Corollan keskimääräinen vikaväli (MTBF) on

2000km

Onko tuollainen vikamäärä (40000km/20 vikaa)tyypillistä nykyään uusille Coroloille?

Harkitsen tässä juuri vähän käytetyn Corolla HB:n, 2005, hankintaa.

Sehän on selvää, että ostipa minkä hyvänsä teknisen tuotteen samalla ostaa tuntemattoman joukon vikoja, mutta olisi tietenkin kiintoisaa tietää etukäteen edes suuruusluokka tulevista ongelmista.

Tuo ilmaisu MTBF (Mean Time Between Failures) ei taida olla autoista puhuttaessa käytössä, mutta eikö se mukavasti kertoisi milloin seuraava vika on jollain todennäköisyydellä odotettavissa? Kukahan keräisi datan ja tekisi tilastoja? Ainakin elektroniikassa tuo MTBF käsite on käytössä.

Tässä erään Corollan omistajan kirjanpito vikamääristä:

"Corolla
Kirjoittanut: einarise72 9.7.2006 klo 01.00

   
   Tässä oman autoni huoltohistoria 37tkm-77tkm.

38962 Imusarja vaihd. resonanssiäänen takia. TAKUU OK-auto, Kvl
39028 Sähkölasien kytkinpaneeli vaihd. TAKUU OK-auto, Kvl
42442 Oik. etuikkunahissi säädetty TAKUU OK-auto, Kvl
43503 Polttoaineanturi uusittu TAKUU OK-auto, Kvl
45300 45 tkm huolto. OK-auto, Kvl 211,00
45300 Polttoaineanturia korjattu, etujarrusyl. tiiviste uusittu TAKUU
45603 Molemmat etuparkkipolttimot uusittu. Jyväskylän autostartti 2,00
46903 OBD-muisti tyhjennetty. TAKUU OK-auto, Kvl
49754 Vaihd. vas ajovalopoltin, Philips Vision (pari) Varaosamaailma Oy, Kvl 23,40
49937 Vaihd. raitisilmasuodatin OK-auto, Kvl 27,80
51750 Vaihd. oik ajovalopoltin, Philips Vision
53753 Laahaavat takajarrut korjattu TAKUU OK-auto, Kvl
55788 OBD-muisti tyhjennetty. TAKUU OK-auto, Kvl
57028 VVT-i toimilaite uusittu. TAKUU OK-auto, Kvl
58874 Vaihd. mol. ajovalopolttimot. Philips Vision Varaosamaailma Oy, Kvl 23,40
59690 60 tkm huolto OK-auto, Kvl 273,20
59690 Etujarrulevyt ja -palat vaihdettu. TAKUU OK-auto, Kvl
73337 Vaihd. mol. ajovalopolttimot. Philips Vision Varaosamaailma Oy, Kvl 21,30
74776 Vaihdettu vas. rekisterivalopoltin Prisma, Kvl 4,50
74886 75 tkm huolto 108,55

Eli alussa oli paljon takuuvikoja, nyt 60-77tkm on toiminut kiitettävästi.
Olen kirjannut kaikki autoni viat ja kulut, ja entisessä -98 Corollassa (Japani) ei ollut kuin polttimoiden vaihtoja (30-84tkm)."

24

5607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heikentynyt sopimuksella

      Laadun heikentyminen näkyy kaikilla aloilla. Kodinkoneet eivät kestä enää mitään, samoin viihde-elektroniikka on jo luvattoman huonoa. Sama kehitys autoissa. Nykyisin ne ovat melkein kaikki vikapesiä. Pientö roinaa joutuu kuukausitain uusimaan. Erikoinen asia ajalla, jossa teknisestä kehityksestä toitotetaan tuutin täydeltä. Totuus on usein aika karu.

      • alloroC

        Joo toi pitää paikkansa että vehkeitten kierto kaupasta kaatopaikalle on lyhentynyt.
        Jos autoista puhutaan, niin jos erehtyy ostamaan juuri esitellyn uuden mallin jostain tutusta merkistä, niin saa todennäköisesti lastentaudit kaupan päälle.
        Esimerkiksi Uuden Corolla sedanin saa kuulemma jo tammikuussa itselleen jos haluaa esisarjana tehtaalla kootun auton. Niissä voi tulla yllätyksiä osien sovituksissa ja toimivuudessa. No nehän menee takuun piikkiin...


    • kaansasta

      Toisilla on vikoja,
      toisilla ajotyylistä johtuvia,
      toisilla ihan oikeesti vikoja,

      meillä ei mitään on 2003 farkku ja mittarissa 68oookm.

