Kumpi minulle.. ?

dobermann_

Mitä eroja on käyttö- ja näyttölinjaisilla dobermanneilla keskenään ?
Käyttölinjaiset ovat varmaankin aktiivisempia luonteeltaan? Kaikki info tervetullutta!

Itse haen lähinnä perheenjäsentä, mutta ajattelin myös aloittaa jonkin näköisen harrastuksen.. kuten esim tokon. Mutta kun kuitenkin haluaa ystävää, eikä mitään kilpakonetta, niin kannattaako minun sitten ottaa mahdollisesti näyttölinjainen koira jonka suvussa ei mitään ihan törkeitä duracell-koiria ole? Miten on! =) ?

KIITOS KAIKILLE jotka viitsivät vastata.

12

1559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Mistä johtuu legendaarinen harhaluulo, että käyttölinjaiset olisivat jotain kisakoneita ja duracell-pupuja, jotka eivät kykene rauhoittumaan edes kotona, ja näyttelylinjaiset flegmaattisia ja helppoja seurakoiria?

      Mites olis kyselijälle siinä tapauksessa ehta sekalinjainen? Niitäkin kun näytetään nykypäivänä kasvatettavan enemmissä määrin...

      • kumma juttu

        Onko dobermanneja siis vain kahta eri luonnetta?

        Tietäiskös kukaan minkä linjainen tuo koira on jonka ohjaajasta, ulkomaisesta maalimiehestä tuolla toisella dobberi foorumilla puhutaan. Siellä luki, että se voitti sen koiran kanssa suojelu MM-mestaruuden. Joku ruskea narttu se oli.


      • MM-linjainen!
        kumma juttu kirjoitti:

        Onko dobermanneja siis vain kahta eri luonnetta?

        Tietäiskös kukaan minkä linjainen tuo koira on jonka ohjaajasta, ulkomaisesta maalimiehestä tuolla toisella dobberi foorumilla puhutaan. Siellä luki, että se voitti sen koiran kanssa suojelu MM-mestaruuden. Joku ruskea narttu se oli.

        lol


      • hyvän näköinen
        MM-linjainen! kirjoitti:

        lol

        se narttudobberi. MM-linjaiset on parhaita.


    • Eläintarhalainen

      dobberit on kaikki enemmän tai vähemmän duraceleita. Siihen kannattaa varautua. Ei dobberin kans tarvii kaikissa harrastuksissa juosta, kunhan nyt jotain tekis ettei tuu probleemia. Mainitsitkin tokon ja se on ihan hyvä :)
      Mutta ennekun teet mitään kummenpia ratkaisuja nii muista että dobberit on aktiivisia ja tarttee paljon liikuntaa & aivojumppaa.

      • dobermann__

        Siis vittu että ottaa pannuun kun täällä ihmiset on olevinaan niin kaikkitietäviä ja "aloittelijat"/kyselijät lytätään heti ja nauretaan räkäisesti päälle, unohdetaan se että joskus itsekin ollut hankkimassa sitä ensimmäistä dobermanniansa!

        Kiitos kuitenkin sinulle nimellä "eläintarhalainen". Sinulta tuli sentään asiallista tekstiä, kiitos siitä.
        Tiedän kuitenkin että dobermannit ovat energisiä otuksia.. :)

        mutta mulle ei ollut selvää noi käyttö/näyttölinja jutut.. Olempas tyhmä kun en sitä tiennyt ja viellä uskalsin kysyäkin!, jiah.


      • Eläintarhalainen
        dobermann__ kirjoitti:

        Siis vittu että ottaa pannuun kun täällä ihmiset on olevinaan niin kaikkitietäviä ja "aloittelijat"/kyselijät lytätään heti ja nauretaan räkäisesti päälle, unohdetaan se että joskus itsekin ollut hankkimassa sitä ensimmäistä dobermanniansa!

        Kiitos kuitenkin sinulle nimellä "eläintarhalainen". Sinulta tuli sentään asiallista tekstiä, kiitos siitä.
        Tiedän kuitenkin että dobermannit ovat energisiä otuksia.. :)

        mutta mulle ei ollut selvää noi käyttö/näyttölinja jutut.. Olempas tyhmä kun en sitä tiennyt ja viellä uskalsin kysyäkin!, jiah.

        ihan kaikista jutuista mitä sulle vastataan. Oon itekkin huomannut että täällä on tosi paljon riidan haastamista ja ihan puhdasta vittuilua. Todella lapsellista meininkiä.

        Kannattaisko sun kysellä ihan eri kasvattajilta joilla on pentueita tiedos et minkälaisia karvaturreja sielt ois tulos? Enemmän näyttöön vai käyttöön siis, vai molempia :). Luulisin et he ainakin osaisivat kertoa :)
        Jos nyt toopen meinaat itelles hankkia niin onnittelut ovat siis paikallaan, en ite ihanampaa rotua tiedäkkään. Vaikea ja luupäinen mutta aivan ihana :)


      • .......
        dobermann__ kirjoitti:

        Siis vittu että ottaa pannuun kun täällä ihmiset on olevinaan niin kaikkitietäviä ja "aloittelijat"/kyselijät lytätään heti ja nauretaan räkäisesti päälle, unohdetaan se että joskus itsekin ollut hankkimassa sitä ensimmäistä dobermanniansa!

        Kiitos kuitenkin sinulle nimellä "eläintarhalainen". Sinulta tuli sentään asiallista tekstiä, kiitos siitä.
        Tiedän kuitenkin että dobermannit ovat energisiä otuksia.. :)

        mutta mulle ei ollut selvää noi käyttö/näyttölinja jutut.. Olempas tyhmä kun en sitä tiennyt ja viellä uskalsin kysyäkin!, jiah.

        Katsos kun opit tässä yhden tärkeän asian... Nimittäin sen, että älä koskaan kysy dobberi-ihmisiltä käyttö- ja näyttölinjoista. Ja miksikö? No siksi, että dobberi-ihmiset eivät halua tunnustaa sitä tosiasiaa, että rotu on jakautunut kahtia!

        Sinuna ottaisin koiran terveystestatuista vanhemmista, jotka täyttävät SDY:n jalostusvaatimukset. Oli linja mikä hyvänsä, niin koira tulee vaatimaan aktiivista ulkoilua ja aivojumppaa. Itse voit sitten päätellä, että mitä vanhempien työ- ja näyttelytulokset kertovat pennuista. Ainakin sen, että pentujen vanhemmilla on aktiiviset omistajat. Ehkä helpompaa ottaa pentu aktiiviselta harrastajalta, niin voi olla varmempi myös siitä, että kasvattaja jaksaa olla myös kasvattiensa elämässä mukana apuna ja tukena, jos on tarvetta!


      • muutaman esimerkin
        ....... kirjoitti:

        Katsos kun opit tässä yhden tärkeän asian... Nimittäin sen, että älä koskaan kysy dobberi-ihmisiltä käyttö- ja näyttölinjoista. Ja miksikö? No siksi, että dobberi-ihmiset eivät halua tunnustaa sitä tosiasiaa, että rotu on jakautunut kahtia!

        Sinuna ottaisin koiran terveystestatuista vanhemmista, jotka täyttävät SDY:n jalostusvaatimukset. Oli linja mikä hyvänsä, niin koira tulee vaatimaan aktiivista ulkoilua ja aivojumppaa. Itse voit sitten päätellä, että mitä vanhempien työ- ja näyttelytulokset kertovat pennuista. Ainakin sen, että pentujen vanhemmilla on aktiiviset omistajat. Ehkä helpompaa ottaa pentu aktiiviselta harrastajalta, niin voi olla varmempi myös siitä, että kasvattaja jaksaa olla myös kasvattiensa elämässä mukana apuna ja tukena, jos on tarvetta!

        "No siksi, että dobberi-ihmiset eivät halua tunnustaa sitä tosiasiaa, että rotu on jakautunut kahtia! "
        ------------------------------------------------

        Voisitko valaista mitä tuo käyttö ja näyttölinja tarkoittavat. Muutama esimerkki?


      • Tässä esimerkki!
        muutaman esimerkin kirjoitti:

        "No siksi, että dobberi-ihmiset eivät halua tunnustaa sitä tosiasiaa, että rotu on jakautunut kahtia! "
        ------------------------------------------------

        Voisitko valaista mitä tuo käyttö ja näyttölinja tarkoittavat. Muutama esimerkki?

        Esimerkki näyttölinjaisesta:
        http://www.dobermannreview.co.yu/puppies/Altobello_Max_Brittany/index.htm

        Tämä linkki on siis ihan summanmutikassa haettu ja edustaa mielestäni "näyttelykoirakasvatusta". Ei siis paha vaihtoehto ollenkaan, jos haluaa näyttelykehissä loistaa. Itse voisin hyvinkin harkita pentua tuosta yhdistelmästä.

        Esimerkki käyttölinjaisesta:
        http://www.dobermann.com/welpen/schw_waechter/welpen.htm
        Tämä linkki edustaa enemmänkin työkoirakasvatusta. Ei paha vaihtoehto sekään. Kuten huomaat ja jos dobermannien sukuja tutkit, niin näissä esimerkeissä esiintyvien koirien suvut ovat melkolailla kaukana toisistaan.

        Ei tehdä tästä kinaa vaan hyväksytään se tosiasia, että rotu on kuin onkin jakautunut kahtia ja todelliset työkoiraharrastajat eivät tuohon ensimmäiseen pentueeseen koskisikaan. Minun mielestäni sieltä voisi saada kivan harrastuskoiran, jolla voisi tehdä vaikka ykköstuloksen IPO:ssa tai harrastaa hakua tai mitä tahansa muuta. Sieltä varmaan tulisi loistavia harrastekoiria tavallisen harrastajan makuun. Kakkospentueesta voisi saada jopa työskenteleviä koiria vaikka poliisille, kuten sielä mainostetaan. Erilaisuus on rikkaus joka mielestäni ei tätä rotua ole perikatoon viemässä! Molemmat linjat ovat hyviä ja molemmista linjoista löytyy hyviä yksilöitä niin suuntaan kuin toiseenkin.


      • pahastuttaa ketään
        Tässä esimerkki! kirjoitti:

        Esimerkki näyttölinjaisesta:
        http://www.dobermannreview.co.yu/puppies/Altobello_Max_Brittany/index.htm

        Tämä linkki on siis ihan summanmutikassa haettu ja edustaa mielestäni "näyttelykoirakasvatusta". Ei siis paha vaihtoehto ollenkaan, jos haluaa näyttelykehissä loistaa. Itse voisin hyvinkin harkita pentua tuosta yhdistelmästä.

        Esimerkki käyttölinjaisesta:
        http://www.dobermann.com/welpen/schw_waechter/welpen.htm
        Tämä linkki edustaa enemmänkin työkoirakasvatusta. Ei paha vaihtoehto sekään. Kuten huomaat ja jos dobermannien sukuja tutkit, niin näissä esimerkeissä esiintyvien koirien suvut ovat melkolailla kaukana toisistaan.

        Ei tehdä tästä kinaa vaan hyväksytään se tosiasia, että rotu on kuin onkin jakautunut kahtia ja todelliset työkoiraharrastajat eivät tuohon ensimmäiseen pentueeseen koskisikaan. Minun mielestäni sieltä voisi saada kivan harrastuskoiran, jolla voisi tehdä vaikka ykköstuloksen IPO:ssa tai harrastaa hakua tai mitä tahansa muuta. Sieltä varmaan tulisi loistavia harrastekoiria tavallisen harrastajan makuun. Kakkospentueesta voisi saada jopa työskenteleviä koiria vaikka poliisille, kuten sielä mainostetaan. Erilaisuus on rikkaus joka mielestäni ei tätä rotua ole perikatoon viemässä! Molemmat linjat ovat hyviä ja molemmista linjoista löytyy hyviä yksilöitä niin suuntaan kuin toiseenkin.

        mutta minusta tuon linkissä olevan näyttelylinjaisen pentueen isän rintakehä on omituinen, siis liian ulostyöntyvä. Mutta tämä siis vain minun mielipiteeni ja näkemykseni, ei riitoja kiitos... Katsojastahan se on kiinni, ja voihan olla että se luonnossa näyttäisi erilaiselta.

        Osa näyttelylinjan dobbereista on mielestäni liian tukevia. Mihin on kadonnut sopusuhtaisuus? Ja nyt kysymys muillekin, koska loppujen lopuksihan nämä ovat makuasioita: kuuluuko teidän mielestänne dobberin rungon olla yhtä roteva tai samanlainen kuin rotikan? Minusta ei, mutta sellaisiakin dobbereita olen kyllä nähnyt joiden runko menisi ihan rotikasta. Mutta ei sen kuulu niin hoikkakaan olla kuin vinttikoirilla, muuten menee liian kevyeksi. Keskiverto olisi mielestäni paras. Minusta sen kuuluu näyttää rotikan runkoa pitkänomaisemmalta, kuin "suuren pinserin" rungolta eli siltä millainen pinserillä olisi, jos se suurennettaisiin dobberin kokoon. Ja ehdottomasti sellainen, että kykenee rakenteensa puolesta työskentelemään. Mutta minusta on mukava kuulla muidenkin näkemyksia omasta ihannetyypistään dobberilla.


      • neliö
        pahastuttaa ketään kirjoitti:

        mutta minusta tuon linkissä olevan näyttelylinjaisen pentueen isän rintakehä on omituinen, siis liian ulostyöntyvä. Mutta tämä siis vain minun mielipiteeni ja näkemykseni, ei riitoja kiitos... Katsojastahan se on kiinni, ja voihan olla että se luonnossa näyttäisi erilaiselta.

        Osa näyttelylinjan dobbereista on mielestäni liian tukevia. Mihin on kadonnut sopusuhtaisuus? Ja nyt kysymys muillekin, koska loppujen lopuksihan nämä ovat makuasioita: kuuluuko teidän mielestänne dobberin rungon olla yhtä roteva tai samanlainen kuin rotikan? Minusta ei, mutta sellaisiakin dobbereita olen kyllä nähnyt joiden runko menisi ihan rotikasta. Mutta ei sen kuulu niin hoikkakaan olla kuin vinttikoirilla, muuten menee liian kevyeksi. Keskiverto olisi mielestäni paras. Minusta sen kuuluu näyttää rotikan runkoa pitkänomaisemmalta, kuin "suuren pinserin" rungolta eli siltä millainen pinserillä olisi, jos se suurennettaisiin dobberin kokoon. Ja ehdottomasti sellainen, että kykenee rakenteensa puolesta työskentelemään. Mutta minusta on mukava kuulla muidenkin näkemyksia omasta ihannetyypistään dobberilla.

        Itseasiassa dobermannin ja pinserin pitäisi olla hyvinkin saman näköisiä, dobberin toki suurempi. Koiran kuuluu olla neliömäinen, eikä pitkä, eli jos koira on 70 cm korkea sen kuuluisi olla myös n. 70 cm pitkä rungoltaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4116
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2179
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1674
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1448
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1370
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1248
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1164
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe