Kivisaha

laiskahko

Kannataako vuokrata vai ostaa kivisaha siporeksin työstöön vai sahata käsin?

12

7995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on pop

      Saha auttaa työssä todella paljon eli tarvitset sen. Työtä riittää ilman käsisahaustakin ihan tarpeeksi. Vuokraa jos teet työn nopeasti (1 - 2 kk), osta oma jos teet runkotyön hitaasti (>2.5 kk).

    • miten paljon

      rungon pystytyksessä on työtä. Jos tajuaisit, et kuvittelisikaan sahaavasi Siporexia käsin. Vaikka se pehua onkin, niin kyllä koko runkoa tehtäessä kone pitää olla apuna.

    • Leca sahuri

      Hommahan riippuu aivan siitä mitä teet. Itse parhaillaan teen 30m2 varastoa lecasta ja aivan käsisahalla tuota tulee tehtyä. Ei noita sahattavia harkkoja nyt niin montaa tuossa ole.

      Jos olet tekemässä 300m2 taloa, niin kaipa sinulla jotain parempaakin tekemistä on kuin heiluttaa saha edestakaisin?

      • Hanssonn

        Olen kaventamassa terassin alle sokkeliharkoista muurattua, betonilla täytettyä harkkopilaria. Yhtä sellaista, siinä on neljä harkkoa päällekäin. Kovapalateräisellä sahalla tai kulmahiomakoneella ajattelin yritää. Hommaan menee arviolta max. tunti pakollinen reissu päivystykseen haavoja/ruhjeita/silmään mennyttä sirua poistamaan.


    • teukka2

      Ainakaan isoa vannesahaa en ottaisi.. harkot painavat sen verran että ei niitä huvikseen kantele pitkin raksaa.

      Käsisahalla on hikistä hommaa sahata yli 200mm harkkoja ja lisäksi kun voimat loppuu on vaikea sahata suoraan.

      Moottorisaha on kelpovehje - varsinkin jos löydät hitaastipyörivän mallin ja oikean terän. Näitä taitaa olla erikoisesti harkkojen sahaukseen olevua malleja.

    • raksaaja--sh

      - vanhalla puukäsisahalla ei kannata sahata, menee hermot
      - kevytharkkosaha on hyvä, se ei tuota pölyä niin pahasti kuin rälläkkä, voi käyttää jopa ilman hengityssuojainta
      - 230mm rälläkkä on nopea ja tarkka mutta se tuottaa paljon pienbijakoista pölyä (tarvitsee: silmäsuojan, hengityssuojan, kuulosuojaimet ja suihkun työpäivän jälkeen) Rälläköintejä varten mulla on ollut leipurinmyssy tai sukkahousut "pipona" ettei kaikki jankki ole tukassa. ;-) Lippalakki kun taipuu huonosti kaikkien suojavarusteiden väliin...

      • raksaaja--sh

        Laadukas käsitimanttisaha (esim Bacho) maksaa 39€ tai jopa alle.

        Käyttökelpoinen 230mm rälläkkä maksaa alkaen noin 35€ ja timanttiterä noin 17€.


      • pakkiin

        Älkää nyt hyvät miehet menkö leikkaamaan Siporexia rälläkällä:)

        Siporexia leikataan joko harkkosahalla tai vannesahalla, näillä työkaluilla työstäminen on miellyttävää eikä tule melu- ja pölyhaittoja.

        Roilotukset voidaan tehdä tähän tarkoitukseen sopivalla sähköllä toimivalla urajyrsimellä tai käsikaapimella, näin roilotusten likahaitat kapseloituvat paikallisiksi max. 1 m roilosta.


      • jii
        pakkiin kirjoitti:

        Älkää nyt hyvät miehet menkö leikkaamaan Siporexia rälläkällä:)

        Siporexia leikataan joko harkkosahalla tai vannesahalla, näillä työkaluilla työstäminen on miellyttävää eikä tule melu- ja pölyhaittoja.

        Roilotukset voidaan tehdä tähän tarkoitukseen sopivalla sähköllä toimivalla urajyrsimellä tai käsikaapimella, näin roilotusten likahaitat kapseloituvat paikallisiksi max. 1 m roilosta.

        on aika törkyisrtä puuhaa.. onko tietoa pureeko urajyrsin lecaseinään? Eihän se nyt taida sipoa kovempaa olla..


      • kokemusta
        jii kirjoitti:

        on aika törkyisrtä puuhaa.. onko tietoa pureeko urajyrsin lecaseinään? Eihän se nyt taida sipoa kovempaa olla..

        Enpä ole kokeillut urajyrsintä kuin Siporexiin. On se kyllä sen verran miehinen peli, että saattaisipa se sopia Lecaankin. Itse asiassa Sipolle sopisi mainiosti kooltaan pienempikin peli, pienemmällä vermeellä pääsisi myös ahtaampiin paikkoihin (Nurkat, lattiarajat, jne.)


      • kuin voihin
        jii kirjoitti:

        on aika törkyisrtä puuhaa.. onko tietoa pureeko urajyrsin lecaseinään? Eihän se nyt taida sipoa kovempaa olla..

        Hyvin varustellusta konevuokraamosta voi vuokrata jyrsimen, joka ulkomuodoltaan muistuttaa järeää nauhahiomakonetta tms. Vehkeen pohjapuolella pyörii sirkkeli, jonka kovapalaterät on aika järeät ja haritetut. Tämä kone menee lecaan kuin voihin ja sopivasti kun tekee roiloon pienen kaarevuuden, niin esimerkiksi sähköputket pysyvät urassa ihan itsestään ilman tukemista. Tosi kätevä kone.


    • talo valmis

      Minulla on vannesaha myynnissä, yksi talo rakennettu. Uutena 3.800,00 alv saat 2.500,00

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe