Apua hieman!

Yksinhuoltajaksi...

Eli asia on niin, että asumme vuokralla. Mieheni aikoo hakea minusta eroa ja muuttaa pois.
Hän jää vielä kuulemma työttömäksi, eli emme saa häneltä mitään apua? Millä me elämme! 2 lasta on ja itse olen kotihoidontuella.
Käytännön vinkkejä kaipaisin mitä oikein tehdä?yöt valvottaa ja rassaa nämä asiat. on kymmeniä asioita joihin ei tiedä vastauksia, eikä tiedä mistä kysyä.. olen tosi kiitollinen avuliaista vastauksista. Miten meille voi "pahimmillaan" käydä? Joudummeko muuttamaan pois tms. ei ole todellakaan minulla varaa vuokraan.

11

785

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anneli 33

Hei!

Moi ensinnäkin sinulle tsemppiä ja jaksamista. Kaiken hoitaminen vaatii paljon voimia nyt mutta mitä nopeammin saat asiat kuntoon sen nopeammin pääset omillesi.

Kannattaa mennä mahdollisimman pian tekemään sosiaalitoimeen sopimus lasten huoltajuudeta koska sen jälkeen olet oikeutettu saamaan elatusmaksua. Jos miehesi ei pysty maksamaan sitä niin sen maksaa kaupunki / kunta. Mutta sen saat vasta kun sopimus on tehty ja jos maksut jää maksamatta ilmoita siitä heti sosiaalitoimeen sillä sieltä saat sen heti kun olet ilmoittanut siltä ilmoituskuukaudelta takautuvasti.

Huolehdi myös että kun miehesi muuttaa pois hän hoitaa heti muuttoilmoituksen sillä vasta sen jälkeen saat lapsilisiin yksinhuoltajakorotuksen.

Se saatko vuokratukea selviää myös siellä sosiaalitoimistossa eli soita lasten valvontaan ja kysy sieltä neuvoa..

Itse olin samassa tilanteessa kuin sinä mutta työssä ja suurien lainojen allekirjoittaja. Kyllä sitä tehtiin paljon hommia että ensimmäiset kk saatiin taloon ruokaa mutta selvittiin. Silloin jäi harmittaa etten ottanut heti härkää sarvista ja hoitanut edellisiä juttuja nopeammin koska isällä ei ollut aikomustakaan maksaa mitään..

Tsemppiä..

Anneli

• juttu vieläää

jos et halua antaa yhtesihuoltajuutta ÄLÄ ANNA. eli yksinhuoltajuus ei vaikuta isän elatusvalvollisuuteen tai tapaamisiin .. sen sijaan sä et voi esim anoa yksin lapsellesi passia jos teillä on yhteishuoltajuus.
        nimi. virheen tehnyt äiti
        niin siis huoltajuus ei vaikuta elatusvelvollisuuteen tms.

• kyllä saa
        juttu vieläää kirjoitti:

jos et halua antaa yhtesihuoltajuutta ÄLÄ ANNA. eli yksinhuoltajuus ei vaikuta isän elatusvalvollisuuteen tai tapaamisiin .. sen sijaan sä et voi esim anoa yksin lapsellesi passia jos teillä on yhteishuoltajuus.
        nimi. virheen tehnyt äiti
        niin siis huoltajuus ei vaikuta elatusvelvollisuuteen tms.

Passin saa, vaikkei toinen vanhempi suostu allekirjoittamaan, (ellei ole uhkaa toiseen maahan kidnappaamisesta.)

Kysy vaikka poliisiasemalta.

• onko oomaa kokemusta?
        kyllä saa kirjoitti:

Passin saa, vaikkei toinen vanhempi suostu allekirjoittamaan, (ellei ole uhkaa toiseen maahan kidnappaamisesta.)

Kysy vaikka poliisiasemalta.

mulle nimittäin kerrottiin lastenvalvojalla että mm, passi pitää anoa yhdessä. tää on mulle hyödyllinen tieto (en siis aio kidnapata lasta, koska mulla onse jo:)

• myönnetään
        onko oomaa kokemusta? kirjoitti:

mulle nimittäin kerrottiin lastenvalvojalla että mm, passi pitää anoa yhdessä. tää on mulle hyödyllinen tieto (en siis aio kidnapata lasta, koska mulla onse jo:)

Mene poliisilaitokselle ja kerro, että etävanhempi ei suostu allekirjoittamaan passia.
        Jos teillä on esim lomamatka, kyllä myöntävät.

Jos eivät myönnä, (passi jututhan juuri muuttuivat, joten en tiedä tämän hetkistä tilannetta.) molemmat huoltajat joutuvat passiviranomaisten kuultavaksi, mitkä ovat perusteet sille ettei toinen allekirjoita.

poliisi:

>>Passi voidaan antaa ilman toisen huoltajan suostumusta vain erityisestä syystä, jos joltakin huoltajalta ei matkan, sairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi voida saada suostumusta.

Passin antaminen alaikäiselle on myös mahdollista tilanteessa, jossa huoltaja epää suostumuksensa. Passin antamatta jättäminen on oltava selvästi vastoin lapsen etua ja on voitava pitää ilmeisenä, ettei lasta vastoin huoltajan suostumusta muutoin kuin tilapäisesti viedä toiseen valtioon.

Passin antava viranomainen selvittää lapsen edun.

