Talo omasta puutavarasta ???

Raksaajarami

Onko niin, että omaa puutavaraa ei enää voi käyttää talon rungossa? Jos ei ole leimattua? Vai onko jokin varmuuskerrroin olemassa?

9

4663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

      ...olla leimattua, mutta vielä paljon tehdään leimaamattomastakin tavarasta - erityisesti maaseudulla.

      Tuon normin tulkinnassa on siis suuria kuntakohtaisia eroja.

    • leimattua

      Kyllä nykyään voi vielä rakentaa leimaamattomasta tavarasta rungon. Eli jos sulla on metsää, niin sieltä vain tavara.

      • Ei pidä paikkaansa

        Pitää olla leimattua!


      • minä vaan
        Ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        Pitää olla leimattua!

        Suunnittelija suunnittelee ja rakentaja rakentaa. Eli kunta tulee tekemään runkokatselmuksen, mutta ainakin täällä riittää, että kattotuolit ovat näkyvillä. Seinät saavat olla ummessa, silloinhan siellä sisällä voi olla mitä vaan. Mutta kuvista poikkeavat ratkaisuthan rakentaja tekee omalla vastuulla ja kukaan ei todellakaan ota vastuuta, jos jotain sattuu. Eli onhan noita nähty, viimeaikaisista kattojen romahtamisista yms. osa johtuu siitä, että rakennusvaiheessa on tehty kuvista poikkeavia ratkaisuja. Noilla isoilla vaan on varaa sellaisiin vakuutuksiin, jotka silti korvaa. Tavallisen rakentajan on turha toivoa korvauksia, jos rakenteet eivät kuvia vastaa.


      • Kyllä kelpaa
        minä vaan kirjoitti:

        Suunnittelija suunnittelee ja rakentaja rakentaa. Eli kunta tulee tekemään runkokatselmuksen, mutta ainakin täällä riittää, että kattotuolit ovat näkyvillä. Seinät saavat olla ummessa, silloinhan siellä sisällä voi olla mitä vaan. Mutta kuvista poikkeavat ratkaisuthan rakentaja tekee omalla vastuulla ja kukaan ei todellakaan ota vastuuta, jos jotain sattuu. Eli onhan noita nähty, viimeaikaisista kattojen romahtamisista yms. osa johtuu siitä, että rakennusvaiheessa on tehty kuvista poikkeavia ratkaisuja. Noilla isoilla vaan on varaa sellaisiin vakuutuksiin, jotka silti korvaa. Tavallisen rakentajan on turha toivoa korvauksia, jos rakenteet eivät kuvia vastaa.

        Leimaus ei tee yhtään sen kummempaa sahatavarasta,enkä tiedä missä sitä edes vaadittaisiin "omakotirakentamisessa" olisiko laillistakaan vaatia. Nuo leimauksien pakollisuudet ovat ihme juttuja mitä täällä aina liikkuu.Myöskin vastuu on suunnittelijalla ja rakennusmestarilla rakenteet tulee tehdä kuvien mukaan.me rakennettiin kaupunkiin pitkästä tavarasta, eikä missään lupaehdoissa suunnitelmissa sanottu sanaakaan, niin sanotusta puutavaran leimaamisen tarpeellisuudesta.Myöskin pitkästä tavarasta jos puut saa omasta metsästä, ja itse rakentaa säästää paljon.


      • että tämä
        Kyllä kelpaa kirjoitti:

        Leimaus ei tee yhtään sen kummempaa sahatavarasta,enkä tiedä missä sitä edes vaadittaisiin "omakotirakentamisessa" olisiko laillistakaan vaatia. Nuo leimauksien pakollisuudet ovat ihme juttuja mitä täällä aina liikkuu.Myöskin vastuu on suunnittelijalla ja rakennusmestarilla rakenteet tulee tehdä kuvien mukaan.me rakennettiin kaupunkiin pitkästä tavarasta, eikä missään lupaehdoissa suunnitelmissa sanottu sanaakaan, niin sanotusta puutavaran leimaamisen tarpeellisuudesta.Myöskin pitkästä tavarasta jos puut saa omasta metsästä, ja itse rakentaa säästää paljon.

        leimaaminen vain on yksi välikäsi lisää mikä tarkoittaa korkeampia kuutio-/metrihintoja. Toinen tapa nostaa hintaa rungon teossa on yhtä järjetön eli tehdä runko mitallistetusta lankusta, no nämä vain minun mielipiteitä mutta uskon että moni on tismalleen samaa mieltä.


    • rakentaja raju

      Ei kun homelite huutamaan ja metsään, sitten kenttäsahalle sahaamaan.Puut taapeliin ja pohjan tekoon. vaimo tekemään perunasta leimasin ja leimaamaan niitä puita jos katsot tarpeelliseksi.
      Tee hyvä mies talo omista puista jos sulla on. Metsässä se talotehtaan puukin kasvaa. ainoa ero on että sahalla kone lajittelee ne ja sinä pystyt silmällä katsomaan mikä on kiero ja mikä ei.Myös sahuri, jos osaa hommansa sahaa sulle runkopuut siitäkohtaa puuta mistä pitääkin ja ulkovuoripanelit niin päin että se kestää isältä pojalle. Sahalla näin ei ole. Netistä ja vanhoista kirjoista löytyy tietoa miten puun syyt pitää olla mihinkin tarkoitukseen.

    • Arska

      selviää parhaiten kun käyt kysymässä kunnan rakennustarkastajalta. meillä ei tarvinnut olla leimattua.

      • kunnassa

        voida pakottaa tekemään leimatusta normaalia ok-taloa. Lukekaa hyvät kinstelijat suunnittelu ohjeet, kuormitus ohjeet, RakMk jne jne ja puhukaa vasta sitten.
        Niin ikään kunnalla ei ole myöskään mitään vastuuta maankäyttö ja rakennuslainkaan mukaan oli talo tehty mistä tahansa. Sen sijaan kunnalla on ohjaamis vastuu. Lopullisen vastuun kantaa vastaaja tj ja pääsuunnittelija. Sama pätee myös helsingissä (vaikka väittäsivät mitä).
        Joten neuvoksi vaan, rakenna ihmeessä omasta puusta kun sitä kerta on. Itse tekisin ehdottomasti samoin, siis jos olis sitä omaa puuta sen verran.
        Myös ristikot voidaan tehdä itse naulaamalla omaan kohteeseen. Niissä käytetään vaan eri lähtöarvoja kuin leimatulla puulla (tämäkin on suunnittelu ohjeissa)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1730
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1358
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      175
      1355
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      900
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      110
      845
    Aihe