meidän kolmiviikkoinen vauva nukkuu kyljellään, pehmolelu selän takana tukemassa (ja joka kerta vaihdetaan kylkeä kun laitetaan nukkumaan). mutta mikä olisi ns. oikea asento? pitäisikö välillä laittaa nukkumaan myös mahallaan ja selällään? eikös ole kätkytkuoleman riski jos nukkuu mahallaan? vaikuttaako nukkuma-asennot vauvan pään muotoutumiseen?
oikea nukkuma-asento?
8
963
Vastaukset
- neuvottiin
että laitetaan nukkumaan kyljellään. Ei laitettu mitään tukea selän taa. Jossain vaiheessa sitten kääntyili itse selälleen. En nyt muista milloin alkoi itse kääntyä. Mutta aina siis laitettiin kyljelleen, silloin alussa. Sitten kun kääntyili itse enemmänkin, niin laitettiin selälleen.
- omppu
nukkuu parhaiten ja ylimääräiset ilmat puksuttelee paremmin pois.Meillä kolme neitiä ovat synnäriltä asti nukkuneet mahallaan ja hyvin nukkuivat.Kätkytkuolema ei johdu asennosta!!Turhaan mammat skitsoilette.
- MKV
Kansainvälisen, pitkän seurannan tukimuksen tulos oli, että yksi kätkytkuoleman syy voi olla juuri mahallaan nukuttaminen. Verrokkiryhmässä kuolleita vauvoja enempi siinä porukassa kuin selällään nukkuvissa.
Itse en uskaltanut nukuttaa vauvaa mahallaan. Toisaalta ei tarvinnutkaan, kun ei viihtynyt siinä asennossa mitenkään.
Mutta kätkytkuolemahan on yleensä tuntematon tekijä... Ettei kannata paniikkia lietsoa. - *valois
MKV kirjoitti:
Kansainvälisen, pitkän seurannan tukimuksen tulos oli, että yksi kätkytkuoleman syy voi olla juuri mahallaan nukuttaminen. Verrokkiryhmässä kuolleita vauvoja enempi siinä porukassa kuin selällään nukkuvissa.
Itse en uskaltanut nukuttaa vauvaa mahallaan. Toisaalta ei tarvinnutkaan, kun ei viihtynyt siinä asennossa mitenkään.
Mutta kätkytkuolemahan on yleensä tuntematon tekijä... Ettei kannata paniikkia lietsoa.että ekat yöt (sairaalassa) kyljellään ja sit siitä eteenpäin selällään, sit kun on vähän isompi (ts. kääntyy itse), ei oo väliä, miten päin nukkuu.
- vasta nkl ollut
*valois kirjoitti:
että ekat yöt (sairaalassa) kyljellään ja sit siitä eteenpäin selällään, sit kun on vähän isompi (ts. kääntyy itse), ei oo väliä, miten päin nukkuu.
MInulle kylläkin naistenklinikalla sanottiin, että vauvan pitää nukkua kyljellä, ei mahallaan. Tiesin sen kyllä jo ennestään. Joissakin maissahan on käytkytkuolemien ehkäisemiskesi tehty viralliset ohjeet, joissa nimenomaan sanotaan, ettei vauvaa saa nukuttaa mahallaan.
Tottakai vauva voi mahallaan ollessaan tukehtua, ei meidän vauva ainakaan jaksa vieläkään aina nostaa päätään mahallaan ollessa nostaa sivulle, varsinkaan siis silloin kun on jonkin aikaa jo pitänyt päätään koholla. Ja vauvamme on siis 7vk. - omppu
MKV kirjoitti:
Mutta kätkytkuolemahan on yleensä tuntematon tekijä... Ettei kannata paniikkia lietsoa.rokotukset.Saatte uutta tietoa kätkytkuolemasta!
- ei tietoa tai mielessä--
mutta itse nukutin esikoista mahallaan- oli myös kuollessaan mahallaan (kätkytkuolema).
seuraavaa nukutin mahallaan vasta isompana..
mut tää pienin ei olis varmaan nukkunu silmällistäkään, jos ei mahallaan sais nukkua.. tosin ekat viikot kyljellään nukutin..
mut mietihän, jos ei mahallaan nukuta- kätkytkuoleman takia.. niin miks seljällään- eikö silloin tukehdu pukluun??
järki sanoo, et nukuta niin kuin lapsi parhaiten nukkuu... mut mitä tunne sanoo.. - näin.,.,.,.,
lapsemme syntyi keskosena, joten sairaalassa vietettiin yli kuukausi ja siellä nukkui vuorotellen kummallakin kyljellä ja pari kertaa mahallaan. Sanottiin että mahallaan ja selällään voi nukuttaa valvotusti, eli siis silloin kun itse olet hereillä. (Vaikka mun mielestä se nyt on niin, että jos se vauva tukehtuu ja olet toisessa huoneessa hereillä, niin tuskin sitä silti kuulet.)
Kotiin kun päästiin poika nukkui jonkun aikaa kyljellään, mutta sitten tuli mahavaivaa ja ainoa asento missä nukkui, oli mahallaan. Nukkui varmaan pari kuukautta niin, kauhea huuto alkoi jos laittoi muuhun asentoon.
Lopulta päätin, että antaa huutaa, mutta nyt on asennonvaihto tarpeen kun meni mahallaankin nukahtaminen niin hankalaksi. Varmaan kaksi kertaa huusi ja siitä lähtien on nukkunut kyljellään ja selällään. Nyt kääntyilee itse ja harvoin mahalleen mennessään jää niin, yleensä kitisee, että menen kääntämään. Niin ja neuvolatäti tiesi kyllä miten poika nukkuu ja varmisti vain, että tiedän riskit. Sanoi, että mitä sitä muuttamaan kun kohta itse kääntyy kuitenkin.
Kätkytkuolemasta sen verran, että siihenhan on niin paljon syita, eika mikaan taida olla ylitse muiden. perhana, nappis meni jumiin.. Nytkin oli joku uusi tutkimus, etta saattaa johtua siita, etta aivoista puuttuu joku aine, en muista mika..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17113043
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1545458Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454830Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1493689Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392798Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1211979Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1131725Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3671655Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1081538Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361481