyygelillä esitettyä...ja alkaa taas tuntua hyvältä tänäkin aamuna...
:) - varmaan pystyisi
EI SAA kirjoitti:
PALKKAA ja tunnepohja täysin eri,sinähän hoidat heitä rahasta,et siis ole mikään sankari!
hoitamaan niitä rahastakaan, olet liian tunnevammainen siihen!!!!
- kun en
varmaan pystyisi kirjoitti:
halunnut antaa poiskaan poikaani joka kuoli 7-vuotiaana!
- Kirjoittaisit
varmaan pystyisi kirjoitti:
ilkeydetkin omalla nikilläsi,tunnevamainen;D
- nimimerkkiä
Kirjoittaisit kirjoitti:
ilkeydetkin omalla nikilläsi,tunnevamainen;D
hahhaa itsellesi vain.
- mutta ei
kun en kirjoitti:
halunnut antaa poiskaan poikaani joka kuoli 7-vuotiaana!
se tee sinustakaan sankaria. Mieti vähän mitä ihmisille vastaat, ellet halua samanlaista kohtelua itsellesi!!
- Käpytikka
ihmisellä oikeus päättää toisen ihmisen elämästä. Minusta ei. Jos jotakin elvytetään niin sitten kaikkia. Ei kai meillä ole oikeutta päättää siitä kenen elämä on arvokasta ja kenen ei.
- siilityttö55
Mielenkiintoista kun osataan kirjopittaa ajatuksia, mielenliikkeitä, on kirpeää kritiikkiä,lempeää ohjausta.
Aivan kuin on kasvattajia ja kasvajia.
ohjaajia ohjattavia.
- oikeutta
eikö enää nykyisin ole oikeutta luonnolliseen kuolemaan??? Aina ei elvytyksen tulos ole laadukkaampi elämä vaan "vihannes".
Annetaan aikaa omaisillemme nyt, ettei tule hätä elämän pitkittämiseksi, kun on huono omatunto.- hannah.
kirjoitat, annetaan sitä aikaa läheisillemme juuri nyt ja osataan luopua kun se aika on.
- Rocellii
on yleisesti ja yhteiskunnallisesti voimassa olevat eettiset periaatteet ja toimintaohjeet,
niin ei kai vammaisuus estä,.. saa estää oikeuksien
toteutumista
tottahan kehitysvammaisen oikeudet valvotaan ja ne toteutetaan vanhempia- tai muuta huoltajaa kuunnellen, vammaisen omaa päätöksentekokykyä unohtamatta
näin uskon, että se menee - vailet
kuten oikeastaan toimitaan kaikkien ihmisten suhteen. Kyllä aina äkillisessä tilanteessa ihmistä elvytetään, mutta pitkällisen ja vaikean sairauden kourissa olevaa aina tilanteen mukaan. Usein on niin, että äkillinen ja yllättävässä tilanteessa, mutta muuten saattaa olla, että ei lähdetä elvyttämään. Ei asia ole mustavalkoinen vaan ihan yksilöllinen ja tapauskohtainen eli ei kehitysvammaisuus itsessään ole syy olla elvyttämättä vaan lähinnä juuri sen yksilön elämäntilanne ja tulevisuuden ennusteet.
- Pirre*
kehitysvammaisia on niin monen"tasoisia", ja on ihan inhimillistä joskus toivoa, vaikka vain omassa mielessään, ettei heitä elvytettäisi..
- Sama koskee
Pirre* kirjoitti:
kehitysvammaisia on niin monen"tasoisia", ja on ihan inhimillistä joskus toivoa, vaikka vain omassa mielessään, ettei heitä elvytettäisi..
enne aikojaan syntyneitä,emme voi leikkiä jumalaa!
- Pirre*
Sama koskee kirjoitti:
enne aikojaan syntyneitä,emme voi leikkiä jumalaa!
velvoittaa heidän vannomansa vala taistella aina elämän puolesta, muusta en tiedä...
- Kehitysvammaisella
lapsella on/pitää olla samat oikeudet jäädä eloon, kuin terveilläkin!
- -nainen-
Mutta näissä tilanteissa, jossa läheinen tai lapsi tekee lähtöä. Koska hänen elintoiminnot eivät enää toimi ilman "koneellista" apua. Hänen aikansa on täysi ja hänen pitäisi antaa mennä.
Suru ja luopumisen vaikeus aiheuttaa tänne jääville sen, että taistellaan viimeiseen asti kuolemaa vastaan. Mutta mietitäänkö tässä itsekkäässä surussa sitä, miltä tilanne tuntuu itse potilaasta? Jos elvytys on potilaan edun mukaista, tapahtukoon se. Omaisilla on tunnesidonnaisuus aina mukana, kun he tekevät läheisensä puolesta päätöksiä, näissä asioissa. - siinä sängyssä
-nainen- kirjoitti:
Mutta näissä tilanteissa, jossa läheinen tai lapsi tekee lähtöä. Koska hänen elintoiminnot eivät enää toimi ilman "koneellista" apua. Hänen aikansa on täysi ja hänen pitäisi antaa mennä.
Suru ja luopumisen vaikeus aiheuttaa tänne jääville sen, että taistellaan viimeiseen asti kuolemaa vastaan. Mutta mietitäänkö tässä itsekkäässä surussa sitä, miltä tilanne tuntuu itse potilaasta? Jos elvytys on potilaan edun mukaista, tapahtukoon se. Omaisilla on tunnesidonnaisuus aina mukana, kun he tekevät läheisensä puolesta päätöksiä, näissä asioissa.ja haluaisitko että sinut "lopetettaisiin" kun et enää kelpaa?
- -nainen-
siinä sängyssä kirjoitti:
ja haluaisitko että sinut "lopetettaisiin" kun et enää kelpaa?
Ei kai tässä "kelpaamisesta" ollut kysymys. Vaan siitä, jos ihmisen omat elintoiminnot eivät enää pelaa, niin eikö silloin ole lähdön aika.
- ei ihmisen
-nainen- kirjoitti:
Ei kai tässä "kelpaamisesta" ollut kysymys. Vaan siitä, jos ihmisen omat elintoiminnot eivät enää pelaa, niin eikö silloin ole lähdön aika.
käsissä!
- sellaisia tapauksia
-nainen- kirjoitti:
Suru ja luopumisen vaikeus aiheuttaa tänne jääville sen, että taistellaan viimeiseen asti kuolemaa vastaan. Mutta mietitäänkö tässä itsekkäässä surussa sitä, miltä tilanne tuntuu itse potilaasta? Jos elvytys on potilaan edun mukaista, tapahtukoon se. Omaisilla on tunnesidonnaisuus aina mukana, kun he tekevät läheisensä puolesta päätöksiä, näissä asioissa.joissa on tukehtumaisillaan, hukkunut, jäänyt auton alle, saanut jonkin sairauskohtauksen..., ettei sitä kehitysvammaista silloin jätetä elvyttämättä ainakaan.
Jos oma lapseni olisi kehitysvammainen ja sitä pitäis elvyttää, eikä elvytettäisi, niin varmaankaan en hyväksyisi sitä. Onneksi olen käynyt EA1, että osaan hätätapauksessa auttaa... mutta en tietenkään yhtähyvin, kuin alan ammattilaiset.
Kuolema on niin lopullinen asia, ettei siitä voi päättää noin vain, että lopetetaan elvytys, en minä ainakaan osais sellasta päättää, en pystyisi. - miksei se
ei ihmisen kirjoitti:
käsissä!
jumala sitten tule elvyttämään?
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1225145Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella303678No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452460- 501578
- 411560
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241524- 231411
- 141302
- 271208
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221127