Opiskelu ei kannata?

YlimystönOikeus?

Kuten jo muinioin, pätee nykyäänkin sääntö, että opiskelu on ylempien oikeus. Suomessa opiskelu ei tunnu kannattavan, jos ei ole lähtöisin varakkaasta perheestä.

Tänään eräs opintotukiasioita hoitava laitos pudotti yllärin niskaani: opintotuki putosi 60% ensi vuodelle. johan tässä kuukausi kerettiin nauttia huimasta 8 euron korotuksesta, mutta tammikuulle asiat näköjään päätettiin pohtia uusiksi. Ilmeisesti veronpalautukset kerätään pois?

5

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toimeentuloa vain ei ole...

      Opiskelu kyllä kannattaa, mutta sitä ei taloudellisesti kannateta. On aivan älytöntä politiikkaa tuhota suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuuden valttikortit lyhytnäköisellä ja asioista tietämättömällä politiikalla.

      Ja taas on edessä vaalit, joissa luvataan ennakkoon vaikka mitä, mutta mitään ei asioiden parantamiseksi tehdä. Japanissa suunnitellaan vuosikymmeniä eteenpäin miten suunnata yhteiskuntaa ja sen tulevia voimavaroja parhaaseen päin. Tällaisella Suomeen juurtuneella kvartaalinäkymällä ei tule muuta kuin vahinkoa pitkällä aikavälillä katsoen. On ihme, ettei Suomen hallitus (koko ryhmänä, yksilöistä löytyy katsannossani oikealla linjalla oleviakin) pääse irti tästä illuusiostaan ja suoranaisesta pöljyydestään. Tärkeämpää ilmeisesti on pitää yllä populistiset kuviot äänien saamiseksi.

      Äänestäjiä arvioidessa koko joukkona voisi jopa olla samaa mieltä ihmisten järjenjuoksusta kuin Lenin. Ei varmaankaan ole edes mahdollista saada äänestäjien enemmistöä todella perehtymään ja oma etunsa (joka tuntuu olevan suurimmalle osalle tärkein asia) unohtaen ymmärtämään koko yhteiskunnan hyväksi kohdistetusta tulevaisuusohjelmasta.

      Ihmisten herääminen käsittämään yhteiskunta laajempana kokonaisuutena olisi tie onnistuneempaan yhteisöön. Yksilö saisi samalla paremmat olosuhteet, kun kaikki eivät taistelisi "rajallisista aineellisista eduista". Kyse ei ajatuksessani ole kommunismista, jos joku tahtoo sen ivallisesti siksi tulkita (vaikkapa nostettuani Leninin nimen esiin kirjoitukseni yhteydessä), vaan taustalla on enemmänkin solidaarisuus ja toisista välittäminen. Ahneus ja omanapaisuus ovat tuhonneet paljon hyvää meidänkin yhteiskunnastamme.

      Olisi vihdoinkin yhteisvastuun aika. Elämme sentään jo 2000-lukua!!! Sivistys ei ole tasaisesti levinnyt oikeassa muodossaan yhteiskuntaamme, sillä sitä karsastetaan siihen perehtymättömien toimesta, vaikka tätä mahdollisuutta ei ole edes aidosti puntaroitu. Yleensäkään en ymmärrä, miksi jollain toisilta omaksutulla periaatteella automaattisesti ja miettimättä itse asiaa, tyrmätään toisten ideoita. Vahvempi tunneäly tai ainakin toisten kunnioitus tekisi hyvää koko yhteisöllemme. Kokeilkaapas välillä ajatella toisiakin yhteiskuntamme jäseniä. Minä teen jo niin.

    • taf

      äsken tuli lappu postissa: asumistukesi on peruttu ensi vuodelle koska puolisosi tienaa liikaa!! kämppikseni siis.. Seuraava vuosi siis tullaan toimeen 259 e / kk ja vuokraan menee jo 210 ja vedet ja sähköt päälle. Eipä taida telkkarilupamaksua tulla ainakaan tästä perheestä! haistatan paskat koko valtiolle...pois en kyllä muuta, tosin voisin laittaa ystävääni " virallisesti asumaan " johonkin muualle . Pakko näin kiertää lakia jos meinaa jotain syödäkin..

