Valmistalo vs. pitkästä rakennutettu

-inssi-

Valmistalofirmojen sivuilta ei oman näköistä kotia tahdo löytyä, ajatuksia sopivasta mallista kylläkin mutta firmojen mallien muuntelussa on aina jossain kohti tökännyt. Joko hinta on pompsahtanut tai eivät yksikertaisesti halua/voi muutosta toteuttaa.

Onko kokemusta rakennutetusta omakotitalosta esim. platform tai precut-menetelmillä, oma työ jäisi rakennuttajatehtävien tasolle (pl. lupakuvat) ja hommaa varten hankittaisiin ammattiporukka rakentamaan.

Moni "asiantuntija" on sanonut että säästöä pitäisi syntyä talopakettiin nähden, tiedä sitten miten käy.

18

3279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei asiantuntija

Meille tuli aikoinaan talopaketti,tuollainen pre-cut systeemi.Runkoa pystyttämässä olleet kirvesmiehet sanoivat,että jos olisin rakennuttanut saman talon pitkästä ja palkannut vaikka heidät kasaamaan,niin olisin säästänyt n.30000 MARKKAA.
      Tästä siis on jonkinverran aikaa,ja talo on ihan perusmallia.

• Poikien jutut on juttuja

Perskutti kirvesmiehet ei yleensä ole noin suoraan palkattavissa vaan talotehdas ohjailee heidän menemisiään. Ja kirvesmiehet ovat järjestelyyn sangen tyytyväisiä. Talotehtaiden laskemat urakat on sen verta hyvänhintaisia, ettei heidän kannata paljon palkkahommien perään vilkuilla.

Joten noi jutut taitaa olla todella vanhoja. Liekö toimineet silloin MARKKA-aikoinakaan? Nykyään hommat ainakaan ei mee noin.

• tekevät omilla kuvilla

Useat talotehtaat tekevät omien kuvien mukaisen talon; hinta riippunee lähinnä omien suunnitelmien mukaisten rakenteiden kustannuksista. Talotehtaan katalogit ovat yhä useammalle vain ideoinnin apuna.

• Kokemusta on

Paikallarakentaminen vaatii hyvät kirvesmiehet = suomeksi kalliit.

Lisäksi paikalla puuhastellessa työ ei ole aina niin tehokasta ja työnjälkikin vaihtelee. Samoin kuin olosuhteet. Koitapa vaikka näissä olosuhteissa, mitä nyt on, saada paikallarakennetussa talossa priimalaatua aikaiseksi. Ei onnistu. Vettä tulee vaakasuorassa joka reiästä ja välillä seinän läpikin sisään. (Jos on edes seinää mikä pidättelee)

Onko se nyt ihan tosi, ettet muka saa haluamaasi valmiimpana?

• Rauno Kangas

...alempana käytiin vastaavantyyppistä keskustelua, jota ei kannattane kaikilta osin toistaa.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000010&posting=22000000021913701

Pelkästään rakennuttamalla säästöpotenttiaali on luokkaa 10...15 % kertyen työn arvonlisäverosta ja talopakettifirman katteesta, jonka saa vähintään puoleksi kotiin helpohkosti.

• Varoitus

Kaikkihan muistavat puhekielen korsoraattorin?

Nyt on sitten myös rakentajille olemassa Raunoraattori, joka raunokangastaa kaikki rakentamisen totuudet yksiulotteisiksi timangeiksi.

Ehkä Raunon höpinöissä on joskus joku järki ollutkin ja ehkä noinhin teorialukuihin joku fakiiri joskus pääseekin. (Raunon rakennusfirma itse?) Mutta karu tosiasia on, että amatöörien ei kannata ruveta Raunon "neuvojen" mukaan kokeilemaan koska turpaan tulee ja heti. 10-15% teoreettiset Rauno-säästöt katoaa savuna ilmaan jos sillä, että kertarakentaja ei tajua eikä myöskään saa esim. hankinnoista tarvittavia säästöjä. Samoin kertarakentajaa kusettaa kaikki sen kun ehtii ja vetää myös välistä lisää hintaa tai kusettaa laadussa.

Raunolle ei ehkä näin tapahdu, mutta Rauno pelaakin ammattilaissarjassa, jossa kavereita ei kuseteta.