      Mutta kirjoitit jopa lamppujen vaihtoja.

      Meillä vaihdetaan
      lähivalo polttimot aina 20oookm välein,
      kaikki parkki jarru polttimot 40oookm välein.

      (edellisisä autoissa vaihdoin sulakkeetkin 6 vuoden ja/tai 100 000 km jälkeen,
      koska ne pitkänmalliset ainakin happettuivat ja pettivät aikanaan.

      (vaihdan nuo varaosaliikkeen parkkipaikalla, joskus kauniina kesäpäivänä,
      ei ole sitten mitään huolta pimeässä ja sateessa)

      KUN ITSE huoltaa,
      ei ole mitään ongelmaa,
      yhtään lamppua ei ole mennyt rikki,
      öljyn ja suodattimien vaihdolla on pärjäilty.

      Mutta olen aina ostanut 12 autoani uudesta,
      joskus olisi viisaampaa ostaa käytettynä,
      koska esim maasturiimme tulee km alle 5000 vuodessa.
      Mutta en luota niihin käytettyihin, ties minkälaisesti on sisäänajo tehty ja muutenkin "peukaloitu"

      Maasturikin on täysin viaton, ruosteeton, 14 v. ja 68oookm.

    • vikalista

      minun 3.ssa uutena ostetuissa corolissani, kullakin ajanut n. 90000- 120000km on ollut tasantarkkaan yksi vika. Sekin tehtiin normaalin huolon yhteydessä; tästä viimeisestä vaihdettiin takuuseen jarrulevyt 75000km ajettuna. Itse en edes tienyt niissä olevan jotain vikaa, mutta Toyotan asiansa osava huolto sen teki pyytämättä.
      Siinä kaikki pitkästä vikalistasta.
      Tulkoon tässä samalla mainittua että kaverini erehtyi vaihtamaan hyvin toimineen corolansa uuteen Peugeot206 vähän aikaa sitten. Myyjä liike joutui lunastamaan pösön takaisin lakimiesten avustaessa kun eivät saaneet korjattua jatkuvasti esintyviä vikaa (vikoja).
      Nyt ajelee taas Corolalla.
      Ja tämä on tosi, tapahtui Mikkelissä. Tarkempia tietoja en viitsi täällä kertoa.

    • vikaa

      Meillä on tammikuussa 2005 ostettu Corolla farmari. Vielä ei ole edes yhtään polttimoa palanut.

    • 40 000 km

      2,5 vuotta vanha Corolla, mittarissa 40 tkm. Ainoa "vika" oli palanut etuvalon polttimo n. 28 tkm kohdalla

    • vikoja

      tuosta listasta kuin alle kymmenesosa. Tosin ajan eri merkkisellä ja kilometrejä on taulussa neljä kertaa enemmän.

      Oli minulla ollut Toyotiakin. Ihan sama määrä niissä on vikoja ollut kuin muissakin lukuunottamatta Land Cruiser Turboa joka oli jatkuvasti rikki. Land Cruiserin moottori on muuten yksi heikoimpia markkinoilla. Särkyi minultakin ja käytettykin kone tilalle maksoi maltaita. Viimeinen Toyotani oli se.

      • Pena2

        Näitä satuja...


      • sammy..
        Pena2 kirjoitti:

        Näitä satuja...

        Vai että toyotassa ei ole vikoja. Sallikaa mun nauraa.


      • vikoja
        Pena2 kirjoitti:

        Näitä satuja...

        Land Cruiseristani halkesi kansi. Syyksi minulle sanottiin lohkolämmittimen vastus joka oli kannen toisessa päässä. Muualle moottoriin sitä ei saanut. Pelkkä kannen vaihto olisi maksanut melkein saman kuin vähän ajettu moottori. Koska entinen moottori söi paljon öljyä ei ollut järkevää ostaa pelkkää kantta. Maksoin 3.000 euroa käytetystä vähän ajetusta moottorista. Lisänä tietenkin moottorin vaihtotyö.

        Uuteen moottoriin ei sitä lohkolämmitintä sitten enää asennettu. Kovimmilla pakkasilla lämmitin moottoria toholla. Käyntiinhän tuo moottori lähtee hyvin kovalla pakkasellakin. Suositeltiin kuitenkin, että ei mielellään yli 15 asteen pakkasella käynnistetä ilman lämmitystä koska sattaa hajota käynnistettäessä. Moottori on kuulemma kauttaaltaan heikko.

