Ostin -97 Opel Vectra 1,6 Gl:n jolla ajettu alle 100tkm. Mitä tyyppivikoja ko. automerkissä on tavattu? Ja voiko "normaali" ajelija tehdä jotain niiden vähenemiseksi/poistamiseksi?
Tyyppiviat Opel Vectrassa?
20
7664
Vastaukset
- Noppeli
Voit myydä auton pois jollekkin heikkolahjaiselle Opel-fanille. Se on paras keino ehkäistä Opelin vikoja. Toinen tapa on avata pankkiin huoltotili jonne pistät 100 euroa kuussa. sitten kun autossa laukeaa jotain parin kuukauden välein, niin käsiraha huoltoihin on jo valmiina.
- Joakim
...tuolta Opel club Finlandin sivuilta.
http://www.opelclubfinland.net/
Täällä saat vastauksia pääasiassa puolikuntoisilta lällättäjiltä.
Onnittelut auton hankinnasta!- Ex-Vectra B
No jos haluat puolueettomia mielipiteitä niin tuskin kannattaa Opel Club Finlandin pojilta/tytöiltä kysyä vioista. Hehän ovat niin kuumeessa omiin B-Vectroihinsa että näköä haittaa.Opel Vectran tyyppiviat ovat:Ekoissa malleissa ohjaustehostimet levisivät, ohjausakseleissa oli häikkää, listat irvistävät useimmissa, 1.6:ssa erittäin heikko tasauspyörästö, venttiilinohjurinkumit(öljyä kuluu), kattoruoteet liimaamalla kiinni.(rämisevät kun irti), etuvilkut usein halki ja kosteutta täynnä aina pesujen,sateen jälkeen, huonot laturit(Remy-Delco) 100 tkm ja selvä, erittäin natinaherkkä kojetaulu, jakohihna vesipumppusekoilu(60 tkm), kampiakselin tiiviste, ekoissa malleissa myös kammentunnistia meni repullinen muita antureita. Halvallahan kyseisiä virityksiä kyllä saa(jälleenmyyntiarvo vitsi) että jos osa noistakin yllämainituista on rempattu niin voit saada(50% mahkut) ihan toimivan auton. Itselläni oli 2.0 B Vectra vm.98.
- OCF
Näiltä "lällättäjiltä" on kuitenkin vaadittu rekisteröinti, toisin kuin täällä.
Autojen vioistakin puhutaan siellä aivan avoimesti, mutta ei mennä siihen provo-/paskanjauhantaan niin kuin täällä on tapana. - Ex-Vectra B
OCF kirjoitti:
Näiltä "lällättäjiltä" on kuitenkin vaadittu rekisteröinti, toisin kuin täällä.
Autojen vioistakin puhutaan siellä aivan avoimesti, mutta ei mennä siihen provo-/paskanjauhantaan niin kuin täällä on tapana.Puhuttiin sitten Opelin omilla sivuilla tai täällä niin perusehtohan on asiallinen keskustelu. Eikö tässä keskustelussa siis olla asialinjalla? Mielestäni kyllä. Ei kai tietonsa&kokemuksensa ilmaiseminen edellytä rekisteröintiä joka keskustelupalstalle!?
- OCF
Ex-Vectra B kirjoitti:
Puhuttiin sitten Opelin omilla sivuilla tai täällä niin perusehtohan on asiallinen keskustelu. Eikö tässä keskustelussa siis olla asialinjalla? Mielestäni kyllä. Ei kai tietonsa&kokemuksensa ilmaiseminen edellytä rekisteröintiä joka keskustelupalstalle!?
Ei ollut todellakaan tarkoitus yleistää. Äsköinen viesti ei ollut todellakaan sinulle kohdistettu.
Mutta sitä ei käy kieltäminen, että näillä sivuilla on luvattoman paljon tyhjänpäiväistä provoilua toisin kuin OCF:n sivuilla.
- ostos
Auto on mukava ajaa ja kulkee ihan riittävästi tuolla 1.6l koneella ja kulutuskin on tämän kokoiseksi autoksi mukavan pieni.
Huoleton peli mutta kannattaa katsoa nuo kuluvat osat eli missä kunnossa on jarrulevyt
ja jos kässäriä ei ole käytetty niin se voipi vanhemmiten jäykistyä.