Tämä ihan vaan varoituksena. Vaikka tuskinpa te pöljät Raunoraattorin soopaa osaatte analysoida.

• Rauno Kangas
        Varoitus kirjoitti:

Kaikkihan muistavat puhekielen korsoraattorin?

Nyt on sitten myös rakentajille olemassa Raunoraattori, joka raunokangastaa kaikki rakentamisen totuudet yksiulotteisiksi timangeiksi.

Ehkä Raunon höpinöissä on joskus joku järki ollutkin ja ehkä noinhin teorialukuihin joku fakiiri joskus pääseekin. (Raunon rakennusfirma itse?) Mutta karu tosiasia on, että amatöörien ei kannata ruveta Raunon "neuvojen" mukaan kokeilemaan koska turpaan tulee ja heti. 10-15% teoreettiset Rauno-säästöt katoaa savuna ilmaan jos sillä, että kertarakentaja ei tajua eikä myöskään saa esim. hankinnoista tarvittavia säästöjä. Samoin kertarakentajaa kusettaa kaikki sen kun ehtii ja vetää myös välistä lisää hintaa tai kusettaa laadussa.

Raunolle ei ehkä näin tapahdu, mutta Rauno pelaakin ammattilaissarjassa, jossa kavereita ei kuseteta.

Tämä ihan vaan varoituksena. Vaikka tuskinpa te pöljät Raunoraattorin soopaa osaatte analysoida.

...mikään taikuri, mutta silti viimeeksi pari kuukautta sitten laskeskelimme erään kivitalorakentajan kanssa kivet, raudat, laastit, suunnitelmat... hänen taloonsa - juuri samalla sisällöllä kuin hänellä olevat kivitalotarjoukset. Sitten vaan menimme pari rautakauppaa lävitse tarjouskilpailun merkeissä - tai hän meni mun antamien ohjeiden mukaisesti. Erotusta kivitalopaketteihin tuli aika tarkoin 20 % (esittämäni säästöpotenttiaalilaskelma oli tarkoituksellisesti varovainen). Arvatkaapas, minkä merkkistä kivitaloa kaveri parasta aikaa pykää ;-D

Monesti maallikot kuvittelevat, että talopakettifirmat ostaa kamppeensa kovastikin halvemmalla kuin Matti ja/tai Maija Meikäläinen, mutta valitettavasti osaava "amatöörikin" saa täydet ammattirakentajaedut itselleen - kunhan omaksuu tavanomaista perusrakentajaa pykälää ammattimaisemman asenteen hankintoihin. Ja se keskeinen pykälä, joka erottaa amatöörin ja ammattilaisen on määrälaskenta. Kivikauppaan kun menee kysymään harkkotoimituksen hintaa, pitää kyselyn olla muodossa: RUH-290 XX lavaa, M500 YY säkkiä... ja sitten huudatetaan muutama toimituskanava ja toisella tinkauskierroksella puristellaan loput mehut tarjoajista. Kun tarjoaja tietää, että vain ja ainoastaan hinta ratkaisee kaupan, on perusrakentajankin hinta hyvin lähellä suuremman asiakkaan hintoja - täytyy vain saattaa kauppakumppaninsa sopivasti ota tai jätä -valinnan eteen, kyllä ne yrittää ahneuksissaan ottaa...

• yläkanttiin. Yksikään rauta...
        Rauno Kangas kirjoitti:

...mikään taikuri, mutta silti viimeeksi pari kuukautta sitten laskeskelimme erään kivitalorakentajan kanssa kivet, raudat, laastit, suunnitelmat... hänen taloonsa - juuri samalla sisällöllä kuin hänellä olevat kivitalotarjoukset. Sitten vaan menimme pari rautakauppaa lävitse tarjouskilpailun merkeissä - tai hän meni mun antamien ohjeiden mukaisesti. Erotusta kivitalopaketteihin tuli aika tarkoin 20 % (esittämäni säästöpotenttiaalilaskelma oli tarkoituksellisesti varovainen). Arvatkaapas, minkä merkkistä kivitaloa kaveri parasta aikaa pykää ;-D

Monesti maallikot kuvittelevat, että talopakettifirmat ostaa kamppeensa kovastikin halvemmalla kuin Matti ja/tai Maija Meikäläinen, mutta valitettavasti osaava "amatöörikin" saa täydet ammattirakentajaedut itselleen - kunhan omaksuu tavanomaista perusrakentajaa pykälää ammattimaisemman asenteen hankintoihin. Ja se keskeinen pykälä, joka erottaa amatöörin ja ammattilaisen on määrälaskenta. Kivikauppaan kun menee kysymään harkkotoimituksen hintaa, pitää kyselyn olla muodossa: RUH-290 XX lavaa, M500 YY säkkiä... ja sitten huudatetaan muutama toimituskanava ja toisella tinkauskierroksella puristellaan loput mehut tarjoajista. Kun tarjoaja tietää, että vain ja ainoastaan hinta ratkaisee kaupan, on perusrakentajankin hinta hyvin lähellä suuremman asiakkaan hintoja - täytyy vain saattaa kauppakumppaninsa sopivasti ota tai jätä -valinnan eteen, kyllä ne yrittää ahneuksissaan ottaa...

ei kykene noista harkoista kovin suuria alennuksia antamaan - loppuu se surullisen kuuluisa kate. Tottahan Raunon hommat halvalla onnistuu, ainakin netissä. Surkeaa on kun vielä noita röyhistelyjä joku oikein tosissaan uskoo. Helppohan tuo on kokeilla, Raunon laatiman ja veloittaman listan kanssa kanssa rautakauppaan. Taitaa seurata vaan aika pettymys kun onkin Raunon lupaamat säästöt paljon oletettua pienenmpiä, eihän se tietysti Raunon ja Raunon ammattiatideon vika ole - olosuhteet ovatkin yhtä äkkiä muuttuneet Raunolle epäedullisiksi, saihan Rauno sentään rahansa - joten ei hätää, taas on alan tosi ammattilainen ollut suureksi avuksi rahastettavalle toopelle. Nihin muuten tarvitaan Raunoa laskemaan kivimäärää, lienee suhteellisen helppo homma vaikka ihan maallikolle.

• Rauno Kangas
        yläkanttiin. Yksikään rauta... kirjoitti:

ei kykene noista harkoista kovin suuria alennuksia antamaan - loppuu se surullisen kuuluisa kate. Tottahan Raunon hommat halvalla onnistuu, ainakin netissä. Surkeaa on kun vielä noita röyhistelyjä joku oikein tosissaan uskoo. Helppohan tuo on kokeilla, Raunon laatiman ja veloittaman listan kanssa kanssa rautakauppaan. Taitaa seurata vaan aika pettymys kun onkin Raunon lupaamat säästöt paljon oletettua pienenmpiä, eihän se tietysti Raunon ja Raunon ammattiatideon vika ole - olosuhteet ovatkin yhtä äkkiä muuttuneet Raunolle epäedullisiksi, saihan Rauno sentään rahansa - joten ei hätää, taas on alan tosi ammattilainen ollut suureksi avuksi rahastettavalle toopelle. Nihin muuten tarvitaan Raunoa laskemaan kivimäärää, lienee suhteellisen helppo homma vaikka ihan maallikolle.

...olevinaan "kuluttaja-aktivistia" - varoitellaan perusrakentajaa olemattomista möröistä.

Kirjoitat katkeraan sävyyn, kuin olisit kivitalomyyjä, jonka leipä kapenee, kun asiakkaat hoksaa, ettei keskiverto kivitalopaketista - niistä, jotka jobbaa pelkkiä kiviä ilman asennusta - yksinkertaisesti kannata maksaa pyydettyä hintaa.

Tokihan perusrakentajakin osaa kivensä itse laskea, kunhan vaan hieman paneutuu asiaan, mutta moniko uskaltautuu ottamaan "valtavaa riskiä" siitä ettei osaisikaan- ja kuinka moni edes hoksaa ajatella asiaa tuolta kannalta, kuinka moni uskoo/tietää säästöpotenttiaalin olemassaoloon.

• osaavat ammattilaiset,
        Rauno Kangas kirjoitti:

...olevinaan "kuluttaja-aktivistia" - varoitellaan perusrakentajaa olemattomista möröistä.

Kirjoitat katkeraan sävyyn, kuin olisit kivitalomyyjä, jonka leipä kapenee, kun asiakkaat hoksaa, ettei keskiverto kivitalopaketista - niistä, jotka jobbaa pelkkiä kiviä ilman asennusta - yksinkertaisesti kannata maksaa pyydettyä hintaa.

