Lihava (pulska)lapsi

Huominen "aliovaltioss...

Aliovaltiosihteeri (kansanedustaja Rosa Meriläisen mies) pohtii lapsen läskejä...
Te, jotka jotenkin pystytte ns. pulskat lapsenne varjelemaan tältä, hoikan "TERVEEN ISÄN" jutustelulta... sulkekaa radio huomenna "Valtiosihteeri" loukkaa monia.
Aihe on tärkeä ja akuutti, mutta tapa, jolla se tehdään... kuvotaa...

Missä oikeasti ihmisyys?

Kirjoitukseni perustuu "mainokseen", joka tänään tuli radiosta, koskien kyseistä ohjelmaa.

Tähän asti ollut mieluisinta kuultavaa..ei enää..
Terveisin: Mummo 164 cm 56 kg

23

1143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaa toki

En tiedä kylläkään, mitä asiantuntemusta alivaltiosihteerillä voisi teemasta olla. Mutta kotona väärät ruokatavat opitaan.

On asiasta jollain tasolla aihetta puhua. Ei lihavien lasten ole helppoa olla suinkaan.

• Millä tavalla ?

Nimenomaan, kotoa.
        Vanhemmat näyttävät esimerkin, antavat ohjeet...tukevat...
        Mutta kun/jos ei tätä joku tee... ei se ole sen lapsen vika..
        Jos edes osa tämänpäiväisestä "radiomainoksesta" toteutuu...
        Se oli kamalaa kuunneltavaa.
        Tätä samaa mieltä olivat myös "lapsiraatimme"
        7/12/14- vuotiaat, jotka kaikki hoikkia urheilua harrastavia..myös netissä, ja musiikin parissa...
        Jos lapsi on ylipainoinen, ei auta, että ketään syyllistetään.

• minäkin olen
        Millä tavalla ? kirjoitti:

Nimenomaan, kotoa.
        Vanhemmat näyttävät esimerkin, antavat ohjeet...tukevat...
        Mutta kun/jos ei tätä joku tee... ei se ole sen lapsen vika..
        Jos edes osa tämänpäiväisestä "radiomainoksesta" toteutuu...
        Se oli kamalaa kuunneltavaa.
        Tätä samaa mieltä olivat myös "lapsiraatimme"
        7/12/14- vuotiaat, jotka kaikki hoikkia urheilua harrastavia..myös netissä, ja musiikin parissa...
        Jos lapsi on ylipainoinen, ei auta, että ketään syyllistetään.

... vaikka olen jo vanha, niin olen silti söpö. Ja pikkulapset ovat ihan syötäviä, kun ovat niin söpöjä.

Mutta raskasta lihavuus on.

• pelottaa, kun
        minäkin olen kirjoitti:

... vaikka olen jo vanha, niin olen silti söpö. Ja pikkulapset ovat ihan syötäviä, kun ovat niin söpöjä.

Mutta raskasta lihavuus on.

sanot pikkulapsia "syötävän söpöiksi"? ;)

• pussattavan ...
        pelottaa, kun kirjoitti:

sanot pikkulapsia "syötävän söpöiksi"? ;)

Voitko pitää näppisi irti sellaisesta? Minulla on vaikeuksia.

• ja lihava

jos kotona opitaan ruokailutavat,niin selitäppä,miten saman perheen kaksi lasta ovat kuin yö ja päivä.Samassa aamiais-,lounas- ja illallispöydässä istuvat.Pikkusisko läästii voimariinia sentin leivälle,2v vanhempi isosisko syö sämpylänsä kevytjuustolla peiteltynä jne.Kukaan ei koskaan ole kuopukselle sanonut:laitahan rasvaa reippaasti.Puuron voisilmää ei toinen syö.vaan jättää puuronkin syömättä.

