olen kysynyt tätä samaa jo aiemmin, mutta ei tullut paljon vastauksia. eli olen ajatellut joululomalla pitää 9kk tytölleni (silloin 10kk)jonkin näköisen unikoulun. haluaisinkin tietää eri vaihtoehtoja. ihan itketyksistä silittelyihin. onko teillä käyty unikoulua, ja miten auttoi? kiitos jo etukäteen kaikille.
Unikoulu Apua
6
478
Vastaukset
- oikeasti
tosta aiheesta on niin paljon viestejä, että kannattaa katsoa niitä. Varmaan löytyy googlettamallakin.
- Zimba-83
kyllä varmasti löytyy juu, mut luettu tieto on eri asia kun kokemus. jos sua niin häiritsee mun kysymys, niin ei kantsis edes lukee nimee pidemmälle..
- häiritsis?
Zimba-83 kirjoitti:
kyllä varmasti löytyy juu, mut luettu tieto on eri asia kun kokemus. jos sua niin häiritsee mun kysymys, niin ei kantsis edes lukee nimee pidemmälle..
saan kai mäkin vastata siinä missä muutkin? Täällä tosiaan on niin paljon noista kirjoitettu, siis kokemuksia, mitä kannattaa etsiä ja lukea. Tuossa ylhäällä on tuo etsi keskusteluista juttu, siihen voi kirjoittaa hakusanan ja löytää noita keskuteluja.
Jeesus, ei nyt tarvii itteensä ottaa jos kehottaa etsimään myös tietoa. - Zimba-83
häiritsis? kirjoitti:
saan kai mäkin vastata siinä missä muutkin? Täällä tosiaan on niin paljon noista kirjoitettu, siis kokemuksia, mitä kannattaa etsiä ja lukea. Tuossa ylhäällä on tuo etsi keskusteluista juttu, siihen voi kirjoittaa hakusanan ja löytää noita keskuteluja.
Jeesus, ei nyt tarvii itteensä ottaa jos kehottaa etsimään myös tietoa.paljon kysyllään, joo. mut vaikka olen etsinyt ja löytänyt tietoa, olisi kiva kysyä sitä lisää joltain joka osaa vastata. noi unikoulu-jutut on kirjotettu yleensä silleen, et teet näin ja näin. mut entä jos se ei onnistukaan meillä noin, niin mitä sitten???
- Päkä
Lainaan tähän aikaisemmasta kirjoituksestani:
"Oma kokemukseni: Meidän tytteli nukkui kiltisti omassa sängyssään 5 ensimmäistä kuukauttaan, mutta sitten eräällä onnettomalla lomamatkalla hän oppi kanniskeluun yms. nukutusrituaaleihin eikä kotona sänky enää kelvannutkaan. Pari kuukautta nukuttelin vauvaa kaikin mahdollisin keinoin, yleensä taputtelemalla ja laulamalla oman vatsani päällä. Kuitenkin nämä rituaalit sen kuin vaikeutuivat eikä vauva tuntunut tyyntyvän uneen, vaan rimpuili ja huusi kurkku suorana taistellen nukahtamista vastaan. Siinä vaiheessa, kun nukutus alkoi kestää kauemmin kuin sitä seuraava uni, paloi äidillä käämit: tähän on tultava loppu. Jos kerran huutaa pitää, niin huutakoon sängyssään, minä en asiaa näköjään voi auttaa.
Seurasi H-hetki: runsaan seurustelun ja ruokailun päätteeksi vauva omaan sänkyynsä ja hirveä huuto. Katsoin kelloa ja kirjasin paperille: huutoa 22min. Seuraavalla kerralla 15, sitten 10 ja siitä eteenpäin korkeintaan 5min. Yhdessä vuorokaudessa huuto lyheni 5 minuuttiin, mutta noin viikon kuluttua seurasi yllätys. Vauva alkoikin jokeltaa pehmonallelleen eikä huutanut lainkaan, kun asetin hänet sänkyyn! Siitä lähtien hän on mennyt tyytyväisenä sänkyyn ja korkeintaan hieman inisee unta odotellessa. Hätää hänellä ei siellä ilmeisestikään ole.
Joku voi pitää minua julmana, enkä minä itsekään ole periaatteessa rankan unikoulun kannattaja. Mutta katsokaa tuloksia ja perustelkaa minulle, miksi "yksin huudattaminen" sai viikossa aikaan sen mikä lempeällä äidin sylissä nukuttamisella ei onnistunut kahdessa kuukaudessakaan: että lapsi menee mielellään nukkumaan! Eikä ole totta, että vauva on "lannistettu" ja epätoivoon uuvutettu, sillä hän menee silmin nähden MIELELLÄÄN sänkyynsä, jos on väsynyt. Leikkii siellä hetken itsekseen ja yleensä jo 5 min kuluttua vetelee sikeitä ja monta tuntia yhteen menoon. Äidin nukuttaessa ei mennyt kuin 30-45 min levotonta unta, kun sitten hoksasi, ettei enää olekaan sylissä ja heräsi puoliväsyneenä kitisemään, kunnes koko ruljanssi taas alkoi alusta."
Meillä siis unikoulu sujui hyvin. Tosin kyse oli vain nukahtamisesta päivä- ja yöunille eikä varsinaisesti yön läpi nukkumisesta. Muutakin meillä kokeiltiin, mutta ei tehonnut. Olen yrittänyt esim. pysyä sängyn vierellä ja laulaa tai taputella takamukselle, mutta kaikki sellainen vain pitkitti kidutusta eikä suinkaan rauhoittanut lasta. Sitten yritin sitä neuvolan ohjetta, että korkeintaan 5min saa huutaa, sitten pitää käydä lohduttamassa. Tämä ohje on kyllä jo järjellä ajateltuna erittäin huono eikä se meillä saanut aikaan kuin yhä pahenevan huudon.
Sitten kun tein päätöksen rankimman mukaan, palasi rauha maahan, kuten edellä kerroin. Tosin jätin aina oven raolleen, pienen valon päälle ja pidin huolen, että tuttuja ääniä kuuluu esim. radio, pyykkikone, oma ääneni, jne. Lähtiessäni huoneesta kävin aina saman iloisen hyvästelyseremonian suukkoineen, kauniiden unien toivotuksineen ja heilutteluineen.
Sama toimii vieläkin. Takapakkia on tullut vain sairastelujen yhteydessä.- Zimba-83
vastauksesta. mä saan kyllä tytön jotenkin hereille, ennen kun lasken sänkyyn, mutta se alkaa sitten heräillä. eli ei niinkään toi nukutus ole ongelma. váikka olisi se ihana kun meilläkin nukahtaisi itsekseen. mutta kun mä laitan hänet yksin sänkyyn, hän ei ala yleensä itkemään, vaan nouseen seisomaan, ja pompii siellä sängyssä niin kauan kun annan. eli nukkuminen vaan siirtyy. vaikka laitan nukkuma asentoon, ja tutin suuhun, hän on noussut seisomaan kun menen huoneeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1147293
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h985233Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163486Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333412Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352524Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191856Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961501Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3411451Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311346Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?481290