Moikka!
Minkälaisia kuluja tähän lajiin menee, ensin pyörä ja varusteet sitten vakuutus ja kerho.Entä paljonko vuodessa huoltaminen maksaa jos ajelee sillain kerran/kaks viikossa??
offroad harrastuksen
5
845
Vastaukset
- Tumppi-82
Nelareiden huolto on kalliimpaa kui 2t-koneiden.
Itselläni on 250cc nelari ja 250cc 2T.
Nelari:
öljynvaihto 3tunnin välein, öljyä menee 1,6l ja hinta on ~40€/4l.
Omassa pyörässä suodattimen voi pestä muutaman kerran, eli sen vaihdan kokonaan uuteen ehkä joka 5-10. kerta.
Takarengas kestää itselläni ~kaksi kesää (~70€)
Männän, venttiilit jakoketjun yms. Vaihdan ~50tunnin välein (600-700€), Jos kaikki venat pitää vaihtaa ja kiertokanki niin hinta nousee taas.
-ilmanputsarin pesen aina jos on ollut pölyinen ilma. Ensin liottimella ja paineilmalla puhtaaksi ja sen jälkeen ilmasuodatinöljy(~10€) suodatin öljy purkilla tulee koko kesän toimeen.
2t. koneeseen vaihdan laatikkoon öljyt ~6tunnin välein(~10€). Männän 50t välein (~200€)- endurokuski
Itellä 2-t piikki
Ajelen enskaa ja tunnissa menee joku 3-4L/h ( hyvää 2-t öljyä 3% seoksella)
vaihteistoöljyt n. 5h (10e/L)
mäntä hilppeet 40-50h, olen tosin laskenut, että kun 200L bensaa on mennyt nii mäntä vaihtoon (150e)
Ilmanputsarin puhdistus/öljyäminen yleensä joka ajokerran jälkeen.
Siinä tollasta peruskulua. Sitten päälle tarvittavat remontit, kuten laakerien vaihto koneeseen. renkaat menee itellä 1-1,5 kesäkautta ja piikkikumit 2 talvee. - jäi
Ette kertonut minkä tason kuskeja ootte. Se että ajaako vain harraste ajoo eli ei kilpaile, harrastekilpailuja vai sm-kilpailuja on merkitystä myös. Harraste ajossa pärjää ihan hyvin kun vaihtaa öljyt ~10 tunnin välein.
- Tumppi-82
jäi kirjoitti:
Ette kertonut minkä tason kuskeja ootte. Se että ajaako vain harraste ajoo eli ei kilpaile, harrastekilpailuja vai sm-kilpailuja on merkitystä myös. Harraste ajossa pärjää ihan hyvin kun vaihtaa öljyt ~10 tunnin välein.
Olen ihan harraste/kuntoilu kuski.
Ohjekirja käskee vaihtamaan öljyt tunnin välein, tarkastamaan männän ja venttiilit 5tunnin välein. jne. Joten olen itse venyttänyt öljynvaihdon tuohon 3tuntiin, ja "asiantuntijoiden" mukaan enempää ei saisi ajaa.. - endurokuski
Tumppi-82 kirjoitti:
Olen ihan harraste/kuntoilu kuski.
Ohjekirja käskee vaihtamaan öljyt tunnin välein, tarkastamaan männän ja venttiilit 5tunnin välein. jne. Joten olen itse venyttänyt öljynvaihdon tuohon 3tuntiin, ja "asiantuntijoiden" mukaan enempää ei saisi ajaa..Ite oon ihan harrastekuski, mutta kai tossa täytyis kisoihin kohta mennä kokeileen mihin oma vauhti riittää...
Ei toi huoltaminen loppujen lopuks älyttömän kallista ole. Mutta kaikki raha menee mikä tulee ;)
Jättää ostamatta kaikki ylimääräset bingblingit jos on tiukkaa ja ostaa käytettyjä varusteita edullisesti kisakuskeilta ja osaa tinkiä ja ei kaatuillessaan hajota hirveesti pyörää ;)
Eniten taitaa säästää siinä, että tekee kaikki huollot silloin kun on niiden aika (esim. männänvaihto) ettei tule isompaa ja kalliimoaa remonttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 14010166
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485393Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p404040Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323602Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352654Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191906Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3591572Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?981567Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?731428Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311386