Nelari- vs. 2-tahtikelkka?

Mitä eroa

Tekeekö nelarilla mitään?

93

21346

Vastaukset

  • autojen voimanlähteenä, kumpi suositumpi?

    • Oletko ostamassa kelkka vai autoa ;)


  • 2t kone on tehokkaampi, kevyempi, kestävämpi - sisältää vähemmän liikkuvia osia ja on helpompi korjata.

    Jos sua kiinnostaa päästönormit osta "autonmoottori".

    Jos sua kiinnostaa taloudellisuus, osta diesel.

    Jos haluut hauskan, huipputehokkaan ja helppohuoltoisen koneen joka ei pelkää kylmää eikä kosteutta eikä viimaa - osta 2-t !!!

  • Nelitahtisella ei tee mitään, näkeehän sen jo isommista moottoripyöristä ja autoista!

  • "Kurun pohjalla etenevä 20 kelkan letka, olet joukon viimeinen. On tyyni pakkassää ja ilma täyttyy pakokaasusta. Onneksi kaikki ovat liikkeellä nelarikelkoilla!"

    Kakstahtisilla ajettaessa alkaa taju lähtemään porukan viimeisiltä ja vaatteet haisee!

  • Tositilanteessa ne erot viimeistään huomaa..

    -40 pakkasta ja olet 4-tahtikelkalla jossain "jumalan selän takana" akku hyytyneenä - niin et tee muuta kuin rukoilet.. Käyntiin et kylmää 4-tahtista kovalla pakkasella vedä, et veivaa..

    Samassa tilanteessa 2-tahtisella, niin nykäiset vaan narusta ja nautit kesästä, eiku ajelet siis kotiin..

    • Nelarilla olisit ehtinyt yöksi kotiin eikä olisi tarvinnut jäädä viilaamaan tulppia jänkhälle.


    • Kuka hullu ajaa kelkalla 40 asteenn pakkases.... on se sitte nelari tai ei


  • Kyllä nelitahtinen on tämän päivän tekniikkaa ja kehityksen kärjessä on tietysti Yamaha - löytyy nelitahtista joka tarpeeseen - ovat luotettavia, kestäviä, tehokkaita ja vievät vähän polttoainetta - mitä muuta voi kelkalta vaatia ?

    • vaatia äärimmäistä urheillulisuutta ja hauskuutta jota vain 2t tarjoaa...


    • Keveyttä ja sitä tämän päivän nelarit tarjoa (paitsi ehkä phatseri, mutta siinä ei sitten ole tehoa).

      Nim. Ostin parivuotta sitten nelarin, mutta nyt ajan 2-tahdilla.


    • voi vaatia kirjoitti:

      Keveyttä ja sitä tämän päivän nelarit tarjoa (paitsi ehkä phatseri, mutta siinä ei sitten ole tehoa).

      Nim. Ostin parivuotta sitten nelarin, mutta nyt ajan 2-tahdilla.

      Yamaha RX1 SP, tehoa 150 hv ja painoa 252 kg. Riittää hyvin meikäläisen tarpeisiin.


    • vaikka kirjoitti:

      Yamaha RX1 SP, tehoa 150 hv ja painoa 252 kg. Riittää hyvin meikäläisen tarpeisiin.

      pitää laittaa vielä bensaa tankkiin. Norsu se on, ei sille voi mitään. Vituttaahan se, kun on laittanut rahat cruisailupeliin ja pitäis ajaa kelkkaa. Niin vitutti muakin, mut onneksi löyty yksi kauppias, joka otti yammun vaihdossa. Aika moni kieltäytyi ottamasta sitä vaihdossa. Kertoo varmaan sekin jotain...


    • Varmaan kirjoitti:

      pitää laittaa vielä bensaa tankkiin. Norsu se on, ei sille voi mitään. Vituttaahan se, kun on laittanut rahat cruisailupeliin ja pitäis ajaa kelkkaa. Niin vitutti muakin, mut onneksi löyty yksi kauppias, joka otti yammun vaihdossa. Aika moni kieltäytyi ottamasta sitä vaihdossa. Kertoo varmaan sekin jotain...

      Elä puhu paskaa !


    • vaikka kirjoitti:

      Yamaha RX1 SP, tehoa 150 hv ja painoa 252 kg. Riittää hyvin meikäläisen tarpeisiin.

      ku kaverit ajaa 550 2-t föönilläkin lujempaa ja oot aina jaloissa!


    • sgjsldkjg kirjoitti:

      Elä puhu paskaa !

      Kokeile viedä vuoden vanhaa jammua vaihdossa. Tulee kohtuullisen hinnakas ensimmäinen vuosi.

      Ja mitä tulee painoon, niin itsekin uskoin että se ei haittaa. Mutta se vaan haittaa. Kokeile lähteä lenkille 20 kg matkalaukku molemmissa käsissä. Kyllä se 40 kiloa on hirveä ero painossa, vaikka tehoja olisikin 20-30 hevosta enemmän.


    • En puhu. kirjoitti:

      Kokeile viedä vuoden vanhaa jammua vaihdossa. Tulee kohtuullisen hinnakas ensimmäinen vuosi.

      Ja mitä tulee painoon, niin itsekin uskoin että se ei haittaa. Mutta se vaan haittaa. Kokeile lähteä lenkille 20 kg matkalaukku molemmissa käsissä. Kyllä se 40 kiloa on hirveä ero painossa, vaikka tehoja olisikin 20-30 hevosta enemmän.