      • Opintotueton

        Suora lainaus Kelan sivuilta:

        "Samassa asunnossa kahdestaan asuvat mies ja nainen katsotaan puolisoiksi, jos hakija ei toisin todista.

        Asumislisää myönnettäessä otetaan huomioon opiskelijan kanssa samassa asunnossa asuvan avio- tai avopuolison tai rekisteröidyn parisuhteen toisen osapuolen tulot."

        Eli jos ilmoitan Kelalla, että aviopuolisoni kanssa olemme päättäneet olla "vain kavereita", ja atkamme asumista samassa asunnossa, mutta vain kämppiksinä, vaikuttaako tämä opintotukeen nostavasti? Puolisoni tulot tiputtavat asumislisää, mutta jos puoliso ei olekaan puoliso vain pelkkä ystävä, niin tuon lainauksen mukaanhan hänen tulojensa ei pitäisi vaikuttaa.


      • suomalaisilla voin sanoa
        Opintotueton kirjoitti:

        Suora lainaus Kelan sivuilta:

        "Samassa asunnossa kahdestaan asuvat mies ja nainen katsotaan puolisoiksi, jos hakija ei toisin todista.

        Asumislisää myönnettäessä otetaan huomioon opiskelijan kanssa samassa asunnossa asuvan avio- tai avopuolison tai rekisteröidyn parisuhteen toisen osapuolen tulot."

        Eli jos ilmoitan Kelalla, että aviopuolisoni kanssa olemme päättäneet olla "vain kavereita", ja atkamme asumista samassa asunnossa, mutta vain kämppiksinä, vaikuttaako tämä opintotukeen nostavasti? Puolisoni tulot tiputtavat asumislisää, mutta jos puoliso ei olekaan puoliso vain pelkkä ystävä, niin tuon lainauksen mukaanhan hänen tulojensa ei pitäisi vaikuttaa.

        suomessa kannatetaan opiskelua koska kaikki saa opintotukea ja koulut ovat ilmaisia kirjija saa lainattua kirjastosta. muualla ei ole porukka kuullukkaan opintotuesta ja kurssit tidella kalliita. luulin etta suomessa huonosti mutta nyt totean että luksusta oli opiskeluaika sai rahaa teki töitä vapaapäivinä ja ilmainen koulutus. ja opiskelun ohessa kuuluisikin työskenellä niin saa vähän kokemusta ja rahaa. eli hyvin menee suomesssa


      • KERTOA
        Opintotueton kirjoitti:

        Suora lainaus Kelan sivuilta:

        "Samassa asunnossa kahdestaan asuvat mies ja nainen katsotaan puolisoiksi, jos hakija ei toisin todista.

        Asumislisää myönnettäessä otetaan huomioon opiskelijan kanssa samassa asunnossa asuvan avio- tai avopuolison tai rekisteröidyn parisuhteen toisen osapuolen tulot."

        Eli jos ilmoitan Kelalla, että aviopuolisoni kanssa olemme päättäneet olla "vain kavereita", ja atkamme asumista samassa asunnossa, mutta vain kämppiksinä, vaikuttaako tämä opintotukeen nostavasti? Puolisoni tulot tiputtavat asumislisää, mutta jos puoliso ei olekaan puoliso vain pelkkä ystävä, niin tuon lainauksen mukaanhan hänen tulojensa ei pitäisi vaikuttaa.

        Miten tämä todistetaan KELAlle:
        "Samassa asunnossa kahdestaan asuvat mies ja nainen katsotaan puolisoiksi, jos hakija ei toisin todista."?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      58
      3006
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      14
      1051
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1008
    4. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      886
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      84
      854
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      781
    7. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      764
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      660
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      86
      635
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      595
    Aihe