että semmosta....

äippä

Tulipahan taas sitten tänään tytön suusta isin sanomisia. Meillä on huoltajuusoikeudenkäynti kesken, joten mennään väliaikasella sopimuksella. Isi noudattanu sopimusta toistaseksi ihan ok, mutta nyt viimeisen kuukauden sisällä huh huh ... ei mitään tolkkua.

Istuttiin oikeudessa lokakuun lopussa ja lapsille tehdään lisähaastattelu ja isälle tulee uusi olosuhdeselvitys. Oikeusistunnossa pohdittiin missä lasten paikka on ja tämä vanhin lapsista on 14 v. Isä haluaisi jakaa lapset, minä taas toivon että sisarukset kulkisi yhdessä paketissa mahdollisimman selkein tapaamiskäytännöin.... ninnii sitten istunnossa minun asianajajani oli pohtinut sitä että kun tämä 14 v tyttö on ihan kiltisti toiminut tapaamissopimusten mukaan ... ja on äidillä silloin kun kuuluukin olla. Isä menny nyt sitten sanomaan lapselle tämän asianajajan sanoman ja tyttö alkanut toimimaan sitten omavaltaisesti. Menee isälleen ja ei tule kotiin jos pyydän ja isi ei palauta lasta eikä kannusta häntä tulemaan kotiin, päinvastoin tänäänkin soitti tytölle ja kysy että tuletko vaikka tytön kuuluisi olla minulla.

Olen aika voimaton, vieläkun tyttö on murkku-ikänen niin muutenkii taiteilemista ....
mitähän tässä oikein voisi tehdä ...

Isän kanssa en voi neuvotella sillä hän ei suostu puhumaan kanssani eikä vastaa puhelimeen ei viesteihin .. karjas vaan ovelta että kaikki asiat kirjallisena ja länttäs oven kiinni ...

8

649

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Quess Who¤

Vietä teinityttäresi kanssa aikaa kaksin, menkää ostoksille, elokuviin, syömään jonnekin kivaan paikkaan... Vaikka olisi kuinka joulukiireitä, pysähdy. Kun hän auttaa sinua kotosalla, kiitä ja anna pieni korvaus siitä (ohimennen) anna tytön ymmärtää, että et tule ilman häntä toimeen ;) hae tytölle kuu taivaalta, tai mitä ikinä pyytääkin joululahjaksi. Jos isä toimii likaisesti, toimi sinä teinitytölle mieluisasti.

Rajat kannattaa kuitenkin pitää ja toimia muuten samalla tavalla kuin ennenkin. Mikään laki ei kiellä antamasta "laatuaikaa" lapselle.
      Vanhimman lapsen kertoma vaikuttaa paljon lopputulokseen joten.. sodassa ja rakkaudessa kaikki keinot ovat sallittuja... ;)

Ennen kaikkea,

ä l ä - h e r m o s t u - t y t ö l l e :)

• "semmoiseen"

Jako kahteen ei riko lapsia, voipi jopa lähentää heitä keskenänsä.

Ilmeisesti tyttö tietää, mistä "narusta vedetään" Ja isä, sekä sinä menette "kuin pässi narussa". Ota tyttö e r i t t ä i n vakavaan keskuteluun ihan kahdestaan ja kerro, että hänen päätöksesä on o l t a v a lopullinen, sillä sinä et ala elämään tytön "pillin mukaan". Ja seuraava sijoituspaikka on lastenkoti, jollei isänsä luona pidempään viihdy. Kieltäydyt yksinkertaisesti ottamasta häntä luoksesi.

Toki raakaa on moisen ilmoituksen antaminen, mutta tyttö joutuu tusiaan miettimään "nokkaansa pidemmälle" eikä niin, mikä on nyt "hauskaa ja kivaa".

Tottahan toki murkkuikäinen menee sinne asumaan, missä rajat ovat matalammat.

Se, mitä on edellisen oikeudenistunnon jälkeen tapahtunut; kaippa löytyy sinulta dokumenttia, samoin jos tyttö alkaa edelleen temppuilemaan, eikä isä auta asiassa: Otappahan yhteyttä poliisiin ja/tai kuntanne sosiaalitoimen lastensuojeluun; pikaista apua luulisi löytyvän, jo saman vuorokauden aikana.

Itse olen samankaltaisen "rumban" läpikäynyt, siinä vanhempi lapsi sai ja joutui miettimään tulevaisuuttaan todella. Varmaan tuntuu "kovalta ja kylmältä" ilmoittaa asioita kuvailemallani tavalla, mutta ei elämäkään aina ole "kivaa". Älä anna kyynelten hämätä tai vannomisten sokaista sinua, anna "lapsen" tehdä oma ratkaisunsa, vaikka se kirpaisikin; ei tytön ratkaisu tee sinusta huonoa äitiä tai kasvattajaa.

Jk. Ilmiselvästi tyttö käyttää teitä hyväksi, kun te vanhemmat riitelette keskenänne ja kiistakapulanahan on lapsi/lapset.

• Jossu¤

Meidän huoltajuuskärhämöinnin aikana (kun teini käytti isän luoksemuuttoa aseena) tiuskaisin kerran kyllästyneenä uhkailuihin, että "tietenkin sinä muutat jos haluat, mutta se on sitten niin, eikä tässä tulevaisuudessa edestakaisin pompita, koska hommaan pienemmän asunnon samantien!" (Molemmat tiesimme, että me molemmat vain uhkailimme) niin eikös lastensuojelu takertunut lauseeseen, kun pikkusisar oli kertonut tapahtuneesta ja nostivat kulmiaan, että olen mennyt uhkailemaan lasta ja lapselle tulee turvaton olo, kun kokee että äiti hylkää hänet. Voi #5&%3¤54#234, heh, taas oli keski-ikäinen äiti ihmeissään kun lapseton, kolmekymppinen, ammattikasvattaja - jonka ainoa pahe teininä oli valvominen 22 saakka ilman äidin lupaa, kertoi elämän teiniarkitotuuksia riviäidille.

Ps. Teini-ikäinen on yhtä vietävissä uusilla vaatteilla kuin kaksivuotias karkilla ;D

• äippä
        Jossu¤ kirjoitti:

Meidän huoltajuuskärhämöinnin aikana (kun teini käytti isän luoksemuuttoa aseena) tiuskaisin kerran kyllästyneenä uhkailuihin, että "tietenkin sinä muutat jos haluat, mutta se on sitten niin, eikä tässä tulevaisuudessa edestakaisin pompita, koska hommaan pienemmän asunnon samantien!" (Molemmat tiesimme, että me molemmat vain uhkailimme) niin eikös lastensuojelu takertunut lauseeseen, kun pikkusisar oli kertonut tapahtuneesta ja nostivat kulmiaan, että olen mennyt uhkailemaan lasta ja lapselle tulee turvaton olo, kun kokee että äiti hylkää hänet. Voi #5&%3¤54#234, heh, taas oli keski-ikäinen äiti ihmeissään kun lapseton, kolmekymppinen, ammattikasvattaja - jonka ainoa pahe teininä oli valvominen 22 saakka ilman äidin lupaa, kertoi elämän teiniarkitotuuksia riviäidille.

Ps. Teini-ikäinen on yhtä vietävissä uusilla vaatteilla kuin kaksivuotias karkilla ;D

vastauksista . Oltiinki eilen shoppailemassa tytön kanssa. Ja oli ihan mukavaa, mutta sitten tuli tää isin soitto "tuletko".
        Olen tuota miettinyt, että se on aika julma sanoa lapselleen mene. Ja meilläkin kun nyt on edessä uudet sossun haastattelut niin tässä kyllä saa taiteilla.

Soitin tänään lastenvalvojalle ja hän sano, että kun on se väliaikaismääräys niin käräjaoikeudelta voi hakea käytäntöönpanoa, mutta kun lapsi on tuon ikäinen niin häntä ei väkipakolla tuoda kotiin ,jos hän ei halua tulla. Tähän lapsen käyttäytymiseen vaikuttaa isin negatiivinen asenne (lasten psykologikin kirjoitti yhteen lausuntoon, että isin negatiivinen asenne äitiä kohtaan vaikuttaa lasten mielipiteisiin). Kaikki oli hyvin kunnes ex toi julki sen mitä oikeudessa oli asianajani sanonut, että tyttö on viihtynyt kotona.

Vaikee tilanne .....

