Transilmiö

....

Mistä syystä osa meistä ihmisistä on transseksuaalisia? Mikä on ilmiön syynä? Entä mikä on selittää transvestisuuden ilmiönä?

21

2296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lita0

Miksi kalalajeja on niin useita? Ja miksi kissa tippuu aina jaloilleen? Joopa-joo...
      Taneli voi varmaan vastata viisaampana.

• toisaalta

Olen itse transnainen ja minua on alkanut ärsyttää suunnattomasti joidenkin tiittiukkojen kannanotot tällä foorumilla. Tämä edellinenkin töksäyttelijä lienee oppinut taitonsa jossain guntelellä, niin kuin moni muukin täällä hanakasti kaikkeen kommentoiva "heterotiitti". Aika usein näyttää täällä käyvän niin, että keskustelun avaus ylittää kirkkaasti vastaajan älykkyyden tason nimenomaan silloin, jos joku "tietyn ryhmän" edustaja ehtii siihen ensimmäisenä vastaamaan. Vaikka normihetskutiitillä voi ollakin omakotitalo, rahaa ja varsinkin vaatteita, niin muuta hänellä ei sitten olekaan...

• myöskin
        toisaalta kirjoitti:

Olen itse transnainen ja minua on alkanut ärsyttää suunnattomasti joidenkin tiittiukkojen kannanotot tällä foorumilla. Tämä edellinenkin töksäyttelijä lienee oppinut taitonsa jossain guntelellä, niin kuin moni muukin täällä hanakasti kaikkeen kommentoiva "heterotiitti". Aika usein näyttää täällä käyvän niin, että keskustelun avaus ylittää kirkkaasti vastaajan älykkyyden tason nimenomaan silloin, jos joku "tietyn ryhmän" edustaja ehtii siihen ensimmäisenä vastaamaan. Vaikka normihetskutiitillä voi ollakin omakotitalo, rahaa ja varsinkin vaatteita, niin muuta hänellä ei sitten olekaan...

"Olen itse transvestiitti ja minua on alkanut ärsyttää suunnattomasti joidenkin transnaisten kannanotot tällä foorumilla. Tämä edellinenkin töksäyttelijä lienee oppinut taitonsa jossain guntelellä, niin kuin moni muukin täällä hanakasti kaikkeen kommentoiva "hetero-ts". Aika usein näyttää täällä käyvän niin, että keskustelun avaus ylittää kirkkaasti vastaajan älykkyyden tason nimenomaan silloin, jos joku "tietyn ryhmän" edustaja ehtii siihen ensimmäisenä vastaamaan. Vaikka normihetsku-ts:llä voi ollakin omakotitalo, rahaa ja varsinkin vaatteita, niin muuta hänellä ei sitten olekaan... "

Ja mistähän päättelit, että kommentoimasi viestin kirjoittaja oli "tiittiukko"? Tai transihminen yleensäkään?

• Lita0
        toisaalta kirjoitti:

Anteeksi ihan hirveästi, että kommenttini loukkasi herkkää sieluasi. En vain jaksa näitä ainaisia aloituksia, joissa jauhetaa, että mistä nyt mikäkin johtuu. Taivas! Kuinka joku jaksaa vatvoa loputtomiin?
        Ja olen ts-taustainen nainen.

• ....

No, jotta päästään alkuun, esitän seuraavaa:

* Transsukupuolisuus johtuu hormonaalisista tekiöistä äidin raskauden aikana. Hormonien ansiosta transsukupulisilla on "toisen sukupuolen" aivot jo syntymästään. Tätä teoriaa ei ole pysytty todentamaan riittävän luotettavilla tutkimuksilla.

* Transsukupuolisuus johtuu jostakin traumaattisesta lapsuudenkokemuksesta tai niiden yhdistelmästä, jonka vuoksi lapsi kokee väärän sukupuolen omakseen tai toivoo, että olisi toista sukupuolta. Tällekään teorialle ei ole olemassa riittävästi "todisteita".

* Transsukupuolisuus kehittyy sosiaalisten ja biologisten tekijöiden yhteisvaikutuksessa. Ihmisessä voi olla biologinen taipuvuus transsukupuolisuuteen, joka voi vahvistua sosiaalisista oloista riippuen. Epävarma teoria tämäkin.

Mielestäni transsukupuolisuuden syitä tulisi tutkia nykyistä tarkemmin. Mikäli todettaisiin kaikkien transsukupuolisten aivojen poikkeavan "oman biologisen sukupuolen normiaivoista" tietyllä tavalla (tätä teoriaa pidän itse melko todennäköisenä), voitaisiin transseksuaalisuus diagnostisoida jo varhaisessa lapsuudessa tai viimeistään nuoruudessa, jos asianomainen hakeutuisi hoitoon. Pidän hoitoon pääsyä mahdollisimman aikaisin myönteisenä asiana.

