Helppo jatkaa

yliopistoon

steinerlukion jälkeen.
Omasta koulustamme 2005 kaikki lukioon päätyneet ovat nyt yliopistoissa; on tulevaa lääkäriä, psykologia, opettajaa, tulkkia yms yms...

3

642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta kiinnostaisi tietää...

      Mikä prosentti luokasta tulee läpäisemään yo-kokeet? Jos ekalla luokalla on noin 30 oppilasta niin kuinka moni siitä jatkoi lukioon? Itse olen opiskellut sosiaalialalla ja luokalleni tuli kaksi steiner-koulun käynnyttä ja heidän opiskelunsa ei kummallakaan onnistunut kovin hyvin, ainakaan heidän kohdalla ei ollut kovin laadukasta perusopetus ollut, ja myönsivät itsekkin etteivät pysyneet opiskelutahdissa mukana kun lukunopeus, luetunymmärtäminen ja kirjoittaminen hidasta.

      • tiedä mistä puhut

        et oikein taida tajua kupletin juonta
        steinerkoululaiset ovat ekaluokasta asti peruskoulun loppuun ja osa jatkaa ylioppilaaksi asti yhdessä.
        kuinkahan monta sinun ekaluokaltasi jatkoi kanssasi "yliopistoon"....kaikissa ikäryhmissä on lukijat ja tekijät erikseen... niin steinerissakin. ja se että jatkaa yliopistoon ei ole koulun tarkoitus, vaan oppiminen opiskelijan yksilölliset taipumukset huomioiden.


      • .........
        tiedä mistä puhut kirjoitti:

        et oikein taida tajua kupletin juonta
        steinerkoululaiset ovat ekaluokasta asti peruskoulun loppuun ja osa jatkaa ylioppilaaksi asti yhdessä.
        kuinkahan monta sinun ekaluokaltasi jatkoi kanssasi "yliopistoon"....kaikissa ikäryhmissä on lukijat ja tekijät erikseen... niin steinerissakin. ja se että jatkaa yliopistoon ei ole koulun tarkoitus, vaan oppiminen opiskelijan yksilölliset taipumukset huomioiden.

        Ompas täällä keskustelua. Mitä nyt tuohon tulee, niin myös peruskouluissa aloittaa ekaluokkalaisia sitäkin enemmän. Rehellisesti sanottuna itse en tiedä kuinka moni heistä, jotka samalla luokalla aloittivat koulunsa, ovat nyt yliopistossa tai kuinka moni. Toisaalta minusta jokaisen on pyrittävä sinne, missä kokee saavansa pohjan ammattiin, johon haluaa kouluttautua. Minä halusin yliopistoon, joku toinen sitten taas parturiksi - miksi hänen pitäisi olla yliopistossa?

        Ihmetyttää tämä ääripää-ajattelu. Joko kaikki hyvä, mitä ihmisessä on ja miksi hän on kehittynyt, on vain ja ainoastaan stainerkoulun ansiota ja vain siten voi oppia suvaitsevaksi jne. hyväksi ihmiseksi. Tai vaihtoehtoisesti stainerkoulu pilaa elämän ja siellä ei pysty oppimaan yhtä tehokkaasti. Kyllähän se jonkin verran vaikuttaa, mutta eikö oikeasti ihminen muka osittain kehity muuallakin kuin siellä koulunpenkillä - stainerin tai tavallisen?

        Minä olen tyytyväinen siihen, että olen käynyt tavallisen koulun. En silti usko, että elämäni olisi mennyt pilalle, jos vanhempani aikoinaan olisivat minut stainerkouluun laittaneet. Uskon myös, että joillekin lapsille se on ehkä hyvä tapa oppia, vaikka oma sydän lämpiää enemmän tuonne peruskoulun puolelle. Kummassakin on omat plussansa ja miinuksensa, mutta jos lapsessa on potentiaalia lahjakkuteen näin opiskelumielessä, niin hän menestyy oli sitten kummassa tahansa. Ei tarvitse unohtaa myös sitä itse oppijaa koulujen välisessä taistelussa.

        Tarkemmin ajateltuna sehän olisi vain hyvä, jos yhä enemmän lapsia, jotka hyötyvät stainerista eniten, menisivät ko. paikkaan opiskelemaan. Sillä yksi oppilas siellä on yksi oppilas vähemmän peruskoulussa. Ja tämä vapauttaa yhden lapsen verran resursseja huomioida niitä muita lapsia, jotka peruskoulussa opiskelevat.

        Mitä tällä paremmuuskamppailulla yritetään saavuttaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1739
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1708
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      14
      1229
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1154
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1132
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1057
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1011
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      985
    10. 10
      980
    Aihe