Tokihan perusrakentajakin osaa kivensä itse laskea, kunhan vaan hieman paneutuu asiaan, mutta moniko uskaltautuu ottamaan "valtavaa riskiä" siitä ettei osaisikaan- ja kuinka moni edes hoksaa ajatella asiaa tuolta kannalta, kuinka moni uskoo/tietää säästöpotenttiaalin olemassaoloon.

jotka ovat olleet alalla pitkään ja oikein talotehtaidenkin palveluksessa. Muutama mökki saatu väännettyä ja kaupattua tarjouskuvia talleista. Täällä sitten hillutaan mainostamassa osaamistaan, joka kuitenkin on samaa luokkaa kuin muidenkin huippu-osaajien. Asiakasta osataan rahastaa ja lopputulos ja säästöt kuitenkin asiakkaan harteilla. Oma vika jos teki vääriä valintoja eikä löytänytkään niitä Raunon halpoja ja nopeita tekijöitä.

• Rauno Kangas
        osaavat ammattilaiset, kirjoitti:

jotka ovat olleet alalla pitkään ja oikein talotehtaidenkin palveluksessa. Muutama mökki saatu väännettyä ja kaupattua tarjouskuvia talleista. Täällä sitten hillutaan mainostamassa osaamistaan, joka kuitenkin on samaa luokkaa kuin muidenkin huippu-osaajien. Asiakasta osataan rahastaa ja lopputulos ja säästöt kuitenkin asiakkaan harteilla. Oma vika jos teki vääriä valintoja eikä löytänytkään niitä Raunon halpoja ja nopeita tekijöitä.

...se tyyppi, joka ei onnistunut rekrytoimaan ketään alle 30 eurolla tunti - ymmärrän katkeruutesi, mutta samalla muistuttaisin, ettei se ole mun syy, jos sulle töihin tulevat laittaa pärstäkerrointa "vähän päälle kakkosen" :-D

• mahtaakaan tulla tosi
        Rauno Kangas kirjoitti:

...se tyyppi, joka ei onnistunut rekrytoimaan ketään alle 30 eurolla tunti - ymmärrän katkeruutesi, mutta samalla muistuttaisin, ettei se ole mun syy, jos sulle töihin tulevat laittaa pärstäkerrointa "vähän päälle kakkosen" :-D

ammattilaisen laatima tarjouspyyntö :)

• Rehaaja

Mutta tarvitaan:
      1. Hyvä suunnittelija (melkeinpä tärkein asia)
      - suunnitelmat jo alusta lähtien sellaiselle tasolle, että pystyy itsekin niistä tilaamaan
      (muistini mukaan platform suunnitelmiin saa myös määrälaskennan mukaan)

2. Hyvä ja luotettava timpuriporukka
      -työsopimuksella on tietysti omat riskinsä, mutta voi siinä säästää alv:n ja rakennusliikkeen katteen verran

3. Hankitatoimen hoitamistaito ja/tai esim. jonkun firman sopimusalennus (yrityspalvelun kautta) rautakauppatoimituksista.

Säästö voisi olla 15-35 % maisemissa, verrattuna talopakettitoimituksiin.

• -inssi-

Kiitokset ajatuksista Raunolle ja muille...

Varmaankin omilla suunnitelmilla lähdetään liikkeella ja sitten näkee kuka sen talon lopulta tekee, talotehdas vai palkattu työporukka.

Onkos Raunolla toimintaa Keski-Suomen ulkopuolella?

• Rauno Kangas
        -inssi- kirjoitti:

Kiitokset ajatuksista Raunolle ja muille...

Varmaankin omilla suunnitelmilla lähdetään liikkeella ja sitten näkee kuka sen talon lopulta tekee, talotehdas vai palkattu työporukka.

Onkos Raunolla toimintaa Keski-Suomen ulkopuolella?

...ja laskijana toimin koko Suomessa ja aina välillä Ruotsissa ja Norjassakin. Lyhyempiä (1...3 vko) työmaakeikkoja heittelen myös mielelläni eri puolille. Vastaavat työnjohtajat, pääsuunnittelijat ja rakennustyömaan runkopelaajat- ellet tee itse - kannattaa pestata tietysti paikkakunnalta.

