Koira ulkona 2 kertaa päivässä

humu

Tiedän yhden cavalierin joka pääsee ulos vain kaksi kertaa päivässä. Mielestäni se on liian vähän, mutta omistaja väittää että riittää - perheessä mennään kuulemma ihmisten ehdoilla. Nekin lenkit ovat usein vain 10-20-minuuttisia.

Mitä mieltä kokeneemmat koiranomistajat ovat asiasta?

43

7998

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lydia

Hmm...tuossa kohtaa voisi kysyä, käykö koiran omistajatkin vain kaksi kertaa päivässä tarpeillaan? Mielestäni kahdesti päivässä on liian vähän ja varsinkin jos ovat tuollaisia pikapyrähdyksiä. Itse käyn kolmen koirani kanssa ulkoilemassa kolmesti päivässä ja joskus siinä välilläkin....

• m-li

Ihmisten elämä ei aina ole säännöllistä ja joskus koira joutuu tyytymään vähempään. Mitä isompi ja aktiivisempi koira, sitä enemmän se vaatii. Cavalier on roduista helpoimpia, vähään tyytyväinen.

Meillä on koirat häkissä ja käydään tätä nykyä vain KERRAN päivässä lenkillä, lisäksi toki reenataan. Ei päivätyössä käyvän ihmisen aika enempään vain riitä, ikävä kyllä.

• jopas jotakin

Päivät häkissä ja kerran päivässä ulkona! Eläinrääkkäystä, sanon minä.

Miksi sitten ottaa koira, jos elämä ei ole säännöllistä tai ei muuten ole aikaa koiralle!

Voi koiraparkoja!

• se häkki ole tarha
        jopas jotakin kirjoitti:

Miksi sitten ottaa koira, jos elämä ei ole säännöllistä tai ei muuten ole aikaa koiralle!

Voi koiraparkoja!

Taas näitä, jotka sekoittaa ulkotarhan johonkin pieneen autonkuljetushäkkiin.
        Lue elänsuojelumääräykset. Ulkotarha on suositus ja paras vaihtoehto koirille. Koiria ei suositella missään pidettäväksi sisällä.
        Kyllä ne "koiraparat" löytyy kaupunkilaisten huoneistoista ennemmin kuin tarhoista.
        Jos koira on ulkotarhassa se on kokoajan ulkona. Lisäksi tarhojen omistajat on kovia lenkkeilyttämään koiria.

• Killroy
        se häkki ole tarha kirjoitti:

Taas näitä, jotka sekoittaa ulkotarhan johonkin pieneen autonkuljetushäkkiin.
        Lue elänsuojelumääräykset. Ulkotarha on suositus ja paras vaihtoehto koirille. Koiria ei suositella missään pidettäväksi sisällä.
        Kyllä ne "koiraparat" löytyy kaupunkilaisten huoneistoista ennemmin kuin tarhoista.
        Jos koira on ulkotarhassa se on kokoajan ulkona. Lisäksi tarhojen omistajat on kovia lenkkeilyttämään koiria.

"Kyllä ne "koiraparat" löytyy kaupunkilaisten huoneistoista ennemmin kuin tarhoista".

Olipahan taas yleistys,jääköön sanomatta mielipiteeni kyseiseen sammakkoon.

• m-li
        jopas jotakin kirjoitti:

Voi koiraparkoja!

Kun elämäntilanne ihmissuhteiden osalta hiljattain muuttui, rakensin pihalle häkin. Neliöitä häkissä yhteensä sellainen vajaa sata, jaettu puolivälistä kahtia ja molemmilla koirilla oma puoliskonsa, jossa koppi osa tarhasta katettu.

Ettei nyt ihan eläinrääkkkäyksestä tuomittaisi, niin aamuisin lasken juoksemaan pihalla, samoin päivällä töistä tultuani ja se meidän lenkki ei ole mikään puudelimitoitettu kolmevarttia, vaan pari tuntia. Lisäksi huomautan vielä, että paremmin koira väsähtää pienelläkin tottisreenillä kuin parin tunnin hihnalenkillä. Uskon ihan vilpittömästi, että omat koirani ovat onnellisempia kuin jonkun toisen koira, joka on 8 h päivässä yksin sisällä, saa kaksi lyhyehköä lenkkiä hihnan perässä ja siinä se.

Ei ole vielä kukaan eläinsuojeluun ilmoittanut, pitää varmaan soittaa sinne ja kysyä, meneekö tämä jo rääkkäyksen piikkiin. Hohhoi.

• on koiratarha
        Killroy kirjoitti:

"Kyllä ne "koiraparat" löytyy kaupunkilaisten huoneistoista ennemmin kuin tarhoista".

Olipahan taas yleistys,jääköön sanomatta mielipiteeni kyseiseen sammakkoon.

Ota selvää sammakkomies ja lue eläinsuoljelumääräyksiä, niin ymmärrät. Eläinsuojelulaissa lähdetään siitä, että eläimillä täytyy olla niille soveltuvat elinolosuhteet.
        Sudet, ketut ja jänikset eivät viihdy sisällä.
        Ei myöskään koirat. Varsinkaan Pohjoisen luontoon sopeutuneet alkuperäisrodut.

Ymmärrät varmaan, ettei jotain karvatonta puudelia, tms. voi pitää ulkona. Niiden elämä on muutenkin kärsimystä. Mutta yleensä tarhakoirat eivät ole puudeleita. Ne on enemmän tyyliin Hyskyjä, Lapinkoiria, ... Niillä täytyy olla kunnollinen ulkotarha sen sanoo laki.

• kirjoittajalla on
        on koiratarha kirjoitti:

Ota selvää sammakkomies ja lue eläinsuoljelumääräyksiä, niin ymmärrät. Eläinsuojelulaissa lähdetään siitä, että eläimillä täytyy olla niille soveltuvat elinolosuhteet.

Ymmärrät varmaan, ettei jotain karvatonta puudelia, tms. voi pitää ulkona. Niiden elämä on muutenkin kärsimystä. Mutta yleensä tarhakoirat eivät ole puudeleita. Ne on enemmän tyyliin Hyskyjä, Lapinkoiria, ... Niillä täytyy olla kunnollinen ulkotarha sen sanoo laki.

tuolla kirjoittajalla on käsittääkseni saksanpaimenkoir(i)a, joka alusvillallisena rotuna viihtyy ulkona melkein vuoden ympäri.