• edelliseltä:
        Jossu¤ kirjoitti:

Jaa, että "lastensuojelu" oikein tarttui lauseeseen. Minä taasen toin julki nimenomaan "sossun muumojen" kuullen, mitä tapahtuu, jos lapsi alkaa " tuuliviiriksi": että sillain. Jos kerran ns. antaa periksi; silloin lapsi alkaa käyttää "kyyneliään" hyväksi ja taas osoite vaihtuu.

Jo yksistään lapsi, kehityksen ja kasvamiseen normaaliksi ihmiseksi, tarvitsee rajoja.

• minun kokemus
        edelliseltä: kirjoitti:

Jaa, että "lastensuojelu" oikein tarttui lauseeseen. Minä taasen toin julki nimenomaan "sossun muumojen" kuullen, mitä tapahtuu, jos lapsi alkaa " tuuliviiriksi": että sillain. Jos kerran ns. antaa periksi; silloin lapsi alkaa käyttää "kyyneliään" hyväksi ja taas osoite vaihtuu.

Jo yksistään lapsi, kehityksen ja kasvamiseen normaaliksi ihmiseksi, tarvitsee rajoja.

Nuoret on tosi ovelia ”pelureita”. Entinen mieheni oli viikot töissä toisella paikkakunnalla ja hänen murkkuikäinen poikansa keksi, että hän muuttaa ”isän” luokse asumaa eli siis minun luokseni. Istuin sitten äidin kanssa vanhempaintapaamisissa koululla ja kuraattorin luona jne, kun koulussa oli vaikeuksia. Sitten kuraattori puki asian viimein sanoiksi, että ”hän ei enää yhtään ihmettele, että jos poika on ihan hukassa, kun edes omat vanhemmat eivät tiedä missä heidän lapsi asuu”. Silloin äitikin tajusi, että eihän hänen poikansa kuulu minun luona asua ja poika muutti takaisin äidin luokse.

• Jossu¤
        edelliseltä: kirjoitti:

Siinä vaiheessa huoltajuuspuintia olin jo oppinut, että lastensuojeluviranomaisille ei voi sanoa mitään. Eikä meillä kenellään osoite vaihtunut tai vaihdu; minnekäs me kotoamme lähtisimme.

Ja pakko huomauttaa; kyllä on tavallisen lapsellinen teini-ikäinen jos luulee kyynelillä pompottavansa vanhempiaan. Tai, sanotaan toisin: Minun teini-ikäiseni ei ole niin lapsellinen että kuvittelisi pompottavansa minua uhkailulla tai krokotiilinkyynelillä, kokeilla tietenkin voi, mutta lopputulos on selviö ennen aloitusta.

Kyllä toinen virkailijoista nimenomaan palasi aiheeseen pariin otteseen, eikä minulla ollut sydäntä sanoa hänelle, että pakkasin tytön tavarat matkakasseihin oven pieleen, otin kännykän ja avaimen pois ja kysyin, soitanko isän hakemaan... Tyttö sanoi, että hulluko sä olet, en kai mä nyt sinne muuta. Se oli siinä, ja sitten keitettiin "muutto"kahvit ja otettiin pakasteesta pullat sulamaan ;D

PS.. 15-16 v ei ole enää ihan lapsi, joskaan ei aikuinenkaan, mutta jos sen ikäinen päättää muuttaa pois kotoa, minkäs teet? Laitat rajojako? Kyllä vanhemman on pitänyt hommata auktoriteettinsa jo paljon aikaisemmin, tuossa ikävaiheessa on turha enää kasvattaa, opastaa ja ohjata lasta "normaaliksi ihmiseksi" :D

• ajat sitten eronnut

Kun erosin miehestäni olivat lapset murrosikäisiä. Lapset asuivat virallisesti minulla. Me sovimme kuitenkin että koska lapset olivat jo niin vanhoja saivat he valita milloin olivat vanhempiensa luona. Toki olimme isän kanssa aina yhteydessä ja varmistimme että eivät lapset keksineet mitään omiaan. Nyt Meillä on kaksi aikuista ja tasapainoista lasta. Suhde exään on säilynyt vuosien aikana hyvänä ja olemme edelleen yhteydessä silloin tällöin, onhan meillä nyt yhteinen ihana lapsenlapsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      57
      3545
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      41
      3330
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2781
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      45
      2527
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1963
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1609
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1307
    9. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      20
      1268
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1241
    Aihe