• Näitä riittää pientalopuole...
        Rauno Kangas kirjoitti:

...ja laskijana toimin koko Suomessa ja aina välillä Ruotsissa ja Norjassakin. Lyhyempiä (1...3 vko) työmaakeikkoja heittelen myös mielelläni eri puolille. Vastaavat työnjohtajat, pääsuunnittelijat ja rakennustyömaan runkopelaajat- ellet tee itse - kannattaa pestata tietysti paikkakunnalta.

Syystä tai toisesta "ulkoistettuja" alalla vuosia menestyksekkäästi toimineita moni-osaajia jotka nyt ovat pientalorakentajien kukkarolla viisauksineen. Olet siis tehnyt suunnittelu- ja rakennuttamishommia hommia oikein ruotsissa ja norjassakin :) No itseluottamusta ei tunnu ainakaan puuttuvan, toisaalta se ei myöskään pätevöitä kovinkaan pitkälle kommentoimaan muuttotappioalueelta rakentamisen kustannuksia ja toimintatapoja.

• Rauno Kangas
        Näitä riittää pientalopuole... kirjoitti:

Syystä tai toisesta "ulkoistettuja" alalla vuosia menestyksekkäästi toimineita moni-osaajia jotka nyt ovat pientalorakentajien kukkarolla viisauksineen. Olet siis tehnyt suunnittelu- ja rakennuttamishommia hommia oikein ruotsissa ja norjassakin :) No itseluottamusta ei tunnu ainakaan puuttuvan, toisaalta se ei myöskään pätevöitä kovinkaan pitkälle kommentoimaan muuttotappioalueelta rakentamisen kustannuksia ja toimintatapoja.

...lienee paikallaan, kun taas käydään henkilöni kimppuun "mieli täynnä katkeruutta" :-D

Olen yrittäjänä omasta vapaasta tahdostani, en ulkoistettuna. Pitkän yrittäjäurani lomassa olen heittänyt muutaman vuoden keikkaa myös työsuhteisena - lähinnä tuotekehitys- ja myynnin johtotehtävissä projektiluonteisesti.

Ruotsiin ja Norjaan olen suunnitellut vain Suomalaisen vientiyritysten toimeksiannosta - siis suomalaisia taloja.

Mitä perusrakentajien kukkarolla olemiseen tulee, olen sitä etupäässä vältellyt. Yli 90 % suunnittelutoiminnan laskutuksesta tulee mulla yhteistyöstä yritysten kanssa - kyllä tää nyyssikeskusteluihin osallistumnen on mulle ihan oikeesti harrastus.

• kertarakentaja
        Rauno Kangas kirjoitti:

...lienee paikallaan, kun taas käydään henkilöni kimppuun "mieli täynnä katkeruutta" :-D

Olen yrittäjänä omasta vapaasta tahdostani, en ulkoistettuna. Pitkän yrittäjäurani lomassa olen heittänyt muutaman vuoden keikkaa myös työsuhteisena - lähinnä tuotekehitys- ja myynnin johtotehtävissä projektiluonteisesti.

Ruotsiin ja Norjaan olen suunnitellut vain Suomalaisen vientiyritysten toimeksiannosta - siis suomalaisia taloja.

Mitä perusrakentajien kukkarolla olemiseen tulee, olen sitä etupäässä vältellyt. Yli 90 % suunnittelutoiminnan laskutuksesta tulee mulla yhteistyöstä yritysten kanssa - kyllä tää nyyssikeskusteluihin osallistumnen on mulle ihan oikeesti harrastus.

Haluan kiittää Raunoa asiallisista vastauksista.Itse olen kertarakentaja ja olen kustannuksissa aika paljon alle kustannusarvion siitä syystä,että rakennutan taloni pitkästä tavarasta.olen itse kilpailuttanut kaikki tavarat ja hommannut ne työmaalle ja antanut kahden kirvesmiehen tehdä työt.(Tästä tietysti alkaa taas se pitkäntavaran haukkuminen)oma mielipiteeni on että talopaketit ovat ylihinnoiteltuja.Kirjoitin tämän viestin siksi,että omasta puolestani voin sanoa Raunon puhuvan täyttä asiaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      270
      5357
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      66
      4644
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      123
      4325
    4. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      46
      3754
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3750
    6. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3677
    7. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      76
      3048
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      35
      2971
    9. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      53
      2888
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2626
    Aihe