Kierresorvaus

Patse 1

Tietääkö kukaan kuinka barokkityylisiin huonekaluihin tehtiin ns.kierresorvattuja osia ?

8

6492

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todennäköisesti

Uskoisin barokkikierteen syntyvän samantapaisella kopiojyrsimellä, kuin kirvesvarsi, puukonkahva ja uistinvaappukin tehdään.

Kokeileppa hakusanoja... vaappukone, vaappujyrsin, vaappusorvi.

• dt-10

Tietääkseni kopiojyrsimellä ei onnistu kierteen teko kylläkin airot, kirveenvarret ja puukonkahvat onnistuu. Löytyy laite pystyy tekemään kierteen ja pitkittäis urat lieriömäiseen kappaleeseen. Silloin kun barokkityyli luotiin, niin tuskin oli hirveän koneellista toimintaa kuten nykyään. Itse olen tehnyt ja niin ne entisakoina tehtiin eli käsin! viilaamalla/raspilla( siitä ei ole itselläni tietoa tekivätkö aikoinaan veistämällä)hioen haluttuun muotoon. Käsin tekemälä tulee kauniita kierteitä ja voi tehdä vaikka pallon muotoiseen kierteen pintaan.

• kyllä mutta
        dt-10 kirjoitti:

Tietääkseni kopiojyrsimellä ei onnistu kierteen teko kylläkin airot, kirveenvarret ja puukonkahvat onnistuu. Löytyy laite pystyy tekemään kierteen ja pitkittäis urat lieriömäiseen kappaleeseen. Silloin kun barokkityyli luotiin, niin tuskin oli hirveän koneellista toimintaa kuten nykyään. Itse olen tehnyt ja niin ne entisakoina tehtiin eli käsin! viilaamalla/raspilla( siitä ei ole itselläni tietoa tekivätkö aikoinaan veistämällä)hioen haluttuun muotoon. Käsin tekemälä tulee kauniita kierteitä ja voi tehdä vaikka pallon muotoiseen kierteen pintaan.

Kyllä niitä sorvilla tehdään mutta älä vaan kysy miten koska olen mietinyt itse samaa.
        Jossakin sorvausoppaassa vaan näin tarinaa ja sitä varten tehtyjä työkaluja.

• dt-10
        kyllä mutta kirjoitti:

Kyllä niitä sorvilla tehdään mutta älä vaan kysy miten koska olen mietinyt itse samaa.
        Jossakin sorvausoppaassa vaan näin tarinaa ja sitä varten tehtyjä työkaluja.

Joutuu tekemään kyllä vain sen kierteen käsin jos ei rakenna sorviin syöttöä joka pyörittää kappaletta hitaasti ja pyörimisnopeuteen suhteutettu jyrsimen liikettä pituussuunnassa.Ei mahdoton mutta en itse ole ainakaan vielä saanut tehtyä.

• teppo
        dt-10 kirjoitti:

Joutuu tekemään kyllä vain sen kierteen käsin jos ei rakenna sorviin syöttöä joka pyörittää kappaletta hitaasti ja pyörimisnopeuteen suhteutettu jyrsimen liikettä pituussuunnassa.Ei mahdoton mutta en itse ole ainakaan vielä saanut tehtyä.

Paitsi että pyöritin aihiota käsin. Tein kaksinousuiset kierteet siten että käsin pyöritin sorvaamani aihiota dremel toisessa kädessä. :) Tuli hieno.

• Puusuutari
        teppo kirjoitti:

Paitsi että pyöritin aihiota käsin. Tein kaksinousuiset kierteet siten että käsin pyöritin sorvaamani aihiota dremel toisessa kädessä. :) Tuli hieno.

Kopiojyrsimellä onnistuu kierteen teko mutta se on hyvin harva.olen saanut jalkalampun jalaksi sopivan kierteellä tehdyn kappaleen.Näitä tehdään nyt tiettävästi Voikkaalla.

Lappeenrannassa on muuan sorvauksen harrastaja rakentanut kierresorvauslaitteen joka toimi hyvin,olin seuraamassa työesitystä.Sorvattava kappale pyöri hitaasti ja käsiyläjyrsin oli asennettu kappaleen yläpuolelle niin että sillä tuli kierre,yläjyrsin liikkui kiskoja pitkin sorvattavan kappaleen pituus-suunnassa.

• Lehdistä...
        Puusuutari kirjoitti:

Kopiojyrsimellä onnistuu kierteen teko mutta se on hyvin harva.olen saanut jalkalampun jalaksi sopivan kierteellä tehdyn kappaleen.Näitä tehdään nyt tiettävästi Voikkaalla.

Lappeenrannassa on muuan sorvauksen harrastaja rakentanut kierresorvauslaitteen joka toimi hyvin,olin seuraamassa työesitystä.Sorvattava kappale pyöri hitaasti ja käsiyläjyrsin oli asennettu kappaleen yläpuolelle niin että sillä tuli kierre,yläjyrsin liikkui kiskoja pitkin sorvattavan kappaleen pituus-suunnassa.

Ostin joskus jonkun jenkkien puutyölehden ja siinä oli yksityiskohtaiset ohjeet kierteentekoon...
        Totta on että siihen sorvia tarvii mutta niitten ohjeitten mukaan vain kappaleen kiinnipitämiseen..
        Tuskin sun kannattaa oikein mittavia investointeja koneittensuhteen tehdä jos et ala niitä ammattimielessä tekemään...rekkakuormittain.
        Ohjeitten mukaan tärkeinta on mitoittaa ja piirrottaa kappale oikein ja niin että kierteen nousu on sama koko matkalla.
        Sitte kun olet saanu piirrettyä kappaleeseen kierteen pohjan, laitat selkäsahan terään teipin syvyys merkiksi ja sahaat jengan pohjan. Sitte vaan talttaa raspia viilaa puukkoa...mitäniitänyt olikaan ja työstämään...
        Sitte homma menee haasteelliseksi jos työstettövö kappale on kartio...mutta samoilla opeilla

• artosill

Hi!
      Tuttu osti kopiolaitteen sorviin, jolla sai tehtyä metrin pätkissä kyseistä kierrettä. Katselimme huvittuneena kallista laitetta... Tarvittiin pari tuntia ja 0.3m2 mdf-levyä, kaksi ohjauspyörää ja ohjaustappi. Itse jyrsintä tapahtuu yläjyrsimellä ja kappaleen syöttö käsin. Luulenpa että tarvittaessa jyrsintä voidaan suorittaa myös käsijyrsimellä. Teimme muutamalla eurolla nopeasti neljän metrin kierretankoja, joita rajoitti ainoastaan materiaalin pituus. Yksinkertainen "jiki" mahdollisti kierteen nousun säädön ja kierteen muotoa voitiin muuttaa jyrsimen terien muodolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      89
      5645
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4742
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      3057
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      90
      2976
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2654
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      61
      2049
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      1996
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      116
      1460
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1328
    Aihe