        Öljynkulutus oli suuri myös tässä 180 tkm ajetussa koneessa. Etuperä hajosi autosta myös. Samoin kardaaniakselin ristikot. Etunivelet paikkuivat, eivät tosin särkyneet. Etuperään piti lisätä jatkuvasti öljyä, vaikka stefat vaihdettiin 3-4 kertaa. Öljy vuoti pyörännavoista ja kalliit erikoisvanteet olivat öljynpeitossa. Talvella oli jatkuvaa harmia lukoista, ne olivat jäässä. Penkit eivät kestäneet kulutusta. Ruostetta oli enemmän kuin tarpeeksi. Pikkuvikaa oli jatkuvasti, esim. ovien kampien jumittuminen. Kertaalleen olen tälle palstalle vikalistan postannut mutta se poistettiin.

        Muita kokemuksia Toyotasta ovat kaksi Corollaa ja yksi Carina.


      • ikälopun
        vikoja kirjoitti:

        Land Cruiseristani halkesi kansi. Syyksi minulle sanottiin lohkolämmittimen vastus joka oli kannen toisessa päässä. Muualle moottoriin sitä ei saanut. Pelkkä kannen vaihto olisi maksanut melkein saman kuin vähän ajettu moottori. Koska entinen moottori söi paljon öljyä ei ollut järkevää ostaa pelkkää kantta. Maksoin 3.000 euroa käytetystä vähän ajetusta moottorista. Lisänä tietenkin moottorin vaihtotyö.

        Uuteen moottoriin ei sitä lohkolämmitintä sitten enää asennettu. Kovimmilla pakkasilla lämmitin moottoria toholla. Käyntiinhän tuo moottori lähtee hyvin kovalla pakkasellakin. Suositeltiin kuitenkin, että ei mielellään yli 15 asteen pakkasella käynnistetä ilman lämmitystä koska sattaa hajota käynnistettäessä. Moottori on kuulemma kauttaaltaan heikko.

        Öljynkulutus oli suuri myös tässä 180 tkm ajetussa koneessa. Etuperä hajosi autosta myös. Samoin kardaaniakselin ristikot. Etunivelet paikkuivat, eivät tosin särkyneet. Etuperään piti lisätä jatkuvasti öljyä, vaikka stefat vaihdettiin 3-4 kertaa. Öljy vuoti pyörännavoista ja kalliit erikoisvanteet olivat öljynpeitossa. Talvella oli jatkuvaa harmia lukoista, ne olivat jäässä. Penkit eivät kestäneet kulutusta. Ruostetta oli enemmän kuin tarpeeksi. Pikkuvikaa oli jatkuvasti, esim. ovien kampien jumittuminen. Kertaalleen olen tälle palstalle vikalistan postannut mutta se poistettiin.

        Muita kokemuksia Toyotasta ovat kaksi Corollaa ja yksi Carina.

        auton vikalistat=ei ketään!


      • niinpä niin
        Pena2 kirjoitti:

        Näitä satuja...

        suurimmat vitsin vääntäjät tulee yleensä oulun suunnalta vai mitä pena2, olen seurannut näitä kirjoittajia, niin ne ajaa yleensä tojotalla, oletko sinä huomannut samaa?


      • Pena2
        niinpä niin kirjoitti:

        suurimmat vitsin vääntäjät tulee yleensä oulun suunnalta vai mitä pena2, olen seurannut näitä kirjoittajia, niin ne ajaa yleensä tojotalla, oletko sinä huomannut samaa?

        Että vitsin vääntäjät ajavat Toyotalla, mutta paskanpuhujat ihan toisilla merkeillä.


      • kuten varmaan
        Pena2 kirjoitti:

        Että vitsin vääntäjät ajavat Toyotalla, mutta paskanpuhujat ihan toisilla merkeillä.

        itsekin hyvin tiedät.


      • edellinen
        Pena2 kirjoitti:

        Että vitsin vääntäjät ajavat Toyotalla, mutta paskanpuhujat ihan toisilla merkeillä.

        se herne nenään, olen ennenkin tavannut kilpauran aikana sieltä suunnalta olevia pulisijoita. Sekin on jo iso vitsi kun viitsii moisella hermoviilalla ajaa, tunnetusti exterme laji. Nyt selvisi miksi siellä suunnalla on leveät ojan pientareet, kun tojotat ei pysy tiellä niin siellä on opittu tekemään turva vyöhykkeet tojotille.