Jakohihnan vaihtoväli on tuo 60tkm ja samassa yhteydessä kannattaa aina vaihtaa tuo vesipumppu (29 €..)
Opelin varaosat ovat suht edullisia ja niitä saapi esim. Motonetista
ks. http://www.motonet.fi/G5/Malli.php - v40 t4
omaa 1.8 -96 korjattiin 3 vuoden aikana 5000 eur:lla. Meni vaan hermot! Vaihdoin volvoon, ei ole tarvinnut katuaa.
Vectrassa harmitti se laatu eniten, pidin autosta, se oli hiljainen ja lämmin ja mukava ajaa ja vei tosi vähän bensaa. Mutta ecotechin ongelmat olivat sanoin kuvaamattomat!
Älä pelästy, jos vikoja alkaa ilmetä, vaihda kärry pois, se tulee halvimmaksi.- Provo
Volvolla kun ajaa, ei tarvitse katua !
Se nimittäin kulkee pellolla, kuten muutkin paskanlevityksen käytettävät traktorit. Edellinen kirjoitus on oiva esimerkki.
Eihän V/S 40 ole edes Volvo !
- vEctrA bEE
...auto on! itselläni -97 2.0 cd ja toiminut loistavasti, kerran oli yhden tulpanjohdon kanssa ongelmia, vaihtoi vain ja taas toimi! etuvalojen umpiot päästää kosteutta, muuta vikaa en ole huomannut! kulutus on pieni, mulla kuluttaa sellaiset 7.2 litraa sadalla! hiljainen ja kiva auto! onnittelut ostoksellesi!
- vespa68
Minulla ollut reilut pari vuotta 1,6 farkku. Ostin merkkiliikkeestä käytettynä 60 tkm ajettuna kaikki tarvittavat huollot tehtynä. Jonkun takuun antoivat vielä, en nyt muista km rajaa/aikaa.
Takuuaikana jouduttiin vaihtamaan ohjausvaihde (vuoti öljyt pihalle), onneksi ei tarvinnut maksaa itse. Olisi ollut reilun 2000 Euron tikki.
Suositeltua jakohihnan vaihtoa ei ollutkaan tehty 60tkm huollon yhteydessä, vaihdettiin 75 tkm huollon jälkeen kun asiasta huomauttivat. Ei riittänyt pelkkä hihnan vaihto vaan kaikki hihnapyörätkin menivät uusiksi. Kustannus lähes 600 Euroa.
78 tkm kohdalla piti uusia koko katalysaattorin jälkeinen pakoputkisto.
Nyt 90 tkm huollon yhteydessä huomasivat, että kampiakselin vuotava stefa pitäisi vaihtaa ja takatukivarren pusla on väljä. Kampiakselin stefa on vuotanut öljyä em. vaihdetulle hihnalle joka sekin tulisi sitten taas vaihtaa.
Muita ilmenneitä vikoja / kummallisia ominaisuuksia:
- Kojelauta pitää kummallista natinaa pakkasella
- Kattopelti rämisee ikäänkuin olisi pintapelti ja tukirakenne irti toisistaan
- Takaovien keskuslukitus toimii pakkaskeleillä satunnaisesti, aina pitää erikseen tarkistaa tulikos kaikki ovet lukkoon
- Lumet pakkautuu takaluukun ja katon väliseen rakoon ja jäätyy sinne, ahdistaen avautuvaa takaluukkua
- Käsijarrua vedettäessä ei tapahdu ensin mitään, sitten se kolahtaa kerralla lukkoon, kerran oikea puoli pakastui täysin lukkoon
- Tuulilasin ja konepellin välistä pääsee konepellin saranoille varattuun tilaan pakkautumaan puista putoavat lehdet, tosi hankala paikka kaivella niitä pois sieltä
- Laiska. Välityksillä tehty polttoainetaloudeltaan kohtuullisen hyväksi (parhaimmillaan päästy alle 6 l/100 km), mutta vitonen on sitten pelkkä bensasnsäästövaihde. Ylämäkeen ja ohituksiin tarttee kepittää pienempää. 900 kg perävaunun kanssa kulutus nousee 11 l tietämille ja vitosta turha käyttää muulloin kuin alamäessä.