      Siis Yamaha verrattuna mihin ???


    • Hande2 kirjoitti:

      Siis Yamaha verrattuna mihin ???

      cattiin tai skiidoon.


    • 600 cc kirjoitti:

      cattiin tai skiidoon.

      nehän ovat leluja !


    • Lynksi kirjoitti:

      nehän ovat leluja !

      niitä ostetaan. Jos haluaa cruisailla jäämerelle, niin sitten ostetaan nelitahti. Jos halutaan ajaa urheilullisesti, niin ostetaan 2-T. Niin yksinkertaista se on. Molemmissa hyvät puolensa, mutta käyttötarkoitus ratkaisee.


    • vaikka kirjoitti:

      Yamaha RX1 SP, tehoa 150 hv ja painoa 252 kg. Riittää hyvin meikäläisen tarpeisiin.

      Kaksitahtipeli, painoa enemmän ja tehoa vähemmän. Silti pidetään urheilukelkkana.


    • En puhu. kirjoitti:

      Kokeile viedä vuoden vanhaa jammua vaihdossa. Tulee kohtuullisen hinnakas ensimmäinen vuosi.

      Ja mitä tulee painoon, niin itsekin uskoin että se ei haittaa. Mutta se vaan haittaa. Kokeile lähteä lenkille 20 kg matkalaukku molemmissa käsissä. Kyllä se 40 kiloa on hirveä ero painossa, vaikka tehoja olisikin 20-30 hevosta enemmän.

      Kummaa porukkaa tää ... kuka käskee sitä kelkaa kantaa....?? eikähän se motti vie kelkkaa eteenpäin.. ja yks tärkee seikka kuinka haluaa kelkalla ajaa jos haluaa ajaa crossia okey sit ei oo muuta vaihto ehtoo ku kisa kelkka mut jos haluaa jotain muuta ni sit taas voi olla joku muukin


    • En puhu. kirjoitti:

      Kokeile viedä vuoden vanhaa jammua vaihdossa. Tulee kohtuullisen hinnakas ensimmäinen vuosi.

      Ja mitä tulee painoon, niin itsekin uskoin että se ei haittaa. Mutta se vaan haittaa. Kokeile lähteä lenkille 20 kg matkalaukku molemmissa käsissä. Kyllä se 40 kiloa on hirveä ero painossa, vaikka tehoja olisikin 20-30 hevosta enemmän.

      Niin se käy kukkakepille, kannattai syödä kaurapuuroa niin jaksaa. ;)


  • Nelari on sen verran kalliimpi hankkia ettei kaikilla ole siihen varaa.

    Tämän ikävän tosiasian peittämiseksi on sitten keksittävä selityksiä joita voit tässäkin ketjussa lukea.

    • ! ..


    • KAIKKI nelari kuskit on sitten niin paljon hitaampia ku 2-t miehet, jos kelkka on kerta niin paljon parempi myös urheilullisessa ajossa?


    • Jee jee, montako nelaria on nähty kisakelkkana? Montako nelaria on nähty noissa temppuleffoissa (slednecks 1-9 yms.), eikä varppina oo rahasta kiinni. Montako backflippiä ootte nähneet tehtävän 4-t kelkalla (itte oon nähny yhden videon)? jns jns... Montako nelaria on nähty pärjäävän DragRace-kisoissa??? Listaa vois jatkaa vaikka kuinka pitkään ja vastaus on yleensä että ei yhtään.

      Eli ei oo nelarit oikein urheilukelkkoja! (Yamahan RX1 on muskelikelkka, kuten Skippaduun Mach Z myös, ja Yamahan BadBoy alkaa pikkuhiljaa lähestyä urheilelisuutta)

      Kiva niillä nelareilla on tasaista nopeaa ja leveää reittiä pistellä tai pilkkikelkkana ihan hyviä, mutta kyllä urheilukelkat on edelleen kaksitahtisia ja tulee olemaan vielä monta vuotta.


    • Slednecks kirjoitti:

      Jee jee, montako nelaria on nähty kisakelkkana? Montako nelaria on nähty noissa temppuleffoissa (slednecks 1-9 yms.), eikä varppina oo rahasta kiinni. Montako backflippiä ootte nähneet tehtävän 4-t kelkalla (itte oon nähny yhden videon)? jns jns... Montako nelaria on nähty pärjäävän DragRace-kisoissa??? Listaa vois jatkaa vaikka kuinka pitkään ja vastaus on yleensä että ei yhtään.

      Eli ei oo nelarit oikein urheilukelkkoja! (Yamahan RX1 on muskelikelkka, kuten Skippaduun Mach Z myös, ja Yamahan BadBoy alkaa pikkuhiljaa lähestyä urheilelisuutta)

      Kiva niillä nelareilla on tasaista nopeaa ja leveää reittiä pistellä tai pilkkikelkkana ihan hyviä, mutta kyllä urheilukelkat on edelleen kaksitahtisia ja tulee olemaan vielä monta vuotta.

      Se on enää poikasten hommaa noilla 2 tahtisilla leikkiminen - tosimiehet ajaa 4 -tahtisilla !