• real amityville
        m-li kirjoitti:

Kun elämäntilanne ihmissuhteiden osalta hiljattain muuttui, rakensin pihalle häkin. Neliöitä häkissä yhteensä sellainen vajaa sata, jaettu puolivälistä kahtia ja molemmilla koirilla oma puoliskonsa, jossa koppi osa tarhasta katettu.

Ettei nyt ihan eläinrääkkkäyksestä tuomittaisi, niin aamuisin lasken juoksemaan pihalla, samoin päivällä töistä tultuani ja se meidän lenkki ei ole mikään puudelimitoitettu kolmevarttia, vaan pari tuntia. Lisäksi huomautan vielä, että paremmin koira väsähtää pienelläkin tottisreenillä kuin parin tunnin hihnalenkillä. Uskon ihan vilpittömästi, että omat koirani ovat onnellisempia kuin jonkun toisen koira, joka on 8 h päivässä yksin sisällä, saa kaksi lyhyehköä lenkkiä hihnan perässä ja siinä se.

Ei ole vielä kukaan eläinsuojeluun ilmoittanut, pitää varmaan soittaa sinne ja kysyä, meneekö tämä jo rääkkäyksen piikkiin. Hohhoi.

eläinsuojeluun,olen ollut vapaa ehtoisena eläinsuojelussa ja tiedän että sun tilanteessa ei ole mitään syytä kutsua eläinsuojelua paikalle.
        Töissä käyvät ihmiset eivät voi monistautua moneen paikkaan..tarhassa hyviä puolia, koirat saavat olla paljon ulkona ja pääsevät aina tarpeilleen vaikka isäntäväki olisi pois kotoa.

Sitten vielä muille tässä samassa yhteydessä, että olen kuullut Huom! tämä on kuulopuhetta ei itse nähtyä mutta luotan kyseisen kertoneeseen henkilöön.

Eräs ihminen kasvattaa saksanpaimenkoiria ja valkoisia paimenkoiria,hänellä on niitä useita. Ulkoiluttaa vyötärölle suunnitellussa ulkoilutus lenkissä niitä ja osa ovat myös käsissä hihnoissaan.Hänen koiransa asuvat sekä ulkona että sisällä, mutta sisällä ne asuvat autotallissa ja kuljetusboxeissa. Ulkona olen koirat nähnyt ja lenkillä,mutta boxeista en ole nähnyt kulmaakaan..mietin kuitenkin että jos tämä tilanne on totta ja ihminen on kennelin pitäjä, niin miksi hän ei ole varannut koirille asumiskelpoisia sisätiloja? Mitä luulette voiko tälläinen olla totta? Pitääkö ihminen oikeesti koiraansa kuljetusboxissa????Muutenkin kun kuljettaessa tai lepopaikkana näyttelyssä...

• Killroy
        on koiratarha kirjoitti:

väitteestä:

Ja lisää yleistystä:
        Ymmärrät varmaan, ettei jotain karvatonta puudelia, tms. voi pitää ulkona. Niiden elämä on muutenkin kärsimystä.

Lausahduksistasi saa sen käsityksen,että tarhakoirat voivat hyvin(niinkuin asianmukaisesti hoidetuna voivatkin)ja kaupinkilaisten "karvattomat puudelit",niiden elämä on kärsimystä.

Onnittelut sinulle "asiantuntija".Olet lausunut suuren totuuden.

• mie vaan..
        jopas jotakin kirjoitti:

Voi koiraparkoja!

Ei se ole mitään eläin rääkkäystä pitää koiria häkissä jos koirat tykkää olla siel häkissä.. Mulla itellä on suomenlapin koira joka vaik asuis ympäri vuoden ulkona häkissä jos se olisi mahdollista.

• Jack-in-the-box
        on koiratarha kirjoitti:

jos koira asuu kaupungissa tarhassa tai maalla sisällä,onko sen elämä silloin onnellista vai kärsimystä?
        Mikä on karvaton puudeli?
        Ethän oikeasti luule että koiran paikka on erossa ihmisistä?
        Tiedäthän mikä ero on sudella/ketulla/jäniksellä ja koiralla?

• puudelit
        on koiratarha kirjoitti:

voi hyvänen aika...karvaton puudeli,jo on aikoihin eletty,jos jostain karvattoman puudelin löydät.kyllä meidän puudeleilla ainakin karvat kasvaa jatkuvasti...

• päivätöissä

pari vuotta sitten ja omistin tiibetinterrierin. työ oli 7-15 ja aamulla 20min lenkkiä,15 jälkeen 45min-tunti(viikonlop jopa 2tuntia) ja illalla 30min, koira oli iloinen ja tyytyväinen.

• edelliseen

olin yhden lapsen yh-äiti ja aikaa oli.

• Onnelliset karvaturrit

Mielestäni on liian vähän tuo kaksi kertaa/päivä!

Itse käyn koirien kanssa ulkona neljä kertaa päivässä, aamulla 20-30 min, päivällä (käyn kotona ruokatunnilla) 20 min, iltapäivällä 1-1 1/2 h ja illalla 30 min. Viikonloppuisin ulkona ollaan vielä tuotakin määrää enemmän, joten ulkoiltua tulee ihan riittävästi, ainakin koirat ovat olleet tyytyväisiä =)

Ai niin täytyy vielä mainita, asun yksin kaupungin keskustassa kerrostalossa (jossa onneksi puistoja lähellä!), käyn töissä ma-pe klo 08-16, mutta olen aika varma että omat koirat ovat ihan onnellisia karvaturreja, vaikka sisällä viettävätkin suurimman osan ajasta! Ja kuka sanoo, että sisällä olisi tylsää? Koirien kanssa pitää leikkiä ja niitä pitää aktivoida, ja missäs sen paremmin leikkiä kuin omassa kotona... =)

• käytän

koiraani kaksi kertaa päivässä ulkona. Ja on ihan tyytyväinen. Aamulla käydään 1-2h lenkki. Ja illasta käydään toinen noin kahden tunnin lenkki. Koirani elää oikein tyytyväisenä. Kiitos kysymästä. Lisäksi lekitään sisällä ja aktivoin koiraani. niin ja koirani on keskikokoinen.

Itse käyn myös töissä.

Olishan se iahnteellista olla koiran kanssa 24tuntia vuorokaudessa, mutta ei pysty. Jonkun on pakko ansaita rahaa, että voi ruokkia koiran sekä itsensä ja lapsetkin!

Vain työttömillä ja eläkeläisillä on aikaa olla koiran kanssa koko ajan.

Ja turhaa sitä lounastauolla koiraansa juoksuttaa(itsellä menisi lounastauko siihen kun ajais yhteen suuntaa koiraa katsomaan, kun tauko on se ½ tuntia.) Ei ole parin tunnin lounastaukoa ja mielellään tisekin syön... Hulluutta elää koiralle. ITse elän itselleni, vaikka tuo karvatassu on erittäin tärkeä...

Asiat kohdalleen...

• ihan oikein

Kirjoituksestasi
        "koiraani kaksi kertaa päivässä ulkona. Ja on ihan tyytyväinen. Aamulla käydään 1-2h lenkki. Ja illasta käydään toinen noin kahden tunnin lenkki. Koirani elää oikein tyytyväisenä. Kiitos kysymästä. Lisäksi lekitään sisällä ja aktivoin koiraani. niin ja koirani on keskikokoinen."

Käytkä sinä vessassa kaksi kertaa päivässä? Ja olet siihen tyytyväinen?

Ja sinua taas lainaillen
        "Olishan se iahnteellista olla koiran kanssa 24tuntia vuorokaudessa, mutta ei pysty. Jonkun on pakko ansaita rahaa, että voi ruokkia koiran sekä itsensä ja lapsetkin!

Vain työttömillä ja eläkeläisillä on aikaa olla koiran kanssa koko ajan."

Eihän koiran kanssa tarvitse olla 24 tuntia vuorokaudessa päästääkseen koiran tarpeilleen useammin kuin kaksi kertaa päivässä!!!
        Hei Haloo!!!
        Minäkin käyn töissä, yksinhuoltaja olen vielä kaiken lisäksi, silti käytän 2 koiraani vähintäänkin kolme-neljä kertaa päivässä ulkona, kaksi lenkeistä on pitempiä, yksi tai useampi lähinnä pissatusulkoilutuksia.

Ja sinua taas lainaillen
        "Hulluutta elää koiralle. ITse elän itselleni, vaikka tuo karvatassu on erittäin tärkeä...

Asiat kohdalleen... "

Miksi koiran olet edes hankkinut, jos et pysty edes koiran perustarpeita hoitamaan? Vai oletko itse niin tärkeä, että ensin tulee SINÄ ja SINUN tarpeesi ja sitten ehkä jossain vaiheessa myös koira?

Koita elää vuorokausi käyden kaksi kertaa vessassa! Eikö onnistu?
        Sitä samaa vaadit koiraltasi!

• m-li
        ihan oikein kirjoitti:

Kirjoituksestasi
        "koiraani kaksi kertaa päivässä ulkona. Ja on ihan tyytyväinen. Aamulla käydään 1-2h lenkki. Ja illasta käydään toinen noin kahden tunnin lenkki. Koirani elää oikein tyytyväisenä. Kiitos kysymästä. Lisäksi lekitään sisällä ja aktivoin koiraani. niin ja koirani on keskikokoinen."

Käytkä sinä vessassa kaksi kertaa päivässä? Ja olet siihen tyytyväinen?

Ja sinua taas lainaillen
        "Olishan se iahnteellista olla koiran kanssa 24tuntia vuorokaudessa, mutta ei pysty. Jonkun on pakko ansaita rahaa, että voi ruokkia koiran sekä itsensä ja lapsetkin!

Vain työttömillä ja eläkeläisillä on aikaa olla koiran kanssa koko ajan."

Eihän koiran kanssa tarvitse olla 24 tuntia vuorokaudessa päästääkseen koiran tarpeilleen useammin kuin kaksi kertaa päivässä!!!
        Hei Haloo!!!
        Minäkin käyn töissä, yksinhuoltaja olen vielä kaiken lisäksi, silti käytän 2 koiraani vähintäänkin kolme-neljä kertaa päivässä ulkona, kaksi lenkeistä on pitempiä, yksi tai useampi lähinnä pissatusulkoilutuksia.

Ja sinua taas lainaillen
        "Hulluutta elää koiralle. ITse elän itselleni, vaikka tuo karvatassu on erittäin tärkeä...

Asiat kohdalleen... "

Miksi koiran olet edes hankkinut, jos et pysty edes koiran perustarpeita hoitamaan? Vai oletko itse niin tärkeä, että ensin tulee SINÄ ja SINUN tarpeesi ja sitten ehkä jossain vaiheessa myös koira?

Koita elää vuorokausi käyden kaksi kertaa vessassa! Eikö onnistu?
        Sitä samaa vaadit koiraltasi!

Ei siitä pääse mihinkään. Koko suomi24-koirat puolen keskustelu on kouluikäisten tyttölasten tai muuten totaalivihreiden temmellyskenttä.

Sikäli kun itse ymmärsin ihan oikein, niin kyllä hän käyttää kahdesti päivässä koiraansa lenkillä, jotka vielä aika reippaan mittaisia. Kertoo todella paljon tästä kirjoittajasta, että pitää ihmisen ja koiran vessatarpeita ruveta vertaamaan. Onko itselläsi tapana kulkea nenä muiden ihmisten perseissä kiinni ja kuseksia pusikoihin? Sekoatko totaalisesti kiima-aikana?

Kirjoittaja kertoi LENKITTÄVÄNSÄ koiransa kahdesti päivässä. Kuka helvetti laskee joka ikistä pissatuskertaa? Tai siis sitä, kun työntää koiraparat julmasti ulos ovesta kylmään ja märkään kärsimään, ahh. Voi eläinparkoja, miten niillä onkaan kurjaa ja yksinäistä ulkona. Mikään ei ole hyvä, teit nii tai näin.

Koita sinäkin jo takoa sinne pieneen päähäsi, että koira on koira ja ihminen on ihminen. Ne eivät tule koskaan olemaan samalla tasolla tai verrattavissa toisiinsa.

Vastaan kysymykseesi omasta puolestani: KYLLÄ ensin tulevat ihmiset ja sitten vasta eläimet. Tarviiko tuollaista nyt edes kysyä?

Harvoin hermostuttaa jonnin joutavat nettikeskustelut, mutta noin suunnaton tyhmyys kyllä saa näkemään punaista. Huolestuttavaa on se, että kaltaisellasi ihmisellä on lapsia. Älä opeta vinksahtanutta arvomaailmaasi heille. Sitä en sen sijaan yhtään ihmettele, että olet yh.

• minut ihan oikein.
        m-li kirjoitti:

Ei siitä pääse mihinkään. Koko suomi24-koirat puolen keskustelu on kouluikäisten tyttölasten tai muuten totaalivihreiden temmellyskenttä.

Sikäli kun itse ymmärsin ihan oikein, niin kyllä hän käyttää kahdesti päivässä koiraansa lenkillä, jotka vielä aika reippaan mittaisia. Kertoo todella paljon tästä kirjoittajasta, että pitää ihmisen ja koiran vessatarpeita ruveta vertaamaan. Onko itselläsi tapana kulkea nenä muiden ihmisten perseissä kiinni ja kuseksia pusikoihin? Sekoatko totaalisesti kiima-aikana?

Kirjoittaja kertoi LENKITTÄVÄNSÄ koiransa kahdesti päivässä. Kuka helvetti laskee joka ikistä pissatuskertaa? Tai siis sitä, kun työntää koiraparat julmasti ulos ovesta kylmään ja märkään kärsimään, ahh. Voi eläinparkoja, miten niillä onkaan kurjaa ja yksinäistä ulkona. Mikään ei ole hyvä, teit nii tai näin.

Koita sinäkin jo takoa sinne pieneen päähäsi, että koira on koira ja ihminen on ihminen. Ne eivät tule koskaan olemaan samalla tasolla tai verrattavissa toisiinsa.

Vastaan kysymykseesi omasta puolestani: KYLLÄ ensin tulevat ihmiset ja sitten vasta eläimet. Tarviiko tuollaista nyt edes kysyä?

Harvoin hermostuttaa jonnin joutavat nettikeskustelut, mutta noin suunnaton tyhmyys kyllä saa näkemään punaista. Huolestuttavaa on se, että kaltaisellasi ihmisellä on lapsia. Älä opeta vinksahtanutta arvomaailmaasi heille. Sitä en sen sijaan yhtään ihmettele, että olet yh.

En jaksa vastata edes moisille syytöksille. Lenkittäminen ja pissattaminen on minulle kaksi eri asiaa.

Minulla todella myös tulee ensin ihmiset ja sitten vasta koira. Että jos olen minäminä -tyyppi niin olkoot :) Mutta sen tiedän, että koirani ei kärsi!

Vertailu vuoksi voisin sanoa, että tuossa naapuritalossa asuu isokokoinen koira, jota käytetään kolmesti päivässä ulkona tarpeillaan. Nimittäin juoksutetaan talon ympäri. tekee tarpeet, jos ehtii. Kysyin joskus että eikö sitä kannattaisi lenkkeilyttää hiukkasen enemmän niin vastaukseksi tuli vaan, että on silla lauantaina harjoitukset, purkaa siellä sitten viikonenergiat! Tuollasiin pitäisi ennemmin puuttua, kun koittaa syyllistää ihmisiä, jotka hoitavat koiransa vastuullisesti.

Kas kun ei kesken syyttelyn käskenyt, että lapsieni pitäisi koiraa käyttäää ulkona ;)

• real amityville
        m-li kirjoitti:

kyllähän ihmisten ja eläinten toiminnot ovat jo fyysisistäkin syistä erilaiset ja aivotoiminta on todistetusti koirilla vähäisempää...
        Hienoa että arvostaa eläimen elämää ja kunnioittaa eläimen oikeuksia nauttia elämästään ihan aikuisten oikeesti..
        Koirat ovat alunalkajaankin olleet luonnossa eläviä olentoja jo ennen kuin ihminen kesytti ne ja jalosti omiin tarpeisiinsa sopiviksi..koirat eivät kärsi ulkoilusta, ei ulkoilma ihmiset kärsii ja koira kärsii niistä ei ulkoilma ihmisistä taas puolestaan.

• No niin

Koiran "tyytyväisyys" ei ole oikea vertauspiste arvioitaessa liikutaanko ja toimitaanko koiran kanssa riittävästi. Koira voi vaikuttaa tyytyväiseltä vaikka sen liikunnan ja toiminnan tarvetta ei täysin tyydytetäkään. Koiran kanssa on ehdottomasti oltava aktiivinen, jos koiran kanssa ei liikuta kuin välttämättömimmät vessakäynnit niin silloin laiminlyödään sekä fyysinen liikunta että virikkeellinen liikunta joita molempia koira tarvitsee näytti se sen tai ei ja oli omistajalla aikaa/tahtoa tai ei. Päivässä ei tietenkään kaikkea voi tehdä eli olisi hyvä tarkastella tuleeko koiran tarpeet täytettyä tasapainoisesti vaikkapa viikon tai kahden jaksoissa.

Jokainen koira tarvitsee liikuntaa ja virikkeellistä liikuntaa kaiken muun tarpeiden täyttämisen lisäksi. Ei ole olemassa vähään tyytyväisiä koiria, on olemassa vain normaaliin tyytyväisiä koiria ja normaalia enemmän liikuntaa tarvitsevia koiria. Koirien tyytyväisyyden ja tarpeiden eroavaisuutta käytetään Suomessa härskisti hyväksi koiran laiminlyömisen oikeutuksena. Harmillisen usein koiran laiminlyöntiä perustellaan sillä että se on vähään tyytyväinen tai vähään tyytyväistä rotua. Suomessa tavallisten kotikoirien kanssa liikutaan ja toimitaan aivan liian vähän ja syyt ja tekosyyt ovat täysin perusteettomia.

• No niin

Koiran "tyytyväisyys" ei ole oikea vertauspiste arvioitaessa liikutaanko ja toimitaanko koiran kanssa riittävästi. Koira voi vaikuttaa tyytyväiseltä vaikka sen liikunnan ja toiminnan tarvetta ei täysin tyydytetäkään. Koiran kanssa on ehdottomasti oltava aktiivinen, jos koiran kanssa ei liikuta kuin välttämättömimmät vessakäynnit niin silloin laiminlyödään sekä fyysinen liikunta että virikkeellinen liikunta joita molempia koira tarvitsee näytti se sen tai ei ja oli omistajalla aikaa/tahtoa tai ei. Päivässä ei tietenkään kaikkea voi tehdä eli olisi hyvä tarkastella tuleeko koiran tarpeet täytettyä tasapainoisesti vaikkapa viikon tai kahden jaksoissa.

Jokainen koira tarvitsee liikuntaa ja virikkeellistä liikuntaa kaiken muun tarpeiden täyttämisen lisäksi. Ei ole olemassa vähään tyytyväisiä koiria, on olemassa vain normaaliin tyytyväisiä koiria ja normaalia enemmän liikuntaa tarvitsevia koiria. Koirien tyytyväisyyden ja tarpeiden eroavaisuutta käytetään Suomessa härskisti hyväksi koiran laiminlyömisen oikeutuksena. Harmillisen usein koiran laiminlyöntiä perustellaan sillä että se on vähään tyytyväinen tai vähään tyytyväistä rotua. Suomessa tavallisten kotikoirien kanssa liikutaan ja toimitaan aivan liian vähän ja syyt ja tekosyyt ovat täysin perusteettomia.

• niksu

mun koirat pääsisivät ulos vain kahdesti päivässä 10-20 min kerrallaan, ne laittaisivat koko talon täysremonttiin.

• lottaviiru

Kyllä koiran pitäisi päästä useammin ulos kuin 2 kertaa.

Meillä yli 13 v koira käy ulkona aamulla, töiden jälkeen, kauniitten ja rohkeitten aikoihin ja sitten vielä illalla ennen nukkumaanmenoa eli ainakin 4 kertaa (sekä lisäksi siinä välissä muutaman kerran pissalla pihassa.) Yhteensä se ulkoilee n. 10 kertaa päivässä.

Lenkit eivät enää ole pitkiä, kun ei pappamme halua eikä tahdo jaksaa. Yleensä köpöttelemme jonkin matkaa tiellä ja halutessaan palata kotiin se pysähtyy ja kääntyy takaisin päin. Aikaa lenkkehin menee arviolta 10 - 15 minuuttia/kerta.

Ulkoiluissa täytyy ottaa huomioon koiran ikä, koko, koko ja terveys.

• hirveää

Tuo ei riitä millekkään koiralle.kyllä meitä
      on niin moneksi koiranpitäjäksi että pahaa
      tekee !!! Koira parat , mitä ottavat koiria ,HÖH
      sanon minä.

• HUHHUH!

aivan liian harvoin käyttävät kyllä koiraansa ulkona! aikuista koiraa tulisi käyttää vähintään kolme kertaa päivässä tarpeillaan.

Tosiaankin uskon että tuolla koiralla on joskus todella vaikeaa kun ei pääse edes ulos silloin kun haluaa ja pakko pidätellä niin kauan että typerä omistajansa veisi sen ulos.

Kun ottaa koiran niin joskus täytyy mennä myös vähän koirankin ehdoilla. Ei kuitenkaan niin että koira määrää aina tahdin mutta jos koira pyytää ulos, silloin se viedään ulos heti.

Oman koirani kanssa käyn lenkillä yleensä 4-5 kertaa päivässä(yksi lenkki noista on pidempi kuin muut), aina osaa tyttö kertoa milloin täytyy päästä pissille, käymme myös monta kertaa viikossa vapaana juoksemassa.

On se surkeaa kun tuollaiset ihmiset ottavat koiria jotka eivät viitsi niitä edes ulkona käyttää..

• vai eläkkeellä?

Kiinnostaa tietää miten muut töissä kävijät ehtii ulkoiluttamaan.
        Arkipäivänä ehtii periaatteessa hyvin aamulla,
        töistä tullessa ja iltalenkki.
        Muuten on hieman hankala kuvitella noita 4...6 kertaa päivässä ulkoiluttamisia, jos on kyseessä arkipäivä.
        Siis jos nyt puhutaan kunnon lenkistä eikä pikavisiiteistä pihalle.
        Käytättekö yöllä ja ruokatunnilla?

• m-li
        vai eläkkeellä? kirjoitti:

Kiinnostaa tietää miten muut töissä kävijät ehtii ulkoiluttamaan.
        Arkipäivänä ehtii periaatteessa hyvin aamulla,
        töistä tullessa ja iltalenkki.
        Muuten on hieman hankala kuvitella noita 4...6 kertaa päivässä ulkoiluttamisia, jos on kyseessä arkipäivä.
        Siis jos nyt puhutaan kunnon lenkistä eikä pikavisiiteistä pihalle.
        Käytättekö yöllä ja ruokatunnilla?

Nämä ihmiset laskevat siis jokaisen kerran, kun laskevat koiran ovesta ulos. Itse en moista pysty harrastamaan, kun koirat ovat irti pihalla aina kun olen kotona. Jos asuu kerrostalossa ja laskee lenkiksi jokaisen 5 min pissakäynnin, niin saahan siitä helposti 10kin "ulkoilua" päivälle. Itse puhun lenkistä siinä vaiheessa kun ulkona ollaan tunti. Ison koiran kanssa on turha edes lähteä millekään vartin lenkille.

Syytä olisi puhua enemmän siitä, mitä muuta koiran kanssa puuhataan kuin lenkkeillään. Ja siitä, miten lenkkeily tapahtuu. Hihnassa saa taluttaa koiraa vaikka viisi tuntia ilman mainittavaa vaikutusta mihinkään.

Päivätyössä itsekin käyvänä en voi kuin ihmetellä, miten voi ehtiä noin paljon. Itse kun olen poissa kotoa klo 07-16, on todella vaikea käsittää, miten voisin ehtiä tekemään päivässä enemmän kuin yhden kunnollisen lenkin. Ellen sitten nouse aamuneljältä.

