minun ihana touhukas poikani on siis 1v3kk eikä sano vielä mitään sanoja, joko pitää huolestua...?poju lähti kävelemään 9kk iässä, painelee lähes juosten, kävelee varpaillaan, eli on mielestäni liikunnallisesti "aikaisessa", vaikuttaakohan tämä siihen että ei "ehdi" opetella puhumaan...?
1v3kk
13
6027
Vastaukset
- neljän lapsen äiti
Ensimmäiseksi veisin hänet korvalääkärille ja tutkituttaisin korvat.Kuulo on voinut huonontua jostain syystä(paljon vahaa korvissa,hoitamaton korvatulehdus jne)
Poikasi saattaa kuitenkin kuulla jotenkin puhetta mutta puhe tulee hänen korviinsa vaimeana.
Minusta kuitenkin jos on jo yli yksi vuotias niin pitäisi sanoa edes muutama sana,helppoja sanoja(mamma,äiti,anna jne)vaikka olisi kuinka vilkas.
(minun neljästä lapsesta yksi on ollut tosi vilkas,silti hän on puhunut muutamia sanoja tuon ikäisenä)
Ymmärtääkö lapsesi puhetta,esim:kun sanot että lähtään ulos menee eteiseen,pyydettäessä vie vaipan roskiin jne.?
Jos ymmärtää niin silloin ei vielä hätää kuitenkaan ole,puhe tulee kyllä aikanaan,lapset ovat niin erilaisia,oppivat eri aikaan asioita jne.
Mutta kyllä aloittaisin tuosta korvalääkärin käynnistä....ja jos kaikki hyvin korvalääkärin käynnin jälkeen niin silloin vain jäätte odottamaan puhetta,kyllä se sieltä tulee aikanaan :)- neljän lapsen äiti
korvatulehduksella tarkoitin että lapsella voi olla sinun tietämättäsi korvatulehdus.
Meillä kukaan lapsista ei ole itkenyt kertaakaan korvatulehduksia,vaan aina jos nuhaa, mennään tarkistuttamaan korvat (3-5 päivän kuluttua nuhan alkamisesta)...meidän lääkäri on niin kehoittanut tekemään....muutaman kerran ensimmäisen lapsen kanssa oli nuhan aikana tosi pahat tulehdukset eikä poika itkenyt taikka valittanut kertaakaan korviaan.
hoitamattomat korvatulehdukset voivat aiheuttaa liimakorvan,jolloin puhetta ei kuule samalla tavalla kuin normaalisti.
- viiden äiti
Meillä esikoinen puhui puolitoistavuotiaana jo 3. - 4. sanan lauseita, vaikkei vielä reilun vuoden vanhana sanonut kuin pari sanaa.
Nuorin oli 2,5-vuotias, kun häneltä alkoi tulla edes yksittäisiä sanoja.
Lapset ovat niin erilaisia, ja kehittyvät eri tahtiin - samassa perheessäkin.
Kyllä lapsesi oppii puhumaan, vaikka ei vielä puhuisikaan.
Lastenlääkärimme on sanonut, että ellei lapsi kolme vuotiaana vielä puhu, niin silloin on aika ottaa puheterapiaan yhteyttä.
Teillä ei ole vielä mitään hätää, joten olkaa huoleti!
Lpaselle on hyvä itse puhua paljon, ja ukea hänelle kirjoja. - äitee +4
jos lapsi on jokellellut ja ääntelee edelleen jollain tavalla ja reagoi nimeensä niin ota aikalisä. Jos ei ole jokellellut eikä reagoi nimeen niin ota yhteys ainakin neuvolaan.
Tuo lähes juokseminen ja varpaillaan meno ei välttämättä ole hyvä merkki jos puhe ei lapselle merkitse mitään.. - Normaalia
Eipä kaverin lapsikaan puhunut vielä 1,5 v kun tarhaan lähti, mutta on jo iloisesti kalkattava 2-vuotias. Eikä veljen tyttö samassa iässä. Omalla pojallani oli 8-kuisena 10-12 sanaa, mutta kovasti ne unohtui, kun alkoi kävellä tukea vasten. Tarhassa käytiin tutustumassa ja tarhatätikin sanoi, että se on täysin normaalia, kun liikkuminen kiinnostaa enemmän, niin näin tuppaa käymään. Tosin meidän poika on vielä alle vuoden.
Jos lapsi ymmärtää puhetta, niin näet kyllä, että korvissa ja kuulossa ei ole mitään vikaa kuten ei ymmärryksessäkään. Jokainen vain kehittää eri tahtia kielellisiä ja fyysisiä taitojaan. - lörppö äiti
kiitos vastaajille.poika ymmärtää kyllä mitä sille puhutaan, joten kuulossa tai älyssä ei mielestäni ole vikaa. "puhuu" kyllä omalla kielellään, sanoja vaan ei tule.en huolestu vielä...
