Aktiivikaiuttimet+viritin+esivahvistin

Happo

Nyt asiantuntijat vinkkiä kehiin. Perussetti on tällä hetkellä CD-soitin ja Genelecin aktiivikaiuttimet, soi hyvin. Nyt pitäisi saada lisää ohjelmalähteitä ja kysymys kuuluukin: löytyykö miltään valmistajalta pelkkiä virittimiä tai viritinesivahvistimia? Miten yhdistää CD-soitin ja viritin aktiivikaiuttimiin?

7

13718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdjhfdhjdf

      Tohon hommaan käy mikä tahansa vahvistin missä on esivahvistimen antoliitäntä/liitäntöjä takana, eli pre-out. Mullakin oli ihan perus yamahan stereovahvari missä tuo mahdollisuus oli. Kyllä niitä on pilvin pimein vaikka käytettynä. Ja muistaakseni joku NAD teki joskus pelkkää viritinesivahvistintakin.

      • Happo

        Toki voi kytkeä vahvarin, mutta jotenkin tuntuu hullulta liittää vahvari aktiivikaiuttimiin ja jättää "vahvistus" käyttämättä eli ostaa vahvistusta, ja jättää se käyttämättä. Onko vaihtoehtoja?


      • dhdhdhgf
        Happo kirjoitti:

        Toki voi kytkeä vahvarin, mutta jotenkin tuntuu hullulta liittää vahvari aktiivikaiuttimiin ja jättää "vahvistus" käyttämättä eli ostaa vahvistusta, ja jättää se käyttämättä. Onko vaihtoehtoja?

        No tuntuu se tietysti hullulta mutta veikkaan että tulee halvemmaksi kuin joku esivahvistin. Tollasten perus integroitujen stereovahvareiden hinnat lähtee jostain viidestäkympistä käytettynä, mutta eri asia on että mistä mallista saa esi- ja pääteasteen erotettua. Mulla oli yamaha ax-490 tai 590 ja siihen
        laitoin nadin päätteen. Mutta soittele johonkin alan liikkeeseen( ei kodinkone!) ja kysele mikä olis halvin esivahvistin.


      • Patrik Jerkoff
        dhdhdhgf kirjoitti:

        No tuntuu se tietysti hullulta mutta veikkaan että tulee halvemmaksi kuin joku esivahvistin. Tollasten perus integroitujen stereovahvareiden hinnat lähtee jostain viidestäkympistä käytettynä, mutta eri asia on että mistä mallista saa esi- ja pääteasteen erotettua. Mulla oli yamaha ax-490 tai 590 ja siihen
        laitoin nadin päätteen. Mutta soittele johonkin alan liikkeeseen( ei kodinkone!) ja kysele mikä olis halvin esivahvistin.

        Moi,

        Mulla on ihan sama tilanne, eli Genet ja äänilähteitä reilusti.

        Ostin itse aiemmin n. 15 € maksavan jakajan, tai mikä switch board se on, täältä:
        www.yeinternational.fi

        Tuotetta ei näy niitten nettisivuilla, mutta siihen saa neljä äänilähdettä kiinni samaan aikaan ja siitä lähtee sitten piuhat kaiuttimiin. Siinä on vain sellainen pyöreä valitsin, jolla valitaan mitä äänilähdettä käytetään, eikä tarvitse aina irrotella johtoja. Ja homma toimii oikein mainiosti, mutta ainoa ongelma on, että siinä ei ole äänen voimakkuuden säätöä.

        Se ei haittaa, jos musa tulee tietokoneesta, jossa voi säätää ääntä, tai televisiosta, jossa sama juttu, mutta kun katson leffoja tai kuuntelen CD:itä mun DVD-soittimella, niin joudun säätämään äänentason kaiuttimissa olevista vääntimistä, mikä on hieman ärsyttävää.

        Nyt haluaisinkin itse myös jonkun HALVAN ratkaisun keksiä. Paras olisi tietysti etuvahvistin kaukosäädöllä, mutta ne maksaa järjettömästi, vaikka ovatkin hyvän näköisiä. Lisäksi niistä puuttuu se viritin, eli radio, jonka myös haluaisin.

        Niinpä nyt etsiskelenkin edullista stereoviritinvahvistin, jossa pre-out-ominaisuus mukana.

        Ongelma vaan se, että suurin osa on aika isoja ja haluaisin pienen. Tai sitten kalliita.

        Uusista lähimpänä sopivaa mallia, joskin ilman viritintä, on nyt tämä Cambridge Audion etunen, joka maksaa tasan 200€:
        http://www.mareks.fi/?p=productsMore&iProduct=23

        Toinen vaihtoehto, mitä jossain vaiheessa harkitsin, oli ostaa pieni 6-kanava mikseri. Niissä on master-volume säädin ja niihin saa äänilähteet kiinni ja kaiuttimet ulos, mutta mieluummin tosiaan haluaisin jonkun ratkaisun, jossa on kaukosäätö ja se radio. Lisäksi noi mikserit on musta aika rumia, koska kaikki piuhat menee niihin ylhäältä päin kiinni eikä sellaista johtoripulia haluaisi katsella olohuoneessan. Ja jos ne on jossain olohuoneen pöydällä, niin ne keräävät myös pölyä.

        Siis tyyliin tällainen:
        http://www.behringer.com/MX602A/index.cfm?lang=ENG
        joita saa n. 60€:n hintaan.

        Haluaisin kyllä sen radion mukaan, joten etsin vielä sopivaa mallia.

        Mielellään siis kuulen vielä lisää ehdotuksia alan ihmisiltä, että mikä voisi toimia. Vanhojakin malleja kannattaa ehdottaa, koska ei mulla mitään sitä vastaan ole, että etsin jostain käytettynä jonkun vanhan jutun.


      • Happo
        Patrik Jerkoff kirjoitti:

        Moi,

        Mulla on ihan sama tilanne, eli Genet ja äänilähteitä reilusti.

        Ostin itse aiemmin n. 15 € maksavan jakajan, tai mikä switch board se on, täältä:
        www.yeinternational.fi

        Tuotetta ei näy niitten nettisivuilla, mutta siihen saa neljä äänilähdettä kiinni samaan aikaan ja siitä lähtee sitten piuhat kaiuttimiin. Siinä on vain sellainen pyöreä valitsin, jolla valitaan mitä äänilähdettä käytetään, eikä tarvitse aina irrotella johtoja. Ja homma toimii oikein mainiosti, mutta ainoa ongelma on, että siinä ei ole äänen voimakkuuden säätöä.

        Se ei haittaa, jos musa tulee tietokoneesta, jossa voi säätää ääntä, tai televisiosta, jossa sama juttu, mutta kun katson leffoja tai kuuntelen CD:itä mun DVD-soittimella, niin joudun säätämään äänentason kaiuttimissa olevista vääntimistä, mikä on hieman ärsyttävää.

        Nyt haluaisinkin itse myös jonkun HALVAN ratkaisun keksiä. Paras olisi tietysti etuvahvistin kaukosäädöllä, mutta ne maksaa järjettömästi, vaikka ovatkin hyvän näköisiä. Lisäksi niistä puuttuu se viritin, eli radio, jonka myös haluaisin.

        Niinpä nyt etsiskelenkin edullista stereoviritinvahvistin, jossa pre-out-ominaisuus mukana.

        Ongelma vaan se, että suurin osa on aika isoja ja haluaisin pienen. Tai sitten kalliita.

        Uusista lähimpänä sopivaa mallia, joskin ilman viritintä, on nyt tämä Cambridge Audion etunen, joka maksaa tasan 200€:
        http://www.mareks.fi/?p=productsMore&iProduct=23

        Toinen vaihtoehto, mitä jossain vaiheessa harkitsin, oli ostaa pieni 6-kanava mikseri. Niissä on master-volume säädin ja niihin saa äänilähteet kiinni ja kaiuttimet ulos, mutta mieluummin tosiaan haluaisin jonkun ratkaisun, jossa on kaukosäätö ja se radio. Lisäksi noi mikserit on musta aika rumia, koska kaikki piuhat menee niihin ylhäältä päin kiinni eikä sellaista johtoripulia haluaisi katsella olohuoneessan. Ja jos ne on jossain olohuoneen pöydällä, niin ne keräävät myös pölyä.

        Siis tyyliin tällainen:
        http://www.behringer.com/MX602A/index.cfm?lang=ENG
        joita saa n. 60€:n hintaan.

        Haluaisin kyllä sen radion mukaan, joten etsin vielä sopivaa mallia.

        Mielellään siis kuulen vielä lisää ehdotuksia alan ihmisiltä, että mikä voisi toimia. Vanhojakin malleja kannattaa ehdottaa, koska ei mulla mitään sitä vastaan ole, että etsin jostain käytettynä jonkun vanhan jutun.

        Tässä on jo asiaa, kiitos viestistä! Olen matkan varrella usein ihmetellyt, ettei ongelma ole ollut yleisemmin esillä. Genelecejä ja muita aktiivikaiuttimia myydään vaikka kuinka ja paljon, mutta silti passiivisia etusia ei löydy kuin ankarasti hakemalla. Täytyy käydä tutkimassa Cambridge Audion etunen. Näyttää hyvältä, mutta silti liikaa nappuloita. Omasta mielestäni sävynsäätimet, balancet yms. ovat turhakkeita suorassa linjassa (CD-etunen-aktiivikaiutin). Jätän ne kuitenkin keskiasentoon, joten niitä ei ylipäänsä edes tarvittaisi. Yksinkertainen on kaunista!


    • Patrik Jerkoff

      Sen unohdin mainita, että puhuin ongelmastamme messuilla Genelecin edustajan kanssa ja hän mainitsi (muistaakseni) että heidän kotisivuiltaan (tai sitten se oli jostain muualta netistä) löytyy ohjeet, jolla voi rakentaa normaaliin stereovahvistimeen, jossa ei ole pre-outtia, jonkinlaisen komponentin, joka ottaa tehot veke normaaleista kaiutinlähdöistä.

      Tämä voi olla hyödyksi sellaiselle, jolla on ok stereot kotona, mutta joka haluaisi kytkeä ne aktiivikaiuttimiin.

      Itselläni ei ole kotona stereoita, enkä lisäksi ole mikään elektroniikkamestari, joten en ole ainakaan vielä jaksanut käydä katsomassa Genen omia ohjeita. Ne kun kolvaa vituiksi, niin poksahtaa koko kaiuttimet, enkä ehkä halua ottaa riskiä.

    • gbdz

      Nyt kertokaas mulle mikse äänilähteeksi aktiiveille käy esim iPod tai iPad josta pojottaa lossles AACtä tai verkkoradioo. Ekvalisaattorithan niissä on.
      NADilla on muuten vahvareita edelleen joka lähtöön, kuumotan 750 sarjan 5.1 kotiteatterivahvistimelle.

      Mutta onko niin ettei esim iTunesin tai nettiradion (kuten Rondo Classic) taso riitä sitten kun mennään kunnon kajareihin?

      Kysyn kun en tiedä. Kuuntelen tuommoisella kompaktitoosalla.
      Tulee vaan mieleen että helposti ostaa tekniikkaa jossa ei o mitään järkeä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe