Kaikki yli vuoden yrittäneet

Tippalinssi

Hei eiköhän perusteta oma porukka meille, jotka ollaan yritetty ensimmäistä lasta jo yli vuoden? Itse olen ainakin niin loputtoman kyllästynyt kuulemaan kavereilta ja sukulaisilta tätä lausetta: "Niin, tiijäkkö, just kuulin että yksi tuttavapariskunta ei myöskään voi saada lapsia kun niillä on se ja se vaiva" Itse en mielestäni vielä aio liittyä tuohon ryhmään vaikka toivo alkaakin jo hiipua. Se, mitä tässä elämäntilanteessa haluaisin kuulla on, että :" Niin, tiijäkkö, just kuulin että yksi tuttavapariskunta yritti parikin vuotta lasta ja onnistuivatkin a) ihan yhtäkkiä tahikka b) vaikka heille sanottiinkin etteivät voi koskaan saada lapsia."
Meillä miehen kanssa 14.yrityskuukausi meneillään, kummatkin terveitä, liikkuvaisia. Olen suorastaan pyhittänyt elämäni sille, että elän terveellisiä elämäntapoja noudattaen jotta kehoni olisi mahdollisimman hyvä kasvuympäristö vauvalle. Olemme olleet alkututkimuksissa kunnallisella puolella, verikokeiden tuloksia odotellaan, muuta ei ole tehty. Menkat normaalit kp31-34, todennäköisesti ovuloinkin (merkit selvät). Tuskin endometrioosia tai esim. pco:ta on. Ei keskenmenoja, abortteja tai kohdun ulkoisia raskauksia taustalla. Mitään oireita ei kierron aikana, siis ihan tavallista olemista vain. Missä vika? Tuskin miehessäkään, kun teinimikroskoopilla katsottuna siittiöitä sen kuin vilisee. Älkääkä sanoko, että lakatkaa yrittämästä, yrittäminen loppui jo 6kk jälkeen. En myöskään stressaakaan enää. Nyt on vain paha mieli...
Mikä hemmetti siinä on, että mitä tuttavapariskuntia tunnen, niin mitä enemmän he ovat ryypänneet, polttaneet ja naineet ympäriinsä, sitä helpompi heidän on ollut tulla raskaaksi. Ja pah, vai että aikaisin aloitettu sukupuolielämä voi heikentää hedelmällisyyttä. Ja pah! Kuulostaa kauhealta, mutta tuntuu niin pahalta ja olen väsynyt iltaisin itkemään ja teeskentelemään iloista tuttavavauvojen läsnäollessa.

Kaipaan siis nyt vertaistukea ja ajatusten vaihtoa. Kertokaa myös joku, jos olette pitkään odottaneet lasta ja sitten myös onnistuneet!

Onnea teille kaikille, jotka plussasivat. On niin lohdullista kuulla että tärppää vaikeuksienkin jälkeen.

6

3214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaalisXXLmamma76

Hei!

En nyt ole ihan vertais tukesi, mutta kerron yhden tarinan..

Eli meillä yritys alkoi 04 syyskuun alussa. Ajateltiin, että tulee jos on tullakseen. Mutta enhän minä siihen sitten pystynyt. Siis tottakai vahtasin ku haukka kaikki mahdolliset tuntemukset, että jos nyt??? Mutta ei..

Meni puolivuotta. O5 kesällä sitten menin omalääkärille muista vaivoista ja kysäisin samalla, että mitä pitäis vauva asialle tehdä. No, mitään ei voinut tehdä ennen kuin vuosi olisi täynnä. Hän tosin käski lopettaa lämpöjen ja ovisten vahtaamisen ja keskittyvän vain ihmissuhteeseen ja siihen pupuiluun joka toinen päivä..

Sitten tuli vuosi täyteen. Saatiin lähete kunnallisen puolelle lapsettomuustutkimuksiin. 06 tammikuussa päästiin ihan lääkärin pakeillekin. Tutkittiin, mutta mitään eritysitä ei löytynyt. Mulla ylipainoa ja miehen spermassa liikaa viskositeettiä, mutta lääkärin mukaan niiden ei pitäis vaikuttaa raskautumiseen. Terveitä siis ollaan, ei vaan saada vauvaa aikaiseksi!!!