• hilma-tantti

Lihavuus ei periydy mutta ne ruokailutottumukset

• hilma-tantti
        ja lihava kirjoitti:

jos kotona opitaan ruokailutavat,niin selitäppä,miten saman perheen kaksi lasta ovat kuin yö ja päivä.Samassa aamiais-,lounas- ja illallispöydässä istuvat.Pikkusisko läästii voimariinia sentin leivälle,2v vanhempi isosisko syö sämpylänsä kevytjuustolla peiteltynä jne.Kukaan ei koskaan ole kuopukselle sanonut:laitahan rasvaa reippaasti.Puuron voisilmää ei toinen syö.vaan jättää puuronkin syömättä.

Ovatko vanhemmat ylipainoisia?

• mies_vm56

usein kun kuulee ihmisten, joilla itsellään ei ole painonsa kanssa ongelmia, puhuvan lihavista ihmisistä. Se kun vaan aina ei ole niin yksinkertaista, että lihavuus syntyy ylettömällä mässäilyllä. Usein on perintötekijöilläkin sormensa pelissä niin, että toiset lihovat herkemmin kuin toiset. Laihan on helppo mollata lihavaa.

Taitaa olla paree pitää huomenna toosa kiinne, ettei se hajoa.

Oma lehmä ei ole ojassa; 170/64.

• hyvä kokki

Meillä lapsi oli ensin huono syömään. Paljon näin vaivaa tarjoilulla. Neuvolasta ohjeita että enemmän pitäisi lapsen syödä.Kokkasin ja tyrkytin ruokaa tarjolle usein vaan eipä kelvannu. Huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä tunsin.
        Sitten tulikin muutos....ruoka alkoi maistua ja äitinä olin tyytyväinen vaan mites kävi paino alkoi nousta liikaa. Liikunnallisia harrastuksia on vaan nyt on aina nälkä. Ylipaino vaivaa myös lasta ja on saanut myös ikäviä lempinimiä.
        Epätoivoisesti nyt koitetaan kiinnittää huomiota syömiseen ei makeita ei rasvasia ei käydä hampurilaisella jne. Mutta jääkapissa lapsi käy usein jo heti ruokailun jälkeen. Ruokaa annan syödä niin paljon kuin haluaa ja välipaloista jo olen alkanut motkottamaan. Uskon kyllä että paino putoaa kun alkaa itse tosissaan kiinnittämään huomiota. Tylsää ensin en tyytyväinen kun lapsi ei syönyt riittävästi ja nyt tyytymätön kun syö liian paljon. Muut penskat ovat hoikkia.

• laiheliini

kyllä se on niin yksinkertaista. Perintötekijöillä on tekemistä tietysti, mutta liikunnan/syömisen suhde ratkaisee jos ei ole mitään sairautta joka johtaa lihavuuteen. Meinaatkos ettei lihavat tai normaalipainoiset mollaa laihoja, kyllä sitä kuulee vaikka mitä nimitystä ja kysellään onko sulla matoja ja vastaavaa, olen kokenut. Mutta kun ei liho niin ei, ihan hyvä niin, ja mulle ei tulis mieleen mennä nimittelemään pulskempia päin naamaa miksikään, eikä selän takanakaan. *harkitsee kans toosan sulkemista*

• Anna lapselle nälkä
        hyvä kokki kirjoitti:

Meillä lapsi oli ensin huono syömään. Paljon näin vaivaa tarjoilulla. Neuvolasta ohjeita että enemmän pitäisi lapsen syödä.Kokkasin ja tyrkytin ruokaa tarjolle usein vaan eipä kelvannu. Huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä tunsin.
        Sitten tulikin muutos....ruoka alkoi maistua ja äitinä olin tyytyväinen vaan mites kävi paino alkoi nousta liikaa. Liikunnallisia harrastuksia on vaan nyt on aina nälkä. Ylipaino vaivaa myös lasta ja on saanut myös ikäviä lempinimiä.
        Epätoivoisesti nyt koitetaan kiinnittää huomiota syömiseen ei makeita ei rasvasia ei käydä hampurilaisella jne. Mutta jääkapissa lapsi käy usein jo heti ruokailun jälkeen. Ruokaa annan syödä niin paljon kuin haluaa ja välipaloista jo olen alkanut motkottamaan. Uskon kyllä että paino putoaa kun alkaa itse tosissaan kiinnittämään huomiota. Tylsää ensin en tyytyväinen kun lapsi ei syönyt riittävästi ja nyt tyytymätön kun syö liian paljon. Muut penskat ovat hoikkia.