• teoria...

lienee tuo aivoperäinen teoria. Melko suurella varmuudella pidetään, että transsukupuolisella on vastakkaisen sukupuolen BSTc jolloin hän tuntee olevansa väärässä ruumiissa. Aivoja ei nykytekniikalla voi tutkia elävältä ihmiseltä, joten diagnoosi ei voi tukeutua fyysisiin tutkimuksiin. Ehkäpä joskus tukimustekniikka kehittyy siten että tutkitaan oireilevalta BSTc ja asia on sillä selvä.

• Hoitomenetelmistä

En missään muotoa kykene kannattamaan ajatusta siitä, että joku pyrkisi diagnosoimaan trans-sukupuolisuutta muutoinkuin diagnosoitavan omasta pyynnöstä, koska nykylainsäädännön mukaan transhoitoja ei saa kuin täysi-ikäiset. Alaikäiselle hoidot olisi vain mielenterveyspuolen muuta kiinnostusta, joka saattaa olla myös kehityksellisesti haitaksi. Tosia asia on myös, ettei terapiolla päästä asiassa mihinkään. Toisaalta olemme jo monesti todenneet, ettei tavanomaisella terveyskeskuksellakaan ole tietoa siitä mihin akuisen translähetteet kirjoitetaan, niin en todellakaan uskoisi ainuttakaa alaikäistä ja siten vajaavaltaiseksi katsottua ihmistä viranomaisten käsiin kyseisissä asioissa.
        On siis merkittävästi parempi, että jokainen löytää itse itsensä asiansa suhteen ja täysi-ikäisenä on riittävän kokenut vaatimaan oikeuksiaan jopa siellä arvauskeskuksessa.

• argh!
        Hoitomenetelmistä kirjoitti:

En missään muotoa kykene kannattamaan ajatusta siitä, että joku pyrkisi diagnosoimaan trans-sukupuolisuutta muutoinkuin diagnosoitavan omasta pyynnöstä, koska nykylainsäädännön mukaan transhoitoja ei saa kuin täysi-ikäiset. Alaikäiselle hoidot olisi vain mielenterveyspuolen muuta kiinnostusta, joka saattaa olla myös kehityksellisesti haitaksi. Tosia asia on myös, ettei terapiolla päästä asiassa mihinkään. Toisaalta olemme jo monesti todenneet, ettei tavanomaisella terveyskeskuksellakaan ole tietoa siitä mihin akuisen translähetteet kirjoitetaan, niin en todellakaan uskoisi ainuttakaa alaikäistä ja siten vajaavaltaiseksi katsottua ihmistä viranomaisten käsiin kyseisissä asioissa.
        On siis merkittävästi parempi, että jokainen löytää itse itsensä asiansa suhteen ja täysi-ikäisenä on riittävän kokenut vaatimaan oikeuksiaan jopa siellä arvauskeskuksessa.

Sehän se vasta hyvä systeemi onkin, että vaikka ihminen tietäisi varmuudella 10-13 vuoden iässä olevansa trans, ei suostuta antamaan lääkitystä edes murrosiän pysäyttämiseen vaan annetaan rauhassa sukupuolihormonien tehdä tuhonsa, kunnes sitten täysi-ikäisenä ruvetaan niitä korjailemaan leikkauksin ja muin.

Eihyvääpäivää.

• varhaisherännäinen
        argh! kirjoitti:

Sehän se vasta hyvä systeemi onkin, että vaikka ihminen tietäisi varmuudella 10-13 vuoden iässä olevansa trans, ei suostuta antamaan lääkitystä edes murrosiän pysäyttämiseen vaan annetaan rauhassa sukupuolihormonien tehdä tuhonsa, kunnes sitten täysi-ikäisenä ruvetaan niitä korjailemaan leikkauksin ja muin.

Eihyvääpäivää.

Mulle kävi just noin köpelösti. Viisvuotiaana tiesin olevani tyttö ja 12-ikäisenä tiesin jo hoitomenetelmätkin, jotka auttaisivat.
        Saksassa on ainakin yksi teini-ikäinen, joka sai hoidot 12-ikäisestä lähtien. Omalla itsepäisyydellään.

• Hanna-tyttö
        varhaisherännäinen kirjoitti:

Mulle kävi just noin köpelösti. Viisvuotiaana tiesin olevani tyttö ja 12-ikäisenä tiesin jo hoitomenetelmätkin, jotka auttaisivat.
        Saksassa on ainakin yksi teini-ikäinen, joka sai hoidot 12-ikäisestä lähtien. Omalla itsepäisyydellään.

Minäkin tiesin olevani tyttö joskus 11-12 vuotiaana. Olisi ollut erinomaista jos tuossa vaiheessa aivoja tutkimalla asia olisi vahvistettu ja olisin saanut heti oikeat hormonit. Ääni olisi säilynyt tyttömäisenä ja vartalo muotoutunut luonnolliseksi naisen vartaloksi.

Kyllähän noita murrosiän pysäyttämisiä on jo harkittu. Tulisi vaan pian käyttöön vaikka minulle siitä ei enää olekaan hyötyä. Jos omat luonnolliset hormonit blokattaisiin jo ennen murrosikää ja murrosiässä alettaisiin antaa todellisen sukupuolen mukaisia hormoneja, ihmisen fyysinen kehittyminen olisi luonnollisempaa kuin nykyinen hoitotapa. Korjausleikkausta voisi odottaa siihen saakka että kasvu on pysähtynyt, ettei joutuisi leikkauskierteeseen kuten intersukupuoliset.

• Slam.
        Hanna-tyttö kirjoitti:

Minäkin tiesin olevani tyttö joskus 11-12 vuotiaana. Olisi ollut erinomaista jos tuossa vaiheessa aivoja tutkimalla asia olisi vahvistettu ja olisin saanut heti oikeat hormonit. Ääni olisi säilynyt tyttömäisenä ja vartalo muotoutunut luonnolliseksi naisen vartaloksi.

Kyllähän noita murrosiän pysäyttämisiä on jo harkittu. Tulisi vaan pian käyttöön vaikka minulle siitä ei enää olekaan hyötyä. Jos omat luonnolliset hormonit blokattaisiin jo ennen murrosikää ja murrosiässä alettaisiin antaa todellisen sukupuolen mukaisia hormoneja, ihmisen fyysinen kehittyminen olisi luonnollisempaa kuin nykyinen hoitotapa. Korjausleikkausta voisi odottaa siihen saakka että kasvu on pysähtynyt, ettei joutuisi leikkauskierteeseen kuten intersukupuoliset.

Olit ruma mies ja nyt olet ruma "nainen"

• Hanna-tyttö
        Slam. kirjoitti:

Olit ruma mies ja nyt olet ruma "nainen"

Missä olet nähnyt minut koska noin varmasti tunnet ulkonäköni. Älä kirjoittele palturia, jos et ole minua nähnyt. Nuo tyhjään ammutut hutisi ei vaikuta minuun.

• Transbat

Transsukupuolisuuden syitä on kyllä tutkittu, mutta tulokset ovat osittain vähäisen tutkimusmateriaalin vuoksi jääneet laihoiksi. Yritykset selittää transsukupuolisuus pelkillä lapsuuden kokemuksilla ovat osoittautuneet yhtä tuloksettomiksi kuin homoseksuaalisuuden kohdallakin. Tämän vuoksi monet ovat alkaneet etsiä elimellistä syytä.

Eräs aivotutkimus löysi kaikilta tutkituilta transnaisilta hypotalamuksen osan (BSTc), joka vastasi kooltaan naisen vastaavaa. Transmiehillä ja miehillä oli taas vastaavasti keskenään saman kokoiset. Tutkimusta on kritisoitu juuri pienen otoksen vuoksi, mutta toisaalta löydöt olivat yksiselitteisiä: ainuttakaan poikkeamaa säännöstä ei löydetty, eikä hormonihoidoilla näyttänyt olleen vaikutusta alueen kokoon. Se ei kuitenkaan tarkoita ettei niitä voisi olla olemassa, tai että löydetty anomalia selittäisi itsessään transsukupuolisuuden; se voi olla syyn sijaan seuraus. Lisäksi alueen koossa ei ole eroa vastasyntyneillä, joskaan ei tiedetä mikä eriytymisen aiheuttaa tai onko alueilla sukupuolittuneita kvalitatiivisia eroja kvantitatiivisten lisäksi.

Toinen suhteellisen äskettäinen löydös oli että sukupuolihormonien vaikutusta aivoissa sikiönkehityksessä säätelevään geeniin liittyvien variaatioiden yleisyys korreloi transsukupuolisuuden kanssa. Se ei kuitenkaan itsessään vielä määritä sinällään transsukupuolisuutta, vain altistaa sille ilmeisesti vaikuttamalla siihen miten "sukupuolityypillisiksi" aivot rakenteeltaan kehittyvät.

Ihminen on hyvin plastinen olento, joten on luultavaa, että aivojen kehitys jatkuu vielä pitkälle nuoruusikään. Sikiönkehityksessä tapahtunut naisellistuminen tai miehistyminen siis muodostavat pohjan, jolle myöhemmät kokemukset rakentavat kokonaisidentiteetin, jonka perusteella ihminen reagoi sukupuoliseen poikkeavuuteensa ja millaisin keinoin siitä selviää. Tämä saattaa osaltaan selittää transilmiön suurta kirjoa aina korjauksia tarvitsevista transsukupuolisista satunnaisesti tyttöileviin transvestiitteihin ja sukupuolisessa epämääräisyydessä viihtyviin androgyyneihin. Samoin ihmisen oma henkinen joustavuus selittänee sen miten eri tavoin ihmiset transominaisuudestaan selviävät: vaikka on luultavaa että transsukupuoliset tulevat tietoiseksi sukupuoliristiriidastaan jo leikki-iässä, monet sinnittelevät odotetussa roolissaan jopa eläkeikään asti, kun taas toiset sietävät tuskin odottaa täysi-ikäisyyteen.

• Transbat

Tuonne toiseen palstaan livahti virhe kun tiivistin sanamuotoa hieman. Olisi pitänyt lukea:
        "sukupuolihormonien vaikutusta aivoissa sikiönkehityksessä sääteleviin geeneihin liittyvien variaatioiden yleisyys korreloi transsukupuolisuuden kanssa."

Löydös liittyi siis sekä estrogeenin että androgeenien määrään vaikuttaviin geenijaksoihin, joita oli kaikkiaan kolme.

• SWSW:
        Transbat kirjoitti:

Tuonne toiseen palstaan livahti virhe kun tiivistin sanamuotoa hieman. Olisi pitänyt lukea:
        "sukupuolihormonien vaikutusta aivoissa sikiönkehityksessä sääteleviin geeneihin liittyvien variaatioiden yleisyys korreloi transsukupuolisuuden kanssa."

Löydös liittyi siis sekä estrogeenin että androgeenien määrään vaikuttaviin geenijaksoihin, joita oli kaikkiaan kolme.

Sinä se jaksat käydä läpi kaikenmaailman lääkäripalstoja.

• muokkaa aivot fyysisesti vastaamaan koettua sukupuolta.

• Heli.Ilwes kirjoitti:

muokkaa aivot fyysisesti vastaamaan koettua sukupuolta.

kummassakin tutkimuksessa transsukupuolisen naisen hypotalamus vastaa täydellisesti syntyperäistä. HRT pienentää aivojen massaa niin että aivot vastaavat naisen aivoja.

Jotka tunnetusti ovat terävät :)

• vaikutusta

Tuo vain osoittaa että suuri osa aivojen sukupuolittuneesta rakenteesta voi muuttua koollisesti syntymän jälkeen. Se ei kerro mitään niistä muutoksista joita ei hormoneilla eikä muillakaan muuttaa, ja siksi ei oikeastaan kerro mitään hyödyllistä transsukupuolisuuden SYISTÄ.

• vaikutusta kirjoitti:

Tuo vain osoittaa että suuri osa aivojen sukupuolittuneesta rakenteesta voi muuttua koollisesti syntymän jälkeen. Se ei kerro mitään niistä muutoksista joita ei hormoneilla eikä muillakaan muuttaa, ja siksi ei oikeastaan kerro mitään hyödyllistä transsukupuolisuuden SYISTÄ.

täysin samaa mieltä

mutta molemmissa tutkimuksissa on löydetty tilastollisesti merkitsevät samankaltaisuudet luomu- ja uusionaisten aivoissa.

Olipa syy mikä hyvänsä. Hyvin luettu että tuo tutkimus mittaa aivojen volyymin muutosta, mutta ei itse syitä.

• noin nii ku
        Heli.Ilwes kirjoitti:

täysin samaa mieltä

mutta molemmissa tutkimuksissa on löydetty tilastollisesti merkitsevät samankaltaisuudet luomu- ja uusionaisten aivoissa.

Olipa syy mikä hyvänsä. Hyvin luettu että tuo tutkimus mittaa aivojen volyymin muutosta, mutta ei itse syitä.

Ei varmaankaan voida puhua "tilastollisesti merkitsevästä", kun tutkimuksetkaan eivät ole kvantitaavisia, eivätkä perustu satunnaisotantaan.

Kvalitatiivisessa mielessä tietty näistä jutuista saa jotain viitteitä. Niin että voisi olla...Ite olisin huolestunut aivojen pienenemisestä. Uhkaakohan tässä altshaimer myöhemmällä iällä ?

Sen ku tietäs ???

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      30
      2861
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2651
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      28
      2365
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1904
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1493
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1183
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1015
    10. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      29
      989
    Aihe