Eli ongelma se, että mies silloin tällöin reissussa. Haaveilemani opiskelupaikka 200 km:n päässä, suora junayhteys kyllä kotipaikkakunnalta ja jos ei ihan klo 8 tarvitse olla, niin päiväseltäänkin käynnit onnistuvat, bussejakin kulkee.
Mutta nuo murkut saattaisivat joskus olla keskenään, onko rankkaa? Toinen aloittamassa lukion, toinen vielä yläasteella. Itse vähän yli 40. Työtön, joten tämäkään ei ole mistään kotoisin ja kotikunnassa ei sopivaa koulua löydy.
Murrosikäisten äitejä?
7
407
Vastaukset
- TähdenlentoneN
Olen murrosikäisten äiti ja opiskelen muutaman kymmenen kilometrin päässä kotoa. Opiskelu ei ole mitään lomaa vaan vaatii kunnon panostuksen. Työt ei lopu välttämättä koulupäivään vaan tehtäviä riittää kotiinkin. Sinulla menee matkoihin niin paljon aikaa, etten sinuna lähtisi noin kauas. Entä kustannukset? Itse käyn ammattikorkeaa enkä saa matkatukia.
Lapsesi tarvitsevat panostasi vaikka ovatkin jo nk isoja, he elävät hyvin haastavaa ja tärkeää aikaa, en jättäisi heitä keskenään ainakaan kovin paljon. Entä kotityöt, miten aiot jaksaa kaiken?
Voisitko harkita opiskelumuotoa, jossa tehtäviä tehdään etänä aika paljon ja vain silloin tällöin käydään koululla.
Muutama vuosi eteenpäin ja tilanteesi on jo lastesi kannalta parempi ja ehkä miehesikin pystyy järjestämään työnsä niin, että reissut jos ei lopu, niin ainakin vähenee.- kokemusta on
Opiskelin jo amk-tutkinnon, kun lapset olivat pieniä, päiväopiskeluna. Oli mielestäni helppo, mutta täällä kaupan puolen tradenomeille ei ole töitä, varsinkaan tämän ikäiselle. "lukupäätä" siis löytyy, todistukset tulleet aina hyvät vähällä työllä. Nyt olisi haaveena yliopistotutkinto sivuavalta mutta kuitenkin hiukan eri alalta, eli vähän suurempaa panosta jo varmaan vaatii. Ainakin tuossa tradetutkinnossa jäi päiväsaikaan runsaasti aikaa lukea koulun kirjastolla joissain jaksoissa oppituntien välissä, jotkut toiset sitten taas olivat aika tiukkoja.
Tiedän, ettei matkakorvausta saa, mutta nyt olen tilanteessa, etten saa mistään mitään, koska puolison tulot ylittävät reippaasti työmarkkinatukirajat ja töitä tuskin löytyy, kun kokemus puuttuu ja entiselle väärin valitulle alalleni en palaa, en sovellu. Jos opintotuki riittää kustannuksiin, niin se käy. Minulla on lapsuudenkoti puolen tunnin ajomatkan päässä ko. yliopistosta.
Puolisoni tekee kotitöitä ja kaikki meillä osaavat laittaa ruokaa, joten niistä ei minun tarvitse huolehtia. - TähdenlentoneN
kokemusta on kirjoitti:
Opiskelin jo amk-tutkinnon, kun lapset olivat pieniä, päiväopiskeluna. Oli mielestäni helppo, mutta täällä kaupan puolen tradenomeille ei ole töitä, varsinkaan tämän ikäiselle. "lukupäätä" siis löytyy, todistukset tulleet aina hyvät vähällä työllä. Nyt olisi haaveena yliopistotutkinto sivuavalta mutta kuitenkin hiukan eri alalta, eli vähän suurempaa panosta jo varmaan vaatii. Ainakin tuossa tradetutkinnossa jäi päiväsaikaan runsaasti aikaa lukea koulun kirjastolla joissain jaksoissa oppituntien välissä, jotkut toiset sitten taas olivat aika tiukkoja.
Tiedän, ettei matkakorvausta saa, mutta nyt olen tilanteessa, etten saa mistään mitään, koska puolison tulot ylittävät reippaasti työmarkkinatukirajat ja töitä tuskin löytyy, kun kokemus puuttuu ja entiselle väärin valitulle alalleni en palaa, en sovellu. Jos opintotuki riittää kustannuksiin, niin se käy. Minulla on lapsuudenkoti puolen tunnin ajomatkan päässä ko. yliopistosta.
Puolisoni tekee kotitöitä ja kaikki meillä osaavat laittaa ruokaa, joten niistä ei minun tarvitse huolehtia....sitten täällä kyselet, jos sinulla kaikki on niin hyvin. Tunnut tietävän itsekin mitä teet.
- että miten on mennyt
TähdenlentoneN kirjoitti:
...sitten täällä kyselet, jos sinulla kaikki on niin hyvin. Tunnut tietävän itsekin mitä teet.
..kun kuitenkin edellinen tutkinto oli samalla paikkakunnalla. Kyllä nyt olen lähdössä, sillä vaihtoehtona on olla työttömänä nollatuloilla, mutta silti pelottaa. Rohkaisua paremminkin haen.
- murkkujen yh-äidiltä
Eli isompi lukiossa, pienempi kasilla. Opiskelupaikkakunnalle 130 km. Yliopisto-opintoja. Kokopäiväisesti kaksivuorotyössä. Opiskelen vapaapäivinä/lomilla. Luennoilla ei läsnäolopakkoa. Paljon verkko-opintoja. Ikäni 44. Pärjätään. Lapset osaavat itse laittaa jotain ruokia, ellei ole valmista. Kännykät toimivat.
Opiskelijakortilla saat matkat puoleen hintaan sekä puoli-ilmaisen terveydenhuollon. Tsemppiä matkaan. Lukeminen kannattaa aina. Itse näen että jaksan paremminkin, kun mielekästä tekemistä (työ tylsää alisuorittamista). - 40+
Minäkin aloitin syksyllä 2005 opiskelut reilun 200 km:N päässä. Yliopistolla ei ole luentopakkoa, mutta pakollisiakin läsnäoloja on. Sinulla on mielestäni tosi hyvä tilanne, jos voit junalla matkustaa. Silloinhan voit lukea junassa.. niin ja tietysti kirjastossa (myös kotikuntasi kirjastossa, jos hiljaista paikkaa ei kotoa löydy).
Oletko kysellyt aikuiskoulutustukea?
Lastenhoidossa on iso apu, että miehesi voi tehdä töitä kotoa käsin. Meillä on myös koko perhe valjastettu opiskelun tueksi, se on tarpeen oli lapset sitten isoja tai pieniä.
Jos haluat vaihtaa ajatuksia privaatisti opiskelusta os: [email protected]. Kirjoittelen mielelläni samassa tilanteessa olevien kanssa. - 40+
Unohdin sanoa, meilläkin joskus murkku joutuu olemaan yksin iltaisin. Niin hoitorenkaaseen kuuluu myös tuttavaa ja naapuria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al1343227Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/732114Koulujen kesälomien siirto
Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut1371805- 1261705
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee241697- 1381355
Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1051192Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?
Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka1441045"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!501014Yhä pyörit mielessä,
ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa30944