Olin joskus paniikissa, kun murrosikäinen ei syönyt...tuputinkin..
        Äitini antoi kullan arvoisen ohjeen:
        Hävitä kotoa kaikki keksit/piparit yms...
        Olivat muka vierasvara, mutta aina niitä napsin itse, ja myös muu perhe
        Aina kun joku meistä oli yksin...

• hyvä kokki
        laiheliini kirjoitti:

kyllä se on niin yksinkertaista. Perintötekijöillä on tekemistä tietysti, mutta liikunnan/syömisen suhde ratkaisee jos ei ole mitään sairautta joka johtaa lihavuuteen. Meinaatkos ettei lihavat tai normaalipainoiset mollaa laihoja, kyllä sitä kuulee vaikka mitä nimitystä ja kysellään onko sulla matoja ja vastaavaa, olen kokenut. Mutta kun ei liho niin ei, ihan hyvä niin, ja mulle ei tulis mieleen mennä nimittelemään pulskempia päin naamaa miksikään, eikä selän takanakaan. *harkitsee kans toosan sulkemista*

Niinhän se on täällä ei saisi olla laiha eikä lihava. Itse olin aina liian laiha ja lempinimiä riitti minullekin. Kyllä minusta voi hyväksyä ihan erikokoiset ihmiset laihat ja lihavat.
        Tietysti lihavuus tunnetusti tuo tiettyjä terveysriskejä vaan pienestä tukevuudesta tuskin on haittaa. Lapset eivät tietysti ole vastuussa omista ruokatavoistaan. Ihan kyllä myönnän että minusta johtuu kun lapsi lihoi. Huonosti vaan tuntuvat kilot karisevan pois kun mahalaukku kaiketi venynyt ja lapsi tottunut kylläiseen oloon. En silti hyväksy että pilkataan ja pakolla yritetään laihtua. Itse sain nuorena syödä mitä mielin ja aina oli paino alle minimin pituuteen.
        Vasta vaihdevuosi-ikäisenä on tullut muutama ylimääräinen kilo tosin painoindeksi on vieläkin suositusten mukainen ja niin on lapsellakin vaan hällä se on ylinsallittu.
        Enpä tahdo minäkään mollata ketään aina kaikki ei ole niin helppoa kuin luulisi.
        VOIDAAN HYVIN JA KUNNIOITETAAN KAIKKIA.

• Suutu senjälkeen, jos aihetta

Kuulostellaan rauhassa, jospa ALIVALTIOSIHTEERI päättääkin tehdä ohjelmastaan asiallisemman...
        Siitä varmaankin YLE tiedottaa...
        Ja oikeesti: "alio" valtiosihteeri..esittää anteekipyynnön...

Onko munaa pojat...???

Konaminttikonenttikokkaatynttikoisestamyntti..

Hyvää Joulun odotusta...

• laiheliini
        hyvä kokki kirjoitti:

Niinhän se on täällä ei saisi olla laiha eikä lihava. Itse olin aina liian laiha ja lempinimiä riitti minullekin. Kyllä minusta voi hyväksyä ihan erikokoiset ihmiset laihat ja lihavat.
        Tietysti lihavuus tunnetusti tuo tiettyjä terveysriskejä vaan pienestä tukevuudesta tuskin on haittaa. Lapset eivät tietysti ole vastuussa omista ruokatavoistaan. Ihan kyllä myönnän että minusta johtuu kun lapsi lihoi. Huonosti vaan tuntuvat kilot karisevan pois kun mahalaukku kaiketi venynyt ja lapsi tottunut kylläiseen oloon. En silti hyväksy että pilkataan ja pakolla yritetään laihtua. Itse sain nuorena syödä mitä mielin ja aina oli paino alle minimin pituuteen.
        Vasta vaihdevuosi-ikäisenä on tullut muutama ylimääräinen kilo tosin painoindeksi on vieläkin suositusten mukainen ja niin on lapsellakin vaan hällä se on ylinsallittu.
        Enpä tahdo minäkään mollata ketään aina kaikki ei ole niin helppoa kuin luulisi.
        VOIDAAN HYVIN JA KUNNIOITETAAN KAIKKIA.

