Täällä on epäilty us-talouden vaikeuksien kantautumista eurooppaan ja suomeen.
Kirjoitin 1.12 "Jenkkimarkkina tullee menemään taantumaan ja varmasti vaikuttaa suomeenkin. Ei ole tarvittu edes virallista taantumaa kun heikkojen odotuksien vaikutukset jo näkyvät täällä teollisuudessa."
Alla olevassa linkissä käytännön esimerkkiä siitä miten usan talous voi sittenkin vaikuttaa.
http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=26&news_id=200622867
Autotehtaan TJ taisi TV-haastattelussa käyttää perusteluina jotain "usan asuntomarkkinoiden romahdus", "p-aineen korkea hinta" ... "(valuuttakurssit) vaikuttaa eurooppalasiin tuontiautoihin" tms.
Mielestäni, mediassa kuultuna, aika vahva mutta todenperäinen ilmaisu. Ei mikään asuntomarkkinaintressejä omaavan ekonomistin "mutta kotimarkkinat ovat nyt vahvat... ja taloudella menee hyvin..."
Nyt voidaankin väitellä siitä miten usan perässä heikentyvä suomi-talous vaikuttaa asuntojen hintoihin - jatkuuko ikuinen nousu? (Tämä ihan vaan sitoakseni talousaiheisen viestin asuntojen hintakeskusteluun.)
eihän usa vaikuta suomeen?
1
305
Vastaukset
- The Rat
Katsotaanpa viime lamaa, eli 90-luvun lopun rysäystä.
Mitenkäs asuntojen hinnat käyttäytyivät? No joo... Nousivat. Paljon.
Entäs edellinen lama? Olikos se siinä 92? Asuntojen hinnat? Lasku taittui, maltillinen nousu käynnisty.
Mites... Eikun hetkinen? Asuntojen hinnat elävät omaa elämäänsä joka riippuu sen verran monesta asiasta että ihan pienet hetkautukset valuuttakursseissa tai pörssissä eivät niihin paljoa vaikuta.
Fakta on se että nykyään ihmisillä on enemmän rahaa käytettävissä asuntoon kuin ennen. Kahdesta syystä: euroon sitominen pitää korot maltillisina ja pidentyneet laina-ajat mahdollistavat huomattavasti suuremmat lainat kuin ennen.
Lopputulos: asuntojen hinnat nousevat kunnes nousu loppuu, sen jälkeen hinnat mahdollisesti laskevat. Huippu tulee kuitenkin ylittämään edellisen huipun (89-90) reilusti melkein kaikilla mittareilla mitattuna.
Nythän aletaan olla samoissa lukemissa kuin viimehuipulla. Itse uskon että nousuvaraa on vielä tuollaiset 30 pinnaa, mutta eihän sitä tiedä. Ehkä ne hinnat alkavat laskea. Toivotaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724184Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o963607Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363329- 512860
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182329- 402318
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222052- 231646
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141517Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?321506