    • Slednecks kirjoitti:

      Jee jee, montako nelaria on nähty kisakelkkana? Montako nelaria on nähty noissa temppuleffoissa (slednecks 1-9 yms.), eikä varppina oo rahasta kiinni. Montako backflippiä ootte nähneet tehtävän 4-t kelkalla (itte oon nähny yhden videon)? jns jns... Montako nelaria on nähty pärjäävän DragRace-kisoissa??? Listaa vois jatkaa vaikka kuinka pitkään ja vastaus on yleensä että ei yhtään.

      Eli ei oo nelarit oikein urheilukelkkoja! (Yamahan RX1 on muskelikelkka, kuten Skippaduun Mach Z myös, ja Yamahan BadBoy alkaa pikkuhiljaa lähestyä urheilelisuutta)

      Kiva niillä nelareilla on tasaista nopeaa ja leveää reittiä pistellä tai pilkkikelkkana ihan hyviä, mutta kyllä urheilukelkat on edelleen kaksitahtisia ja tulee olemaan vielä monta vuotta.

      Kumallako mahtaa olla maailman mestaruus nopeudes ja kiihtyvyydes??? ja montako backflippiä oot itte mahtanu teherä????? onki aika oleellinen kriteeri!!??


  • Ostin viime talvena uuden kelkan ja testasin kaverin Yamaha RX-1:n ja liikkeestä Polaris 900 Fusionin.

    Kyllähän tuo nelari on mukava ajella jäällä ja leveällä uralla, mutta kun näillä tienoilla ei noita leveitä uria ole (justiinsa kelkka mahtuu kulkemaan). Nelari oli huomattavasti kömpelömpi puiden pujottelussa kuin 2-tahti. Ahtaalla mutkikkaalla, tiukkia kurveja sisältävällä pätkällä RX-1 jäi Pollelle. Vaihdettiin kuskejakin muutamaan otteeseen, mutta tulos oli sama 2-tahti nöyryytti Räxän.

    Makuasia, jos ei tohdi enemmälti kiistellä.

    2-tahti kitkuhan tuosta koneesta lähtee, mutta kompensoi hieman hienhajua... heh... Ei näillä ajella smokki päällä!

    • ...2-tahti vehkeeseen minäkin päädyin. Ei nuo nelarit enää pahoissa hinnoissa ole, mutta näppärempi tuo "Warre" on. Ja pysyy nelitahtien vauhdissa ja tosiaan ahtaassa puikkailuissa on painonsa puolesta tuo 2-tahti näpsäkämpi. Räxä on vähän turhan jykevä, mutta pitäähän sitä tuon tehoisessa kelkassa painoa vähän ollakin...


    • Suuntaus on menossa ilmanmuuta nelitahtisiin. Näin kävi perämoottoreissa ja niin tulee käymään myös kelkoissa. Itse vaihdoin pari viikkoa sitten nelariin ja voin sanoa että tyytväinen olen ollut. Sitä käryä ja melua ei ole ikävä yhtään :) Mutta 2t-miehille paljon tulppia ja öljyä reppuun niin kyllä se kotiranta häämöttää teilläkin ;)


  • nelitahti painaa paljon enemmän kuin kaksitahti ja on näin ollen raskaampi ajaa pitempiä matkoja lukuun ottamatta jäällä ajoa.. Hinta on erittäin paljon korkeampi.. positiivistä: kulutus pienempi.. äänet hiljaisemmat.. Se riippuu aina ajotavasta ja tarpeista kummalla ajaa.. Nopeaan reittiajoon suosittelen 2-T:ä mut jos lussuttelet enimmäkseen jäällä ja herrasreiteillä etkä pidä kiirettä niin 4-T on sulle sopiva!

    • kelkkalehtien testejä. Alkaa pikkuhiljaa 2-t kuluttamaan vähemmän polttoainetta kuin 4-t.
      Ja tehoa on enemmän.
      Vrt: yamaha rx1 n.18L sadalle, tehoa 150hv,
      sitten skidoo mach Z 1000sdi n.17,5L sadalle ja tehoa 20HV enemmän.
      Tämä oli eräässä mk-lehden testissä.


    • rotax... kirjoitti:

      kelkkalehtien testejä. Alkaa pikkuhiljaa 2-t kuluttamaan vähemmän polttoainetta kuin 4-t.
      Ja tehoa on enemmän.
      Vrt: yamaha rx1 n.18L sadalle, tehoa 150hv,
      sitten skidoo mach Z 1000sdi n.17,5L sadalle ja tehoa 20HV enemmän.
      Tämä oli eräässä mk-lehden testissä.

      Vai on Skiidun kulutus jopa niinkin paljon kuin puoli litraa satasella pienempi - ompa todella merkittävä säästö - taitaa kuitenkin haihtua 2T-öljyn mukana taivaalle !. Puoli litraa menee jo maahan tankatessakin !


    • sjgjgsdljglsdjgkjg kirjoitti:

      Vai on Skiidun kulutus jopa niinkin paljon kuin puoli litraa satasella pienempi - ompa todella merkittävä säästö - taitaa kuitenkin haihtua 2T-öljyn mukana taivaalle !. Puoli litraa menee jo maahan tankatessakin !

      tohelo jos tankatessa menee ainetta maahan ja kelkan päälle. Miten sen oikein teet??


    • rotax... kirjoitti:

      kelkkalehtien testejä. Alkaa pikkuhiljaa 2-t kuluttamaan vähemmän polttoainetta kuin 4-t.
      Ja tehoa on enemmän.
      Vrt: yamaha rx1 n.18L sadalle, tehoa 150hv,
      sitten skidoo mach Z 1000sdi n.17,5L sadalle ja tehoa 20HV enemmän.
      Tämä oli eräässä mk-lehden testissä.

      monikaan ajaa nelarilla siksi ettei ole varaa ostaa bensa??
      Jos noin ahtaalla olisin niin ehken ajaisi mersulla tai lekalla vaan jollain pikku viudella!!!


    • että meistä kirjoitti:

      monikaan ajaa nelarilla siksi ettei ole varaa ostaa bensa??
      Jos noin ahtaalla olisin niin ehken ajaisi mersulla tai lekalla vaan jollain pikku viudella!!!

      Joo pojjaat nelari lähtee käyntiin pakkasella samat kuin 2-t kelkkakin. on kokeiltu oikeen testejä tosi ajoissa täällä pohjoisessa.42- ja hyvin lähtee 2-t alko oleen pyörimisongelmia kun öljyt jumittu putkiin ja meni kone tosi jäykäksi me ei ajeta täällä leikkiajoa pitkin valmiita "paanoja" ne on leikki hommia. tosi ajossa 4t
      vie tosiaankin paljon vähemmän pensaa kuin 2t ja kun keli on huono ,niin menee enemmän kuin puolet vähemmän verrattuna 2t lingoon ja kun reet perässä niin ei kannata 2t puhuakkaan samana vuonna.
      2t kelkka menee teidän leikki kelkkailussa mutta ei tosiajossa ja PAHOILLA KELEILLÄ. mutta kyllä se 2t kin menee teidän jutuissa ja kämpillä istuessa. ja kirjoiteluissa


    • jo kolmas nelari kirjoitti:

      Joo pojjaat nelari lähtee käyntiin pakkasella samat kuin 2-t kelkkakin. on kokeiltu oikeen testejä tosi ajoissa täällä pohjoisessa.42- ja hyvin lähtee 2-t alko oleen pyörimisongelmia kun öljyt jumittu putkiin ja meni kone tosi jäykäksi me ei ajeta täällä leikkiajoa pitkin valmiita "paanoja" ne on leikki hommia. tosi ajossa 4t
      vie tosiaankin paljon vähemmän pensaa kuin 2t ja kun keli on huono ,niin menee enemmän kuin puolet vähemmän verrattuna 2t lingoon ja kun reet perässä niin ei kannata 2t puhuakkaan samana vuonna.
      2t kelkka menee teidän leikki kelkkailussa mutta ei tosiajossa ja PAHOILLA KELEILLÄ. mutta kyllä se 2t kin menee teidän jutuissa ja kämpillä istuessa. ja kirjoiteluissa

      TESTEJÄ ON TEHTY, AJO KELKALLA KU KELKALLA, BENSALLA TAI DIESELILLÄ NIIN MERKISTÄ RIIPPUMATTA MAKIA ELÄMÄ MAKSAA!!!


  • Kun ajat sen nelarisi kiinni? Itseksesi saat aika kauan riuhtoa ylös sitä :D Kaksitahin saat nostettua paljon helpommin ja vaivattomammin.

    Nelarit tulevat kyllä tulevaisuudessa viemään markkinoita jahka saavat painoa alas koneesta. Siihen asti kakkone on markkinoiden sportti kelkka. Riippuen sekin siitä oletko 50 vuotias mies joka ei kestä kauheaa höykytystä ja osta vaikka sen yammun nelarin ja ajelee reittejä makiasti. Toinen parikymppinen nuori mies haluaa ''free-rideillä'' niin ei hän sinne millään nelarilla lähde perää nostelemaan.

  • Pääpiirteissäin näin
    4-t cruisailuun, jäällä elvistelyyn, touring käyttöön
    2-t kovaan reittiajoon, crossiin, enskaan, sprinttiin, freeride:iin

    • Miksi kinastella, hankkikaa molemmat ;)
      Niin tein minäkin.


  • Ski doo mx z renegade vm.2010 niissä sama malli mutta eri moottorit

    -2 t 800 kuutioinen 111 kw/ kuivapaino 203kg
    -4 t 1200 kuutioinen 95 kw/236 kg

    eli 2t 800 on 16 kw isompi ja 33 kiloa kevyempi 4t 1200:sta. Kyllä 2 t voittaa metsässä ja on helpompi käsitellä.

    Itselläni ei ole nelaria mutta olen koeajanut, täytyy sanoa on hienoa ajaa sillä.

  • Alkuperäinen kysymys on kolmen vuoden takaa. Onko nelaritekniikka mennyt eteenpäin tässä ajassa? Ainakin Artic Catilla on vähän alta 200-heppainen turbo, mutta se nyt ei kerro vielä mitään.

    • omistin 4tahtisen kelkan. sen paino alkoi olla ongelma kaarre/mutka-ajossa. kulutus oli kylläkin pieni
      ostin kakstahtisen kelkan ja tuntuu kun ajaisi eri vuosikymmenen kelkalla vaikka vuosimalli on sama molemmissa, sanoisin että kyllä kakstahti on parempi ainakin vielä.. myös kulutuksessa alkaa 2 tahdit voittamaan nelitahtiset aika reilusti.. Esim startin jaksossa 2t-600lynx söi 13 litraa, 2t-600polaris 28litraa ja yamahan nelitahti 18 litraaa. että siitä voi päätellä että kehittyneet 2 tahti moottorit ovat todella taloudellisia. (tehot näissä kaikissa kelkoissa olivat suunilleen samat, 4-t yamaha oli vaan painavampi ja huonompi ajettava kuin kaksitahtiset) Lynx voitti testin kaikilla osa-alueilla kevyesti.


    • 2-t tekniikka on viime vuosina ottanut suuria harppauksia niin tehon kuin kulutuksen suhteen ja teho/pieni kulutus saadaan samaan pakettiin.

      4-t tekniikka junnaa ennemmin paikallaan, pientä viilausta muttei vastaavaa hyötyä. rotax 600 ace on kyllä bensapihi, mutta woimaahan siinä ei ole juuri lain...


  • ...tilannetta jossa ajat 20 kelkan joukon viimeisenä tyynessä pakkassäässä. Kyllä kiroat, jos edellä menee kakstahtisia.

    • mietippäs sitä että jos on se kaks tahti niin ei tarvi ajaa siellä perällä :D vitsi vitsi.. joo kyllä se voi olla että sielä vähän haiskahtaa ja niin poispäin.. silnätaspauksessa safarikelkkoina voisi käyttääkkin 4 tahtisia, koska eivät haise niin paljoa ja kuluttavat vähemmän eivätkä ole liian ärsyjä aloitteleville kuskeille.


    • Kelkkamän kirjoitti:

      mietippäs sitä että jos on se kaks tahti niin ei tarvi ajaa siellä perällä :D vitsi vitsi.. joo kyllä se voi olla että sielä vähän haiskahtaa ja niin poispäin.. silnätaspauksessa safarikelkkoina voisi käyttääkkin 4 tahtisia, koska eivät haise niin paljoa ja kuluttavat vähemmän eivätkä ole liian ärsyjä aloitteleville kuskeille.

      huom. skidoon ja lynxin 2 tahti 600 e-tec kelkat ovat taloudellisempia ja tehokkaampia, kuin 4 tahtisikelkat


  • Ketteryydestä ja nopeudesta on turha jorista: "moottorikelkan suurin sallittu nopeus maastossa maa-alueella on enintään 60 km/h, muualla tiellä enintään 40 km/h, jääpeitteisellä vesialueella nopeus on enintään 80 km/h ja jos kelkkaan on kytketty reki, jossa kuljetaan henkilöitä, on suurin sallittu nopeus 40 km/h."

    Ajakaa siinä sitten nelarilla tai 2t:llä täysiä... minä pöröttelen ykspyttysellä okkelilla kuitenki ohi.

    • Taitaa olla niin et puhutte vaan omista kelkoista. (ainakin osa). Yamaha phazer ehkä on 80hv mut liikahtaa aivan tarpeeksi esim reitille. 2-t on vain paljon kalliinpia yllä pitää ja huoltaa...


    • höm... kirjoitti:

      Taitaa olla niin et puhutte vaan omista kelkoista. (ainakin osa). Yamaha phazer ehkä on 80hv mut liikahtaa aivan tarpeeksi esim reitille. 2-t on vain paljon kalliinpia yllä pitää ja huoltaa...

      ja muuten, 2-tahti kelkat ei oo niin taloudellisia ei edes e-tec kuin nelarit.(on testattu). ja nuissa 2-tahti talaudellisuus asioissa e-teckit leikkas kiinni kuin kuristettiin pensan kulutus niin pienelle joten jos haluaa ajaa taloudellisesti ja varmasti niin laittaa nelarin mutta jos haluaa tehoa enemmän niin suosittelen 2-tahtia...


    • höm... kirjoitti:

      Taitaa olla niin et puhutte vaan omista kelkoista. (ainakin osa). Yamaha phazer ehkä on 80hv mut liikahtaa aivan tarpeeksi esim reitille. 2-t on vain paljon kalliinpia yllä pitää ja huoltaa...

      EI YAMAHA OLE KELKKA!!!!!!!!!!!!!!!!


    • RISTO t kirjoitti:

      EI YAMAHA OLE KELKKA!!!!!!!!!!!!!!!!

      EI NIIN SAATANA!!!! SE ON NIMENOMAAN MOOTTORIKELEKKA JOSSA ON OIKIA MOOTTORI EIKÄ MITÄÄN MUOVIKIPPOA MIHIN SAA VAIHELLA MÄNTIÄ TUON TUOSTA!!!!!!! PERKELEN PÖRRIÄISET!!!!!!!!!!!!!!


  • Vaativissa olosuhteissa kaksitahtinen. Lähtee kovissa pakkasissa nelaria varmemmin käyntiin. Turistireiteillä letkassa ajaen nelari sopiva. On mm. rauhallisesti ajettaessa hiljaisempi käyntiääni.
    Kun nelarit tulivat arveltiin niiden yleistyvän, nyt on suuntaus lienee päinvastainen. Kallis hinta on myös huono juttu.