      • sanottu
        edellinen kirjoitti:

        se herne nenään, olen ennenkin tavannut kilpauran aikana sieltä suunnalta olevia pulisijoita. Sekin on jo iso vitsi kun viitsii moisella hermoviilalla ajaa, tunnetusti exterme laji. Nyt selvisi miksi siellä suunnalla on leveät ojan pientareet, kun tojotat ei pysy tiellä niin siellä on opittu tekemään turva vyöhykkeet tojotille.

        tuo hermoviila. Onhan tuolta suunnalta tullut kuskejakin, ainakin Tuohino.


      • Jamo
        vikoja kirjoitti:

        Land Cruiseristani halkesi kansi. Syyksi minulle sanottiin lohkolämmittimen vastus joka oli kannen toisessa päässä. Muualle moottoriin sitä ei saanut. Pelkkä kannen vaihto olisi maksanut melkein saman kuin vähän ajettu moottori. Koska entinen moottori söi paljon öljyä ei ollut järkevää ostaa pelkkää kantta. Maksoin 3.000 euroa käytetystä vähän ajetusta moottorista. Lisänä tietenkin moottorin vaihtotyö.

        Uuteen moottoriin ei sitä lohkolämmitintä sitten enää asennettu. Kovimmilla pakkasilla lämmitin moottoria toholla. Käyntiinhän tuo moottori lähtee hyvin kovalla pakkasellakin. Suositeltiin kuitenkin, että ei mielellään yli 15 asteen pakkasella käynnistetä ilman lämmitystä koska sattaa hajota käynnistettäessä. Moottori on kuulemma kauttaaltaan heikko.

        Öljynkulutus oli suuri myös tässä 180 tkm ajetussa koneessa. Etuperä hajosi autosta myös. Samoin kardaaniakselin ristikot. Etunivelet paikkuivat, eivät tosin särkyneet. Etuperään piti lisätä jatkuvasti öljyä, vaikka stefat vaihdettiin 3-4 kertaa. Öljy vuoti pyörännavoista ja kalliit erikoisvanteet olivat öljynpeitossa. Talvella oli jatkuvaa harmia lukoista, ne olivat jäässä. Penkit eivät kestäneet kulutusta. Ruostetta oli enemmän kuin tarpeeksi. Pikkuvikaa oli jatkuvasti, esim. ovien kampien jumittuminen. Kertaalleen olen tälle palstalle vikalistan postannut mutta se poistettiin.

        Muita kokemuksia Toyotasta ovat kaksi Corollaa ja yksi Carina.

        Mikähän cruiserimalli mahtoi olla kyseessä?


    • farkku corolla

      77 tkm nyt takana ainoastaan vasen H7 on palanut 68 tkm kohdalla, vaihdoin samalla molemmat,philips premiumit maksoi tarjoustalossa 10e/2kpl, onneksi tässä corollassa on polttimot aika helppo vaihtaa itsekkin.
      Mitään ylimääräistä asiaa ei ole toyota liikkeeseen, pesin juuri tänään autona ja katsoin että jarrulevytkin on tosisiistit ja palat kuluneet jotain 10-15% (näkyy hyvin aluvanteiden puolien välistä), Ajan ennkoivalla ajotyylillä ja jarrua vältän kuin ruttoa, vaikka täällä toisin on väitetty, kuitenkin niitä jarrutuksia (lähinnä kevyitä sellaisia) tulee sen verran ettei levyt pääse ruostumaan. Saa nähdä kestääkö palat yhtä kauan kuin edellisessä autossani carina e:ssä n 400 tkm, hyvin siltä ainakin näyttää.

      • Aatsalon Pena

        mullon 05 VW eikä mitään vikoja ole ilmennyt. Velka on ainoo miinus.


      • HTL

        Näin kirjoitin syyskuussa:

        "Viattomuudesta:
        -Takajarrut jumitti, levyt ja palat takaa vaihtoon.
        -Rekisterikilven valot simahti, hapettuminen liittimissä.
        -Katto maalattu uudestaan.
        -Jarruvalojen kytkimen kanssa jatkuvaa säätöä
        -Ohjauskulmat uutena pielessä -säädetty. Silti takana hieman auraskulmissa vikaa jota ei voi säätää?
        -Oven sovitus pielessä uutena -säädetty
        -Kojelauta kitisee, huolloissa on suurin osa saatu kuntoon.

        Takuuseen on kyllä mennyt, huolto, sijaisautot ja palvelu on pelannut, mistä pisteet, mutta mieluiten huoltokäynnit olisivat saaneet jäädä vain noihin määraaikaishuoltoihin...

        Eka Toyota minulla ja kun vaihdon aika tulee, niin en ainakaan näe Toyotan laatua mitenkään ylivoimaisena. Ehkä hyvä maine ja sen kautta hyvä jälleenmyyntiarvo painavat, mutta omakohtaista kokemusta mistään erikoisen laadukkaasta autosta ei ole tullut. Miksi uskoisin että mulla olisi vain ollut "huono tuuri"? Vakavia vikoja nuo eivät ole, jarrujen jumittamista lukuunottamatta, eikä päädy tilastoihin, mutta en itse usko Toyotan olevan mikään autuus vikojen suhteen, vaan kyllä sekin on auto siinä missä muutkin.

        Huoltopalvelut pelaavat kyllä siis suht hyvin, monta kertaa testattuna ;)

        Niin ja alla -04 1.6 farkku. n.50tkm."

        Tämän jälkeen katto on maalattu vielä toisen kerran. Loppukesästä huomasin valumia kattokiskon juuressa edellisestä maalauksesta.

        Noista polttimoista. Omani olen ostanut Kaivokselasta, eli Toyotan omasta liikkeestä. Ainakin siellä minun polttimonvaihdot ovat olleet ilmaisia. Näin takuun ajan siis.

        Kesällä pimeni valo lomareissulla ja liatoin tuollaiset Philipsin Vision -polttimot. Kestivät 3kk. Eivat muillakaan tunnu olleen pitkäikäisiä, mitä tiedän. Organaaleilla Toyotan lampuilla ajoin 17tkm ja sitten reilut 20tkm. Visionit kesti noin 9tkm ja nyt siis taas Toyotan omat hooseiskat.

        Nyt mittarissa 57tkm.


      • Kuopion Härkki

        Kun olisit saanut uudet polttimot takuuseen vaihdatettuna kustannuksitta? Corollassa ajovalojen polttimot sisältyvät takuuseen. Muut polttimot eivät sisälly.


      • HTL
        Kuopion Härkki kirjoitti:

        Kun olisit saanut uudet polttimot takuuseen vaihdatettuna kustannuksitta? Corollassa ajovalojen polttimot sisältyvät takuuseen. Muut polttimot eivät sisälly.

        Kuten mainitsin, polttimo hajosi lomalla ja sen takia en alkanut etsimään Toyota -liikettä. Matkaa olisi kuitenkin tullut sen verran, että ei se olisi kovin ilmaista ollut.
        Ja toiseksi, kiinnosti kokeilla tuota vaihtoa itse, kun oli kiireetöntä ja muutenkin hyvät (valoisaa ja lämmintä)olosuhteet "harjoitella" tuota operaatiota. Siihen päätelmään tulin että talvella ja pimeällä käyn vaihdattamassa polttimot takuuajan jälkeenkin pikahuollossa ;)

        Nuo nykyiset Toyotan polttimot ovat ihan niitä ensiasennuspolttiomoita kirkkaammat ja pitkäikäisemmät. Kannattaa ne laitattaa, etenkin kun eivät mitään takuuaikana maksa.


    • Kappas, vikalistani on kiinnostanut jotakuta.

      Ajelen edelleen samaisella kulkineella.
      Nyt mittarissa 86tkm, eikä tuon 60tkm:n huollon jälkeen ole vaihdeltukaan muuta kuin ajovalopolttimoita ja pyyhkimensulkia.
      Ainoastaan kesällä rankkasade piiskasi pyyhkijänvarresta mutterin suojakuvun irti.

      Itse käytän polttimoina Philipsin Vision plussia. Kestävät vain sen kymppitonnin, mutta sillä saa hieman kirkkaamman valon aikaiseksi, joten enpä siitä itke...

      Näköjään jonkunlaisia lastetauteja näissä alkupään valmistuserissä on. Takuu pelasi aina hyvin.

      Todennäköisesti pysyn vielä merkkiuskollisena, kun lähitulevaisuudessa valitsen autoa.

    • corolla -94

      Kuinkas tiuhaan (verrattuna muihin saman ikäsiin jotain 100tkm-200tkm ajettuihin) tollasta -95 corollaa pitää huoltaa? Eli nyt verrattuna muihin ikäsiinsä autoihin?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1724
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      215
      1347
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      239
      1309
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      42
      1157
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      98
      1157
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1059
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      151
      1058
    8. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      64
      1046
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      255
      1022
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      189
      883
    Aihe