on omaa syytä, mutta lapsista kyseen ollen se on vanhempien asia. Ei siitä silti pitäisi ihan hirveää syyllisyyttä tuntea jos kerta yrittää korjata asian. Niin tuli mullekin vanhemmiten muutama kilo lisää ja tykkäsin oikein kun olin kerrankin ”normaali”painoinen. Lihavaa ei minusta koskaan tule kun se on geeneissä etten liho. Laihoilla on se huono juttu että kun voi syödä mitä vaan eikä näy ulkoisesti missään, niin tulee syötyä epäterveellisesti. Mutta tämän päivän epäterveellinen on huomenna terveellistä, sillä tavalla ne tutkimukset muuttuu vähän väliä, ei tiedä mihin uskoisi. Sallitaan vaan aikuisille pieni pulleus tai laihuus, mutta lapsien kohdalla ajatellaan heidän parasta.

• hilma-tantti
        hyvä kokki kirjoitti:

Ei lapsen voi antaa syödä "niin paljon kuin haluaa" jos ei rohkaista samalla liikkumaan

• kuullut

Oikea asiallinen keskustelu lasten lihavuudesta on kyllä paikallaan.
      Itse katsoin kesällä uimarannalla näitä 10-12v poikia, joilla maha roikkui reisien päällä ja tissitkin oli ainakin a-kuppia. Se pyöreys ei häviä seuraavassa kasvupyrähdyksessä. Poikkeuksetta myös äidin mitat oli mahtavat.
      Lasta voi rakastaa myös ilman colaa ja karkkia.

• Saman havainnut

Meillä "sodankäynytpappa" ei jaksa ymmärtää, että poika 14 v kuorii kinkusta "läskit pois"..
        Lapsi (kin) ymmärtää, miten lihotaan/laihdutaan..

Kuunnellaan, kunnioitetaan myös heidän mielipiteitään...

Kunka moni lapsi tänäpäivänä edes tietää, miltä tuntuu NÄLKÄ.

Ei lasta saa syyllistää...
        Vanhemmat, katsokaamme peiliin.

• miettii

Äidin lellittely ja huono omatunto lihottaa lapsia jotka saavat sitten sokeritaudin jo teini-ikäisinä!

• Rocellii

no...itse asiahan tuli sitten joulupukin syyksi,,,
      sillä "Alivaltiosihteeri" esitti teorian, jonka mukaan lapset mallioppisivat tämän lahjakkaan ja tukevan hahmon välityksellä

esitystyyli;...tietysti aikuiset pystyvät ottamaan ohjelmasta siihen ujutetun sanoman...

• se on

Yrittää pysytellä julkisuudessa millä tahansa konsteilla.

• mummo 160 cm/80 kg

Minua hirvittää lastenlasteni meininki. 8 vuotias tyttö riiputtaa hyppynarua käsissään ja haikailee "voi kun olisin noin laiha". Toinen haaveilee sopivansa 26 tuumaisiin farkkuihin. Miniäni on itse terveellisten elämäntapojen kannattaja. Ei rasvaa, ei sokeria... mummolassa ei saa syödä sitä ei tätä... Mihin tämä maailma menee.

• miettii

Omat sodanjälkeiset äitimme olivat "talouspossuja",ei ollut jääkaappia eikä mitään saanut heittää hukkaan,jos jäi muusia ja kastiketta niin äiti ahmi ne itse,lapset pakotettiin syömään suuria annoksia sellaista mikä ei maistunut,näen vieläkin painajaisunia maksalaatikosta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      106
      7522
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      106
      5286
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3526
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      25
      3481
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2554
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1866
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1521
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      352
      1520
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1356
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      59
      1347
    Aihe