• myöskin

asumistuki hakemus täyttää kelalla, kela hoitaa asumistuet ei sosku.

• Haavalehti

Paremmin sinulla menee lasten kanssa kuin toisen "köyhän".Jos sinulla ei ole rahaa eikä omaisuutta, niin sosiaalihuolto antaa sinulle toimeentulotukea.Saa elatusmaksut n.114 euroa per/muksu,vaikka miehesi ei maksaisikaan elatusmaksuja:muista tehdä elatusmaksusopimus.
      Saa asumistukea ja varmaan muitakin etuja:olen kuullut jostakin vaaterahasta.
      Tietenkin on kovaa olla lasten kanssa yksin,mutta älä sure lapset kasvavat nopeaan ja isäkin varmaan ottaa heitä viikonloppuisin ja välillä.Kuten sanottu täällä Suomessa pärjää paremmin yksin kuin jonkun luuserin kanssa.
      Ei muuta kuin sosiaalityöntekijän puheille.Jossakin vaiheessa takaisin työelämään.

• Yksinhuoltajaksi...

Ihanista sanoista ja hyvistä ohjeista! Varsinkin anneli33 ohjeet olivat kannustavia ja kullanarvoisia minulle! Siis kiitos, taakka putosi sydämmeltä! Kun en ole koskaan joutunut tällaisten asioitten kanssa tekemisiin, niin pelottaa.

• vielä...

Tämä on minusta tärkeää: katso, että mies tekee "muuttanut pois" ilmoituksen isännöitsijätoimistoon. HETI sen jälkeen pyydät talonkirjaotteen, jonka liität asumistukihakemukseen Kelaan. Ja viet hakemuksen Kelaan mahdollisimman nopeasti, koska käsittelyajat voivat olla 1-2 kk. Tuen saa kyllä takautuvasti. Voi olla että joudut ensimmäiseen vuokraan lainaamaan rahaa, ellei sinulla ole säästöjä.

• Anneli 33

Oli kiva huomata kun jakoi omia ajatuksiaan / virheitään että ne olivat sinulle hyödyksi ja jaksoit niistä kiittää. Kiitos sinulle ja hyvää joulun odotusta..

Kaikki vaatii sinulta voimavaroja mutta tämä asia on sellainen että tuleen ei kannata jäädä makaamaan siinä ei muutakuin itse häviä ja monesti jokainen lanttikin on erotilanteessa tärkeä kun kahden tulot muuttuukin yhden tuloiksi.

Katso myös että teillä ei ole mitään yhteisiä "laskuja". Esim visakortti ei ole molempien nimellä, auton vakuutukset kenen nimellä , auton bonukset kenen nimellä yms. Meillä tyhjeni vielä tilit ja hän oli tilannut kaikenlaista kivaa tavaraa vielä minun nimelläni.. Minä selvisin ihme ja kumma mutta jouduin kyllä reissaamaan Suomen päästä päähän ennenkuin sain rahatalouden tasapainoon..

Asiasta on nyt 4 vuotta ja minulla menee nyt tosi kivasti. Minulla on uusi hyvä aviomies joka ei ryyppää eikä hakkaa ja vuoden vaihteessa tulee uusi perheenjäsen. Joskus silloin vaikeimpana hetkenä ajattelin että en enää jaksa mutta kyllä se päivä paistaa vielä risukasaankin.. Nainen on sitkeä.. onneksi..

Tsemppiä..
        Anneli

• neuvoja!!!
        Anneli 33 kirjoitti:

Oli kiva huomata kun jakoi omia ajatuksiaan / virheitään että ne olivat sinulle hyödyksi ja jaksoit niistä kiittää. Kiitos sinulle ja hyvää joulun odotusta..

Kaikki vaatii sinulta voimavaroja mutta tämä asia on sellainen että tuleen ei kannata jäädä makaamaan siinä ei muutakuin itse häviä ja monesti jokainen lanttikin on erotilanteessa tärkeä kun kahden tulot muuttuukin yhden tuloiksi.

Katso myös että teillä ei ole mitään yhteisiä "laskuja". Esim visakortti ei ole molempien nimellä, auton vakuutukset kenen nimellä , auton bonukset kenen nimellä yms. Meillä tyhjeni vielä tilit ja hän oli tilannut kaikenlaista kivaa tavaraa vielä minun nimelläni.. Minä selvisin ihme ja kumma mutta jouduin kyllä reissaamaan Suomen päästä päähän ennenkuin sain rahatalouden tasapainoon..

Asiasta on nyt 4 vuotta ja minulla menee nyt tosi kivasti. Minulla on uusi hyvä aviomies joka ei ryyppää eikä hakkaa ja vuoden vaihteessa tulee uusi perheenjäsen. Joskus silloin vaikeimpana hetkenä ajattelin että en enää jaksa mutta kyllä se päivä paistaa vielä risukasaankin.. Nainen on sitkeä.. onneksi..

Tsemppiä..
        Anneli

Kuinka hienoa kun täällä neuvotaan pulassa olevia ihmisiä. Selkeitä käytännön neuvoja. Kun ihminen on ikävässä tilanteessa niin silloin ei tiedä mitä tehdä ja miten toimia.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5210
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      127
      1671
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1589
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      51
      1560
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1275
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1200
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      22
      1100
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1057
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1018
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      857
    Aihe