• real amityville
        m-li kirjoitti:

Nämä ihmiset laskevat siis jokaisen kerran, kun laskevat koiran ovesta ulos. Itse en moista pysty harrastamaan, kun koirat ovat irti pihalla aina kun olen kotona. Jos asuu kerrostalossa ja laskee lenkiksi jokaisen 5 min pissakäynnin, niin saahan siitä helposti 10kin "ulkoilua" päivälle. Itse puhun lenkistä siinä vaiheessa kun ulkona ollaan tunti. Ison koiran kanssa on turha edes lähteä millekään vartin lenkille.

Syytä olisi puhua enemmän siitä, mitä muuta koiran kanssa puuhataan kuin lenkkeillään. Ja siitä, miten lenkkeily tapahtuu. Hihnassa saa taluttaa koiraa vaikka viisi tuntia ilman mainittavaa vaikutusta mihinkään.

Päivätyössä itsekin käyvänä en voi kuin ihmetellä, miten voi ehtiä noin paljon. Itse kun olen poissa kotoa klo 07-16, on todella vaikea käsittää, miten voisin ehtiä tekemään päivässä enemmän kuin yhden kunnollisen lenkin. Ellen sitten nouse aamuneljältä.

voisi kyllä ehtiäkin yhtä ja toista..niin ei koira kyllä ole moksiskaan 5km lenkistä huomattu meilläkin. Mä olen jo ihan zippi kun koira vasta alkaa lämmetä...tollanen lenkki kävellen on alkulämmittelyä koiralle....

Mä luulen et ihmiset joil aikaa tehä noit kaikkia juttuja päivän aikana on asunto taajamassa,työpaikka kävelymatkan päässä ja lyhyet tai sovittavissa olevat työpäivät tai he tekevät etätöitä kotoa käsin jolloin aikaa jää koiran kanssa puuhasteluun eritavalla kun ei taajamassa asuvilla tai kauempana kotoaan töissä käyvillä ja jotka tekevät kokopäivästä työtä eikä voi työskennellä etätöinä..mulla sovittavat työpäivät ja teen 6 tuntia päivässä tarvittaessa pidempääkin ja mun työpaikkani on maaseudulla mutta 3 km päässä omasta kodistani, ja kuljemme työmatkan koirani kanssa joko autolla(jos muutakin kuljetettavaa mikä ei käsin hoidu) tai kävellen ja koirani on työpaikallani mukana, koska työpaikkani on vanhempieni kotona ja sielä koirakaveri jonka kanssa peuhata päivä sillä aikaa kun teen töitäni.

• m-li
        real amityville kirjoitti:

voisi kyllä ehtiäkin yhtä ja toista..niin ei koira kyllä ole moksiskaan 5km lenkistä huomattu meilläkin. Mä olen jo ihan zippi kun koira vasta alkaa lämmetä...tollanen lenkki kävellen on alkulämmittelyä koiralle....

Mä luulen et ihmiset joil aikaa tehä noit kaikkia juttuja päivän aikana on asunto taajamassa,työpaikka kävelymatkan päässä ja lyhyet tai sovittavissa olevat työpäivät tai he tekevät etätöitä kotoa käsin jolloin aikaa jää koiran kanssa puuhasteluun eritavalla kun ei taajamassa asuvilla tai kauempana kotoaan töissä käyvillä ja jotka tekevät kokopäivästä työtä eikä voi työskennellä etätöinä..mulla sovittavat työpäivät ja teen 6 tuntia päivässä tarvittaessa pidempääkin ja mun työpaikkani on maaseudulla mutta 3 km päässä omasta kodistani, ja kuljemme työmatkan koirani kanssa joko autolla(jos muutakin kuljetettavaa mikä ei käsin hoidu) tai kävellen ja koirani on työpaikallani mukana, koska työpaikkani on vanhempieni kotona ja sielä koirakaveri jonka kanssa peuhata päivä sillä aikaa kun teen töitäni.

Itse asun maalla, mutta käyn töissä kaupungissa (55 km /suunta /päivä). Olishan se mahtavaa, kun voisi vain harrastaa koiran kanssa kaikkea mukavaa. Alan ko. hommaan heti, kun joku maksaa siitä saman mitä nykyinen työnantaja tästä netissä surffailusta ;))

• real amityville
        m-li kirjoitti:

Itse asun maalla, mutta käyn töissä kaupungissa (55 km /suunta /päivä). Olishan se mahtavaa, kun voisi vain harrastaa koiran kanssa kaikkea mukavaa. Alan ko. hommaan heti, kun joku maksaa siitä saman mitä nykyinen työnantaja tästä netissä surffailusta ;))

Mutta mä taidan vetää henkeä välillä,kun olen saanut jo oman varjonkin joka esittäytyy mun nicillä ihan pokkana ja heittää vielä rankempaa soopaa kun ite konsanaan keksinkään....
        Mulla oli kans viime vuonna vielä 100km edes takas työmatkat ja päivät venyi väkisinkin 10h/pvä...huh huh. nyt onneks lähempänä työt jää aikaa tähän surffailuunkin =) tosin meinaa välillä mopo karata käsistä ite kultakiin...

Mut joo, näköjään koiramaisissa pulinoissakin kränää ja matkijoita jotka pöllii nicin...paree kun vastailen vaan niille joille ei aina pillastu =/ja rekisteröi nimimerkin.Mäkin muuten kattelin oman kuntani harrastajien sivuilta millasta koulutusta täälä päin olisi tarjolla. Ikäväkseni luin, että tällä hetkellä täälä ei ole kouluttajaa, joten ei suunnitteilla tokoja, mejä ja näyttely puolen jutut rullaa mut niin...ei just se mitä ite oisin lähtenyt koklaamaan.

• m-li
        real amityville kirjoitti:

Mutta mä taidan vetää henkeä välillä,kun olen saanut jo oman varjonkin joka esittäytyy mun nicillä ihan pokkana ja heittää vielä rankempaa soopaa kun ite konsanaan keksinkään....
        Mulla oli kans viime vuonna vielä 100km edes takas työmatkat ja päivät venyi väkisinkin 10h/pvä...huh huh. nyt onneks lähempänä työt jää aikaa tähän surffailuunkin =) tosin meinaa välillä mopo karata käsistä ite kultakiin...

Mut joo, näköjään koiramaisissa pulinoissakin kränää ja matkijoita jotka pöllii nicin...paree kun vastailen vaan niille joille ei aina pillastu =/ja rekisteröi nimimerkin.Mäkin muuten kattelin oman kuntani harrastajien sivuilta millasta koulutusta täälä päin olisi tarjolla. Ikäväkseni luin, että tällä hetkellä täälä ei ole kouluttajaa, joten ei suunnitteilla tokoja, mejä ja näyttely puolen jutut rullaa mut niin...ei just se mitä ite oisin lähtenyt koklaamaan.

Tokon voit aloittaa kyllä ihan ilman ryhmääkin. Esim. mtv3:n sivuilla on kerrottu aika tarkalleenkin eri tokoliikkeistä ja googlettamalla löydät varmaan eri luokkien liikkeetkin. Alokasluokkaankaan ei mahdottomia vaadita: luoksepäästävyys, paikallamakuu ryhmässä, seuraaminen kytkettynä ja ilman käännökset täyskäännös pysähdykset, seuraamista juoksussa ja hitaassa. Liikkeestä seisominen, liikkeestä maahanmeno. Luoksetulo-sivulle. Vapaa hyppy. Ja se oli siinä. Kyllä noista kaikkia voi ja pitääkin yksin reenata, paikallamakuuta lukuunottamatta. Tietysti porukassa on kivempaa ja toiset näkee paljon paremmin virheet esim. seuraamisessa kuin itse.

• kärsivä koira

Kyllä monesti ihmettelen eivätkö nuo ihmiset
        ajattele lainkaan miltä koira paralta tuntuu
        hädässään ??? samoin myös ihmettelen miksi haalia
        niitä koiria kotiin kun aikaa ei riitä lapseen,
        työhön , koiran TARPEISTA tai
        harrastuksista puhumattakaan !
        Kukas siinä eniten KÄRSII ?? = KOIRA !!!!!

• real amityville
        m-li kirjoitti:

Tokon voit aloittaa kyllä ihan ilman ryhmääkin. Esim. mtv3:n sivuilla on kerrottu aika tarkalleenkin eri tokoliikkeistä ja googlettamalla löydät varmaan eri luokkien liikkeetkin. Alokasluokkaankaan ei mahdottomia vaadita: luoksepäästävyys, paikallamakuu ryhmässä, seuraaminen kytkettynä ja ilman käännökset täyskäännös pysähdykset, seuraamista juoksussa ja hitaassa. Liikkeestä seisominen, liikkeestä maahanmeno. Luoksetulo-sivulle. Vapaa hyppy. Ja se oli siinä. Kyllä noista kaikkia voi ja pitääkin yksin reenata, paikallamakuuta lukuunottamatta. Tietysti porukassa on kivempaa ja toiset näkee paljon paremmin virheet esim. seuraamisessa kuin itse.

Koirani jotenkuten osaa noista aika hyvin muut paitsi paikallaan makuun ryhmässä..ainakin jos yhtään vieraita ympärillä häiriintyy ja keskittyy enemmän niihin vieraisiin, kun siihen mitä ollaan tekemässä.Ja hyppy ei luonnistu lainkaan. Oikeastaan eniten mua hämää se et osaanko opettaa oikea oppisesti ja teknisesti jutut oikein. Siis saan kyllä sen vaikka kierimään jos tarvis vaatii, mut kyllähän se kiva olis jos joku kokeneempi kattois ja sanois suoraan missä teen vikaan.

Perheeseeni on tulossa saksanpaimenkoira lähitulevaisuudessa ja mun vanhemmat ovat kohtalaisen laiskoja opettamaan,tai ainakin isä ukko joten se varmasti tulee taas kerran mun heinikseni ja sitten taas väännetään isä ukon kanssa kättä, että miksi pitää pitää opeista kiinni ja miksi niitä ei saa pyörtää. Et koko poppoolla olis yhteiset pelinsäännöt..ja et pelkkä hellyys ei riitä koiralle..eikä ne voi elää kuin villissä lännessä.

Mitäs sä tykkäät ajatuksesta, että mä lähtisin sen tulevan pennun kanssa harkkoihin, sen sijaan et koiran isäntäväki menee?Onko paha jos opetuksen tekee joku muu kun isäntäväki itse? Siis mä käyn töissä päivittäin perheemme yrityksessä, jota siis pyöritetään kotona ja olen koiran kanssa samaten päivittäin tekemisissä siinä samassa...Mikä olis hyvä tai paras ikä lähteä koiran pennun kanssa harkkoihin kodin ulkopuolelle?

Mun piti lähteä jo silloin aikonaan harkkoihin koirani kanssa,kun otin Aipin vajaat 8 vuotta sitten, mut olin just ostanu talon jota sitten alettiin peruskorjata ja siinä tulikin sitten vähän enemmän sitä korjattavaa,kun aluksi luultiin. Sitten vielä se 100 km päivät päiväkodis töissä ja illat raksalle remppaan...Kärsin kauheista tunnon tuskista koirani laiminlyönnistä. Petyin suoraan sanoen itselleni tekemiini lupauksiin,koska olin jo paljon ennen koiran hankitaa funtsinut että mun koira koulutetaan kunnolla. Perheen sakut oli helpompia luonteeltaan koulutettavana kun mitä Aippi konsanaan..Itse asiassa moni juttu tuli yllätyksenä,kun sitä vähän putkiaivona kuvitteli kaiken menevän ihan tuosta vain..vaan toisin kävi ja nyt olisi kiva oppia ihan kunnolla kaikki perusjutut ja konstit..
        Ei nääkään kaksi koiraa mitään ongelma koiria ole,mut enemmänkin voisi hallita...Nii enhän mä koiraa kyllä ala omasta laiskuudesta syyttämään. Kyllähän se ihan oma vika on kun pahaan saumaan otin koiran ja vedin sitten vesiperän.
        Silläpä tässä sulta kyselen,kun oot silleen herättänyt luottamusta kommenteissasi, ihan kaikilta en todellakaan ala kyselemään yhtään mitään...

• mun mielestä
        kärsivä koira kirjoitti:

Kyllä monesti ihmettelen eivätkö nuo ihmiset
        ajattele lainkaan miltä koira paralta tuntuu
        hädässään ??? samoin myös ihmettelen miksi haalia
        niitä koiria kotiin kun aikaa ei riitä lapseen,
        työhön , koiran TARPEISTA tai
        harrastuksista puhumattakaan !
        Kukas siinä eniten KÄRSII ?? = KOIRA !!!!!

koiralle riittää kaks ulkoilutuskertaa päivässä, mutta ei joka päivä. Ja itse ainakin voin pärjätä kahdella vessassa käynnillä päivässä jos nyt verrataan koiran tarpeita ihmisen tarpeisiin.
        Mutta itse omistan irlanninsusikoiran, iso koira siis. Asun kerrostalossa. Meillä on tapana käydä aamulla 20-30 min lenkki, toisinaan jää kiireessä vain pissalla ja kakkalla käymiseen. Töiden jälkeen pissalla käynti tai 10min lenkki tai ei pisulla ollenkaan ja illalla 20min-2h lenkki. Koira saa siis joinakin päivinä vain yhden pissalla käynnin ja 20minuutin lenkin, toisinaan taas kolme lenkkiä päivässä yht kaksi ja puoli tuntia. Että hyvin vaihtelevia päiviä meillä. Lisäksi pääsee koirapuistoon kerran viikossa. Mielestäni koirani voi hyvin. Niin ja silloin tällöin koulutetaan. Ja mitenniin koira ei ole millänsäkään 5km hihnalenkistä? Kyllä meidän poika ainakin on!
        Ja nyt nousee varmaan haloo.

mun mielestä kirjoitti:

koiralle riittää kaks ulkoilutuskertaa päivässä, mutta ei joka päivä. Ja itse ainakin voin pärjätä kahdella vessassa käynnillä päivässä jos nyt verrataan koiran tarpeita ihmisen tarpeisiin.
        Mutta itse omistan irlanninsusikoiran, iso koira siis. Asun kerrostalossa. Meillä on tapana käydä aamulla 20-30 min lenkki, toisinaan jää kiireessä vain pissalla ja kakkalla käymiseen. Töiden jälkeen pissalla käynti tai 10min lenkki tai ei pisulla ollenkaan ja illalla 20min-2h lenkki. Koira saa siis joinakin päivinä vain yhden pissalla käynnin ja 20minuutin lenkin, toisinaan taas kolme lenkkiä päivässä yht kaksi ja puoli tuntia. Että hyvin vaihtelevia päiviä meillä. Lisäksi pääsee koirapuistoon kerran viikossa. Mielestäni koirani voi hyvin. Niin ja silloin tällöin koulutetaan. Ja mitenniin koira ei ole millänsäkään 5km hihnalenkistä? Kyllä meidän poika ainakin on!

Lain mukaan koirahan täytyy pitää kiinni taajama alueella eli siis juuri "talutinlenkki" on monellekin välttämätön pakko! Kaupungissamme ei ole koira puistoja, en omista autoa, joten en pääse mihinkään "metsään" taajaman ulkopuolelle ulkoiluttamaan koiraani. Hyvin on herralle meillä "talutin lenkit" riittäneet, reipasta kävelyä/hölkkää 1-1,5 päivässä lisäksi 2-3 noin puolen tunnin haistelu/pissi lenkkiä (silloinkin kävelyvauhtimme melko reipas, mutta hajusteluun toopataan aina tarvittaessa). Päälle sit vielä kotona sisällä aktivointia ja läheisellä kentällä omaksi iloksi arki tottelevaisuutta. Eli kyllä ne "talutin lenkitkin" ihan hyviä on!!

• laiskalasse
        mun mielestä kirjoitti:

Ei oo totta , iso koira parka !

laiskalasse kirjoitti:

koirani on noin 32 cm karvaturrikka seropi, et ei minusta kyl kamalan iso poitsu ole kyseessä. Mut kokohan on katsojan silmissä....

• vielä amityville kerran
        ********* kirjoitti:

Lain mukaan koirahan täytyy pitää kiinni taajama alueella eli siis juuri "talutinlenkki" on monellekin välttämätön pakko! Kaupungissamme ei ole koira puistoja, en omista autoa, joten en pääse mihinkään "metsään" taajaman ulkopuolelle ulkoiluttamaan koiraani. Hyvin on herralle meillä "talutin lenkit" riittäneet, reipasta kävelyä/hölkkää 1-1,5 päivässä lisäksi 2-3 noin puolen tunnin haistelu/pissi lenkkiä (silloinkin kävelyvauhtimme melko reipas, mutta hajusteluun toopataan aina tarvittaessa). Päälle sit vielä kotona sisällä aktivointia ja läheisellä kentällä omaksi iloksi arki tottelevaisuutta. Eli kyllä ne "talutin lenkitkin" ihan hyviä on!!

juosta pitkin permantoja vapaana. Metsästys koirilla on irti pito aikansa, mutta muut ovat hihnassa kiinni tai ainakin pitäisi olla tien vieriä kolutessaan. Oma piha ja metsä paikat joissa koiraani vapaana pidän,muuten aina hihnassa.

• vielä amityville kerran
        mun mielestä kirjoitti:

on pitkä lenkki riippuen mihin koira on tottunut ja millainen on koiran kunto...

Kuten ihmisilläkin,koirilla vähäinen liikunta laskee kuntoa ja heikentää suoriutumista fyysisesti.

Pitkiin matkoihin ja päivittäiseen ravaamiseen tottunut koira taas ei ole 5 km lenkistä juuri moksiskaan ainakaan meillä.....yksilöllistä sanoisin sen enempää hyökkimättä. =)tai haloomatta....

Koiran väsyttämiseen paras konsti on aivojumppa....ahkera aivojen käyttö väsyttää huomattavasti enemmän kuin lenkillä käyminen..lenkkeillessä kunto vain kasvaa ja aktiivisuus lisääntyy. =)

• Väitän
        laiskalasse kirjoitti:

Ai muka cavalieri iso? en ole ikinä moista kuullut kato vähän! jostakin sen kuvaa. (ihmisen vieressä).

• mitzi82

puhuin eläinsuojelun ihmisten kanssa että jos haluaa ulkoiluta koiran kanssa kahdesti päivässä niin kannattakin pitkän lenkille ja kolmesti käy hyvin lyhyt lenkille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      98
      4446
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3303
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1113
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1036
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      12
      1033
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe