Olemme mieheni kanssa eronneet ja harkinta-aika on menossa. Meillä on kaksi poikaa 7 ja 5 vuotiaat.
Kun erosimme sovimme, että vanhempi lapsi on isänsä luona joka toinen viikko ja nuorempi joka toinen viikonloppu. Yritin ehdottaa, että pojat olisivat yhtä aikaa ja yhtä paljon kummankin luona, ettei pienempi ala ihmettelemään miksi isoveli on enemmän isillä, kun hän. No isä ei suostunut, koska pienempi on "vaikea" lapsi.
Näin sitten yritettiin. Välillä mieheni ilmoitti, että myös nuorempi on hänen luonaan kokoviikon. Asia oli mielestäni ok, koska lasten tulee saada olla molempien kanssa. Tämä tapahtui vaan kerran.
Sitten asiat muuttuivat niin, että kun pojat olivat viikonloppua viettämässä isänsä kanssa, niin isä ei sitten jaksanutkaan olla lasten kanssa, vaan laittoi isomman pojan soittamaan minulle, että minun pitää tulla hakemaan tuo pentu pois. Oli varmaan pienemmän kiva kuulla kuinka isä käskee isoveljen soittaa äidille ja sanoa nuo sanat. No hain kyllä lapsen pois ja siinä sivussa minut poistettiin paikalta lievää väkivaltaa käyttäen.
Olen yrittänyt keksiä ja sopia vaikka minkälaista järjestelyä, että lapset saisivat olla isänsä kanssa, mutta turhaan. Isä ilmoitti, ettei halua olla kummankaan kanssa. Hän on mielummin baarissa ne viikonloput, kun pitäisi lasten siellä olla. Ja hänen mielestään siis on parempi, että lapset eivät siellä ole, kun eivät siellä edes viihdy. Ja isä juo silloinkin kun lapset siellä ovat.
Mitä siis minun tulisi tehdä. Emme ole käyneet vielä lastenvalvojalla, joten virallisia sopimuksia ei ole. Täytyykö minun odotella, että isä soittaisi ja haluaisi nähdä lapset, vai täytyykö minun sitä vaatia?
Voiko isä hylätä lapset?
En voi
3
505
Vastaukset
- "Mitä teen?"
Siellä otetaan kantaa siihenkin puoleen, että mitäs jos lapsilla ei ole hyvä olla isänsä luona?
Kerroit, että isä juo (ilmeisesti muutakin kuin olutpullollisen) lasten hänellä ollessa. Hän käyttäytyy epäasiallisesti käskemällä lasta soittelemaan puolestaan, käyttää väkivaltaa sinua kohtaan jne.
Onko silloin sinulla turvallinen olo lasten ollessa isänsä luona? Eikö tunnu pahalta jättää lapsia isälle, joka ei heistä pysty turvallisella tavalla huolehtimaan? Lapsen oikeus on tavata vanhempaansa, EI aikuisen.
Muista, että lapsella on oikeus tuntea olonsa turvalliseksi, joka paikassa. En kirjoita tätä "moittiakseni" vaan ihan hyvästä sydämestä.
Lapset ovat tärkeintä. Tietysti on kivaa, kun saa sitä omaakin aikaa itselleen silloin tällöin. Mutta silti olisi muistettava ajatella sitä, miten lapset voivat.- ymmärrän mahdottomuuden...
ymmärrän mitä kysyjä ihmettelee...tilanne on kauhee, eihän lapset tollasen isän luokse kuulu, mutta mitä teet kun katsot lapsen silmiin? onko sydäntä sanoa ettet näekään isääsi, ettei isä halua, kaipaa tms....
mahdoton tilanne. miksi miehet ei joudu ikinä vastuuseen teoistaan? miten ne voi käyttäytyä noin omia lapsiaan kohtaam? oon tullut siihen tulokseen etteti ole sama asia äidin- ja isänrakkaus!!! oon siis itsekin yhäiti
voimavaroja tollaseen menee kohtuuttomasti äidiltä, kun koitta järjestää asiat parhain päin ja samalla suojella lapsiaan...
onnea sulle - äippä
ymmärrän mahdottomuuden... kirjoitti:
ymmärrän mitä kysyjä ihmettelee...tilanne on kauhee, eihän lapset tollasen isän luokse kuulu, mutta mitä teet kun katsot lapsen silmiin? onko sydäntä sanoa ettet näekään isääsi, ettei isä halua, kaipaa tms....
mahdoton tilanne. miksi miehet ei joudu ikinä vastuuseen teoistaan? miten ne voi käyttäytyä noin omia lapsiaan kohtaam? oon tullut siihen tulokseen etteti ole sama asia äidin- ja isänrakkaus!!! oon siis itsekin yhäiti
voimavaroja tollaseen menee kohtuuttomasti äidiltä, kun koitta järjestää asiat parhain päin ja samalla suojella lapsiaan...
onnea sullelastenvalvojalle pikimmiten ja siellä palaverissa sovitte pelisäännöt exäsi kanssa.
Ota tietenkin esille asia, että sinua huolettaa exän alkoholin käyttö jos ne sossuta saisi sitä miestä vähän ajattelemaan, että silloin kun lapset on siellä niin hänen on oltava selvinpäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o2795838Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki373396Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.1432637"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää2212102Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan
(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol781635- 641057
Niin että miten
Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua77991Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet
Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni126856Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun
Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan9855Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa
Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui11804