Hoidoiksi meille määrättiin inseminaatio. Niitä tehtiin kevään aikana kaksi. Molempien jälkeen kuukautiset tulivat ihan ajallaan, niinkuin aikaisemminkin. Minkään näköisiä myöhästymisiäkään ei ollut. Pettymys inssien jälkeen oli aivan valtava. Itkin monena iltana ja toisen inssin jälkeen totesin, että mun pääkoppa ei riitä kolmanteen insiin ainakaan putkeen.

Soitin lääkärille ja sieltä sanottiin, että hoitoja voi siirtääkin. Kesäkin oli tulossa, joten kesän ajaksi ne loppuisivat kuitenkin.

Kesäkuu tuli ja meni. Heinäkuun alussa huomasin, että kuukautiset olivat myöhässä. Ihmettelin asiaa itsekseni ja lopulta kävin ostamassa marketista testinkin. yllätyksekseni se näytti plussaa!!! En voinut uskoa. En uskaltanut kertoa edes miehelleni. Menin apteekkiin ja ostin uuden testin, olin ihan varma, että testissä oli ollut vikaa. Mutta ei, uusikin testi näytti plussaa!!!

Epäuskoisena kävelin testitikku kädessä miehen luo ja siitäkös riemu repesi!

Nyt odotellaan vauvaa tulevaksi maaliskuulle.. Ensimmäiset viikot ja kuukaudet meni pelon vallassa. Olin ihan varma, että vauva menee kesken. Vasta joskus rv17, kun vauva alkoi liikkumaan uskalsin alkaa nauttimaan raskaudesta.

Toivon teille paljon onnea yritykseen!!! Ja ei se raskautuminen yli vuoden yrityksen jälkeen ihan luomustikaan ole mahdotonta. Ehkä hän ei ole vielä ollut valmis tulemaan teille ja odotuttaa tulemistaan.

• kirppu00

oi oli pakko vastata sulle ku oli niin liikuttava toi juttu:)meinas ihan itku päästä...onnea teille ja toivottavasti kaikki menee hyvin!

• miltä tuntuu

Meillä yritettiin vauvaa 2,5 vuotta ennen kuin tärppäs ihan normaalisti.Joka kuukausi oli kauhia pettymys kun kuukautiset aina vaan tulivat,mutta kerran ne jäi sitten tulematta ja voi sitä juhlaa.Millään en voinut uskoa sitä todeksi,mutta tottahan se oli.Ja nyt lapsukainen täyttää kohta 3v.Pikkukakkosta ollaan taas jo yritetty melkein 2 vuotta ja mitään ei kuulu.Toivotaan meille kummallekkin pikaista tärppiä.

• Tippalinssi

Kylläpä helpottaa heti kummasti! Ihana kuulla teidän kokemuksianne. Mutta eikö ole kumma, että tuntuu että ennen vanhaan kun vain naimisiin mentiin niin lapsi tulla tupsahti, vaikeuksista ei juuri puhuttu. Nykyään niin monella on tässä asiassa vaikeuksia. Tsernobylkö meidät on heikentäneet vai mikä?

• ikäkysymys(?)

ensisynnyttäjien keski-ikä on noussu vuos vuodelta, eli ne lapset hankitaan (tai aletaan hankkia) paljon myöhemmin ku ennen.. ainakin luulisin että tää on aika iso syy. Tottakai se on yksilöllistäkin miten helposti/vaikeesti tulee raskaaks.
        Mutta esimerkiks mä ite, tulin "puolivahingossa" raskaaks 18v ja nyt 10v myöhemmin - ei näytä tulevan sitten millään!!

• kirppu00

tiädän tunteesi..mut kyllä se elämä voi alkaa hymyilläkin yks kaks yllättäen.oltiin mun poika ystävän kanssa varmoi että lasta ei saada. mut just sillon kun sitä vähiten odotti ni eiköhän se sieltä putkahtanut..nyt mul on puol vuotta vanha Saara tyttö. raskaus aika oli kaikkein kauheinta en uskaltanu tehä mitään koska pelkäsin että tämä onni vietäisiin yhtä nopeasti kun se tulikin. toivon kaikkea hyvää sulle ja uskon että tärppää kun jaksaa vaan yrittää.. hyvää joulua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      233
      3961
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      122
      2291
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1439
    5. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      919
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      900
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      787
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      746
    Aihe