Onneksi elämäntilanteen kohta muuttuessa joutuu vaihtamaan isompaan.
Näiden kokemusten perusteella SEURAAVA AUTO EI TULE OLEMAAN OPEL. - vespa68
Minulla ollut reilut pari vuotta 1,6 farkku. Ostin merkkiliikkeestä käytettynä 60 tkm ajettuna kaikki tarvittavat huollot tehtynä. Jonkun takuun antoivat vielä, en nyt muista km rajaa/aikaa.
Takuuaikana jouduttiin vaihtamaan ohjausvaihde (vuoti öljyt pihalle), onneksi ei tarvinnut maksaa itse. Olisi ollut reilun 2000 Euron tikki.
Suositeltua jakohihnan vaihtoa ei ollutkaan tehty 60tkm huollon yhteydessä, vaihdettiin 75 tkm huollon jälkeen kun asiasta huomauttivat. Ei riittänyt pelkkä hihnan vaihto vaan kaikki hihnapyörätkin menivät uusiksi. Kustannus lähes 600 Euroa.
78 tkm kohdalla piti uusia koko katalysaattorin jälkeinen pakoputkisto.
Nyt 90 tkm huollon yhteydessä huomasivat, että kampiakselin vuotava stefa pitäisi vaihtaa ja takatukivarren pusla on väljä. Kampiakselin stefa on vuotanut öljyä em. vaihdetulle hihnalle joka sekin tulisi sitten taas vaihtaa.
Muita ilmenneitä vikoja / kummallisia ominaisuuksia:
- Kojelauta pitää kummallista natinaa pakkasella
- Kattopelti rämisee ikäänkuin olisi pintapelti ja tukirakenne irti toisistaan
- Takaovien keskuslukitus toimii pakkaskeleillä satunnaisesti, aina pitää erikseen tarkistaa tulikos kaikki ovet lukkoon
- Lumet pakkautuu takaluukun ja katon väliseen rakoon ja jäätyy sinne, ahdistaen avautuvaa takaluukkua
- Käsijarrua vedettäessä ei tapahdu ensin mitään, sitten se kolahtaa kerralla lukkoon, kerran oikea puoli pakastui täysin lukkoon
- Tuulilasin ja konepellin välistä pääsee konepellin saranoille varattuun tilaan pakkautumaan puista putoavat lehdet, tosi hankala paikka kaivella niitä pois sieltä
- Laiska. Välityksillä tehty polttoainetaloudeltaan kohtuullisen hyväksi (parhaimmillaan päästy alle 6 l/100 km), mutta vitonen on sitten pelkkä bensasnsäästövaihde. Ylämäkeen ja ohituksiin tarttee kepittää pienempää. 900 kg perävaunun kanssa kulutus nousee 11 l tietämille ja vitosta turha käyttää muulloin kuin alamäessä.
Onneksi elämäntilanteen kohta muuttuessa joutuu vaihtamaan isompaan.
Näiden kokemusten perusteella SEURAAVA AUTO EI TULE OLEMAAN OPEL.- Mitz
Muutama kommentti:
Tuo 1.6 moottori on kyllä pieni asuntovaunun(?) vetoon.
Seuraava auto kannattaa suosiolla olla ainakin 2.0l kokoa.
Pakoputkisto on kulutustavaraa kaikissa autoissa.
Huolto on toiminut kiitettävästi ja huomannut viat ajoissa.
Olisivat saaneet myös korjata tuon käsijarrunkin samalla.
Harmillista on tuo stefan vuoto. Muutaman € laite aiheutaa 100€ kirjauksen.
Minkä auton valitsit seuraavaksi? - nomore
...ja alla olevat vm. 2001 farkussa:
- ovien saranatapit natisee/kitisee, säännöllisesti rasvattava (2-3 krt. vuosi)
- automaatti-ilmastoinnista freonit pihalle (ollut pajalla 4 kertaa tämän takia)
- ilmastoinnin rele jäättyy jos suvikelistä äkillisesti pakkaseen (tehnyt 2 kertaa). Ilmastointi täysin mykkä kunnes saa tuon releen sulatettua/kuivattua
- kojelauta nitisee (SIKANA) pakkasella
- kojelauta paukkuu kun se lämpiää
- ajovaloja (H7) palaa noin 4-paria vuodessa
- avaimien keskuslukkojen kaukosäätö helposti rikki (molemmat avaimet korjattu 2 kertaa)
- luistonestoa EI SAA kytkettyä pois!!! imee mehut tehoista. (2.2 bensa kone)
- takatuulilasi liian kupera, pyyhin ottaa kiinni noin 50%:sti.
...ja sitten muuta pientä jota löytynee kaikista autoista mutta sen verran olen pettynyt etten enään opelia osta. Menee nääs syksyllä vaihtoon... - vespa68
Mitz kirjoitti:
Muutama kommentti:
Tuo 1.6 moottori on kyllä pieni asuntovaunun(?) vetoon.
Seuraava auto kannattaa suosiolla olla ainakin 2.0l kokoa.
Pakoputkisto on kulutustavaraa kaikissa autoissa.
Huolto on toiminut kiitettävästi ja huomannut viat ajoissa.
Olisivat saaneet myös korjata tuon käsijarrunkin samalla.
Harmillista on tuo stefan vuoto. Muutaman € laite aiheutaa 100€ kirjauksen.
Minkä auton valitsit seuraavaksi?Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että 1,6 on liian pieni sekä asuntovaunun, että venekärryn vetoon. Riittävästi voimaa ja vääntöä alkaisi löytymään tuolta yli 2,5 litraisista. Mutta kun satunnaisesti muutaman kerran vuodessa tulee em. kärryjä nyhdettyä niin se ei ole ensimmäinen autonvalintaperuste. Enkä sitä kulutusta kärryn kanssa moitteeksi tarkoittanutkaan, olipahan vain huomio. Tarkoitus oli lähinnä kiinnittää huomio mielestäni tämän koneen voimavaroille liian harvaan välitykseen.
Pakoputki on kyllä kulutustavaraa, mutta minusta kohtuutonta jos alle neljä vuotta vanhaan autoon menee koko alkuperäinen putkisto uusiksi. Aiemmissa autoissa on tarvikeputketkin kestäneet pidempään.
Aivan oikein, huolto on toiminut oikein kun on viat löytänyt ja niistä maininnut. Viimeksi myös ehdottivat että pitäisi varata aika tuon käsijarrun perussäätöä varten. Ei minulla huollon toiminnasta oikeastaan moitittavaa olekaan. Huoltojen hinnoittelu on taas sitten oma asiansa, onko siihen kukaan asiakas ikinä tyytyväinen.
Stefan vaihdosta, arvioivat sen maksavan n. 130 Euroa plus vielä se uusi jakoremmi, ei taida taas 200 Euroa riittää.
Tuntuu vain, että on kohtuuttoman paljon ollut vikaa/korjattavaa juuri tässä yksilössä.
Jokainen autohan on yksilö, mutta tämä ontanut sellaisen kuvan, ettei sama merkki enää kiinnosta. Kuulemani mukaan samoja tyyppivikoja ilmenee myös Opelin muissa malleissa.
Seuraavaa en ole vielä valinnut, mutta pitäisi etsiä auto johon menee kaksi aikuista, neljä lasta joista kolme vielä turvaistuimissa, sekä riittävä määrä tavaraa (ainakin kaksosrattaat) lisäksi. Joten tarpeet menee selkeästi tuonne isojen tila-autojen puolelle. - vespa68
Mitz kirjoitti:
Muutama kommentti:
Tuo 1.6 moottori on kyllä pieni asuntovaunun(?) vetoon.
Seuraava auto kannattaa suosiolla olla ainakin 2.0l kokoa.
Pakoputkisto on kulutustavaraa kaikissa autoissa.
Huolto on toiminut kiitettävästi ja huomannut viat ajoissa.
Olisivat saaneet myös korjata tuon käsijarrunkin samalla.
Harmillista on tuo stefan vuoto. Muutaman € laite aiheutaa 100€ kirjauksen.
Minkä auton valitsit seuraavaksi?Olen kanssasi samaa mieltä lähes kaikesta, mitä kirjoitit.
1,6 on liian pieni sekä asuntovaunun, että venekärryn vetoon. Riittävästi voimaa ja vääntöä alkaisi löytymään tuolta yli 2,5 litraisista. Mutta kun satunnaisesti muutaman kerran vuodessa tulee em. kärryjä nyhdettyä niin se ei ole ensimmäinen autonvalintaperuste. Enkä sitä kulutusta kärryn kanssa moitteeksi tarkoittanutkaan, olipahan vain huomio. Tarkoitus oli lähinnä kiinnittää huomio mielestäni tämän koneen voimavaroille liian harvaan välitykseen.
Pakoputki on kyllä kulutustavaraa, mutta minusta on kohtuutonta jos alle neljä vuotta vanhaan autoon menee koko alkuperäinen putkisto uusiksi. Aiemmissa autoissa on tarvikeputketkin kestäneet pidempään.
Aivan oikein, huolto on toiminut oikein kun on viat löytänyt ja niistä maininnut. Viimeksi myös ehdottivat että pitäisi varata aika tuon käsijarrun perussäätöä varten, eihän ne sitä automaattisesti ainakaan kysymättä huollon yhteydessä tietenkään tee ja lisälaskua siitä tulee jokatapauksessa. Ei minulla huollon toiminnasta oikeastaan moitittavaa olekaan. Huoltojen hinnoittelu on taas sitten oma asiansa, onko siihen kukaan asiakas ikinä tyytyväinen.
Stefan vaihdosta, arvioivat sen maksavan n. 130 Euroa plus vielä se uusi jakoremmi, ei taida taas 200 Euroa riittää.
Tuntuu vain, että on kohtuuttoman paljon ollut vikaa/korjattavaa juuri tässä yksilössä.
Jokainen autohan on yksilö, mutta tämä ontanut sellaisen kuvan, ettei sama merkki enää kiinnosta. Kuulemani mukaan samoja tyyppivikoja ilmenee myös Opelin muissa malleissa.
Seuraavaa en ole vielä valinnut, mutta pitäisi etsiä auto johon menee kaksi aikuista, neljä lasta joista kolme vielä turvaistuimissa, sekä riittävä määrä tavaraa (ainakin kaksosrattaat) lisäksi. Joten tarpeet menee selkeästi tuonne isojen tila-autojen puolelle. - vespa68
vespa68 kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä lähes kaikesta, mitä kirjoitit.
1,6 on liian pieni sekä asuntovaunun, että venekärryn vetoon. Riittävästi voimaa ja vääntöä alkaisi löytymään tuolta yli 2,5 litraisista. Mutta kun satunnaisesti muutaman kerran vuodessa tulee em. kärryjä nyhdettyä niin se ei ole ensimmäinen autonvalintaperuste. Enkä sitä kulutusta kärryn kanssa moitteeksi tarkoittanutkaan, olipahan vain huomio. Tarkoitus oli lähinnä kiinnittää huomio mielestäni tämän koneen voimavaroille liian harvaan välitykseen.
Pakoputki on kyllä kulutustavaraa, mutta minusta on kohtuutonta jos alle neljä vuotta vanhaan autoon menee koko alkuperäinen putkisto uusiksi. Aiemmissa autoissa on tarvikeputketkin kestäneet pidempään.
Aivan oikein, huolto on toiminut oikein kun on viat löytänyt ja niistä maininnut. Viimeksi myös ehdottivat että pitäisi varata aika tuon käsijarrun perussäätöä varten, eihän ne sitä automaattisesti ainakaan kysymättä huollon yhteydessä tietenkään tee ja lisälaskua siitä tulee jokatapauksessa. Ei minulla huollon toiminnasta oikeastaan moitittavaa olekaan. Huoltojen hinnoittelu on taas sitten oma asiansa, onko siihen kukaan asiakas ikinä tyytyväinen.
Stefan vaihdosta, arvioivat sen maksavan n. 130 Euroa plus vielä se uusi jakoremmi, ei taida taas 200 Euroa riittää.
Tuntuu vain, että on kohtuuttoman paljon ollut vikaa/korjattavaa juuri tässä yksilössä.
Jokainen autohan on yksilö, mutta tämä ontanut sellaisen kuvan, ettei sama merkki enää kiinnosta. Kuulemani mukaan samoja tyyppivikoja ilmenee myös Opelin muissa malleissa.
Seuraavaa en ole vielä valinnut, mutta pitäisi etsiä auto johon menee kaksi aikuista, neljä lasta joista kolme vielä turvaistuimissa, sekä riittävä määrä tavaraa (ainakin kaksosrattaat) lisäksi. Joten tarpeet menee selkeästi tuonne isojen tila-autojen puolelle.Joku outo homma tässä viestien lähetyksessä.
Eka kerralla tulee aina joku errori, ettei mukamas mene viesti läpi. Sitten kun lähettää uudestaan , tulee molemmat näkyviin????! - Jaksu
vespa68 kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä lähes kaikesta, mitä kirjoitit.
1,6 on liian pieni sekä asuntovaunun, että venekärryn vetoon. Riittävästi voimaa ja vääntöä alkaisi löytymään tuolta yli 2,5 litraisista. Mutta kun satunnaisesti muutaman kerran vuodessa tulee em. kärryjä nyhdettyä niin se ei ole ensimmäinen autonvalintaperuste. Enkä sitä kulutusta kärryn kanssa moitteeksi tarkoittanutkaan, olipahan vain huomio. Tarkoitus oli lähinnä kiinnittää huomio mielestäni tämän koneen voimavaroille liian harvaan välitykseen.
Pakoputki on kyllä kulutustavaraa, mutta minusta on kohtuutonta jos alle neljä vuotta vanhaan autoon menee koko alkuperäinen putkisto uusiksi. Aiemmissa autoissa on tarvikeputketkin kestäneet pidempään.
Aivan oikein, huolto on toiminut oikein kun on viat löytänyt ja niistä maininnut. Viimeksi myös ehdottivat että pitäisi varata aika tuon käsijarrun perussäätöä varten, eihän ne sitä automaattisesti ainakaan kysymättä huollon yhteydessä tietenkään tee ja lisälaskua siitä tulee jokatapauksessa. Ei minulla huollon toiminnasta oikeastaan moitittavaa olekaan. Huoltojen hinnoittelu on taas sitten oma asiansa, onko siihen kukaan asiakas ikinä tyytyväinen.
Stefan vaihdosta, arvioivat sen maksavan n. 130 Euroa plus vielä se uusi jakoremmi, ei taida taas 200 Euroa riittää.
Tuntuu vain, että on kohtuuttoman paljon ollut vikaa/korjattavaa juuri tässä yksilössä.
Jokainen autohan on yksilö, mutta tämä ontanut sellaisen kuvan, ettei sama merkki enää kiinnosta. Kuulemani mukaan samoja tyyppivikoja ilmenee myös Opelin muissa malleissa.
Seuraavaa en ole vielä valinnut, mutta pitäisi etsiä auto johon menee kaksi aikuista, neljä lasta joista kolme vielä turvaistuimissa, sekä riittävä määrä tavaraa (ainakin kaksosrattaat) lisäksi. Joten tarpeet menee selkeästi tuonne isojen tila-autojen puolelle.Kerropa mitä tila-autoja olet katsellut/kokeillut/harkinnut? Erityisesti kiinnostaa mitä mieltä olet Toyota Avensis Versosta vert. Opel Zafiraan?
- vespa68
Jaksu kirjoitti:
Kerropa mitä tila-autoja olet katsellut/kokeillut/harkinnut? Erityisesti kiinnostaa mitä mieltä olet Toyota Avensis Versosta vert. Opel Zafiraan?
Vaihto olisi ajankohtainen loppukesästä/alkusyksystä. Avensista en ole ehtinyt käydä tutkailemassa, mutta Zafiraa pidän liian pienenä, kuten myös Streamia. Pitäisi olla vielä tavaratilaakin, kun takapenkit on käytössä. Haen autoja kokoluokasta GrandVoyager, TransSport, Galaxy, Alhambra.
Tai sitten "oikea" bikkubussi.
Jostain kun osuisi kohdalle hyvä käytetty, eihän tuollaisia ole "tavallisella tallaajalla" varaa uutena ostaa.
- Anonyymi
Ostakaa pojjaat Laada, se on paras itämerkki ja kuskinkin on syytä olla melko remontti Erkki
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281498- 371411
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818