- tunnen
Tapauksen jossa poikalapsi 3 vuotias,ei puhu, mongertaa jotain omaa kieltään, viittoo ja osottelee. Kukkan muu ku äiti ei saa selvää, kaikki kuitenkin pojalla kuulemma hyvin?
Toiset hitaita opetteleen ja jos tutti suussa niin eihän sieltä sanoja tule
- isukki30
poika 1v9kk juttelee myös omiaan. Oikeita sanoaja esim kukka, kakka, auto, ei. Miekka on kikka, lentokone on lklklklkone tms.
Poika kuulee hyvin ja ymmärtää vaikka mitä.
Voi olla että tässäkin tapauksessa nopea liikkeellelähtö voi vaikuttaa asiaan.
Poika osaa lisäksi laittaa kotiteatteriin musat ja DVD:n pyörimään.
Ihmettelen kovasti miksi vanhemmat ovat huolissaan noin kovasti puheen kehityksestä. Toki jos 5 vuotias ei puhu, niin silloin lienee ongelmia... - ÄITI75
MINULLA ON NUOREMPI POIKA KOHTA 1V 7KK JA HÄN EI PUHU YHTÄÄN. JOSKUS VOI TULLA SANA ÄITTÄ TAI ANNA, MUTTA NEKIN HARVAKSELTAAN. HÄN KUITENKIN YMMÄRTÄÄ KAIKEN MITÄ PUHUTAAN, OSAA KÄSKYJÄ YMS. JA KUULOAKIN ON TESTATTU ETTÄ SIINÄ EI PITÄISI OLLA ONGELMAA. HÄN ITSE KÄYTTÄÄ VAIN ÄÄNTEITÄ ÄÄ TAI ÖÖ JA KÄDET HUITOO SINNE/SITÄ MITÄ HÄN TARKOITTAA TAI HALUAA. LUULEN ETTÄ MENNÄÄN PUHETERAPEUTILLE KAHDEN VANHANA JOS SANOJA EI ALA TULLA. VANHEMPI POIKA ALOITTI PUHUMISEN TODELLA VARHAIN JA HÄN OLI OIKEA PAPUKAIJA. TOISTI KAIKEN MITÄ PYYDETTIIN. NUOREMPAAKIN ON PYYDETTY TOISTAMAAN SANOJA, MUTTA SILLOIN HÄN MENEE VIELÄ ENEMMÄN MYKÄKSI JA HYMYILEE JA PUDISTELEE PÄÄTÄÄN. EHKÄ HÄN PUHUU JOSKUS SUORAAN TÄYDELLISIÄ LAUSEITA. MUTTA JOS OLET HUOLESTUNUT NIIN JUTTELE NEUVOLASSA ASIASTA, JOS VAIKKA PÄÄSISIT PUHETERAPEUTILLE KÄYMÄÄN.
- tyttö-84
Mulla on samanikäinen tyttö ja tulee yksi sana vain, enkä ole huolissani. Meillä lähdettiin kävelemään vähän ennen 9 kk ikää joten puhe tulee myöhemmin.
Usko pois, kun lapsesi tulee 2 vuoden ikää niin saat pyytää häntä jo olemaan hiljaa. :)
Kyllä se puhe sieltä tulee.
Eikös se niin menen että jos liikkeelle lähtee aikasempaa niin puhe tulee myöhempää.- nyt alkanaut
treenata kävelyä ja muutama sanakin lähtee jo sinnepäin..
tyttö 1 v 2kk eikä olla huolissaan :)
mihin teillä on kiire??
- pojan äiti
Poikani on ollut päiväkodissa "poika vailla sanoja",eli seuraa, kuuntelee, tottelee, hymyilee, mutta ei puhu. Ei huolta sanoivat kaikki.
Viikko sitten tuli ja sano mamma, volaa olin ylpeä. Eilen tuli ja sanoi kokonaisen lauseen ja nyt kuluu äh jokaiseen lauseeseemme, eli vaatii toistoa.
Mein poika on kaksi kielinen eli motorisesti aikaisin liikkellä, juosta jolkotti jo 8kk. Terkkari ei ollut huolissaan koska ymmärtää kumpaakin puhetta ja terapeutille ohjataan täs maassa lähempänä neljää vuotta - Nimetön
On meijenkin poika ja eikä puhu viel mitään.1v.1kk oppi kävelemään ja on kovapoika kiipeilemään jokaspaikkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391