  • Pitkän kelkkakokemuksen ja monia kelkkoja sekä 2t että 4t omistaneena voin sanoa 4t kelkallla on hyvä ajaa köröttely vauhtia (20-50km/h) reitillä, mutta siihe se loppuuki, ummelle ei mitään asiaa.. 2t koneella keveyden ja tehokkuudeen ansiosta pääsee myös ummella ja reitillä hyvä ajaa, eikä kulutuksessa ainakaan häviä 4 t koneelle joten 2 t kelkka on varmasti joka osa-alueella voittaja.

  • Tämä viimeinen kommentti oli paras, olen juuri ostamassa Polaris Widetrak kelkkaa joka 2t, luin koko rimpsun kommentteja mutta tästä viimeisestä sain sen lopullisen kiksin tehdä kaupat, jos jollain kokemuksia Polaris kelkoista niin laittakkaapa tulemaan. Kiitos!

    • Polaris = P A S K A


    • joku muu ennemmin kirjoitti:

      Polaris = P A S K A

      Miksi, mitään perusteluja kenties?


  • No polarishan on huippu kelkka aivan kuten lynx ja skidookin kuten myös nykyään artic catti.. eli kaikkia varmasti hyviä kelkkoja, mutta skidoon ja lynxin e-tec koneet ovat erittäin pieni kulutuksisia, ja polaris on sitten hiukan enemmän löpöä vetävä, mutta harvalla ihmisellä tulee kelkalla niin paljoa ajettua että pensan kulutuksella olisi niin älytöntä merkitystä. mutta jos todella paljon ajaa eikä halua tinkiä ajo-ominaisuuksista niin silloin valinta on sd/lynx etec tai sdi.

  • Aika turhaa vääntöä mielestäni. Itselläni on kolme kelkkaa, kaikki hieman eri tarkoituksiin. 2T-kelkkana on Arctic Cat 500 SnoPro, se on lähinnä crossin harrastukseen, joskus reitillä pommitukseen. Varsinainen reittikelkka on Yamaha Nytro, sillä on mukava vetää keskipitkiä lenkkejä huonoilma reiteillä. Se että siinä on nelari, ei ole reittiajossa haitannut mitään. Vaikka ajoporukassa on Eteckkejä yms, en ole ainakaan porukan hidaste ollut... Matkakellkkana on sitten RX-1 365 matolla, sillä on maukas heittää pidempiä, ripeitä lenkkejä ja uskaltaa poiketa myös umpiseen. Vuosien varrella minulla on ollut vähän kaikenlaisia kelkkoja, mutta jos ihan pahin rypistys unohdetaan, niin nelarit vie kaikista mukavammin ja varmimmin perille. Koneiden keskialueen veto sekä terävyys ilman kiinnileikkaamisen pelkoa on nannaa tuolla perämetissä. Koskaan ei ole nelari jättänyt käynknistymättä, tosin kylmin keli minulla on ollut -38 astetta.

    Etec-koneet on 2T koneista hienoimpia, jos ne vain kestäisi. Olen vain ihan omakohtaisesti nähnyt liian monta Rotaxia kiinnileikanneena, kampiakselin laakereista. Ihmetyttää, kuka sellaisen uskaltaa ostaa silloin kun niistä on takuu loppunut...

  • Kyllähän nelarit on aivan mahtavia. Yhden kakstahdin omistaneena voin sanoa, että olipa helpotus kun bad boyn sai! 2 tahti "hieman" herkempi leikkaamaan, ainakin tasaista vauhtia ajettaessa, nelarilla ei ongelmaa. Luotettavuus on tärkeää ainakin minulle. Ei kiva ajaa järvellä pelko persiissä, että millon laukiaa. 2 tahti helpompi korjata, mutta kun nelaria ei yleensä edes tarvi korjata! Iskareihin kunnon shimmit ja kun kuski viittii jotain tehdä, eikä vain istua patikossa penkin päällä, niin varmasti kestää alusta.
    No se paino. Itse olen kukkakeppi, mutta hyvin se puolipitkä yamaha menee reitillä skitoon ja lynxin perässä, useasti jopa edellä. Suoralla saa nauttia siitä tehosta. Raskaampi nelari on, mutta ei sitä ajossa niin pahasti huomaa.
    Ummella menee tuo nelari paremmin mitä vanha puoli pitkä, vajaa tahti. Toki taidotkin on ehkä karttuneet, mutta se että voimasta voit puolet pitää reservissä, auttaa kummasti ajamista.
    Käyntiin nelarit on lähteneet aina, kesän jälkeen ei ongelmaa. 2 tahtia sai repiä ja ihmetellä. Vajaatahdissa bensan saannissa onkelmia.
    Rossipelit yms kisavehkeet sitten erikseen, ei nelareita ole sinne suunniteltu. Onhan niitä kyllä nähty kisoissakin! Sijoituksia en muista. Skidoo/lynx Rs ei mahda olla mikään maailman mukavin reittivehje?
    Kyllä ääni menee nelarille selvästi. Helppo käyttöinen, luotettava, taloudellinen, hajuton ja savuton, eikä maksakkaan enää paljoa!

  • haistakaa vittu

  • ime sinä kullia!!!

  • yamahat on vitun paskoja tukkikaa perseeseen

  • Arcit cat f800 se pitää olla jos edessä haluaa ajaa....

  • mul oli pari vuotta sitte tommone jamppu ku vimaksi(v-max) 4 tahti
    käyntiin lähti -40 asteen pakkasilla hemmeti hyvi eikä koskaa oikeestaa mitää vikaa ollu, no ny mul on tommone arctic catti f sarjan 2 tahtinen nii ei sillä oikeestaa mitää tee en mä siih luottas tommosel kovil pakkasil

  • 4t reitille ja sit 2t ummelle. kokemusta on!

    • itellä oli toi phazer niin söihän se vähän ja ihan hyvä reitillä mutta siihen se jäiki, jos meinaat mettässä pyöriä ei puhettakkaan et 1000 4t kannattais sinne raahata. itellä nykyään polariksen rmk pro 800 2013 tästä sanon et lärsää meneee sen mukaan 50 kilsaa 20 litraa, vaikka kuinka ajais rauhallisesti :D


  • Ketjun ensimmäisestä viestistä on vierähtänyt jo yli kuusi vuotta ja näyttäisi ennakkoluulot hiljalleen kaatuvan sitä mukaa kun kelkkoihin suunniteltuja nelarikoneita tulee markkinoille.

    Olen ajanut Lynx Rave 550:llä (2-tahtinen) ja Ski-Doo Renegade 600 ACE:lla (4-tahtinen). Molemmat ovat kevyitä, matalaviritteisiä sporttikelkkoja ja kelkkavuokraamon rivistöissä hyvin edustettuina. Konstruktio molemmissa hyvin samanlainen ja tehty samassa tehtaassa. Näistä nelari voittaa selvästi minun mittareilla mitattuna ja kaksitahtiset ovatkin katoamassa vuokraamoista.

    Siinä missä kaksitahtisen kierrosten pitää ensin nousta, nelari lähtee heti kaasua painettaessa. Näistä nelari kiihtyi nopeammin varsinkin suuremmassa nopeudessa ja jaksoi nostaa keulaa alkukiihdytyksessä, toki alusta ja matto vaikuttaa tähän. Pitää toki muistaa, että nelari on uudenaikainen ruiskukone kun taas kaksitahti vanha kaasarifööni.

    Nelari on hiljainen ja vain alustan ja voimansiirron äänet kuuluvat ajossa. Kiihdytysäänet nelarissa ovat erilaiset, kun kierrokset eivät paljoa nouse, vaikka kelkka kiihtyykin kivasti. Pakokaasunkäryä ei tule, mutta kyllä se pakokaasu välillä tuoksahti.

    Yksi iso ero on nelarin voimakas moottorijarrutus; normaaliajossa jarruun ei tarvitse koskea kuin vasta pysähdyttäessä. Kovassa räppäyksessä jarrua saa toki painella.

    Ihan merkittävä ero tulee sitten kulutuksessa: nelari on ihan ihmepihi. Kaksitahtia pitää tankata välillä, kun nelarilla pystyy ajamaan satoja kilometrejä tankkaamatta. Tämän voi kääntää niin, että nelaria voi viedä kevyemmällä bensakuormalla.

    Tietysti joku itkee, ettei 60-heppainen nelari "kulje mihinkään", mutta ei se samantehoinen kaksitahtikaan sen enempää tee. Molemmilla tekniikoilla saadaan ihan riittävästi tehoa.

    Painossa ja käsiteltävyydessä ei ollut mitään eroa. Molemmat kevyitä ja näppäriä kääntymään.

    Kyllä nelareissa on tulevaisuus ja kaksitahtisissa menneisyys.

  • kyllä molemmilla pääsee lujaa! nelitahti on nykypäivänä paljon luotettavampi mutta ne on aina makuasioita mitä haluaa kelkalta? ittellä on Ski doo mxz x-rs 800r e-tec 165hp 210kg ja jos suorituskyvyistä puhutaan niin ei oo sellasta nelari kelkkaa josta vois puhua ees samana päivänä :)

    • yamaha RX-1 turbo warrior 240 hv painoa 252 kg, taitaa pojan ski doo jäädä syömään lunta :)


    • kyllä näin on kirjoitti:

      yamaha RX-1 turbo warrior 240 hv painoa 252 kg, taitaa pojan ski doo jäädä syömään lunta :)

      heheh! Miten se ajoominaisuus?? taitaa keulia nii eettä mettään menee... Eioo kokemusta, mutta youtubesta kattonu nii eihän ne tee muuta kuin keulii! Varmasi suoralla muklavia, mutta reitillä kyllä rotaksi kulkee ja kääntyy....Mun miestä...


    • Artic cat f1 turbo. Helposti yli 230km/h. ei ikinä jääny kakkoseksi 2 tahtiselle. muutama vuotta vanha malliki vielä. Ei mulla muuta.


  • parilitrainen nelipyttyinen 2t ruopii kivasti.

    • 4T kelkat on mukava lisä tälle kelkka areenoille, käyttö sanelee kelkan mallin. Oma kokemuskelkailusta on 30v no silloin vedettiin 2T ajettiin paljon kyllä ne kesti pirun hyvin, kytkin oli kovilla sitä rempattiin ehkä iskareiden jälkeen eniten. Tänään parkissa 4T laite ei pahaa sanottavaa.


  • Ehdottomasti paras vaihtoehto joka suhteessa, pieni kulutus kestävyys parempi kuin mitä nämä lynxit ja skiidot ovat , en varmaan enää osta muuta kuin nelarin ja japanilaista laatua. Näkee jo päällepäin että suunnitteluun panostettu toisin kuin nämä nyrkkipajojen tekemät laitteet.

  • Ehdottomasti paras vaihtoehto joka suhteessa, pieni kulutus kestävyys parempi kuin mitä nämä lynxit ja skiidot ovat , en varmaan enää osta muuta kuin nelarin ja japanilaista laatua. Näkee jo päällepäin että suunnitteluun panostettu toisin kuin nämä nyrkkipajojen tekemät laitteet.

  • täytyy sitten ostaa nelari, ja japsilainen

    • mikä on nelareissa huoltoväli moottorissa noin? esim lynx rave 600 mäntiä saa vaihtaa 6tkm eteen päin. mitä nuissa nelareissa tulee ekana vastaan ja missä km noin? etsinnässä yamaha phazer 500.


  • ostakka 3300 GLX lynx niin ei tarvia valittaa.

    • mies puhuu vähän mutta asiaa


  • Minulta löytyy 09- mallin Phazer. Tosi mukava ajaa ja moottorissa on mukavat äänet, eikä kuluta paljoa. Jaksaa kulkea sillä 80 hv:lla todella hyvin ja vastaa hyvin kaasuun, sekä vääntöä löytyy jo matalista kierroksista lähtien ja kiertää sen 11 000. Huolloista en osaa tarkkaan sanoa, mutta ensimmäinen pieni huolto on 1000 km:n kohdalla ja seuraava 3000 ja 6000 km:kohdalla. Mäntiä sun muitahan ei tarvitse 4-tahtiin vaihdella vaan pääasiassahan öljynvaihtokin riittää, kuten autossa ja moottoripyörässä. Tulpat pitää vaihtaa 10000 km:n kohdalla. Periaatteessa kaikkea huoltoa pystyy tekemään itse, jos ei mikään tumpelo ole, ja netistä löytyy paljon ohjeita. Itse vaihdoin juuri moottoriöljyt, vaikka ei ole ajettu kuin 4500. Homma ei ole vaikea ja pärjäsin hyvin, vaikken ennen ole juuri tuollaista huoltoa tehnyt. Ehdottomasti suosittelen Phazeria. Yamahalla on vankka kokemus 4-tahti koneista ja kuulemma moottorit ovat kestäviä.

  • Vittu molen ohittanu teitä vitun turisteja 377 skidoollaki vaikka vastassa ollu turbo katti että kylläse 2t vie nelitahin ;) 377 2t voittaa 1100 turbo nelarin pojat opetteleen ajamaan sitten tänne kehumaab nelitahteja

    • Joo kyllä varmasti oot ohittanu muut jo miljoona vuotta sitten. Ainakin äidinkielen tunneilla. Voin vaikka selkeyttää hieman tuota viestiäsi:

      Vittu olen ohittanut teitä vitun turisteja 377 skiidollakin, vaikka vastassa ollu turbo katti. Kyllä se kaksitahti vie nelitahin. 377 kaksitahti voittaa 1100 turbo nelarin. Pojat opettelee ajamaan, sitten tänne kehumaan nelitahteja. Oon vähäm käynynä elämämkoulua ja osain parempi tehä ku te ikinä.

      Ole hyvä. Otin vapauden lisätä viimeisen lauseen vielä, mitä varmaan halusit kirjoittaa mutta et osannut. Mulla on muuten nelitahti. Taidan olla jo valitettavasti edellä vaikka ei oo edes kolmosen kautta nelosen puhallinta kiinni.


  • Ei tuommosella nelarilla mithään tehe. Hyytyy aivan heti umpiseen eikä kestä pysäyttää. Meinaan kokemusta on lynx rave 600, rave 550,ranger 800 täytyy sanoa että kyllä kakstahti vie nelarin milloin tahansa ja missä vain.

  • kyllähän kakstahti ainakin kquppiaitten mukaan tekee paremmin kauppaa . nelarit on vaan turhan raskaita.

  • Juuri möin 2-tahdin ja ostan yamahan. Se vääntö, hajuttomuus, kulutus ja hiljaisuus siinäpä ne tärkeimmät. Ajattelin kuitenkin 100cc.

  • No mikä on tämän päivän tilanne? Pohdin tässä että 2017 Sidewinder BTX 153 vai jokin muu tarjolla olevista merkeistä...

    • 110-heppainen moottorikelkan sähkömoottori painaa 10 kg ja on kooltaan pienen lautasen kokoinen, paksumpi toki. Hyötysuhde moninkertainen polttomoottoriin nähden. Pakokaasua ei synny. Kestävyys ikuinen. Ei tarvitse ilmaa eikä vettä. Ei melua.

      Vielä kun saisivat akun kevyeksi ja halvaksi, sellaiseksi jerrykannunpainoiseksi.


suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

SEISKA.FI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. 45
    987
  2. Ota vielä kerran yhteyttä

    Ole kiltti. Koko ajan mietin miten voisin sanoa sulle että rakastan sua ja haluan sut ja meidät. Kun saisin siihen selvän merkin sulta niin en epäröi.
    Ikävä
    89
    781
  3. Vieläkin on taikaa...

    Juuri sinussa. Hyvä mieli tulee kun saan sinua aina nähdä. En tiedä miksi? Sinussa vain on jotain maagista. Mietin tässä tarkistettuani yhden jutun,
    Ikävä
    63
    393